handdator

Visa fullständig version : Restaurangtips önskas!


Karamellen
2005-06-15, 21:07
bye_bye Hejsan!
Åker till Skiathos 8:e augusti_B-anana !!!!!
Har hört att "Marias pizza" ska vara bra. Är det någon som kan tipsa om andra restauranger också? Nå´n annan som ska dit samtidigt förresten?
Hesvejs /Eva

parga
2005-06-15, 23:15
Hej!
Ute i Koukounaries, vid supermarket (bussplats 24) ligger en UNDERBAR taverna!! Taverna Ouzeri. Där finns riktig hemlagad grekisk mat, har du tur finns det färsk fisk att få. Den grillas med citron, vitlök och örter. Mums! Servicen är i världsklass och priserna är överkomliga. Tycker du om vin, rekommenderar jag husets vita och röda. Min kompis åt shrimp saganaki, och pratar fortfarande om den rätten, som den bästa hon ätit! Jag tror priset var ca 11 Euro. Då var den ganska dyr jämnfört med resten av den låååånga menyn!
Hoppas du hittar dit, för du lär inte ångra dig!
Hälsningar,
Jenny-lite Skiathosfrälst! :)

Karamellen
2005-06-16, 12:24
:o Tusen tack!
Det låter verkligen lockande, den ska vi absolut prova. Längtar....
Eva

bakfoten
2005-06-17, 08:57
Hej hej!
Yes, vi åker samma datum, den 8:e....
/Ulf

Karamellen
2005-06-17, 11:43
Från Skövde??!!

Vad häftigt! Jag bor i Mariestad, men jobbar på KSS. Hur många är ni som ska åka? Vart ska ni bo? Jag o min 9-åriga dotter åker själva. Vi ska bo på Suzanna.

Susie
2005-06-17, 13:57
Ingen tvivl. Du skal besøge Alexandros, fordi maden er god, og der er levende musik. Det kan være lidt svært at finde, men spørg om vej.
Hilsen Susie

David
2005-06-18, 11:22
alexandros ar bra
likasa scuna

bast och dyrast ar windmill

bakfoten
2005-06-18, 21:59
Fyra till antalet. Barnen och jag. Har ingen aning om var vi ska bo än. Det brukar lösa sig...åker ev. över till Skopelos direkt.

lore69
2005-07-28, 22:49
Ni måste prova resturang PELIGIARI som ligger ca 100m från Hotel Susanna deras pizzor är helt underbara även övrig mat e jättegod, barnen älskar deras chicken souvlaki tex. Vi kom hem från skiathos i måndags 25/7 å vi längtar redan tillbaka.

Myggan
2005-08-06, 22:00
Ni måste absolut prova den där tapasbaren som liggen med utsikt över hamnen... Don Quijote hette den visst! Marias pizza med vitlök är ju helt klart också en höjdare. Dessa två ställen är de absolut bästa!

Laila I
2005-08-07, 02:49
Ånei, vi rakk ikke å spise på tapasbaren...:( Den så kjempekoslig ut...og jeg som elsker tapas...

Laila

MonicaC
2005-08-07, 10:02
Vi gillade även maten på Lyhnaris och Asprolithos , bägge ligger bakom skolan .

Kommer man från busshållsplats 4 och gå ner för backen så när man kommer fram till slutet/början på gågatan så går man rakt fram och har Lyhnaris in i en tvärgata på vänstersida och Asprolithos lite längre fram på vänster sida.

Kommer ni däremot från hamnen så gå tills gågatan tar slut , då har ni polisstationen straxt innan på vänster sida och skolan till höger , sväng då höger och straxt tvärgatan till vänster ( Lyhnaris) eller Asprolihos ( som ser flottare/dyrare ut än vad det är ) till vänster.

Bägge bjöd på ouzo/alt nåt annat medans man tittade på menyn ( även barnen fick nåt kul att smutta på ) och på bägge ställena blev vi bjudna på glass och fruktfat till efterrätt. Lyhnaris är en grek som har men är gift med en norska så han pratar norsk/grek/engelska/svenska blandat så är man inte så bra på engelska så är det enkelt att beställa ändå .

Men Marias pizza får ni inte missa , Maten är jättegod för att inte tala om mysfaktorn.......

Höll även på att glömma Pizzeria Panorama uppe i bergen . Man kan ta taxi upp eller som vi gjorde.... passade på att åka upp den dagen vi hyrde bil ! Det går in en väg mellan tror jag busshållsplats 2 och 3 , en liten rackare som det står en skylt Pizzeria Panorama på och jag säger bara det :
VILKEN UTSIKT !!!! _B-anana

Man har hela Skiathos stad under sig och landningsbanan och allt , vi satt där tills det blev mörkt och det var bara SÅÅÅÅ fint ! Maten var även den kanon.

/ Monica

Moeller
2005-08-31, 12:07
Missa inte Bonaparte, otroligt att ingen rekommenderat denna underbara restaurang med 3-vlig personal!! :)

Kolla in för meny och bilder.
M.v.h: Peter

CamillaN
2005-09-05, 14:51
Missa inte Bonaparte, otroligt att ingen rekommenderat denna underbara restaurang !! :)


Vet att det är många som rekommenderar den.
Varit där 1 gång, där var helt OK men inget spec. Personligen vill jag ha mera "grekiskt" när jag är i Grekland, letar hellre efter små mysiga tavernor.
//Camilla.

Eva L
2005-09-05, 15:50
Finns det inga bra grekiska tavernor på Skiathos? Skulle gärna åka till Skiathos och Skopelos nästa år men eftersom jag tycker att Parga delvis är för "turistifierat", även om mycket annat som ex naturen är storslaget där, kanske det här är helt fel ställen för mig. Skriv gärna några rader om det grekiska ni som varit där.

Eva

CamillaN
2005-09-05, 16:02
Det finns massor med tavernor där. Jag har skrivit lite om du tittar längre "ner".. tror tråden heter "Lite Skiathostips" ... men det är bara några jag tagit med där .. där finns massor. Visst är där även turistifierat men det finns både och.....
Skiathos (o Rethymno, helt olika) är mina 2 favoritställen.
//Camilla.

bengtv
2005-09-05, 16:46
Jag håller med dig Camilla. Har aldrig förstått att Bonaparte är så populärt.
Håller inte samma höga klass som deras priser. Nej lyd ett gott råd. Sök inne i gränderna. Det finns massor av bra restauranger med hög mysfaktor och mycke lägre priser.
Bengt

MonicaC
2005-09-06, 13:23
Kom hem från Skiathos igårkväll och Marias pizza var den som vi var mest till. Lite dyrare men gillar man pasta, sallader och pizza så får man INTE missa denna pärla inne i stan ! Oftast är det kö men det brukar vara lite mysigt att sitta där på kanten och beställa in nåt att drick medans man väntar på bord !

Lyhnaris och Asprolithos blev också besökta samt några som jag inte ens vet vad de heter . Men ge er in i gränderna och leta , finns mycket bra men för allt i världen : fastna inte nere i hamnen ..... finns bra där också men många håller sämre mat ! Tyvärr hamnar man ofta där första kvällen !
Har även jag varit på Bonaparte första gången jag var nere på Skiathos men det var även den sista... var inte alls imponerad !

Annars tycker jag maten är mycket bra över lag nere på skiathos !

Känner fortfarande smaken av Marias vitlkösbröd........ ( men det är inget man äter själv utan man är flera som delar !!!!! ) den är bara mums ! :p

/ Monica

Eva L
2005-09-06, 13:40
Om man nu som jag inte är speciellt förtjust i pizza och avskyr snabbmat. Gärna äter goda grönsaksrätter, klassisk Stiffado, älskar citronkyckling med riktig ungsbakad potatis, zuccini i alla former,lamm, lever och kikärter hoppas jag att det finns en del att välja på.

Eva

MonicaC
2005-09-07, 09:30
Hej Eva .

Nu när vi var där så åt jag en kanongod kycklingrätt som hette Chicken Skiathos på Asprolithos som man fick i en ungsbakad form med vittvinskokt kyckling blandad med potatis och vitlök och gratinerad ost.... supergott. :p

Annars så vet jag att våra grannar på hotellet hade ätit en kanongod Kleftiko på restaurangen rakt fram när gågatan slutar ( upp mot busshållsplats 4 , Akropolis. ) precis vid skolan , vad restaurangen heter vet jag inte men den ser jättefin ut om du bara följer gågatan från hamnen tills den tar slut.

Annars gå in på bakgatorna så hittar du fler grekrestaruanger. Ta höger in vid posten och där tror jag det ligger en restaturang som heter Roda som är typisk grekisk, har aldrig ätit där men gått förbi många gånger.

Du kommer hitta något som passar, det lovar jag !

Ha en skön semester...... vilket jag är övertygad om att du kommer att ha !!
Jag längtar tillbaka till sol och värme !!! snyft_drop

/ Monica

Eva L
2005-09-07, 09:43
Hej Eva .

Nu när vi var där så åt jag en kanongod kycklingrätt som hette Chicken Skiathos på Asprolithos som man fick i en ungsbakad form med vittvinskokt kyckling blandad med potatis och vitlök och gratinerad ost.... supergott. :p

Annars så vet jag att våra grannar på hotellet hade ätit en kanongod Kleftiko på restaurangen rakt fram när gågatan slutar ( upp mot busshållsplats 4 , Akropolis. ) precis vid skolan , vad restaurangen heter vet jag inte men den ser jättefin ut om du bara följer gågatan från hamnen tills den tar slut.

Annars gå in på bakgatorna så hittar du fler grekrestaruanger. Ta höger in vid posten och där tror jag det ligger en restaturang som heter Roda som är typisk grekisk, har aldrig ätit där men gått förbi många gånger.

Du kommer hitta något som passar, det lovar jag !

Ha en skön semester...... vilket jag är övertygad om att du kommer att ha !!
Jag längtar tillbaka till sol och värme !!! snyft_drop

/ Monica

Tack det låter bra. Jga åker först i juni nästa år. Ska eventuellt åka med en väninna som liksom jag gillar vällagad grekisk mat. Först ska jag på en längre resa till Brasilien och uppleva helt andra saker.

Eva

Eva

Elisabet
2005-09-07, 11:44
Först ska jag på en längre resa till Brasilien och uppleva helt andra saker.Vad roligt! När reser du och hur? (Förresten börja gärna en ny tråd om detta i Kafé K, det är säkert fler än jag som gärna vill höra mer om den resan! )

Kalimera
2005-09-26, 13:29
Om man nu som jag inte är speciellt förtjust i pizza och avskyr snabbmat. Gärna äter goda grönsaksrätter, klassisk Stiffado, älskar citronkyckling med riktig ungsbakad potatis, zuccini i alla former,lamm, lever och kikärter hoppas jag att det finns en del att välja på. EvaDet finns en bra grekisk taverna/ouzeria längst bort på hamnpromenaden som serverar bra grekisk mat, färsk fisk är deras speciallitet. Stället heter Ouzeri Ta Psaradika.

Kakri
2005-12-13, 00:21
Resauranten øverst i Papadiamantes heter Polikratis :-) :) Ellers så ble jeg imponert over maten (og service) på Lyhnaris. Kan også anbefale Taverna Thessaloniki som ligger ned PÅ stranden. På Megali Ammos.

Eva L
2005-12-13, 08:02
Tack för tipsen nu går nog inte färden till Skopelos nästa år eftersom jag vill åka till Folegandros om det blir någon resa till Grekland överhuvudtaget. Finns så mycket annat som lockar och jag har varit i Grekland nästan varje år sedan slutet av 70-talet. Åker till Brasilien snart och sen vill jag till Thailand nästa vinter men om det finns billiga flygstolar när jag har möjlighet att planera för Grekland så vem vet. Svårt att få semesterdagarna att räcka och hinna med jobbet också för den delen med flera semesterperioder.

Eva

kjainaho
2006-03-19, 17:22
bye_bye Hejsan!
Åker till Skiathos 8:e augusti_B-anana !!!!!
Har hört att "Marias pizza" ska vara bra. Är det någon som kan tipsa om andra restauranger också? Nå´n annan som ska dit samtidigt förresten?
Hesvejs /Eva

Hei!

Taverna Lyhnari øverst i Papadiamantisgata har fantastisk god mat og hyggelig betjening.
Det samme på Taverna Twilight ved starten av Megalo Ammos stranden.
De har en lammefilet (filet mignon) av ypperste klasse.

kjainaho

Homeros
2008-08-07, 13:35
Hei!

Taverna Lyhnari øverst i Papadiamantisgata har fantastisk god mat og hyggelig betjening.
Det samme på Taverna Twilight ved starten av Megalo Ammos stranden.
De har en lammefilet (filet mignon) av ypperste klasse.

kjainaho

Instämmer att lammfilén på Twilight är mycket bra. Dessutom är det en härlig miljö invid vattnet.
Min favorit blev Plakes i Gamla Stan. Stan bästa Moussaka serveras här. Överlag är det en väldigt hög klass på allt här, och prisnivån är inte alls farlig för att vara på Skiathos !
Finns även flera bra restauranger i början på den s.k "Club Strip"
Tex. En Plo. Italiensk-Grekisk restaurang. Ät gärna deras Risotto eller Chicken in oven.
Ät även färsk fisk på någon av fisktavernorna ovan "Lilla Hamnen"
Kan rekommendera både O Batis och Stamatis, men även Ouzeri Ta Psaradika är bra.
/Homeros

skrutt
2008-08-08, 22:15
bye_byeJag håller med...gå in i gränderna och fastna inte nere i hamnen!!!
Min favorit heter Mesogia,underbar mat och jätte trevlig personal.Där är ca tio bord ute i en gränd bakom kyrkan in en bit.På väggen inne i rest. är ett stort foto av Skiathos med massor av snö...
Missa INTE Mesogia....jag åker 22/9._B-anana_B-anana_B-anana_B-anana_B-anana

theresa
2008-08-09, 14:27
Jag åt en helt suverän Biff Stiffado i lergryta på Alexandros..rekomenderar verkligen det stället jätte mysigt och suverän mat.

Sen åt jag Skiathos godaste Moussaka på Plakes...._B-ananamysigt ställe långt upp i gamla delen med utsikt över havet....helt suveränt ställe det med.

På Folia fick jag världens godaste Pizza...smälte i munnen.

En dag åt vi lunch på Mandraki beach och fick där en jättegod Omelett....jag kan hålla på i evighet,allt vi åt och på varenda ställe vi åt på så var maten helt suverän.

Sen har vi ju Windmill...dyrt men värt varenda euro klapp_klap ...du kommer hitta din favorit vad du än väljer...det lovar jag.

//bye_bye