handdator

Visa fullständig version : Gärdsgårdar på Amorgos


Tobbe S
2007-07-18, 15:32
Hej,

För några veckor sedan besökte vi Amorgos, och lade märke till all de gärdsgårdar som finns på bergssidorna. Det skiljer bara några meter på dessa. I många fall går de högt upp på bergskanten.
Är det någon som vet syftet med dessa? För det kan väl inte vara att skilja av olika ägor, då det måste ha krävts enorma arbetsinsatser när dessa byggdes.

Torbjörn

Eva L
2007-07-18, 15:51
Antagligen för att hålla jorden och odlingarna kvar. Många öar är inte odlingsbara utan terasser och stenmurar.

Eva

inkfish
2007-07-18, 22:01
Jag drar samma slutsatser som Eva av terasseringarna. Ju brantare slänt, desto fler terasser med gärdsgårdar. Alltså är de nödvändiga för att hålla kvar den odlade jorden.

På Kasos, grannön till Karpathos, såg jag fler gärdsgårdar än någon annanstans, tror jag. De har alltid berört mig för herregud vad mycket tungt jobb det ligger bakom!

Arne
2007-07-19, 12:06
Terasseringarna var helt klart nödvändiga för att kunna odla på varje tänkbar yta av öarna. Betänk att exv Naxos under sin storhetstid hade dryga 120.000 innevånare!!

Detta om de horisontella stenarrangemangen. Mera tveksam blir man när
de vertikala stengärdsgårdarna ska bestämmas. Har ju på en del öar sett
vertikala stengärdsgårdar om femhundra meters längd, och där berget är enastående brant. Endast bergsgetter torde kunna leva där. Men troligen
är det fråga om att bönderna behövde hålla isär sina getter och därav med enorm möda byggde stengärdsgårdarna.

Arne

Tobbe S
2007-07-19, 13:36
Tack för svaren.
Våra tankar när vi diskuterade detta, var också terrass odlings teori, för de vertikala gärdsgårdarna. Mer frågande var vi för de the horisontella.
Man blir oerhört fascinerad av allt slit som måste ha lagts ner på detta arbete.

Torbjörn

inkfish
2007-07-19, 14:57
Mot getterna kan det inte vara, de tar sig över en gärdsgård hur lätt som helst...

Yak
2007-07-19, 16:37
Tänk, jag har också funderat över alla de stengärdsgårdar som slingrar sig fram över kullarna ovanför Katapola tex. I viss mån är det terasseringar, de syna tydligt uppe på berget om man står uppe i Chora och tittar ner.
Men alla de vertikala murar som går längs sluttningarna har säkert andra syften. Jag tänkte också att de var för att hålla getterna på plats, men inkfish har ju en poäng :)
Kan de helt enkelt ha varit avgränsningar mellan olika ägor, så att det inte skulle råda någon dispyt om vilken mark som tillhör vem? I vilket fall som helst måste det ha varit en otrolig massa arbete att bära och stapla dessa enorma mängder sten...