handdator

Visa fullständig version : Frågor om Naxos


MFrode
2007-07-19, 12:24
Resan är bokad till naxos för länge sen, och nu börjar det närma sig. Åker den 25 Augusti. Är borta i 2 veckor. Det bli första gången till grekland för oss båda. Det blev charter med apollo och vi kommer bo på hotell harmony i agia anna. Vi kände att det blev enklast så. Så nu har jag lite frågor.:)

1. Jag har börjat funderar på hur mycket pengar vi ska ha med oss så jag undrar vad det kostar att ha deponering(ungefär pris) och om det är nödvändigt??

2. Sedan hur gör ni på stranden med värdesakerna? Man kanske vill hyra solstolar och då kostar det pengar. Men man vill ju inte släppa med sig hela resekassan..

3. Om någon kan rekomendera någon bra taverna i närheten skulle det
vara toppen.

4. Om man vill åka in till naxos stad att shoppa lite. Vid vilken tid ska man åka in... Jag vet att greker har siesta, men mellan vilken tid är det?
Tacksam för svar_B-anana

Eva L
2007-07-19, 12:58
Deponeringsfacken brukar vara gratis numera. Jag hade gratisfack både på Santorini, Ios och Folegandros.

Eva

MFrode
2007-07-19, 14:19
Jaha, då är det nog gratis på naxos också.

MFrode
2007-07-20, 10:55
Ingen mer som vill svara..??.:)

Wardakis
2007-07-20, 11:05
Fråga 4. På Kreta är siestan mellan 14.00-17.00. Turistbutikerna där har öppet hela dagarna 7 dagar i veckan. Säkraste tiden att shoppa är nog mellan 10.00 och 14.00 då är nog allt öppet.
Gunilla

Annki
2007-07-20, 12:00
När det gäller tavernor i närheten så har ni en alldeles nära Harmony, "O Manolis." Här kan man sitta vid bord som står i sanden direkt på den fina långa Maragas-Plakastranden. Här äter man gott och billigt medan man njuter av den vackra solnedgången.
Följer ni stranden åt Agia Annahållet, så kommer ni efter 5 min. promenad till "Paradiso." Den tavernan har ni säkert sett bilder på, man kan sitta under ett stort träd alldeles vid stranden, Prova gärna deras ostpaj - jättegod!
Fortsätter ni 5-10 min. till är ni i Agia Anna och där finns "Gorgona." De har fantastiskt god mat, massor av smårätter att välja bland. All mat finns i kyldiskar under glas så det är bara att titta och välja.
Det är en kort promenad från Harmony in till Agia Anna och här finns en hel del tavernor att välja bland, Gorgona är dock vår favorit. Här finns även några barer.
Sedan kan ni ju ta bussen in till Naxos stad, den tar 20 min. och går från Maragas camping, alldeles nära ert hotell. Glöm inte att förköpa biljett, det gör ni enklast vid entrén till campingen, köp även till hemresan så slipper ni tänka på det sedan.
Ha det så skönt på Naxos, vi stortrivdes på Harmony när vi bodde där förra året.

Ann-Kristin bye_bye

MFrode
2007-07-20, 17:53
Tack så mycket för era svar! Ska skriva ner alla tavernor, så jag inte glömmer bort någon.:)

mkh
2007-07-20, 20:49
De flesta turistanpassade butiker tar inte siesta. Däremot var nog ungefär hälften av butikerna stängda på söndagen när vi var där för ett par veckor sedan.

/Marianne

Lena*
2007-07-22, 23:36
Bra tavernatips har du redan fått, skriver under på både O´Manolis och Paradiso. flabb_flab
Detta med värdesaker på stränderna då; vi gör inte någon stor affär av det, utan har vår väska (ryggsäck), med värdesakerna i, mellan solstolarna/bredvid badlakanet och kastar ett öga dit då och då. Har aldrig *peppar peppar* blivit av med något i Grekland, känns tryggt...

Hoppas ni får en härlig Naxos-vistelse! bye_bye

Lena*.

MFrode
2007-07-23, 10:06
Okej, man får ha lite kolla alltså. Annars så hade jag tänkte köpa en vattentät väska som man kan ha runt halsen. Dom rymmer väl det viktigaste antar jag.
Tack för tipset. Vi längtar redan massar så man hoppas att man får det bra.:)

Netwolf
2007-07-26, 07:53
Följer ni stranden åt Agia Annahållet, så kommer ni efter 5 min. promenad till "Paradiso." Den tavernan har ni säkert sett bilder på, man kan sitta under ett stort träd alldeles vid stranden, Prova gärna deras ostpaj - jättegod!

För att inte tala om spenatpajen - en milstolpe!

Athanasia
2007-07-26, 08:04
Tror inte att deponeringsfacken är gratis på charterhotellen...men vi brukar aldrig hyra nåt så jag vet inte vad de kostar.Om man läser i kataloger så står det oftast deponering mot avgift.

MFrode
2007-07-26, 12:29
Tror inte att deponeringsfacken är gratis på charterhotellen...men vi brukar aldrig hyra nåt så jag vet inte vad de kostar.Om man läser i kataloger så står det oftast deponering mot avgift.


Jo, jag läste det på apollos hemsida idag. Att dom tar en avgift för det på det hotell vi ska bo.

wilda
2007-07-26, 18:27
Kan bara skriva under på Paradisos pajer :p
Jag har aldrig haft deponeringsbox på hotellen, och faktiskt alltid kännt mig trygg. Vad gäller att ta med värdesaker på stranden har det heller aldrig känts otryggt att lämna ryggsäcken med pengar och kamera i när vi går ner o badar. Särskilt inte på stränder som vid Agia Anna. Jag tror inte alls ni behöver oroa er för att bli av med nåt på stranden!

malou
2007-07-27, 00:28
quote=MFrode;99800]...Annars så hade jag tänkte köpa en vattentät väska som man kan ha runt halsen. ...:)

Hej! Min erfaring er at det ikke er nødvendig men vattentett veske, verken på Naxos eller andre vennlige øyer. Selvsagt kan man ha ulflaks, men jeg har aldri hatt problemer. Forlater sekken på stranden når jeg vil svømme, tar bare med penger og kort om det er aktuelt med taverna-besøk. I en by stiller det seg nok annerledes. - Grekerne er generelt et ærlig folk. bye_bye

Fenalena
2007-08-18, 00:48
Jag brukar räkna ca 500 kr/dag plus lite mer för shopping och ev utflykter. Man kan leva jättebilligt om man vill men det kan också rulla på ordentligt utan direkt ansträngning...så himla billigt är det inte men billigare än Sverige för det mesta ändå.
Deposition brukar väl kosta ca 150 kr/vecka oavsett om kassaskåpet är på rummet eller i receptionen.Ibland kan det va gratis oxå.
Har aldrig blivit bestulen i Grekland peppar peppar ! Grekerna är ärliga och jag har tom glömt kassar o väskor i affärer och fått tillbaka dem ! Såklart kan andra turister vara klåfingriga men jag tror du kan vara ganska lugn och lägga värdesakerna under en handduk eller nåt.Man ska ju inte ta med hela reskassan o smyckeskrinet ner till stranden kanske.
I Ag Anna finns den stora rest Gorgona som de flesta lovordar. Vi åt där en em och maten var ok men inget fantastiskt. En liten tjej sprang omkring och gallskrek när hon kastade sig fram mellan borden - dottern i familjen kanske ? Det var ganska livat på ett halvjobbigt sätt just den ggn men vi ska ge stället en ny chans då alla skriver så gott om just Gorgona. Flera andra små mys place finns i just Ag Anna och närbelägna Ag Prokopios där vi skall bo detta år - åker imorgon 2 v !!!
I Naxos stad är utbud at rest o nöjen större och håller på längre. Beror på hur mkt röj man e ute efter och om man vill har by myskänsla eller mer stadspuls o flanering. Båda e trevligt tycker vi och kommer åka mellan dessa orter hela tiden tror jag både dag o kvällstid.Den där siestan ...ja det är väl i mitten av dagen...fast många butiker har öppet även då, beror på vad man ska shoppa.Tycker inte det finns så förtvivlat mkt o shoppa i Grekiska Ö-världen direkt. Ja, Keramik, ostar (Naxos ost är rätt god !)och lokala drycker, honung och olivolja och tvålar, vissa hantverk som vissa speciella smycken och tyger och om man gillar stenfigurer i 1000 olika storlekar...
Ha en trevlig semester !
Snart drar vi mot Arlanda!!
Lena

Siri A
2007-08-18, 08:55
Annars så hade jag tänkte köpa en vattentät väska som man kan ha runt halsen. Det finns även vattentäta "magväskor" om man vill få plats med kameran också... Vi hade en o den funkade jätte bra! flabb_flab

Eva L
2007-08-18, 09:09
Det jag fick berättat under årets ö-luff av greker var att stölderna ökat dramatiskt i Grekland under de senaste två åren. För mig är det en självklarhet att aldrig ta med stora summor pengar till stranden oavsett jag besöker en liten inlandssjö i norrland eller en strand i Grekland eller någon annastans i världen.

Jag är född i en by i Norrland där folk så sent som för några år sedan inte låste dörrarna när de besökte grannen men idag händer otrevliga saker även här. En gammal faster som numera inte lever blev för några år sedan rånad grovt i sitt hem av ett kringresande sällskap som ville ha ett glas vatten. Den kvinna som senare dömdes för rånet slog både min faster och den mer skröplige maken trots att båda var över 90 år så den rånerskan var ganska förhärdad.

Även om riskerna inte är stora för stölder på öarna låste jag alltid under årets resa in min reskassa, kort och pass i de gratisfack som hotellen tillhandahöll antingen på rummet eller i receptionen. Verkar bara vara charterturister som får betala avgift för facken.

Jag blev också bestulen på mitt pass vid en Greklandsresa det var medan kriget på Balkan pågick. Lämnade väskan med pass och lite pengar på bardisken till ett ställe jag ofta besökte. Vid hemresan nästa morgon upptäckte jag att passet var borta. Svenska pass såldes vid den här tiden dyrt och jag fick några veckor senare hämta mitt pass på polisstationen här hemma. En kvinnan hade förskt ta sig in i Sverige med mitt pass men fastnat vid kontrollen på Arlanda.

Eva