Visa fullständig version : Fickpengar??
Skall om några dagar åka till Kreta-chaniakusten. Min fråga är hur mycket skall man ha med sig i fickpengar? Jag och min kille kommer äta ute varje kväll och unna oss goda saker, men kommer väl kanske hålla igen på luncher vid stranden osv. Men hur är det att leva i grekland hur är priserna? Väldigt tacksam för svar!! Kram Åsa
En god tumregel är som följer; Om ni liksom oss vill "Leva Greve" dvs att äta allt ute utom frukosten, därtill inbakar alla resor, taxi, färjor etc etc samt boendekostnader och lokala inköp, då gäller för tvenne personer cirka 1000 Sek per dag i övärlden.
Sålunda drager ni ifrån om ni har helcharter alla boendekostnader samt ev transferkostnader. Lagar ni själva smyglunch, då drages denna ävenså ifrån.
Summering: Med sparbudget förmenas ni hamna runt 5-600 Sek per dag.
Leva ni "Greve", då gäller nog 1000 Sek per dag.
Arne
Hej. Vi var på Kreta 2 veckor i juni, 2 vuxna och 2 tonåringar! Åkte charter så vi hade inget boende att betala på plats. Vi gjorde av med max 1000 kronor per dag. Då åt vi frukost och oftast lunch hemma, men alla middagar ute. Vi levde mkt gott och snålade inte. Var en dag på ett vattenland, den dagen gjorde vi av med minst 1500:-. Så summan för oss 4 landade på omkring 14000:-! Hade även AC på rummet som kostade 6 € per dag har jag för mig!
/Ulrika
Jag tycker Arnes Tumregel stämmer mycket bra. När jag reser ensam brukar jag räkna ca 600 - 650 per dag inkl allt utom flyget ner och taxfreeinköp. Och då lever jag rätt gott. För två som reser tillsammans brukar det stanna på 500 -550 eftersom boendet och till viss del maten blir billigare.
Peter
Elisabet
2007-07-24, 15:40
Nu är det ju högsäsong och det mesta är dyrare än vår och höst, så det skadar nog inte att ha en buffert.
Menar du att ni gjorde slut på "max 1000 kr oer dag" per person eller ni 4? om det ärdelat på 4 är det ju väldigt bra! Jag brukar inte snåla och både jag och min kille tycker om att unna oss och leva gott men dom senaste 4 5 åren har vi varit rest till länder som turkiet, kroatien där priserna är väldigt låga jämfört med här hemma, så därför har jag ingen direkt koll på priserna i grekland, är det sant att det är snäppet under svenska kronan? i vilket fall känner jag mig lite klokare nu och har iallafall ett hum om hur mycket jag skall ta med mig =) tack!
Alltid lika svårt att säga vad man "normalt" gör av med...men vi gör åt ca 2 500 kr/vecka och person. Då äter vi lunch och middag ute, fika, öl, någon drink, solstol på stranden, bussbiljetter etc etc... Ingen direkt shopping eller några utflykter inräknat.
Malin
.. men dom senaste 4 5 åren har vi varit rest till länder som turkiet, kroatien där priserna är väldigt låga jämfört med här hemma, så därför har jag ingen direkt koll på priserna i grekland..
Jag tror priserna grekisk turistort/Sverige är mer lika än priserna grekisk turistort/Turkiet, Kroatien.
Jag är rätt säker på att Ulrika menar 1 000 kr/dag för alla fyra, eftersom de åt lunch "hemma". Jag budgeterar 500 kr/dag för mig och en 11-åring. Utflykter och shopping tillkommer. :)
Jag tror priserna grekisk turistort/Sverige är mer lika än priserna grekisk turistort/Turkiet, Kroatien.
Jag är rätt säker på att Ulrika menar 1 000 kr/dag för alla fyra, eftersom de åt lunch "hemma". Jag budgeterar 500 kr/dag för mig och en 11-åring. Utflykter och shopping tillkommer. :)
Helt rätt! 1000 kr per dag för hela familjen! Vi åt billigt flera kvällar, var på en restaurang som ligger lite "off" och är mkt billig. Var inte så mkt på stranden, så solstolshyra hade vi ingen. För övrigt snålade vi inte ett dugg, det var många glassar, läsk, öl osv. Vi snålar aldrig på semestern, det får vi däremot göra när vi kommer hem.... :confused:
/Ulrika
Vår erfarenhet från Ö-luff under juni/juli i år stämmer helt med Arnes tumregel. Vi gjorde åt med 500:- person och dygn. Detta inkluderar boende, båtresor, mat, moppe hyra (vi hyrde moppa 8 dagar) etc. Detta från det vi lämnade Aten och kom tillbaka dit. I Aten kostade hotellet 3 gånger så mycket som på öarna.
Torbjörn
Jag är väldigt posetivt överraskad över svaren jag fått här! Jag som trott att skulle man gå ut och äta så är det ungefär som att äta här hemma i sverige! Men nu känns det mycket bättre, och som arne sa åker man charter kan jag ju dra av det från priset också eftersom redan boende är betalt! Nu ser jag fram emot 2 härliga veckor, utan att snåla bara njuta av den goda maten och dom härliga stränderna! ahh...
det var ju otroligt bra för 4 personer! Sen är jag en riktig slösa och även om det är billigt brukar jag alltid göra av med mer än mitt samvete vill...=)men jag kan ju återkomma efter våra 2 veckor där och se om era svar stämmde! =)
Väger man samma alla varor och tjänster som en turist behöver (utom boende) - då är Grekland NÄSTAN lika dyrt som Sverige.
Men om man ENBART tittar på tavernamaten så känns det fortfarande mkt billigare att gå ut och äta i Grekland. En pizza- eller pastamiddag kan vara minst lika dyr eller dyrare än här - men av den grekiska maten kan man äta sig rejält mätt och ändå bli glad när notan kommer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.