handdator

Visa fullständig version : Uthyrare av vespor


gunza
2007-07-15, 13:05
Jag har för mig att det kan vara svårt att hyra en vespa när man anländer mitt i grekernas egen semester, eftersom de bokat upp många i förväg.
Nu kommer jag vara i Skiathos de två första veckorna i augusti.
Vad tror ni, ska jag satsa på att försöka boka en innan avresan?
Och är det någon som har tips och namn på någon uthyrare?

Gila
2007-07-15, 13:08
Tror inte det är några problem att hyra utan att förboka. Det finns många uthyrare...om du åker med charter kan du ju fråga ditt bolag.
Skiathos är underbart! Ta gärna en båttur runt ön i början av din vistelse så får du se vilka stränder du kan tänka dig besöka.
//Gila

gunza
2007-07-15, 15:53
Tack för tips. Jag kanske kan höra med researrangören. Tidigare har jag råkat ut för att allt som "fungerat" varit uthyrt när man kommit ner på de grekiska öarna och fått nöja mig med en mindre bra i väntan på något bättre.

Elisabet
2007-07-15, 16:03
När vi var på Skiathos i slutet av september/början av oktober fanns det massor med outhyrda vespor hos alla uthyrare. MEN i augusti är det rysligt mycket med folk på Skiathos, det lär inte finnas några rum att få tag i om man inte har bokat och jag tror knappast att fordonsuthyrarna har så många fordon att en del står oanvända när trycket är som högst.

Kort sagt, om du vill hyra vespa från första dagen så är det nog ingen dum idé att boka i förväg.

Var ska du bo? Mejla någon uthyrare i närheten och fråga vad de ger för pris för den tid du vill ha den. Så skulle i alla fall jag ha gjort.

gunza
2007-07-16, 10:57
Tack Elisabet för ditt inlägg. Det är vad min erfarenhet säger mig också, att de första veckorna i augusti är det svårt att hitta något vespa att hyra.

Vi bor i Skiathos stad och åker med Ving om 2 veckor. De borde då kunna förmedla en kontakt tycker man....? Eftersom många mindre uthyrare kanske inte har hemsidor på nätet.

//gunza

Elisabet
2007-07-16, 11:24
Vi bor i Skiathos stad och åker med Ving om 2 veckor. De borde då kunna förmedla en kontakt tycker man....? På plats rekommenderar de skäkert någon uthyrare, men om man kan få den servicen i för väg har jag ingen aning om.

Ving har väl bara två hotell i stan, eller hur? De två som ligger i övre delarna, nära Acropolis-området? Om det är där ni ska bo så föreslår jag att du kontaktar Acropolis Rental (http://www.skiathos.gr/html/advert/acropolis/index.html) som är en stor verkstad, försäljare och uthyrare av fordon.

Vi gick förbi där varje dag, det såg mycket seriöst ut och de som jobbade där var jättetrevliga trots att vi inte hyrde något utan bara "besvärade" med frågor.

gunza
2007-07-16, 11:36
Vad bra, tack för länken. Ja, jag tror att vi bor någonstans "där uppe". Det är därför vi så desperat vill ha en vespa, när kondisen tar slut.. ;) (om det nu går att köra upp för backarna...).

Oliveia
2007-08-15, 14:27
Var inga problem alls att hyra vespa de två första veckorna i augusti (semestern som vi precis kommit hem ifrån). Dock hyrde vi en 50 cc efterson det var det enda vi fick köra med vanligt B-körkort. De andra vet jag inte hur det var med gällande tillgång. Att tänka på är att de små inte orkar så mycket. Det blev ett äventyr att ta sig till kastro. Vilka uppförsbackar! Det blev en hel del gå i backar kan jag lova. Så har man möjlighet att hyra bättre moppar så rekommenderar jag det inför långturerna!

Olivia