Logga in

Visa fullständig version : Semester förstörd.

Birgitta63
2007-07-23, 21:31
Nyss hemkommen efter 1v i Kato stalos Mare. En efterlängtad resa som slutade i kaos. Det började med att flyget ner var för det första 3 tim försenat. Min dotter och jag fick ej sitta tillsammans. Premiärflygning för min dotter. Blev avsläppta utanför hotellet (Kato stalos Mare) fick själv slita ut väskor och tillhörigheter ur bussen. Trampade i surt rännstensvatten och fick kläderna förstörda. Dåligt bemötande från hotellvärden, safteyboxen blev fixad efter 3dagar. Fick ha pass, pengar, biljetter, mobiler, kamera + allt annat släpande med oss innan han fick tummarna loss ur %&#¤¤¤% och fixa detta. Mycket tveksamt om vi skulle bo på samma hotell igen. Skadade mej i poolen(skitig) på en vass kant och fick tillbringa våra sista dagarna pendlande mellan läkare och sjukhus efter att jag hade fått en infektion. Detta ledde också till att jag blev dålig i mitt andra ben. Misstänkt propp. Länge var det tveksamt om jag kunde följa med på hemresedagen pga. av detta. Jag fick en injektion i magen för att motverka proppbildning. Dagarna innan blev vår dotter sjuk i misstänkt halsfluss. Följden av detta var att det blev både en dyr semester med sjukbesök och mediciner och transporter både hit och dit + en hel dags efterföljande sjukhusvistelse i Sverige efter vår hemskomst. Ett råd: kolla upp att ni har rätt försäkringsskydd + alla papper i ordning innan ni reser. Det underlättar vid alla sjukbesök. +spara alla kvitto från läkare och apotek detta underlättar sedan vid fortsatt jobb hemma med ersättning.snyft_drop:(:mad:__D

ulrikas
2007-07-23, 21:53
Låter inget vidare. Ni måste ha haft en himla otur. Har kollega som bodde på det hotellet i juni, hon var hur nöjd som helst! Att bära väskor från bussen till hotellet har jag alltid gjort, gör man inte alltid det? Hoppas att ni har några bra minnen med er hem från underbara Kreta i alla fall!

/Ulrika

inkfish
2007-07-23, 22:03
Stackars er som blev så sjuka! Det är det sista man vill ska hända när man är långt hemifrån.

Kan bara skriva under på det du säger om att ha försäkringspapper och allt i ordning. När min pappa blev inlagd på grekiskt sjukhus fungerade allt klockrent, vi fick all hjälp i hela världen från alla instanser och behövde inte ligga ute med en spänn - till stor del tack vare mammas kamrersanlag med deras försäkringspapper.

Athanasia
2007-07-24, 06:19
Vilken oturssemester...verkligen allt på en gång,men att få sitta bredvid varann på planet är ju ingen garanti..

Eva L
2007-07-24, 07:04
Vilken otur för er. Tyvärr är någon till några timmar flygförseningar ganska vanliga och det är bara att koppla av under tiden. E 111 plastkortet samt försäkringshanlingarna är alltid det första som packas i mitt handbagage. telefonnummer till försäkringsbolagates lokalkontor, min bank det andra sen är jag rustad för resan. Fungerade klockrent när jag blev sjuk på Karpathos för några år sedan. Kan aldrig predikas nog hur viktigt det är med dessa handlingar.

Bagaget brukar vi alltid bära själva från bussen även vid charterresor. bussaufförens arbetsmiljö skulle bli alldels outhärdlig om han skulle göra detta för alla gästerna. Det är bara vid resor utanför Europa eller vid boende på lyxhotell som hotellen har bagagebärare. Personligen tyckte jag att det var lite pinsamt när en spinkig thailändare skulle släpa på min väska. Reder mig gärna själv. Fast under årets ö-luff var det på en del öar en del bagagebärande av flinka unga, starka män som hjälpte till vid resorna till och från hamnarna.:)

Hoppas ni ändå hade glädje av er semesterresa och kunde njuta av det fina som Grekland har att erbjuda.

Eva

Netwolf
2007-07-24, 07:18
Himla otur ni hade, men ni var ju åtminstone på Kreta. Om något år kommer du bara ihåg det roliga och skrattar åt det goda minnet.

Safety boxen trasig? Ok, hade det varit i Spanien, men på Kreta? Jag har aldrig använt mig av en safety box i Grekland. Chansen att bli bestulen i Grekland, anser jag är mycket liten. :)

Soleil
2007-07-24, 08:48
Det var en verklig kedja av otur, stackars ni. Har inte varit på Kreta på många år o. vet ej hur det funkar där annars... mycket negativt får man höra nog...
Men var o. en får nog bära sina väskor från buss till hotellet, det är självklart.
Själv var jag tvungen att återbeställa min Lesvos-resan (avg. i morgon) o. det var mycket sorgligt. Hoppas på att hinner resa dit ännu i höstas... när problemet är över.

ulrikas
2007-07-24, 09:55
[quote=Soleil;99915]Det var en verklig kedja av otur, stackars ni. Har inte varit på Kreta på många år o. vet ej hur det funkar där annars... mycket negativt får man höra nog...
quote]

Jag har varit på Kreta massor av gånger och har inget negativt att säga om denna ö. Det som hände här kunde naturligtvis ha hänt varsomhelst! Trist var det, men ingen skugga över Kreta för det ;)

/Ulrika

Elisabet
2007-07-24, 10:09
Jag vet inte om jag tolkar Birgitta63 för bokstavligt men hon skriver ju att de "fick själv slita ut väskor och tillhörigheter ur bussen" - och det tar jag som att det var just det de fick göra, alltså själva ta ut väskorna ur bussens bagageluckor.
Det tycker jag var konstigt i så fall. Chaufförerna brukar ju vara noga med att passagerarna inte ska göra det själva, av flera skäl.

lexia
2007-07-24, 10:13
Stackars er kom också hem från Kreta (Platanias För en vecka sen) och min dotter fick en öroninflammation med läkarbesök som följd ,penicillin,örondroppar 2 dagar senare skär hon sig på en colaflaska på ovansidan av foten tillbaks till samma läkare sy uppe på foten ny antibiotika vi vart väl omhändertagna hos läkaren, hotellet vi bodde på ringde till läkaren och dom till och med erbjöd sig att komma och undersöka vår dotter på hotellet,men då dom behövde undersöka henne med sina instrument så dom bad oss komma med henne.Nu är allt frid och fröjd och åker nog en fjärde gång till Kreta snart.

pulta
2007-07-24, 11:31
Ja visst blir man besviken när resan inte blir som man förväntat sig,man har ju Stora förväntningar och har lagt ut massa pengar.Skall berätta om min mardrömsresa till Turkiet visserligen,vi gjorde 2005 när jag fyllde 40.
Vi sparade och gnetade i 2 år,fick ihop 40 tusen till en resa för mej,gubben och mina 3 och hans 2 barn.
Vi tog en Inclusive resa,med mat och allt på hotellet.Dag 2 började vi en efter en må dåligt,spydde och sket,(ursäkta) om vartannat,ungarna var helt slut och vi med som var tvugna att hjälpa dom,sjuka som vi var oxå.
Vi förstod sen att HELA hotellet var sjukt,vi träffade andra människor utanför och ett STORT möte med arrangörerna ordnades av oss resenärer.
Det visade sig att dom visste att hotellet var smittat av nåt,nån j.vla bakterie,MEN dom slussade in oss ändå.Det hade varit problem i EN MÅNAD,med sjuka resenärer......
Vi fick det i alla fall till att nya resenärer som skulle komma efter våran vecka var slut fick komma till andra hotell.
Vi lyckades få stopp på det där och då,jag tror vi var ett 50 tal från Sverige där just då.
Väl hemma frisknade alla till utom jag,som har problem-mage i vanliga fall,gick ner 10 kg....sjukskriven i 6 veckor.....vägde 52 kg till min 174 långa kropp....
Sen pågick en process med arrangören och till slut fick vi 18 tusen tillbaka,
alltid något,MEN hela semestern blev förstörd och min 40-års dag lär jag och min familj aldrig glömma.
Nu blir det aldrig mer Turkiet,jag håller mej till Grekland hädanefter....

Soleil
2007-07-24, 12:16
Jag menar inte alls att det händer otrevliga saker automatikt på Kreta...men JAG gillar inte Kreta helt enkelt. Det har blivit alldeles för turistisk, det är pengar det gäller. Har hört ett o. annat mindre positivt av människor som har bott där lite längre tid...

Man kan bli sjuk precis var som helst men om man blir sjuk o. hamnar till sjukhuset där, så får man hoppas att vore någonannastans. Dödsfall har uppstått på grund av "vården" där...

Kreta in inget för mig! Och det gäller smaksaker..

Athanasia
2007-07-24, 12:24
Min man fick uppsöka sjukhuset i Rethymno för 2 år p.g.a en infektion i en hand.De lilla kortetfrån försäkringskassan hemma, var med och han blev väldigt snabbt och trevligt bemött..kostade inte ett öre dessutom,förutom antibiotikan förstås....

Soleil
2007-07-24, 15:00
Den allmänna sjukvården i EU-länderna år gratis för alla. Man skall ha ett speciellt försäkringskort med sig.

Argyris
2007-07-24, 15:32
Hej,

jag kan förstå en del av inläggen här, och tycker att alla skall ha en egne åsikt om saker, vad JAG kan säga av egen erfarenhet är:

Kreta är härlig, det finns så mycket att se och göra UTANFÖR turistområden.

Brotsligheten i Grekland är fortfarande en av dom lägsta i Europa, så safty box är nog inte största problemet...

Läkarvården är bättre än i hemma i Sverige, snabbare (mindre väntetider) och trevlig bemötande och billig.

Sedan är det ju också så när det gäller hotell & transfer "What you pay is what you get"
Vi hade senast i Heraklion egen minibuss i transfer till ett hotell som var 5*, jag behövde inte anstränga mig, bara lite dricks.

En annan gång betalde vi mindre och bodde på ett 3* hotell, självklart fick jag då bära väskorna själv.

Men detta är ju MIN individuella åsikt.

/Nico

Elisabet
2007-07-24, 15:38
Den allmänna sjukvården i EU-länderna år gratis för alla. Man skall ha ett speciellt försäkringskort med sig.Nej gratis är den inte, priserna varierar inte bara mellan länder utan även inom länder (till exempel mellan svenska landsting) men som eu-medborgare har man rätt till allmän sjukvård till samma kostnad som de som bor i det land/område man söker vård i.

Gita
2007-07-24, 15:42
Jag menar inte alls att det händer otrevliga saker automatikt på Kreta...men JAG gillar inte Kreta helt enkelt. Det har blivit alldeles för turistisk, det är pengar det gäller. Har hört ett o. annat mindre positivt av människor som har bott där lite längre tid...

Och jag säger - pyttsan! Har du varit överallt på Kreta så att du kan säga så? Vissa delar av Kreta har kanske blivit för turistiskt, men man kan inte döma ut en så stor ö så där enkelt.

Säger jag som precis har kommit hem från Kreta - men bodde på en liten ort med få turister. Människors vänlighet var slående, och det var inte bara pengar som räknades.

Please - dra inte alla över en kam sådär...

Prochania
2007-07-24, 16:44
Hmmm har lyckats få en allergichock på Kreta en gång. Hade varken pass (åkte ospec och hamnade i Agia Pelagia 1992, stannade två timmar packade om och tog bussen till älskade xania, lämnade det mesta på hotelletAng_elx,) grönt kort eller papper med och fick all hjälp jag behövde då jag svimmade och kräktes om vartannat. de frågade vilket land jag var ifrån och sedan var det bra med det...

2005 var hela familjen där och sonen drabbades av scharlakansfeber. Fick ett nummer till doktor Vittorakis och helt utomordentlig vård, utan tilläggsförsäkringspapper med, bara den vanliga reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen. Har aldrig varit några problem.

Vad gäller "turistiskt" .... som andra sagt, kreta är en stor ö och om man bara rör sig mellan hotellet och stranden i platanias e dy så ja visst... ta en tur, med lokalbuss eller hyrbil, till stavros... herre min skapare vilket paradis på jorden... åk upp i bergen och slås av den enorma utsikten och det lugn som där råder... möjligheterna är oändliga om man är villig att vidga vyerna bara det minsta lilla....

//Erica (som åker om en månad)

UlfWiman
2007-07-24, 17:48
Tack Gita för moraliskt stöd.
Jag saknar ingenting här och sjukvården är bättre.
Racka ner på Kreta någon annan stans, vi som bor och lever här är nöjda.

Uffe

inkfish
2007-07-24, 20:09
Klart man får kritisera även Kreta! Var och en får ju stå för sin egen åsikt. Soleil skriver ju dessutom tydligt "JAG tycker..."

Elisabet
2007-07-24, 20:33
Bra ink! Jag kom inte på hur jag skulle skriva det, men precis detsamma ville jag säga. Någon öåsiktscencurering är ju inte särskilt intressant!

Jag förundras varje gång någon inte tycks klara av att andra inte tycker lika som de själva om "deras" ö. Men det finns det ju en gammal tråd (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=6651&highlight=g%E4rna)om..

Eva L
2007-07-24, 20:47
Jag saknar ingenting här och sjukvården är bättre.

Uffe

Blir lite nyfiken på vilket sätt sjukvården är bättre? Du får gärna utveckla i en anan tråd.

Eva

Gita
2007-07-24, 21:05
Åh - jag menar inte att man inte får kritisera, det är klart man får ha åsikter. Men jag tycker inte att man skall generalisera så lätt. Jag tycker inte alls att det stämmer med "Det har blivit alldeles för turistisk, det är pengar det gäller" för HELA Kreta, det var det jag vände mig emot. (Men det finns säkert orter på Kreta där detta är dagens sanning)

Jag har svårt för när man dömer ut något sådär, att det bara finns en sanning och en sida.

Elisabet
2007-07-24, 21:53
jag tycker inte att man skall generalisera så lätt. Jag tycker inte alls att det stämmer med "Det har blivit alldeles för turistisk, det är pengar det gäller" för HELA Kreta, det var det jag vände mig emot. Håller helt med dig Gita, och det var inte det du skrev jag uppfattade som att man inte får kritisera utan jag reagerade emot "Racka ner på Kreta någon annanstans" i ett annat inlägg.

Gita
2007-07-25, 10:03
OK! bye_bye

reslust
2007-07-31, 17:50
men JAG gillar inte Kreta helt enkelt. Det har blivit alldeles för turistisk, det är pengar det gäller. Har hört ett o. annat mindre positivt av människor som har bott där lite längre tid...

Hejsa allihopa.
Det där med turistiskt kan man nog bara säga om man hållit sig i turistområdena på norra kusten. Vi luffade runt på södra Kreta i två veckor, utan ett enda bekymmer och utan att känna att det var turistiskt alls.
Trevliga människor, väldigt få turister, underbara hotell med pooler, en närhet som jag saknade när vi sista natten bodde nära Chania. Då grät jag nästan en skvätt på sängkanten och tänkte på alla som valt att tillbringa semestern just där. Intensiv trafik, massor av folk och tingeltangel. Det har säkert sin charm om man söker efter lite partyliv och solstol på stranden (inget fel i det om det nu är det man vill ha - vi är ju alla olika). Men för samma pengar hade vi hyrbil i två veckor (en hysat stor renault megan), vi bodde bra och åt bra och fick en radda häftiga upplevelser. Vad sägs om fladdermöss som nappar vatten ur poolen i skymningen, vandringar längs små bergsvägar med hotelfamiljens alla barn och städerskan, bilturer på lastbilsflak i skymningen, kappspringning med de lokala barnen i sandberg på kvällen, dykning i grottor etc. Vår resa (två vekor) kostade ca 35 000 kronor för tre personer - allt inräknat. Flyg, bil, bensin, mat, dryck, hotell, färja. Och då snålade vi inte.
Små familjepensioner med pool kostade inte mer än 30 till 50 Euro per natt för trebäddsrum.
På hotel Glykeria, ovanför Elafonissi, berättade ägarinnan, svenska Agneta, att många turister ofta suckade efter en stund hos dem. De klagade på sina hotell och på omgivningarna i turistområdena. "Det här är paradiset" sa många. Agneta hade svårt att förstå varför folk inte gav sig ut mera och bodde på småställen. Jag håller med och rekommenderar det sättet att resa helhjärtat. Det är verkligen inte besvärligt! De stora vägarna är jättefina och breda och på de riktigt små vägarna är det väldigt lite trafik (i alla fall i slutet av juni). Man behöver ju inte ens bära väskorna om man beställer bil till flygplatsen. Bara rulla ut bagagevagnen till bakluckan... På hotellen räcker det ju att plocka in det man behöver för natten. Och på de småställen vi besökte så kunde man parkera precis utanför hotellen.
Lycka till!

Goofy
2007-08-01, 09:25
Personligen älskar JAG Kreta, varit där sju gånger varav fem gånger till Agia Marina, Chania. Fler gånger blir det garanterat ;-)

Wardakis
2007-08-01, 09:37
Åker på min 36:e resa till Kreta på fredag! Mitt paradis på jorden!
Gunilla

Agda
2007-08-01, 09:52
Brotsligheten i Grekland är fortfarande en av dom lägsta i Europa, så safty box är nog inte största problemet...
/Nico

Det säger ingenting om hur mycket brottslighet det är i Grekland! Brottsligheten har enligt media och polisen ökat markant de senaste åren! Även vi här på landet har drabbats av otäcka rån där de bland annat sköt hunden, band och slängde in paret i ett förråd med hot om att bli skjutna om de inte höll tyst (hört från säker källa av den som tolkade vid polisförhör). Många andra rån har också före kommit både under turist- och olivtid.Nu patrullerar polisen väldigt ofta i området.

Soleil
2007-08-01, 15:51
Jag undrar varför får man inte kritisera Grekland (eller Kreta) ? Allt det negativt vad jag har hört är sant! O. det gäller norra kusten av Kreta, allt vad jag har hört, trkaten omkring Hania o. Rethymnon. Var lite förvånad när vi hörde historien om hur en man hade blivit "behandlat".
Men det finns bättre platser att semestra.. och man får välja med "öppna ögön".

ulrikas
2007-08-01, 16:38
Jag undrar varför får man inte kritisera Grekland (eller Kreta) ? Allt det negativt vad jag har hört är sant! O. det gäller norra kusten av Kreta, allt vad jag har hört, trkaten omkring Hania o. Rethymnon. Var lite förvånad när vi hörde historien om hur en man hade blivit "behandlat".
Men det finns bättre platser att semestra.. och man får välja med "öppna ögön".

Klart man får kritisera Kreta, men varför kritisera Grekland på en sida för Greklandsfantaser?

Alla har olika smak och trivs på olika ställen och det är väl en himla tur. Jag har besökt många ställen på Kreta som inte är det minsta uppbyggt för turister, och jag har varit på platser där det bara är fokus på turismen. Var man trivs är ju individuellt! Själv har jag inget problem med något av det. Att vara i Grekland är för mig underbart, jag väljer att fokusera på det som för mig är positivt!

/Ulrika

inkfish
2007-08-01, 16:42
Klart man får kritisera Kreta, men varför kritisera Grekland på en sida för Greklandsfantaser?

Var skulle man annars göra det?;)

Ett evigt okritiskt halleluja vore olidligt.

Kritiska synpunkter är fullständigt nödvändiga på ett sånt här ställe.

yeasou
2007-08-01, 16:59
Bra sagt Inky!! Visst måste vi kunna rosa eller risa det vi ser och upplever i Grekland.
Jag som är Santorinifantast ända ut i mina hårstrån som normalt är 1 mm långa, får ju ofta höra att den jävla ön är väl inget att drömma sig till!!
Jag bara småler inombords och tänker att, oj va gott det är att få ha denna ö som min favorit. Hoppas att andra oxå hittar en ö att drömma om!
Men Kreta och Analipsi nä fy för den lede!! Dit vill jag inte igenAng_elx

MVH
SantoYeasou_B-anana

JohnS
2007-08-01, 17:17
Det er klart man må kunne kritisere både Kreta og Hellas forøvrig her, det er alltid nyttig å høre om andres erfaringer er forskjellige fra ens egne.

Det jeg reagerer mest på, er tendenser til å generalisere, og dømme øyer og steder nedenom basert på et meget spinkelt grunnlag, eller på direkte feilaktige fakta og manglende kunnskaper.

Jeg tenker da på for eksempel et innlegg i en annen tråd, hvor noen rømte fra en bestemt øy etter en natt, og det eneste konkrete som er gitt som årsak, er "illgrøna køksluckor" i leiligheten. Jeg har ikke selv vært på den øya det er snakk om, men skjønner dem som ser på det som sin favorittøy, og reagerer på at øya blir betegnes som det "sämsta" stdet i Hellas på et sånt grunnlag.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett kritikk av en av mine favorittøyer, Kreta, bare med en generell begrunnelse, at øya er over-turistifisert. Går man inn i statistikken og sjekker litt fakta, vil man finne at øya har a 135 ooo turistsenger, og ca 600 000 innbyggere, altså 0,23 turistseng pr. innbygger. Det er klart at det er over-turistifisert i forhold til Peloponnes, med 0,04 senger pr innbygger. Ser man det derimot i forhold til Kykladene, med 0,38, er Kreta lite turistifisert, for ikke å snakke om dersom man sammenligner med Dodekaneserne, med 0,56.

Jeg er klar over at slike fakta er kjedelige (tråkiga) å finne ut av, og at de forstyrrer en del oppfatninger. Men jeg synes at skal man fremføre kritikk av steder, bør det være et minimum av saklig begrunnelse bak kritikken. Da har den verdi for andre reisende dit, ellers er den bare forvirrende, og kanskje direkte villedende.

Peter
2007-08-01, 19:16
...et minimum av saklig begrunnelse bak kritikken.

Sedan när har saklighet något med kritik att göra? Det kanske var så att personen hatade grönt...

Sedan använder du själv fullkomligt vilseledande och generaliserande statistik i din argumentation. Man kan omöjligt bunta ihop öarna i Cycladerna eller Dodekaneserna, eller olika orter på Kreta (!), och räkna med att få en rättvisande statistik. Antalet gästsängar säger inget om vilka som utnyttjar dem, eller om hur turistifierad ön/orten är. Det kan ge en indikation men inte mer.

I Cyclanderna står väl Naxos, Paros och Myconos för de flesta bäddarna. Så finns det rätt många på Tinos också. Fast dit åker bara Greker! Och så jag då... Och det är den minst turistifierade ön i Cycladerna! Så det innebär att det finns många andra öar i Cycladerna som har ett betydligt lägre förhållande mellan antalet fast befolkning och antalet gästbäddar.

Och Rhodos ligger väl i Dodekaneserna? Om jag inte missminner mig... Hur många gästsängar finns det där? Att jämföra med tex Nisyros. Och då menar jag fortfarande per invånare.

Nä, ska statistiken ge något över huvud taget måste den brytas ner så den ges ö för ö! Och inte ens det säger speciellt mycket om hur turistifierad ön är, eftersom det hanteras olika på olika öar...

Det finns tre sätt att missleda någon annan: Lögn, förbannad dikt och statistik!!!!!!

Och nu försökte du använda det tredje alternativet. Men den gubben gick inte! Jag baserar detta på saklig kunskap och inte statistik!

Peter

JohnS
2007-08-01, 19:40
Jeg er så enig enig i det du sier, Peter! Og det er nettopp den generaliseringen du beskriver jeg er imot. For å bruke Kreta som eksempel, er et besøk i Platanias eller i verste fall Malia/Hersonissos nok for mange til å konkludere med at Kreta er ekstremt turistifisert, og trekker hele øya med denne beskrivelsen.

Gjennomsnittet som jeg refererer ved statistikken sier jo at det må finnes betydelige deler av Kreta som er lite turistifisert, slik det kan finnes øyer både i Kykladene og Dodekaneserne som ligger langt over eller langt under snittet. Så la oss ikke trekke forhastede omfattende konklusjoner basert på tilfeldige enkeltepisoder eller tilfeldige steder vi har sett, som ikke behøver å være representative i det hele tatt.

Det var i grunnen det jeg ville si.......

Athanasia
2007-08-01, 20:37
För mig får ni kritisera Kreta bäst 17 ni vill,det ändrar ju inte min uppfattning för det.Vi är ju ett gäng olika människor och är väl en himla tur att vi inte älskar samma ö."Bara" 28 dagar kvar till Kreta nu.:)

Hasse
2007-08-01, 20:43
Var skulle man annars göra det?;)

Ett evigt okritiskt halleluja vore olidligt.

Kritiska synpunkter är fullständigt nödvändiga på ett sånt här ställe.

Applåderar dessa mycket korta men väl valda ord klapp_klapklapp_klap

Jag brukar sällan framföra kritik (här) mot själva landet Grekland, allt som oftast håller jag det för mig själv och "inom familjen". Vi vet dock exakt vad vi brukar kritisera, tycker dock inte att det är något vi behöver delge övriga läsekretsen.

Men själva utvecklingen av tråden här är svår, mycket svår och bygger på en mängd mest negativa känslor och upplevelser så därför blir ju synpunkterna föremål för livligare diskussion ju längre tråden pågår.

Hasse :cool:

Hasse
2007-08-01, 21:19
Om jag själv gör denna tråd lite mer knasig och avviker från den ursprungliga tråden att den gällde Kreta så kommer här några ord som i alla fall fick oss 2 att skratta.

Under vecka 2 på Lesbos nyligen så lyssnade vi på andra resenärer i hotellbaren en sen kväll, de hade varit på orten i ett par dagar. Två äldre par (+50, vi själva är + 40Ang_elx) som reste tillsammans hade vid ett tillfälle som vi hörde, en åsikt som gick ut på att: "ja den här ön är ju inte som Rhodos eller Kreta". Saken var den att de pratade med ett betydligt yngre par (mellan 20-25) eftersom hela gänget uppenbarligen var mycket missnöjda med den del på Lesbos de hade hamnat på. "Ja, och vi har varit runt överallt under 2 dagar och nu kan vi allt här" - var det unga parets reaktion i diskussionen. Den kommentaren var väldigt tydlig, vi satt några bord bort i hotellbaren och kände verkligen vibbarna om att "här har de uppenbarligen fått varsina sista-minuten-resor och Lesbos var allt de kunde få där hemma". Eller så har de faktiskt valt Lesbos (ej-sista-minuten) och haft totalt hjärnsläpp allihopa för hur f**n kan man undvika att finna informationen om Lesbos som överallt går ut på hur oturistisk Lesbos faktiskt ÄR (relativt i alla fall).

Unga parets kommentar "och nu kan vi allt här....." kommer vi aldrig att komma underfund med vad i hela friden de menade med den ?? Vi var alltså på södra sidan, i Agios Isidoros ett par kilometer från Plomari som DEFINITIVT inte har NÅGOT ALLS ATT ERBJUDA ett par mellan 20-25 OM man inte helt väljer bort party, barer, paraply-drinkar, glamour, vackra människor osv. osv. Detta FINNS INTE i Plomari. Så visst, detta "överallt" kan ju vara ett antal varianter, vi gissade på att de knappast hade varit ute på landsbygden med tanken att vara kulturella, naturintresserade, vandrat, "kollat gamla gummor i gränder" osv. osv. Lesbos är STORT.......

Och vad menade de två äldre paren med kommenataren "är ju inte som Rhodos eller Kreta" ??

Så kritik kommer ju tydligen vid tillfällen man minst anar det. Vi själva var ju supernöjda med i stort sett allt med en halv vecka kvar vid detta tillfälle. Varför blir det så olika när man befinner sig på samma plats ? Och då har vi ungefär 20 öar bakom oss. Vi får inga svar på alla kommentarer vi hörde, vi gick upp till balkongen eftersom vi inte tyckte vi behövde höra så mycket mer gnäll.

Eller......vilka är vi att bedöma huruvida dessa personer möjligen har valt totalt fel ö att semestra på när undertonerna de så tydligt gav var att detta minnsan var en ö de snabbt ville glömma ?? Dåliga förberedelser eller allt de kunde få hos resebyrån ?

Vilken tur att vi alla har så olika syn på saker och ting (måste vara en av de vanligaste uttrycken vi svenskar har). Det ska även sägas att vi inte yttrade ett enda ord med "kritiserande gänget" i baren, vi lyssnade bara.

ulrikas
2007-08-01, 21:41
Jag brukar sällan framföra kritik (här) mot själva landet Grekland, allt som oftast håller jag det för mig själv och "inom familjen".

Ja, det var ungefär så jag menade, men jag fick inte riktigt till det. Självklart kan man kritisera, men det ligger liksom inte riktigt för mig. Ser oftast det positiva med saker. Därför är jag inte missnöjd med någon resa jag har gjort, då det alltid var något positivt! Just därför kanske jag har svårt att förstå kritik som handlar om att få bära resväskan från bussen eller liknande, det är inget jag ens reflekterar över. Jag är bara så salig att vara i mitt favvo-land att jag kanske inte ens ser det negativa (om det nu finns något...)
Min 13-åriga dotter tyckte jag blev tjatig på vår resa i juni, då jag varje dag sa: Detta är meningen med livet, eller Åh vad jag njuter osv...

/Ulrika

YeahDelila
2007-08-01, 21:44
Ett tips är att maila sig själv alla upgifter, passnummer, försäkringsnummer bankkort telefonnummer..allt man ka komma på..då är det lätt om man har tillgång till dator o få fram alla uppgifter om olyckan skulle vara framme och mna inte har alla handlingar på sig.

Soleil
2007-08-02, 06:50
Om man gillar Rodos o. Kreta och sedan åker till Lesvos, är det "fel" helt enkelt. Lesvos är så annorlunda och felet ligger inte på plats...
Vi människör är olika, en del tycker äta pizza på sin semester, ligga vid stranden dagarna runt o. äta på hotellet. Det går utmärkt på de små turistbyar i Haniaområdet. Men om man vill se o. uppleva grekiska livet i viss mån åker man annastans.
Vi var mycket nöjda på vår vistelse i Peloponnesos i juni. Nästa resa (som blir lite senare än tänkt) blir Lesvos, Petra. Har rest i Greklank ung. 40 gånger under åren o. annanstans också. Och har inte "ljusröda glasögon" på...

Athanasia
2007-08-02, 06:55
Det går att uppleva det "grekiska" livet alldeles utmärkt även på Kreta,finns ju inte bara pizza ..och Kreta är ju trots allt inte bara en semesterö,finns en grekisk vardag även där..:pMed massor av små trivsamma byar och stränder...(tycker för övrigt att vi kommit från tråden här..)

xenos
2007-08-02, 07:01
Du har skrivit en bra inlägg, Hasse!
Lefteris
recencenten...

Varför blir det så olika när man befinner sig på samma plats ?

Svaret på just den frågan är ganska enkel tycker jag: Svaret är inte att vi är så olika som är det vanligaste mantrat här på Kalimera. Svaret måste vara att vi har så olika föreställningar och förväntingar om; vad Grekland är, vad utlandssemester är, vad en plats eller ö ska erbjuda.
Herregud, felkällorna är otaliga. Den inre verkligheteten och den yttre...

Så, kanske det helt enkelt är dags att inrätta ett nytt underforum på Kalimera som heter, förväntningar/föreställningar.
Först efter resan får man tillträde till ett underforum som heter Kritik/jag är inte nöjd.
Annars blir kritiken mot en ö, en plas, ett land, meningslös och borde självcensureras bort. Kritik är ett överkattat fenom, döljer främst ett gnällig barn.

Lefteris
på humör

Ella
2007-08-02, 07:04
Apropå Lesbos-kritik lyssnade jag och min sambo (båda under 30) roat på en diskussion mellan några andra resenärer i vår ålder på flygplatsen på väg hem. De sa i princip att "Ja, visst, första dagen är det roligt att sola och bada och andra dagen också, men sen.." och fortsatte "Nä, och när vi hade åkt till Turkiet, ridit åsna, gått på mezeafton, gått på grekisk afton, åkt på ö-tur och åkt på båttur fanns det ju inget kvar att göra". De måste ha betat av hela Apollos program och jag blev alldeles trött bara av att lyssna. Återigen - alla vill ha olika saker. Lesbos är kanske ett lugnt ställe, men ändå ett under av action jämfört med t.ex. Lipsi.

JohnS
2007-08-02, 07:08
Om man gillar Rodos o. Kreta och sedan åker till Lesvos, är det "fel" helt enkelt. Lesvos är så annorlunda och felet ligger inte på plats...
...

Jeg hadde vært minst 10 ganger på Kreta før jeg i fjor reiste til Lesvos, og det var absolutt ikke "fel". Både Kreta og Lesvos er nå meget høyt på listen over favorittsteder i Hellas. Ulikhetene er minst like store internt på Kreta som mellom de to øyene. Platanias, Hersonissos og Malia på den ene siden, og Ierapetra, Tymbaki og Mires på den andre, er to forskjellige verdener...

Den greske hverdagen kan man finne de fleste steder, selv i Gamlebyen på Rhodos, dersom man bare tar noen skritt til side fra de opptråkkede rutene som følges av de aller fleste.

Soleil
2007-08-02, 07:35
Att uppleva det grekiska livet i Platanias, är helt omöjligt!!! Jag har "kritiserat" bara Hania-området... och där har det hänt "otrevliga saker" för en del människor. Ingen kan tvinga mej att åka till norra Kreta, västra sidan! Valet gör jag själv. Men Grekland är inte bara Kreta, det är mycket mycket annat.

Athanasia
2007-08-02, 07:40
Har varit på andra öar än Kreta och har trivts på alla...Grekland är ju ett underbart land!:)

Elisabet
2007-08-02, 07:52
Att uppleva det grekiska livet i Platanias, är helt omöjligt!!! Det bor infödda greker i Platanias och området runt omkring. Jag tycker det är oerhört ofärskämt mot dem och alla de som lär känna dem under sin semester att säga som du gör.

Hasse
2007-08-02, 07:58
Angående Platanias så har kanske den som inte finner det grekiska vardagslivet där, enbart uppehållit sig vid och omkring gatan/vägen som skär genom byn ? Det finns hur mycket vardagsliv som helst om man går upp till den gamla ursprungliga stadsdelen som heter Ano Platanias. Det är inte stort som många andra byar/städer men det finns.

JohnS
2007-08-02, 08:00
Att uppleva det grekiska livet i Platanias, är helt omöjligt!!! .

For noen år siden hadde vi med barn og barnebarn til Kreta, og bodde på Oscar Suites, på grensen mellom Agia Marina og Platanias.

Det daglige høydepunktet for 2-åringen var å dra med seg bestemor etter frokosten med en brødskive i hånden og gå bak hotellet. Der matet hun høner og kyllinger, klappet de to geitene, studerte bonden som arbeidet med sine oliventrær og alltid hilste meget vennlig, og hvis hans hustru var ute og stelte kjøkkenhagen, måtte også hennes arbeid inspiseres.

Dette var kanskje 50 meter fra poolen på Oscar Suites, og det greske livet kunne oppleves slik det antagelig har vært lenge før turistene gjorde sitt inntog. Den som leter, kan ofte finne små perler på de utroligste steder, også i Platanias-området! flabb_flab

Eva L
2007-08-02, 08:07
Jag pratade med ett relativt ungt par i 23 års åldern som ö-luffat i Grekland för första gången förra sommaren. De tyckte att flera öar som de besökte ex Naxos var för hårt exploaterade och hade för mycket barer. Helt klart handlar det inte bara om ålder utan om vilka förväntningar och ideal vi har.

Klart kritiska synpunkter måste få komma fram. Herregud så trist det blir om alla bara skriver "nu reser jag hem" eller "har varit i paradiset" som förövrigt knappast finns. ;) Jag tycker att olika beskrivningar kan ge en mer nyanserad bild av en ö om någon skriver att stränderna är otillgängliga kanske inte den som bara vill ligga på stranden och sola och avskyr promenader inte ska välja den ön.

Eva

Gita
2007-08-02, 09:24
Men kritiska synpunkter är inte detsamma som generaliseringar!

Det är urbra att veta om något är fel på en ort dit man skall resa, men generaliseringar som dömer ut allt (utan att man verkligen har ordentligt på fötterna) är dumt och irriterande.

Men ibland kan man nå sina syften med det också - det kan vara intressant att fälla en generaliserande kommentar som man vet kommer att reta upp folk - bara för reaktionens skull...

Athanasia
2007-08-02, 09:28
Javisst så kan man ju också tänka...:Dflabb_flab

lars
2007-08-02, 09:48
Vi människör är olika, en del tycker äta pizza på sin semester, ligga vid stranden dagarna runt o. äta på hotellet. Det går utmärkt på de små turistbyar i Haniaområdet. Men om man vill se o. uppleva grekiska livet i viss mån åker man annastans.
..

Det går alldeles utmärkt att uppleva "det grekiska livet" även inne i själva Chania och i turistorterna .
Lämna den lilla del av stan där turisterna håller till så är du genast i kontakt med allt vad det "det grekiska livet" har att ge.
Problemet är att det inte finns en bestämd definition på "det grekiska livet", som gäller generellt för alla.(som tur är).
Är man bara själv lite nyfiken på livet så är det väldigt enkelt att få kontakt med människor, som är glada och stolta för att visa och gärna berättar vad de sysslar med. Gästfriheten är även i stan påfallande stor liksom deras nyfikenhet på oss..
Själv har jag fått vara med om bl a att slakta, fiska, skörda både oliver och vindruvor, deltagit i storbak inför bröllop, deltagit i begravningar och bröllop samt barndop, gjort raki, hjälpt till med städning, deltagit i matlagning, öppnat saluhallen!!!!! bara för att nämna något. Allt har skett i Chania och tillsammans med för mig tidigare okända greker, som numera blivit goda vänner.
Visst är bylivet på landet kanske lite annorlunda men det finns mycket att uppleva även i städerna, om man är lite nyfiken av sig.
Likheten med andra länder är slående, turisterna håller mestadels till i sina områden och längs de stora vägarna. Avvik från mängden och du hittar snabbt ett annat och mer spännande liv ( om det är det man söker).
lars
Kriti sti kardia mou

ulrikas
2007-08-02, 10:49
Det går alldeles utmärkt att uppleva "det grekiska livet" även inne i själva Chania och i turistorterna .
Lämna den lilla del av stan där turisterna håller till så är du genast i kontakt med allt vad det "det grekiska livet" har att ge.
Avvik från mängden och du hittar snabbt ett annat och mer spännande liv ( om det är det man söker).
lars
Kriti sti kardia mou

Mycket bra sagt. Precis det där har vi funnit i Analipsi, vilket folk inte tycks förstå. Är man positiv och ser möjligheter så blir varje resa bra.

/Ulrika

Soleil
2007-08-02, 10:53
Paradiset på jorden heter alltså Kreta? Allt är såsom det skalla vara... fastän man blir offer för "kriminala händelser"...

Athanasia
2007-08-02, 11:29
Ursäkta men...tror du inte att det kan hända var som helst...:confused:Finns nog inte ett ställe i hela världen som är skonat från kriminalitet...tyvärr..

Kikh
2007-08-02, 12:05
Finns nog inte ett ställe i hela världen som är skonat från kriminalitet...tyvärr..

Trots detta ÄR mitt lilla Agia Marina paradiset på jorden för mig och många andra. Jag låser sällan dörren, har alltid köksfönstret och balkongdörren öppen, förvarar både dyrbar elektronik och kontanter hemma i lådan och promenera ensam nattetid, ofta lättklädd och ibland onykter. Trots detta har jag under mina sexton års besök aldrig råkat illa ut eller blivit bestulen. Då ska tilläggas att min del av byn till större delen befolkas av arbetskraftsinvandrare från Balkanländerna som många av mina grekiska grannar misstror. Visst finns här brottslighet, men det är oftast turister från övriga världen (även greker) som står för den. Vi som bor här har fullt upp med att jobba och sköta vårt.

Kikh,
Som hälsar från ett hett och kvalmigt Kreta

ragnhild
2007-08-02, 12:26
Jeg er mektig fasinert av alle som skriver om hva som er det "egentlige" Hellas og som synes at det er sååå stas med "ingen andre turister" - "hørte ikke skandinavisk språk" osv.
Enhver oppegående person må jo skjønne at med alle disse flyavganger til bestemte reisemål så må det være andre mennesker på plass! Turister!Som betyr: en som reiser for lystens skyld.
Og er det ikke det de fleste som reiser fra nord til Hellas gjør da?
Om man kommer til steder med mange andre turister får man bekreftet at vel, her er det mange som tenker som meg selv.
Alle som ønsker å være alene kan virkeligjøre det. Men det krever litt mere egeninsats enn det å kjøpe en pakke.
Men jeg har følelsen av at mange som tar den jobben ofte synes at de som ikke ønsker eller tør det er 2.rangs turister.

Ingela
2007-08-02, 15:28
Jag håller med, Ragnhild...

Jag vet att det varit på tapeten förut och att jag reagerat även då när det kommer upp vad som är "grekiskt", "turistigt" osv osv...
När jag sätter min fot i Grekland så upplever jag ju egentligen det genuina Grekland oavsett var jag befinner mig - jag ÄR ju i Grekland, det kan ju inte vara tillrättalagt för att just jag ska tycka att det duger och är "tillräckligt" grekiskt.
Det är ungefär som om jag skulle börja bära folkdräkt här i Stockholm för att inte göra våra turister besvikna. Sverige är väl inte bara fäbodvallar och midsommarstänger - varför skulle Grekland vara annorlunda?

Jag har befunnit mig i kackerlackiga lägenheter i enormt fula delar av Athen, på turiststråk med inkastare överallt och på en öde strand eller i en tom gränd med en liten taverna med en svartklädd gumma utanför och nog har jag känt GREKLAND i hela själen vid alla tillfällen - fint, fult, turister eller inga turister, "trygga" små öar eller "otryggare" större städer. Sen att det ena passar mig bättre och gör mig lyckligare än det andra är ju en annan sak.

Det är väl klart att det finns mer eller mindre turister på olika resmål men det är väl ändå Grekland vi upplever och vi är ju faktiskt där allihopa för att uppleva nånting som vi ofta hämtar styrka från under resten av året och som berikar allas våra liv???

Ingela

Athanasia
2007-08-02, 19:05
Tack Ingela ,Du sa nåt som jag tänkt länge...!!!!!klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap/Phia....Tillägget är: Efter dessa ord...Så älskar vi ju Alla Grekland...annars vore vi ju inte här!

xenos
2007-08-02, 19:22
Ja...

Ser vi, upplever vi inte det "genuina" Grekland, så kan vi inte uppleva det genuina övehuvudtaget.
Visst..

Lefteris

Hasse
2007-08-02, 20:07
Liten reflektion.

Jag vill inte göra det enkelt för mig men jag känner igen mönstret lite grann. Vet inte om det stora flertalet av oss redan har varit i Grekland i sommar eller inte ? Men nog tycker jag det känns som om denna bra och givande tråd luktar lite "jag-har-varit-i-grekland-och-upptäckt-mycket-på-alla-sätt-och-nu-måste-jag-bara-skriva-massor-på-Kalimera"

Det brukar bli djupa diskussioner under slutet av somrarna här och denna är både saklig och klok. Det handlar inte om att det finns ett standard-sätt att vara i Grekland. Det handlar om att det alltid finns en anledning att verkligen bena ut vad man verkligen vill ha av sin semester. Varje individ tar med förväntningar som på något eller några sätt förverkligas (eller inte).

Skaparen av denna tråd har haft otur, blivit besviken och vi andra ångar på utav bara den. Vi här har haft vår bästa Greklandsvistelse någonsin och vi är lätt euforiska, det skapar flera idéer för framtida resor.

lars
2007-08-02, 20:54
Att uppleva det riktiga Grekland av idag innebär ju att även få uppleva turismen och vad är det för fel med det?
Vi är ju alla turister fast med olika behov eller hur? Ingen är vare sig bättre eller sämre än den andre.
En och annan råkar illa ut och så kommer det att bli även framgent inte bara i Grekland utan runt hela vårt klot.
Vissa gillar att skriva av sig andra håller det mer för sig själv, det är ju sådana vi är vi människor.
Blir det fel en gång så blir säkerligen superbra en annan gång.
Livet och resandet är vad vi gör det till.......åtminstone nästan.
lars
Kriti sti kardia mou:)

anoula
2007-08-02, 21:20
Det är ungefär som om jag skulle börja bära folkdräkt här i Stockholm för att inte göra våra turister besvikna. Sverige är väl inte bara fäbodvallar och midsommarstänger - varför skulle Grekland vara annorlunda?
klapp_klap Det var en av de bästa kommentarerna i den här tråden. Grekland har turister. Turismen har bidragit till att Grekland ser ut som det gör idag. Det genuina Grekland finns i HELA Grekland och förändras ständigt. Åk dit och upplev den spännande förändringen på nära håll eller sitt hemma och glo på vykort med blåvita hus.

ragnhild
2007-08-03, 08:17
Jeg må bare si at jeg elsker å lese andres reisebrev og har hatt stor nytte av det. Takk til alle dere som "gidder" å dele erfaringer.
Og jeg har ofte brukt info fra Kalimera på reiser til Hellas. Senest til å bestille hotell i Athen i juni.

Eva L
2007-08-03, 08:41
Jag tror inte att kritiken handlar om att Grekland inte får utvecklas och förändras till ett modernt samhälle som alla andra länder i Europa. Ingen förväntar sig att de ska uppträda i folkdräkt på gatorna lika lite som vi gör det här hemma. Jag tror att kritiken riktar sig mot massturismens baksida och den överexploatering som finns på vissa orter.

Eva

Gita
2007-08-03, 09:37
Jag tror att kritiken riktar sig mot massturismens baksida och den överexploatering som finns på vissa orter.

Alldeles rätt! Men att sedan säga att en hel, stor ö = Kreta, är överexploaterad och bebos av kriminella och därmed bör denna ö förkastas - det är en horribel slutsats.

DET vänder jag mig emot. Man skall hålla sig till fakta. Säg istället att "delar av Kreta är överexploaterad och det finns kriminalitet". Det är säkert sant.

Det är som att säga att "Åk inte till Finland - de dricker bara brännvin och viftar med knivar. Precis som i Hälsingland" ;)

Bengito
2007-08-03, 20:58
Hej!
Tack för alla inlägg i denna tråd. Detta var bara en erfarenhet från oss som besökte denna underbara plats på jorden. Detta är ingen kritik mot vare sej grekland eller Kreta som plats eller mäniskorna. Alla ställde upp på bästa tänkbara sätt. Att vi hade otur de sista dagarna på en trevlig vistelse på Kreta är bara otur, vi kommer säkert att besöka denna plats även i framtiden.Vi hann ändå med att upptäcka fina ställen och upplevelser jag och min dotter.Vi har glömt allt det tråkiga och nu ser vi fram mot nästa resa till Kreta 2008. Har

Bengito
2007-08-03, 21:05
hej igen,jag snublade på tagenterna.Har man en gång varit på underbara kreta så återvänder man tillbaka.

Birgitta 63 genom Bengito

Ha det så bra alla greklandsfans!klapp_klap_B-ananaflabb_flabbye_bye

inkfish
2007-08-04, 11:36
Birgitta63, du har inget att be om ursäkt för. Att ens upplevelse av en ö blir färgad av sjukdom och olyckor är inte det minsta konstigt, det är bara naturligt.

Dessutom är det fullt tillåtet - och i mina ögon bara välkommet - med subjektiva ö-omdömen som är mindre entusiastiska. Även när det gäller Kreta;)

Elisabet
2007-08-04, 12:01
Det "intressanta" är ju att Birgitta63 själv säger att hon inte kritiserar vare sig Grekland, Kreta eller människorna utan bara ville berätta om hur bedrövligt det oturade sig för dem på deras resa.

Det är med andra ord alla andra som har tolkat det som kritik av Grekland och snabbt som ögat tagit gemensam sats och hoppat på henne. Numer följer jag inga andra forum så jag vet inte om det är ett vanligt fenomen på internet, men grekfanatiker verkar ha en böjelse att göra så, för här i forumet är det ju inte ovanligt.

inkfish
2007-08-04, 12:06
Det är ju andra i tråden som kritiserat Kreta - utifrån sin subjektiva upplevelse.

Men jag tycker rätten att fälla subjektiva omdömen om en ö bör gälla alla, i synnerhet på det här forumet som helt och hållet bygger på subjektiva uppfattningar.

Gita
2007-08-04, 14:12
Det är med andra ord alla andra som har tolkat det som kritik av Grekland och snabbt som ögat tagit gemensam sats och hoppat på henne.

Intressant, för jag tolkade det som att hon bara berättade om sin semester, men sedan "hakade" andra på med sina omdömen, och det var dem omdömen som folk vände sig emot.

Tolkningarna är nog lika många som läsare/skrivare. Intressant hur som helst att vi tycker så olika och att det kan bli så heta känslor om någons favoritställe får kritik.

anoula
2007-08-04, 14:56
Intressant, för jag tolkade det som att hon bara berättade om sin semester, men sedan "hakade" andra på med sina omdömen, och det var dem omdömen som folk vände sig emot.

Ja så förstod jag det också. Vem har "hoppat på" Birgitta63?

Det är ju andra i tråden som kritiserat Kreta - utifrån sin subjektiva upplevelse. Men jag tycker rätten att fälla subjektiva omdömen om en ö bör gälla alla, i synnerhet på det här forumet som helt och hållet bygger på subjektiva uppfattningar.

Precis.

lars
2007-08-04, 17:58
Klart man får kritisera även Kreta! Var och en får ju stå för sin egen åsikt. Soleil skriver ju dessutom tydligt "JAG tycker..."

Bra inkfish, det är självfallet så att var och en skall ha sin uppfattning och även föra den till torgs, om man känner för det.
Avsikten är ju inte att trampa nån annan på tårna som har har en annan uppfattning än mig själv, eller hur?
Jag tycker vi svenskar är lite för stingsliga när det gäller att acceptera andras uppfattning i saker och ting. Vi tar det som kritik av nån underlig anledning.
lars
Kriti sti kardia mou

The mind is like a parachute, it works best when it is opened!

malou
2007-08-04, 21:54
[quote=ragnhild;101049]...Turister!Som betyr: en som reiser for lystens skyld.
Og er det ikke det de fleste som reiser fra nord til Hellas gjør da?
....

Også jeg er en turist, en besøkende, enten det dreier seg om charter eller selvsnekret reise. Enten jeg loffer rundt eller ikke.

inkfish
2007-08-04, 22:20
Fast turister är vi ju allihop här. Utom de som bor i Grekland, då.

Det finns en variant av turistandet som jag tycker om och som greker är sanslöst bra på: den som återvänder till en blir ofta betraktad som en sommargäst.

Som belöning för att man tyckte så mycket om ön att man valde att återkomma igen och igen - får man ett varmt välkomnande. Man är sommargäst på samma sätt som om man hyr en stuga nånstans i Sverige år efter år.

Det är nog nåt nostalgiskt Saltkråkan-skimmer från min uppväxt som spökar där, men jag tycker att det där mottagandet som sommargäst är mysigt:o

Birgitta63
2007-08-04, 23:54
Hej!
Tack för ditt stöd Inkfish, men nu tycker jag att det börja bli rätt jobbigt.Vi kan väl avsluta dena följetång som följd av att vi hade maximal otur jag och min dotter på Kreta.Eller tycker inte alla samma som mig nu?!
Jag och min man skall fira hans 50-års dag på underbara Kreta nästa år 2008. Det är precis som du skriver att man återkommer till en plats som man tycker om. Nu har jag smittat av mej på min man av vår upplevelse på Kreta. Så vi ser fram emot en 2-veckors semester på tu man hand på denna underbara ö.
Vi återkommer med många frågor och tips på vad denna ö kan erbjuda oss.

Ett mycket trevligt forum att vara medlem i, många tips och reseskildringar här.
Tack alla kreta-fans.

Janne E
2007-08-05, 18:07
Vilket bolag flög du med?
Vi var ner nu den 21 o skulle flyga med Appolo, men fick flyga med SAS regulärt!!! Ingen fick sitta tillsamans,, dåligt med käk vi som hade åkt hela natten för att komma till Arlanda (vi kommer från Hälsingland) ingen beställning av taxfree både på utresan hemresan!
Vi som lovade att köpa ut lite till ett bröllop vi var bjuden på.
Nä Inte Apollo nästa gång för oss Tänk ändå så hade vi beställt resan i november eller oktober,,,Så man undrar vad man flyger nästa år med för bolag Om vi tar Apollo??__D

Millie
2007-08-05, 22:55
Hoppas att ni får en bra födelsedagsresa 2008!
Önskar att jag själv fyller under den delen av året, men tyvärr känns November lite för sent för att vara säker på sol och värme på Kreta.
//Kerstinflabb_flab

Lady
2007-08-06, 09:56
hej
Det är synd att ni hade sån otur men jag tycker att när man är på semester så får man ta vissa saker med en nypa salt. Grejer som förseningar och att ni fick bära väskorna själva (vilket man oftast får göra själv). jag var i kreta för 2 veckor sen och det var helt underbart. Alla var jätte trevliga både jag och min man blev sjuka i 2 dagar men det var inget som förstörde vår semester, utan vi gjorde det bästa av det.
Vi njöt även under de dagarna vi hade feber och det var över 40 grader ute.
Vi hade iof en underbar hotell och personalen var jätte snälla.
Santa Marina Beach Hotel

inkfish
2007-08-06, 14:37
Birgitta63 startade tråden nyss hemkommen - och väldigt påverkad av sjukdom och elände under resan.

Som vi sett i tråden de senaste dagarna har hon omvärderat resan och fått lite distans.

Därför låser jag här så att Birgitta slipper försvara sitt första inlägg i evighet.

Tråden har kommit att handla om mycket annat så det känns lite snöpligt att behöva låsa den. Men den som vill fortsätta ämnet utan att diskutera Birgittas semester får gärna skapa nya trådar.

inkfish/moderator