handdator

Visa fullständig version : Brödkorgen


Yanna
2007-07-15, 19:51
Vill ni alltid ha bröd till maten?

Jag äter aldrig bröd till maten hemma och vill inte äta det till maten när jag är i Grekland heller - med få undantag - men om jag inget säger får jag brödet per automatik...och får dessutom betala 0,70 euro för det.

Yanna som blir mätt utan bröd till maten! :p

Moster
2007-07-15, 20:14
Vill ni alltid ha bröd till maten?
Yanna som blir mätt utan bröd till maten! :p

Rätta mig gärna, någon som vet säkert om detta; om jag minns rätt så har jag fått berättat för mig att brödet är heligt i Grekland, det är därför brödet serveras först och det förväntas att man ska äta upp ALLT brödet.

Moster :)

moro mou
2007-07-15, 20:18
Det e lite olika det där med brödet...ibland frågar dom, ibland inte, oftast kostar det...men ibland ingår det! likadant med "ris o pommes" till allt!! Jag brukar säga till om jag bara vill ha ris eller bara pommes.
Likadant om man äter pizza! Bröd o smör till pizza? grädde till tårtan? eller får det lov att vara lite sallad till salladen? ha ha...:)
det bästa när dom bär in brödet e att säga "oxi, euxaristo..."

moro mou
2007-07-15, 20:18
Det e lite olika det där med brödet...ibland frågar dom, ibland inte, oftast kostar det...men ibland ingår det! likadant med "ris o pommes" till allt!! Jag brukar säga till om jag bara vill ha ris eller bara pommes.
Likadant om man äter pizza! Bröd o smör till pizza? grädde till tårtan? eller får det lov att vara lite sallad till salladen? ha ha...:)
det bästa när dom bär in brödet e att säga "oxi, euxaristo..."

moro mou
2007-07-15, 20:18
ja, det blev 2.......:)

Yanna
2007-07-15, 20:21
Då har jag väl klampat i klaveret då! :eek: Brödet är väl basic-föda, den kost man mister sist, eller är det pga Jesus sista måltid - eller varför är det heligt?

moro mou
2007-07-15, 20:50
Jag har fattat det som att det äts bröd till allt oxå! gaffel i ena handen (eller mat direkt i näven) o en brödbit i den andra....
tror oxå att det kan ha nåt med det bibliska att göra från början...eller bara kulturellt.. tänk på oss då som dricker mjölk till maten ( inte jag). För dom flesta är ju mjölk ett födoämne o inte en dryck!

Yanna
2007-07-15, 21:02
Ja brödet finns alltid där, men eftersom jag inte äter det till middan, vill jag inte ha det, vare sig det kostar eller inte, det är ju slöseri att ta in och inte äta det! Bröd är frukostmat....och mjölk med, om man nu dricker det...vilket jag inte gör...heller :rolleyes:
Handlar väl om att ta seden dit man kommer och det gör jag...oftast! :)
Men ris och pommes samtidigt gillar jag inte heller, antingen eller ska det va. Gillar däremot riktig grekisk mat, som t.ex Stifado, kleftiko, grekisk sallad, tsatsiki (med bröd):D ..och fisk!

Ypsilon
2007-07-15, 21:28
Enligt min uppfattning betalar man för brödet om man har tagit av det. Om man lämnar brödet orört behöver man inte betala för det, fast det hämtats till bordet.
Ypsilon, som tycker att grekiskt bröd är bra men inte gillar osaltat smör.

Yanna
2007-07-15, 21:41
Jag har aldrig tänkt på om jag får betala för orört bröd, låter det vara osagt...och smör har jag aldrig fått, men gillar att doppa brödet i olivolja...om det passar maten jag äter..:-)

Elisabet
2007-07-15, 22:05
Bröd är ju i många kulturer ett billigt sätt att fylla buken, dvs bli mätt. Alla äldre människor jag känner i Sverige äter alltid bröd till maten och tycker inte att måltiden är komplett utan, medan de flesta medelålders och yngre bara äter bröd till maten när de är utomlands.

Jag gissar att bröd till maten i Medelhavsländerna har samma ursprung som i Norden.

Riitta
2007-07-15, 22:10
Det åt vi alltid i Finlad när jag bodde där. Vet inte hur det är nuförtiden:rolleyes:
Det var nyttigt rågbröd:p
I grekland tycker jag att det är gott och skrapa av tallriken med bröd efter maten:o

Riittabye_bye

Moster
2007-07-15, 22:11
Vi har kompisar i Finland som äter bröd till alla måltider! Något som man inte ser så ofta här i Skåne.

Moster :)

Riitta
2007-07-15, 22:20
Då är det som på goda tiden:)
Riittabye_bye

Riitta
2007-07-15, 22:21
Gamla goda tiden,menar jag:o

Riittabye_bye

Gila
2007-07-15, 22:23
Det är helt ok att säga ifrån att du inte önskar bröd till maten. Jag har ännu inte märkt att någon tagit illa upp när jag gjort det.

Eva L
2007-07-15, 22:35
Jag brukar bara lämna brödet orört och betalar säkert för det men det är ok för mig. Grekiskt bröd är numera oftast en ganska trist historia. Annat var det förr. Hemma äter jag alltid hårt rågbröd till maten och även när jag äter lunch på jobbet. Måltiden är inte komplett annars.

Eva

Elisabet
2007-07-15, 22:42
Grekiskt bröd är numera oftast en ganska trist historia. Annat var det förr.Hur menar du? Menar du bara på tavernor?
I bagerier förr tyckte jag att man bara hittade ljust och ofta sötat matbröd, men numer finns det ju för det mesta även grovt bröd i bagerierna.

inkfish
2007-07-15, 22:56
Men bröd är ju lika givet i en grekisk måltid som potatisen förr var här hemma!

Tänk traditionellt - en sallad intill, olika rätter med kött (protein) och fett - sen är brödet kolhydratinslaget...

Jag äter inte alltid brödet men har aldrig ens funderat på att säga ifrån om det, för mig ingår det i kuvertavgiften och den betalar jag.

nilam
2007-07-15, 23:02
Hur kan man äta den grekiska maten utan bröd undrar jag då:confused:Alla goda röror mm äter ni det med gaffel då:confused:

Angående betalning av brödet...oavsett om man äter det eller inte så har vi diskuterat det nyligen i tråden "snålhet":rolleyes:

Malin

moro mou
2007-07-15, 23:23
nej, det e riktigt nice med bröd till den typiskt grekiska maten tycker jag, såser o tex tzatsiki... helst av allt vitlöksbröd..mmmm.
men känns lite to much till en vanlig typ oxfilé. Ja, har hänt att man "fuskar" o äter ogrekiskt ....:) Ska för skojs skull beställa ett glas mjölk till maten nästa gång, kul o se reaktionen då :)
Enna potiri gala parakalo! psomi? oxi, euxaristo

Eva L
2007-07-16, 08:00
Hur menar du? Menar du bara på tavernor?
I bagerier förr tyckte jag att man bara hittade ljust och ofta sötat matbröd, men numer finns det ju för det mesta även grovt bröd i bagerierna.

Menar mest brödet på tavernorna. Bageriernas sortiment bryr jag mig inte så mycket om. Köper bara bröd vid enstaka tillfällen. Föredrar enbart yoghurt och frukt eller en god omelett till frukost. Tavernornas bröd görs kanske på mjöl som malts på annat sätt idag. Gräddas i andra ugnar och smakar mest bake-off med vissa undantag. Förr gräddades brödet oftast i vedeldad ugn och hade en annan konsistens även om det var vitt.

Rörorna som någon skrev om äter jag inte så mycket av, Tsatziki har aldrig tillhört mina favoriter. Tzatsiki och grillspett har jag aldrig förstått tjusningen med. OK Fava kanske är en röra för det slinker det ner många tallrikar av under en semester. Istället för röror äter jag sallader av olika slag, gigantes, ungsbakad feta, kokta eller ungsbakade rödbetor, imam, citronmarinerade kikärter, friterad zucchini, friterade zucchiniblommor, briam, getost, gröna bönor med citron, kokt zucchini med kokt potatis, tomatbollar, ostbollar, zucchinibollar och naturligtvis ostsaganaki. Till huvudrätterna behöver jag inte heller något bröd bara jag slipper den friterade potatisen till köttet, kycklingen eller killingen och får den kokt eller ungsbakad så är dagen räddad. oj vad sugen jag blir på grekisk mat.

Eva

anoula
2007-07-16, 08:47
I grekland tycker jag att det är gott och skrapa av tallriken med bröd efter maten

:p Det är gott och det är det jag använder brödet till också. Jag gör aldrig någon "macka" av det, trots att man ibland får smör till. Det godaste brödet är det som är ugnsrostat med olivolja och oregano, kanske med en skiva tomat på.

Hur som helst, bröd vill jag ALLTID ha. En grekisk måltid är inte komplett utan.

ricky
2007-07-17, 01:10
Hur kan man äta den grekiska maten utan bröd undrar jag då:confused:Alla goda röror mm äter ni det med gaffel då:confused:

Angående betalning av brödet...oavsett om man äter det eller inte så har vi diskuterat det nyligen i tråden "snålhet":rolleyes:

Malin


http://www.mbsca.com/forum/images/smiles/thumbsup.gif (javascript:emoticon(':thumbup:'))