handdator

Visa fullständig version : Arg åsna!


MIAS
2007-07-15, 18:57
Måste berätta vad som hände när vi var på Karpathos. På vårt hotell bodde en mycket trevlig tjeckisk familj. Mor, far och dotter på ca 7 år. De hade hyrt bil så de brukade åka runt på dagarna. En dag åkte de till en liten by, kommer inte ihåg vilken, men de träffade på en man och hans åsna. Mannen såg att de hade kamera med sig och föreslog att de kunde ta bild tillsammans med åsnan. Mamma och dottern i familjen ställde sig brevid åsnan och blötsligt biter åsnan tag i mammans mage och håller fast. Han biter sig fast och vägrar släppa taget. Hon sa att han slängde omkring med henne som en vante och männen i sällskapet försöker allt de kan för att få åsnan att släppa taget.Barnet blir så klart jätterädd och skriker hysteriskt. De slår honom i huvet många gånger innan han till slut släpper. De trodde att han bet henne i 2 minuter ungefär. Hon visade mig magen när de kommit tillbaks från doktorn efter att ha fått flera sprutor, och det var ingen vacker syn. Man såg märken av varje åsnetand ingröpt i magen. Ganska groteskt faktiskt. Tycker det var väldigt konstigt beteende av åsnan. Det är ju inget rovdjur...Och tror inte kvinnan gjort något mot den, hon var en mycket lugn och vänlig person, som brukade köpa kattmat varje dag och ge katterna på hotellet.

De tyckte det var tur i oturen att han inte bet tag i dottern, eller i halsen. Det kunde ju slutat riktigt illa. Vet inte vad åsnan varit med om tidigare i livet, kanske har den blivit illa behandlad.

Miabye_bye

Paulina
2007-07-15, 19:28
Oj, det var en märklig historia (säger jag utan att vara åsnekunnig; vad åsnan hade för skäl till bitandet är ju svårt att veta...)!

Får ta det lugnt med fotande vid åsnor när jag åker till Karpathos...

Nostalgia
2007-07-15, 20:02
Vilken hemsk upplevelse för alla inblandade parter!

Tyvärr är det så att det är få djur som mår bra i människans tjänst. Ett djur som inte mår bra blir till en början deprimerat och sedan aggressivt. Det har inget med att göra om djuret ifråga är ett rovdjur eller inte.
Det går ju förstås inte att säga exakt vad som drabbat just den åsnan Ni träffade på, men en sak är säker och det är ju att den åsnan inte mådde särskilt bra och därför uppvisade ett sådant tragiskt beteende.
När djur gör sådana, till synes oprovocerade saker, av den arten ni var med om så handlar det om ett djur som mått dåligt väldigt länge och till slut "blir knäpp". Det tragiska är att det är människorna som orsakar detta genom att inte veta hur man behandlar djur och som då under tid, bryter ner djuret. Ofta är smärta av olika anledningar hos djuret en starkt bidragande orsak till ett aggressivt beteende.

Vänliga hälsningar Nostalgia, som så önskade att människor kunde förstå djur bättre.

PO
2007-07-15, 20:16
Sabeltandad åsna tänkte jag, googlade och fick träff!, på "Haralds knarksida (http://hem.passagen.se/bastuba/)"

Internet är fantastiskt! :confused: :D

//PO
-trådlöst från ett källartak i Sörmland

Paulina
2007-07-15, 20:28
flabb_flab Jag ska med nöje återbesöka Haralds knarksida!

Ett källartak? Blir inte det ett vanligt golv? Om man är inomhus d.v.s... ;) Eller är det en utekällare?

PO
2007-07-15, 20:43
Njae, en jordkällare med en syrenberså ovanpå.
Fast det började blåsa så f-b-t att vi gick in i stugan.

//PO

Elisabet
2007-07-15, 22:00
När djur gör sådana, till synes oprovocerade saker, av den arten ni var med om så handlar det om ett djur som mått dåligt väldigt länge och till slut "blir knäpp". Så kan det vara, men oftast inte. Ett djur mår sällan dåligt länge utan att visa tecken på det. Tvärtom så visar de flesta djur väldigt snabbt symptom på att de mår dåligt.

Däremot är det vanligt att gamla djur ändrar beteende plötsligt och för människan oväntat. Inte sällan just i form av aggressivitet.

För övrigt är detsamma inte heller ovanligt bland människor.

inkfish
2007-07-15, 23:05
Utan kännedom om hästdjurs kroppsspråk ska man ALDRIG gå i närheten av en åsna!

Eftersom jag haft häst har jag haft gott om tillfälle att studera deras språk - och varje gång jag kommit så nära som tio meter från en grekisk åsna har den TYDLIGT visat att jag inte är välkommen. Och den fajten tar jag inte, alltså har jag backat snabbt som ögat.

Grekiska åsnor är ofta rätt illa behandlade arbetsdjur, när de slipper jobba vill de a)äta, b) vila OSTÖRDA. Därför blir de snabbt livsfarliga om man försöker använda dem som kramdjur.:(

Agda
2007-07-16, 10:12
Det är väldigt sällan åsnor blir aggressiva även här i Grekland. De är inte vana vid att vara "kramdjur" eftersom greker inte umgås med djur på det sättet (håller på att förändras). Det finns ett tillfälle då man inte skall störa en åsna och det är när de äter, då kan de både sparkas och bitas, mot människor och andra åsnor.

Det troliga med denna åsna är nog ålder och sjukdom/skada.

inkfish
2007-07-16, 11:45
Det är väldigt sällan åsnor blir aggressiva även här i Grekland.

Det är inte min erfarenhet. Fast jag menar inte rakt av att den här åsnan var aggressiv - vad jag menar är att den här åsnan med stor sannolikhet redan sagt ifrån: håll dig härifrån. När vi då inte förstår åsnans signaler ser den det som bristande respekt - och då smäller det. Det är åsnelogik och har inte så mycket med aggressivitet att göra.;)

Och jag menar heller inte att åsnor ska vara kramdjur. Det ska inte hästar heller, i min värld. Då blir de farliga och det är inte deras fel, utan vårt.

MIAS
2007-07-16, 11:55
Åsnan var enligt ägaren 4 år. Tycker inte det är så konstigt om de bits, men det märkliga var ju att den vägrade släppa taget om magen. Tycker synd om åsnan och familjen som drabbades. Händelsen lade lite sordi på resten av veckan för dem...

Miabye_bye

inkfish
2007-07-16, 11:59
Den där ägaren var inte särskilt slug som utsatte familjen för risken, måste jag säga.

När åsnan inte släppte taget var det ett starkt tecken på att den slogs på allvar. Det är farligt. Men som sagt: den hade garanterat sagt ifrån redan tidigare men ingen lyssnade - och då smäller det.

PO
2007-07-16, 12:54
Undrar hur den bitna kvinnan såg ut efter ett par dagar? Jag blev lindrigt biten i låret av en häst när jag klantade mig och nöp den med spännet i sadelgjorden. Det blev ett blåmärke stort som en tallrik som sedan skiftade färg resten av sommaren, skulle tro att hon använde hel baddräkt?

//PO

Eva L
2007-07-16, 12:56
Den åsna som puffade på min ryggsäck på Folegandros måste ha varit ovanligt sällskapssjuk. Jag blev lite rädd för jag är van att åsnorna håller distans. Den var inte bunden över benen så antingen hade den rymt eller var van att vara fri.

Eva

inkfish
2007-07-16, 12:58
Sällskapssjuk? Knappast. Den tiggdeflabb_flab

Nostalgia
2007-07-16, 17:43
Så kan det vara, men oftast inte. Ett djur mår sällan dåligt länge utan att visa tecken på det. Tvärtom så visar de flesta djur väldigt snabbt symptom på att de mår dåligt.

Ja, absolut gör de det! Men min poäng var att människor tyvärr ofta är dåliga på att uppmärksamma de signaler som djur sänder ut om att de mår dåligt och/eller så vet de inte vad de ska göra åt de signaler de får. Det var därför jag menade att djur ofta kan må dåligt en längre tid utan att det uppmärksammas/åtgärdas på ett eller annat sätt.

Sedan är det självfallet även så som Inkfish säger att människor också kan vara dåliga på att läsa av djurs kroppsspråk och därför hamna i tråkiga situationer så som denna tråd handlar om.

Mvh Nostalgia

MIAS
2007-07-17, 15:56
Undrar hur den bitna kvinnan såg ut efter ett par dagar? Jag blev lindrigt biten i låret av en häst när jag klantade mig och nöp den med spännet i sadelgjorden. Det blev ett blåmärke stort som en tallrik som sedan skiftade färg resten av sommaren, skulle tro att hon använde hel baddräkt?

//PO

Hon var blå, svart och grön några dager efter bettet...Hon hade en sjal runt magen när hon var vid poolen i bikini. Magen var också mycket svullen på sidan där hon blivit biten, så det buktade ut ganska mycket. Stackarn! Hon hade litet förband på magen så det blev inget mer badande...

Miabye_bye

PO
2007-07-17, 18:48
Förbjud kamp-åsnor!

//PO