handdator

Visa fullständig version : Mygg, prisläge


babera
2007-07-19, 11:34
Hej

Vi ska åka på båtluff med start 1 aug _B-anana vi hade tänkte följande rutt:

athen-paros-naxos( ev amorgos )- santorini och sedan tillbaks till athen igen.

Har lite frågor som jag hoppas att ngn kanske har tid och lust att svara på :)

Hur är prisläget? Vad får man räkna med per person, middag kvällstid med vin/öl?

Hur är det med myggorna? Är allergisk och de kan verkligen förstöra en hel resa om man blir invaderad :( Vet ngn var man kan köpa elektriska myggmaskiner?

En anna fråga som vi tänkt på vi har bokat katamaranen från santorini till athen, är denna typen av båtar ofta inställda? Har läst en del om att de lätt ställs in så fort det blåser lite.

Tack för all hjälp

/Hanna

FrazzeTiger2
2007-07-19, 14:39
Hej!

På Santorini är det dyrast, särskilt om du väljer en soft restaurang längs med Calderan, räkna då med 25 EUR / person (förrätt, huvudrätt, dessert & vin). Paros och Naxos ligger något lägre och där får man nog räkna med 15-18 EUR / person.

Jag har lite små problem med myggor och noterade att de på Paros älskade mig, tyvärr, så där får man riktigt dränka in sig i "mygg dödar medel". Har dock inte upplevt några myggor vare sig på Naxos eller Santorini (är där i September varje år). Titta på Teknik magasinet där kan iaf elektriskt rack finnas.

Katamaranerna ställs in i regel när det blåser mer än 10m/s, vilket tyvärr kan ske relativt ofta i Kykladerna. Hade förrförra året planerat att åka med Flying Cat 4 Santorini-Aten, vilket skulle ta "bara" 4 timmar men det blåste mer än 10m/s så vi blev ombokade till att åka med Blue Star istället, vilket då tog 8 timmar +. Jag älskar grekiska övärlden så visst kan jag gilla att sitta på en båt i 8 timmar + MEN när man endast 1v. tidigare åkt långsam båt Kos-Naxos 10 timmar + då ville man bara komma till Aten snabbast möjligt förrutom flyg.

Trevlig resa!!

//Annette, 43 dagar till take off...

Peter
2007-07-19, 16:28
Katamaranerna ställs in i regel när det blåser mer än 10m/s...

Nä Frazze, gränsen ligger betydligt högre. Över 8 Boufour, omkring 20 sek/m, skall all trafik ställas in. För Delfiner, och små Katamaraner (?), ligger gränsen något lägre. Men stora Katamaraner och Färjor går upp till 8 Boufour (och ofta något över...) :eek: Men då gungar det... :D

Men det händer händer normalt sett ett antal gånger varje sässong att det blåser så mycket.

Peter

Arne
2007-07-19, 16:43
För resan Santorini - Athen finnes ju alltid alternativet med det
relativt sett billiga inrikesflyget via Aegean Airlines. En enkel biljett
sträckan ovan betinga från 42€ pp beroende på tid på dygnet. (spök-
-bokade biljett 14 Augusti)

Myggen nu. Enklast och billigast inhandlar du myggmaskin och tabletter
till densamma på plats i Grekland. Det är dåligt klös i de svenska
tabletterna. På plats inhandlar du även en flaska myggmedel att
spraya på när behov finnes. 5€ cirka men prisvärd.

Pengar. Ja, för öluffaren är en god tumregel att beräkna en svensk
tusenlapp per dag om man är två och lever greve, dvs äter såväl
lunch som middag ute. I summan ligger då också pris för boende och
färjetransporter, buss, taxi drycker etc etc. Men, tag gärna en avstickare
iväg 50 meter från turistgatan/hamnpromenaden, då sjunker priset
på mat och dryck med uppemot 50%....

Arne

bopia
2007-07-19, 20:12
Angående myggen,blev själv drabbad ordentigt för många år sedan,fick massor av bett,så att jag blev sjuk.Med på samma resa var en läkare som ordinerade allergimedicin tex clarityn innan man reser,har sedan dess alltid ätit dessa några veckor innan avresa och under vistelsen och klarat mig nästan helt utan problem, de få bett jag fått har bara blivit små prickar och utan klåda,så på mig har detta verkligen hjälpt, värt att prova.

Det finns även en spray att använda som förebyggande och en rollon att "dutta"på om du skulle bli biten den stoppar kliandet.

Hoppas detta ska hjälpa.

bopia