handdator

Visa fullständig version : Grejor


Monica P
2007-07-20, 09:47
I princip ar jag stenhard minimalist. Inte en onodig grej i mitt hus!

I praktiken far jag vika mig for det markvardiga faktum att grejor vaxer och forokar sig i mina skap och lador.

Hur kan det komma sig atrt jag har sex (6) osthyvlar? Jag vet mig inte ha kopt en enda. Och varifran kommer den stora mangden ytterplagg, jag som aldrig koper klader?

Mystiskt . Jag ar ju en slangare. Periodslangare.
Nu rakar jag ju forstas dela hem med en skaffare. Han skaffar, jag slanger.

Vi har flyttat massvis av ganger. Det har funnits otaliga tillfallen att reducera antalet agodelar. Men det vaxer till sig lika snabbt, konstigt.

Tre barn har lamnat boet och tagit med sig porslin, stekpannor och lakan. Tro inte att det marks i skapen.

Minimalist, javisst...Men hadanefter ska jag slanga en sak per dag, det blir 365 per ar, det ska val markas?
Jag borjar genast med en trasig blomkruka. I morgon aker det gamla parasollet och nasta dag ska jag rensa i badrumsskapet. Man far borja lite forsiktigt, som vid bantning.

Tva problem: 1: har finns ingen sopsortering. 2: Maken har installningen att allt kan anvandas pa nagot satt .

Borgmastaren har varit pa kongress i Aten och lart sig allt om atervinning och sopsortering. Det blir nog bra om ett antal ar.

Kompromissen tills dess blir ett nytt hyllsystem i forradet och en mangd stora fina glasslador fran kusinens kafeteria. Har ska bli ordning pa torpet!

brili
2007-07-20, 13:50
Mystiskt . Jag ar ju en slangare. Periodslangare.
Nu rakar jag ju forstas dela hem med en skaffare. Han skaffar, jag slanger.



Ja, her kjenner jeg meg igjen..-hva gjør man? Itillegg har jeg fire hjemmeboende barn, som er storsamlere!:p
Takk for at du deler mange hverdagssituasjoner med oss!bye_bye

Athanasia
2007-07-20, 14:06
Tur när det är åtminstone nån slängare....här är både jag och min man samlare:rolleyes:

Riitta
2007-07-20, 14:40
I dag har vi varit slängare:)Har röjt ordentligt på vinden nu när sommaren inte vill komma:o

Föt ett par år sedan röjde vi i farmors hus när det såldes. Då svor jag att sådant jobb skall inte våra ungar behöva ha efter att vi lämnar huset:o

Har kommit en bra bit på vägen själv,men mannen har lite svårare och kasta saker "som kanske" är bra och ha:rolleyes:

Riittabye_bye

ENIAC
2007-07-20, 15:47
Jag känner igen mig i det där. Har bott här i Borås i sju år och hunnit byta boende sex gånger. Jag tycker att jag rensar och rensar, ger bort saker, slänger prylar och skänker kläder. Ändå så blir det fler och fler lådor för varje flytt. Hur går det ihop? :confused:
Ny regel (som jag kommer bryta väldigt fort, men försöka duger!): för varje ny pryl som kommer in i hemmet, så ska en annan bort! Nytt plagg i garderoben, ett annat i UFF-containern! klapp_klap

Peter
2007-07-20, 18:15
...för varje ny pryl som kommer in i hemmet, så ska en annan bort!

HA! Det ger ingen förändring! För varje ny pryl ska TVÅ ut om det ska hända något. :D

Sade han som samlar värre än en ekorre inför vintern... Ang_elx :o

Men det finns faktiskt saker som är bra att ha... De kommer säkert till användning! Någon gång... :mad: Problemet är bara att veta vilka grejer det är? Så då det är bäst att spara på allt... Ang_elx

Exempel: Jag köpte nytt porslin på IKEA för ett tag sedan. (Rätt läckert faktiskt!) Så då skulle det gamla ut... Fast det fanns ju ett antal små tallrikar som är perfekta att servera katternas middag på! Så de måste jag ju behålla... Nu har katterna eget porslin och jag fick det ännu trängre i skåpen... :rolleyes:

Peter

Yanna
2007-07-20, 20:33
Det finns nog inga bra lösningar på det här problemet. Jag är också minimalist, säger till mig själv varje gång jag ska till att köpa något att "vad f-n ska jag med det här till?" Det hjälper jättemycket, men ändå har jag för mycket prylar! Beror det kanske på att jag inte slänger lika villigt? :rolleyes: Eller är det en inbyggd vana/uppfostran att man inte slänger funktionsdugliga saker...även om man inte använder dem på typ 10-20 år? Lika inrotad vana som att man inte lämnar kvar mat på tallriken? :o

Hellen
2007-07-20, 21:46
Här kommer ett förslag som fungerar, kanske lättare och mer naturligt att utföra i samband med flytt. Vi hade efter fyra år fortfarande kartonger som stod o-upp-packade (det ordet ser jättekonstigt ut när man skriver ihop det)Ang_elx Jag slängde några av dem. Naturligtvis utan att öppna och kika i dem, det gick jättebra. Vet fortfarande inte vad det var för något jag hade i dem. Inte kan det varit någonting viktigt.
// Helén

ENIAC
2007-07-21, 10:04
Vi hade efter fyra år fortfarande kartonger som stod o-upp-packade (det ordet ser jättekonstigt ut när man skriver ihop det)Ang_elx Jag slängde några av dem. Naturligtvis utan att öppna och kika i dem, det gick jättebra. // Helén

Det var modigt!! Jag skulle själv aldrig vågat göra något liknande. Jag bara MÅSTE öppna och kolla innan jag slänger. Man vet ju aldrig... problemet är väl att när man ska rensa så blir man ofta sittandes där i timtal med den där kartongen och minnena. Sen slutar det med att man lägger i allt igen och ställer den i förrådet igen :rolleyes:
Och vad gör man med alla bra-å-ha-möbler? De är ju skrymmande om nåt, men kanske att man behöver dem igen en vacker dag... Lika bra att spara :)