handdator

Visa fullständig version : Lesbos, repris någon gång


Hasse
2007-07-19, 09:06
God morgon

Hemma hux flux från ett riktigt hett Lesbos. Det gick snack att ny värmebölja var på väg till i morgon fredag. Men redan i går var det enligt rykten 40 grader på södra Lesbos som vi lämnade. Har vi lyckats komma ned dit precis efter första värmeböljan och åker hem innan nästa börjar så har vi gjort en otroligt lyckad resa.

Lyckat för övrigt ? Ja, vi fann ön vi omedelbart kände att vi ville återvända till. Vi hade en kväll en liten prat med sonen Argyris på hotellet i Agios Isidoros. Hann och en kompis till honom ville så gärna veta var vi hade varit i Grekland. 19 öar kom vi fram till, vi skulle ändå få en varsin gratisdrink i deras bar om vi kunde namnge 10 st. öar, ha !

Så vänligt, så lugnt, så äkta, så vardagligt, så fritt från envetna inkastare, så bra mat, så.......vänta ! Ungefär detta får oss att le ikapp nu när vår vardag (och jobb strax) vältrade in över oss. Jag kan nog komma på fler orsaker till att Lesbos (både norra och södra sidan) var så rackarns bra.

Visst finns även där inslag av turism men i så begränsad form att vi så att säga inte brydde oss om varandras existens. Och visst träffade vi lite andra svenskar, norrmän, danskar men vi jämförde mest intrycken. En del var faktiskt missnöjda, de som inte hade kunnat få annat på sista-minuten när vädret här hemma var för dåligt. Vi förstod en del av de som var missnöjda, det gick att både se och höra på dem att de var missnöjda......"inget party" sa några, "inte som Kreta eller Rhodos" sa några andra. Vi fnissade.........

Det kommer ett resebrev.........håll ut en tid, jag måste skriva.



Hasse och Bettan :cool:bye_bye

inkfish
2007-07-19, 10:45
Det var roligt att höra Hasse! Första gången du är så där omedelbart entusiastisk redan vid hemkomsten. Du vill ju till och med återvända:)

MarieS
2007-07-19, 10:48
Välkomna hem!

MVh Marie & Andreas_B-ananabye_bye

coanma
2007-07-19, 10:56
Litt nyfiken. Hvor likte du deg best, Petra eller Agios Isodores?. Hvor bodde dere siste uken (bosted):):)?

Hasse
2007-07-19, 12:28
Det var roligt att höra Hasse! Första gången du är så där omedelbart entusiastisk redan vid hemkomsten. Du vill ju till och med återvända:)



Ja jag är entusiastisk men ungefär lika mycket över allt som nu händer första dagen hemma. Temperatur som går att andas, kallvatten i kranen, läsa alla gamla dagstidningar.

Återvänder gör vi till Lesbos inom ett par år garanterat. Det var BRA, vill nog samla ihop exakt VAD som var bra inom ett par dagar. Men jag/vi har också lärt oss en hel del nytt men också gammalt. Vi har även haft högre tolerans och acceptans mot alla de där sakerna och situationerna man inte kan göra mycket åt. Allt som skiljer sig mot det extremt kontrollerade och ordnade svenska samhället. Och vi har även haft 100 % avkoppling, flera procent högre än tidigare och DET är inte vanligt för oss. Jag ska berätta mera sen, tror en del här kommer att skratta..........


Hasse :cool:

Hasse
2007-07-19, 12:33
Litt nyfiken. Hvor likte du deg best, Petra eller Agios Isodores?. Hvor bodde dere siste uken (bosted):):)?


Oj oj, Petra en vecka var riktigt bra. Där bodde vi på Sunset som ligger strax efter stora baren/vattenlek-centret på vägen norrut. Petra är trevligt tyckte vi, litet och enkelt att få grepp på med sin enda gata vid stranden och några gränder strax bakom.

Agios Isidoros i vecka 2 var också bra även om själva A.I. bara är en by utan något eget liv. Vi bodde på Isidoros strax nedanför Sandy Bay högt upp i backen. Gick man upp förbi S.B. och letade sig förbi inhängnaden bakom hotellet så fanns det en otrolig utsikt mot både Plomari och Turkiet.
Att strunta i Agios Isidoros om kvällarna och istället åka in till Plomari var ett måste för att få uppleva......och det gjorde vi. Men även det återkommer jag till för det får inte plats här ;):p

Så det är svårt att sätta betyg på byarna. För enkelt att säga 50-50 men just nu blir det så.



Hasse :cool:

inkfish
2007-07-19, 15:01
Vi har även haft högre tolerans och acceptans mot alla de där sakerna och situationerna man inte kan göra mycket åt. Allt som skiljer sig mot det extremt kontrollerade och ordnade svenska samhället.

klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Då har man haft semester!