Visa fullständig version : Restaurang tips
piailund
2007-07-14, 13:35
Ska åka till Amopi den 19/8, Vi var där för 3 år sen och säkert har en del förändrats.
Någon som har tips på var man äter gott & billigt i Amopi & Pigadia.
Den här gången tänkte vi hyra bil eller vespa. Var gör man det bäst?
Tacksam för alla tips/ Pia_B-anana
Mine tips til gode spisesteder i Amopi, er Golden Beach nede på den store Amopi-stranden, og Four Seasons som ligger oppe i gaten. De er mine favoritter i Amopi. Hvis du skal leie bil, anbefaler jeg og gå til Manolis på Trust rent-a-car, det ligger på Votsalakia hotell i Amopi. Der er det alltid god service, og aldri masse greier om hvor du kan kjøre og ikke kan kjøre.
Et spisested du absolutt ikke burde gå glipp av i Pigadia, er Mike`s, som har fått nye eiere nå. Der er det kjempetrivelig, og veldig god mat. Minas og Manolis, som driver restauranten nå, gjør alt de kan for at gjestene skal trives og spise godt. Så gå på Mike`s, og glem for all del ikke å hilse fra Margrethe!;)
karinafp
2007-07-17, 09:58
Mike´s i all ära, men det finns många fler mycket bra restauranger i Pigadia. Bara i kvarteret mitt emot hittar du tre utmärkta ställen som vi gärna återvänder till:
Ambrosia Sokakis, till vänster alldeles innan du kommer fram till Mike´s. Gudomlig mat! Deras chicken cordon bleu är som en dröm.
Syrtaki, mitt inne i huskroppen. Väldigt mysigt att sitta därinne i trädgården och se upp mot stjärnhimlen. Rask och mycket trevlig betjäning och väldigt god mat. (När vi beställde in en flaska vin till maten, frågade man vilken temperatur vi ville ha på vinet, och när de bara hade kylda flaskor, skickades en löpare till närmsta spritbutik för att skaffa en mer tempererad vinflaska åt oss, det kallar jag service! flabb_flab) Pröva gärna "Chef´s mistake". Mycket bättre än namnet antyder! ;) Deras varma pikilia är en palett av härliga smårätter, man blir mer än mätt!
To Spitikon, på andra sidan kvarteret, utefter gatan som leder upp från fontänen. Traditionell grekisk mat, mycket vällagad. Här är du välkommen ut i köket för att se vad som finns innan du bestämmer dig. "Hiroshimapotatis" låter underligt, men den är helt fantastiskt god, och räcker gott och väl som ensamrätt. Vi brukar beställa in ett antal smårätter och pröva oss fram till olika favoriter.
Sedan har vi ju Pelagos, utefter vägen längs stranden, som alltid är värd ett besök. Även här tycker jag man kan sikta in sig på smårätterna, och om man inte kan bestämma sig, är Antonis redo med att komma med goda :p förslag. Men hit går man minst lika mycket för musiken, så välj inte en måndag när det inte är något musikframträdande. ;)
Om man fortsätter lite längre ut längs samma väg, kommer man fram till hörnet där El Greco ligger, med sin trevliga takservering. Här bjuds man på en ouzo innan man beställer... Ang_elx Även här får man mycket god, traditionell grekisk mat. (Och på vägen tillbaka slinker man in på Pelagos, tar ett glas vin och lyssnar på musiken, en helkväll! flabb_flab)
Fler exempel finns, detta är bara ett litet urval... den enda besvikelsen hittills i år är Anemoussa, som lyckades åstadkomma fyra olika rätter med betyg från smaklöst till oätbart... så dit går vi inte igen! Vill man ha italiensk mat rekommenderar jag hellre La Mirage, i trappan ner från torget till hamnpromenaden, där vet man hur man lagar till goda pastarätter!
Karin
som börjar bli hungrig... :p
[quote=karinafp;98781]Mike´s i all ära, men det finns många fler mycket bra restauranger i Pigadia. Bara i kvarteret mitt emot hittar du tre utmärkta ställen som vi gärna återvänder till:
Syrtaki, mitt inne i huskroppen. Väldigt mysigt att sitta därinne i trädgården och se upp mot stjärnhimlen. Rask och mycket trevlig betjäning och väldigt god mat. (När vi beställde in en flaska vin till maten, frågade man vilken temperatur vi ville ha på vinet, och när de bara hade kylda flaskor, skickades en löpare till närmsta spritbutik för att skaffa en mer tempererad vinflaska åt oss, det kallar jag service! flabb_flab) Pröva gärna "Chef´s mistake". Mycket bättre än namnet antyder! ;) Deras varma pikilia är en palett av härliga smårätter, man blir mer än mätt!
Ja, Syrtaki er et kjempefint sted, gå ikke glipp av Chef`s mistake!
Sedan har vi ju Pelagos, utefter vägen längs stranden, som alltid är värd ett besök. Även här tycker jag man kan sikta in sig på smårätterna, och om man inte kan bestämma sig, är Antonis redo med att komma med goda :p förslag. Men hit går man minst lika mycket för musiken, så välj inte en måndag när det inte är något musikframträdande. ;)
Pelagos er absolutt et sted å besøke, men da mest for musikken. Jeg har blitt ganske skuffet over maten der, den er ganske kjedelig, etter min mening.
Vill man ha italiensk mat rekommenderar jag hellre La Mirage, i trappan ner från torget till hamnpromenaden, där vet man hur man lagar till goda pastarätter!
La Mirage er også et sted vi går til ofte, det eneste som er trist er at George har flyttet til Belgia..:( Da er noe av sjarmen med hele stedet borte... Men maten er veldig god! Og stedet har mye atmosfære.
Grunnen til at jeg nevnte så få steder, er fordi jeg fort syns det blir for mange steder å holde styr på når man spør om tips. Det fins selvsagt flere bra spisesteder i Amopi enn Golden Beach og Four Seasons, men jeg syns disse to er de aller beste. Så kan man jo prøve seg fram selv på de andre. Et annet sted i Pigadia er Orea Karpathos, nede i havnen. De serverer skikkelig god, tradisjonell mat.
Det finnes så mange steder med god mat. Men som tips, er det altså disse jeg velger ut: Mike`s, La Mirage, Orea Karpathos og Syrtaki.
Hilsen Margrethe (som lengter til Karpathos :o )
Lisbeth K
2007-07-17, 13:08
Sofias Taverna nere i hamnen i Piagdia har varit helt oslagbar (tycker vi)
Hennes dolmades är sååååååååååååååå goda!
Sofia har ett ganska "röjigt" sätt, men oj vad hon är underbar! Och maten är helgod!
bye_byeLisbeth K med familj
christinatessan
2007-07-21, 08:08
Vi var pa Mikes i gar, det var inte sa bra som det later i forumet. Personalen var stressad och hann inte alls med gasterna. Maten samre an tidigare.
Mike och hans familj hade oppnat presentaffar och kemtvatt i samma grand.
Mikes var inget vidare alls. Testa Four Seasons i Ammopi istallet. Kanonbra!
Testa Four Seasons i Ammopi istallet. Kanonbra!
Ja, det har jeg sagt i flere år, gå på Four Seasons i Amopi!!!! Men det er så få som jeg har hørt har vært der. Kjempemoro å høre at flere oppdager dette stedet!:) (men det var jo synd at du ikke likte Mikes da. Hva var det som ikke var bra?)
Var på Mike´s härom veckan och blev besvikna jämfört tidigare år. De slog knut på sig för att få oss att slå oss ner men sedan upphörde servicen. Kalla pommes! Dyrt också!
Favoritrestaurangen är To Steki Tin (?) Mhna som ligger på torget uppe vid kommunhuset(?). Där blev vi vänligt betjänade utan att personalen var påflugen. Ingen fisk på menyn men en massa härliga smårätter. Pröva den grillade halloumin och ugnspotatisen! Här är det prisvärt att äta. 6 personer, vin, vatten och läsk och mat så magarna stod i fyra hörn för 50 Euro.
Maeta
Jag var på Mikes redan för några år sedan om det är den taverna jag tror men det var alldeles för kvavt där uppe i gränderna och det gick bara att få pommes. Ingen potatis tillagad i ugnen eller grytan fanns det då. På den tiden låg det bästa stället nere vid hamnen och hette Perivolos eller Perigiali eller något liknande men det är så länge sedan så stället kan ha bytt regim många gånger. Här fanns alla traditionella rätter men det var knökfullt med greker varje kväll. De hade en gudomligt god karpatisk sallad med feta, rödlök, tomater,oliver och potatis.
Maten på Dramoundana i Lefkos var också den bästa tänkbara samt även den på en taverna vid stranden i Amoppi och så lilla Seven Eleven med allt hemlagat och alla härliga nyskördade örter. De här tipsen är så gamla att de antagligen passar i en historisk beskrivning mer än som aktuella rekommendationer.
Eva
Favoritrestaurangen är To Steki Tin (?) Mhna som ligger på torget uppe vid kommunhuset(?).
Den som jag gluttat på så många gånger utan att sätta mig ner... Tack för tipset, Maetabye_bye
Jag var på Mikes redan för några år sedan om det är den taverna jag tror
De har bytt ägare i år, det är därför diskussionen har uppstått. Har själv inte ätit där i nya ägarnas regi, pga precis det som Maeta säger: de slår knut på sig när man ska kastas in, jag är inte så förtjust i det. På gamla Mikes åt jag däremot, tyckte aldrig maten var nån höjdare men bemötandet var trevligt och därför satt jag gärna där ändå.
Den taverna du tänker på i hamnen heter Perigiali, så vitt jag vet finns den kvar men jag har aldrig ätit där.
karinafp
2007-07-27, 16:45
Den taverna du tänker på i hamnen heter Perigiali, så vitt jag vet finns den kvar men jag har aldrig ätit där.
Perigiali var alldeles utmärkt för ett par år sedan. Nu har man bytt ägare och har blivit turistrestaurang av den tråkigare sorten, tyvärr... Menyn består bara av "det gamla vanliga", moussaka, pastitsio, ja, ni vet... inget spännande eller annorlunda, och inte heller speciellt gott. Mycket tråkigt...
Karin
Kan bara hålla med om att Syrtaki inne i Pigadia är värt ett besök. kanonbra service och jåttegod mat och en underbar miljö
I Amopi där vi bodde tyckte vi bäst om Four seasons och Espirida som låg mitt över gatan. Båda restaurangerna har mycket god mat och vänlig, hjälpsam personal.
Rossa.
Det är det gamla vanliga jag gillar dvs grekisk husmanskost men den ska vara god. Synd på ett bra ställe.
Eva
Perigiali var alldeles utmärkt för ett par år sedan.
Den rekommenderas i Lonely planet som har ett par år på nacken, såna rekommendationer visar sig ju sällan hålla. Är det inte ägarbyte så har nåt annat hänt som gjort att det inte är bra längre.
...hehe....enligt normalfördelningskurvan borde Lonely Planet et otras publicationes berätta om taskiga matställen, då dom sannolikt blir bättre i samma takt som dom braiga blir sämre.... :D
Mikke
Lonely Planet...vikket kasst namn, det skulle nattulitvis heta Lovely Planet.... :D
Det är nog minst 5 år sedan jag var där och jag läste inga guideböcker innan.flabb_flab
Eva
Eva - fast jag menade inte dig. Jag bara läste rekommendationen i Lonely planet för ett tag sen.:)
Nå nærmer det seg tiden da jeg - endelig - skal sette kursen mot Karpathos igjen klapp_klap
Til dere som har vært på øya i det siste: Hva er deres favoritt-taverna denne sesongen?
Dramoundana i Lefkos. Säger jag efter mitt första besök på ön alldeles nyligen. Tipset är nog dock gammalt här... :)
karinafp
2007-09-09, 21:00
Hva er deres favoritt-taverna denne sesongen?
Sokakis, i Ulof Palmes gränd. Pröva deras Chicken Cordon Bleu, alldeles fantastisk! Och nästa kväll går du upp till Mike's och provar någon av dagens erbjudanden. :p
Vi kommer ihvertfall til å prøve Sokakis i Pigadia. Tar også en taxi til Four Seasons i Amopi en kveld. Og Mikes er jo en selvfølge flabb_flab
Flere tips?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.