handdator

Visa fullständig version : Var på Santorini ska man bo?


esson
2007-07-22, 22:10
Hej!
Jag och min familj åker till Santorini på lördag och är lite osäkra på var det är bäst att bo. Vi vill gärna bo där det är lite lungnare.Undrar om någon vet något billigt bra ställe att bo på.

MVH Camilla

Eva L
2007-07-22, 23:12
Beror på vad ni vill göra? Är ert syfte att åka vidare eller tänker ni tillbringa er semester på Santorini? I så fall det är det senare kanske Katzerado är ett bra alternativ om ni vill se Fira, Irmevogli och Oia. Vill ni bo nära stranden men på massturismorter som bitvis är ganska trista enligt min uppfattning kanske Perissa eller Kamari är ok. Själv brukar jag bo i Perissa men har även bott i Kamari. Jag stannar oftast bara ett par nätter på Santorini och då duger dessa orter. Att tillbringa en hel semester där känns inte kul. Nu har du fått min personliga uppfattning andra älskar ön och tycker helt annorlunda.

Eva

xenos
2007-07-23, 06:52
Instämmer förutom den västra delen av Santorini är ön i stort sett riktigt trist; vi flydde Perissa av det skälet.
Tag bara tre dar på ön, då hinner ni se den. Bo bättre i Fira än kortare tid än i trista Perissas öken. Varför, jo Santorinis märkvärdighet ligger i calderan och ljusets förändringar av öns färger vid solens upp och nedgång. Ett fantastiskt landskap på västra sidan. (Nu har vi sett det...) Östra sidan...:(
Sedan kan man på två och en halv timme komma till Heraklion och Kretas spännande värld.

Lefteris
på bettet

Eva L
2007-07-23, 08:21
Hej!
Undrar om någon vet något billigt bra ställe att bo på.

MVH Camilla

Kan vara svårt att hitta billigt boende på Santorini mitt i högsäsongen. Den här tiden får ni räkna med att priset är minst det dubbla i jämförelse med maj-juni. För en familj på fyra personer tror jag det kan vara svårt att hitta ett bra boende under 70-80 euro antagligen får ni betala ännu mer. Vet inte om tillgången är större än efterfrågan men det brukar normalt löna sig att gå runt och titta och jämföra priser och standard på den ort ni väljer.

Eva

coanma
2007-07-23, 10:27
Vi ser heldigvis forskjellig på reisemål. Vi har bodd både i Kamari og Perissa og liker oss veldig godt begge plassene. Vi var i Perissa i mai en uke og det var kjempefint. Vi leidde scooter og kjørte rundt på øya og fikk med oss både Fira, Ios etc. Det samme gjorde vi sist da vi bodde i Kamari. Ang_elx Alltid er det noe nytt å oppdage. Perissa har flere små pensjonater som ser koselig ut når man går litt vekk fra strandpromenaden. Vi fant at det var litt rimelige i Perissa enn Kamari. Kamari er litt mer "mondænt". Mitt inntrykk er at om man møter hver plass med åpent sind, så "hygger" man seg alltid. Så er det slik at vi er forskjellige, det er vanskelig å anbefale til andre når man ikke heller vet de liker. flabb_flab

esson
2007-07-24, 18:22
Tack för era synpunkter, kul att höra hur olika alla tycker. Vi har tänkt oss att stanna 2-3 nätter på Santorini för att sedan åka vidare. Är det någon som kan rekomendera något bra ställe att bo på? Finns det rums raggare på flygplatsen eller ska man ta sig in till Fira?


Camilla

Yanna
2007-07-24, 20:26
Hej Camilla!
Ja det finns roomsare på flygplatsen! Jag bodde i Fira på Pension Petros (40 E), 100 meter från busshållplatsen och Calderan, vilket passade MIG som ville ta bussen till Oia och även till Kamari, men om ni vill ha nära till bad finns det andra ställen som passar bättre. Monolithos, Kamari eller Perissa. Vill ni har mycket lugnt är Perissa bra, men även Monolithos. I Kamari är det mer "drag"! Några hotell/pensionat vet jag inte mer än det jag bodde på i Fira, men vet man bara vad man vill så är det ganska lätt att hitta något som passar. Sen beror det på om ni ska åka buss eller hyra bil hur lugnt ni vill bo, men bussnätet är mycket bra på Santorini! Läs på innan ni åker så ni vet vilken ort som passar er så blir det bra!

Mikkel
2007-07-24, 22:02
Hei Camilla!

Jeg personlig synes Perissa er en veldig stille plass. På siste turen nå i juni bodde vi i Kamares. Der er det mere liv, kort vei til Thera og jeg syntes det var romantisk der. Vi bodde på Glaros og hotell Artemis som begge er å anbefale for et par netter. Likevel syntes vi det greiere med studios når vi oppholder oss flere netter på en plass.

sussisanna
2007-07-24, 22:57
Hejsan!

Hemkommen i natt från Santorini och Naxos. Jag bor alltid på Honeymoon Beach Hotel i Perivolos/Perissa. Tycker att det är ett bra ställe att bo på, det är så trevlig stämning där. Det är lugnt och nära tilll stranden. Det är lite mindre folk på stranden där. Kolla in information angående hotellet här på Kalimera under boende på Santorini. Där finns både mailadress och bilder. Hoppas ni får det bra på resan. //bye_bye Susanna

coanma
2007-07-25, 15:54
Helt sikkert greit på Honeymoon Beach. Samtidig er det mange små koselige bosteder som er like bra , slik at jeg ikke helt kan fri meg for at det er litt trist at et enkelt bosted blir anbefalt så ofte. :o:o

mkh
2007-07-26, 14:39
Ska ni flyga hem från Santorini också? Då kanske ni kan ge er iväg till nästa ö på en gång och ta Santorini på hemvägen. ni bör ju ändå komma till Flyget med lite marginal.

Tänk på att när rumsraggarna säger "in town" (om Fira) får man ta det med en stor nypa salt. Vi hamnade mitt på ön med ett par kilometers uppförsbacke innan vi var i stan.... Men det blev ganska bra ändå - inte som vi tänkt oss men OK. Iallafall så här i efterhand, när vi måste muta barnen med färskpressad juice mitt i backen (för att de skulle gå en meter till - det fanns ju pool på hotellet så varför skulle vi titta på någon gammal krater), var det inte så kul :rolleyes:.

/Marianne

inkfish
2007-07-26, 20:59
Samtidig er det mange små koselige bosteder som er like bra , slik at jeg ikke helt kan fri meg for at det er litt trist at et enkelt bosted blir anbefalt så ofte.

Fast var och en som vill rekommendera Honeymoon måste ju få göra det. Precis som den som vill rekommendera andra ställen får göra det. Ju fler som skriver sina egna tips, desto mer "jämvikt" blir det ju.:)

tramp
2007-07-29, 11:08
Varning för Katzerado eller vad det heter, där är nog lugnt men det kan vara långt till bussen! Där finns inget bad, ingenting egentligen förutom ett par tavernor. Vill man bada, strosa osv måste man åka någon annanstans och om man har otur kan man hamna långt från busshållplatsen som dessutom ligger mitt på linjen så man kliver på fulla bussar. Man kan stå ut ett par dygn men fördelen kan kanske vara att det är billigt.

Vill man bada, äta greksallad med Mythos och annan god mat och bara slöa föreslår jag Kamari som är mer utpräglad charterort. Nära till vatten och mat, lååång strand med lavasten med määängder av tavernor ovanför. Någonstans finns en pool med bar där man kan slinka in om man tröttnar på havet. Bakom stranden ligger ett ganska långsträckt område med boende. Goda bussförbindelser med Fira och resten av ön och ligger dessutom nära flygplatsen så det är lätt att se sig omkring om man vill vara mer kulturell.

Är man däremot på snabb genomresa och vill se sig om utan bad föreslår jag nåt hotell i Fira men en bit från kalderan för prisets skull, det finns bra där faktiskt. Då bor man centralt och nära till allt. Träffar man på rumsraggare redan på flygplatsen som lockar med Perissa kolla att det är nära till vattnet och inte flera kilometer, har blivit blåst på detta! Har ingen erfarenhet av boende i Perissa (nära vattnet) men det kan nog vara ok.

Eva L
2007-07-29, 11:19
Det är promenadavstånd från Katzerado till Fira och den tavernan jag besökt hade mycket bra grekisk mat. Så något dåligt ställe är det inte fast för den som vill ha nära till stranden är det inget bra alternativ. Här går det dock att hitta bra boenden till en betydligt billigare penning än i Fira och Irmovigli. De gånger jag hoppat på bussen där har det inte varit några problem att få plats men det har varit i maj, juni och slutet av aug.

Eva

inkfish
2007-07-29, 13:25
Karterados menar ni nog...? Där man hamnar varje gång rumsuthyraren lovat att hans ställe ligger i Fira;)

Eva L
2007-07-29, 18:59
Karterados menar jag där Zanet har sina släktingar. Har aldrig bott där bara varit på en av tavernorna ett par gånger.

Eva

Easy
2007-07-29, 21:23
Jag kan rekommendera Pension Atlas i Karterados, helt ok standard på rummen och med pool. Dessutom jättetrevligt schweiziskt/grekiskt värdpar och bra priser, vi betalade 40€ för endast en natt för ett rum för fyra personer. Ligger 5 minuters promenad från restaurangerna i Karterados som är helt OK.

tramp
2007-07-30, 19:22
Karterados menar ni nog...? Där man hamnar varje gång rumsuthyraren lovat att hans ställe ligger i Fira;)
Exakt så är det!:)