handdator

Visa fullständig version : Pruta!!!!!!


Dallas
2007-07-14, 14:23
Yassas alla...

En varning från grekiska myndigheter gick ut för 2 år sedan om att alla inom den grekiska servicenäringen bör sänka sina priser med 30% omgående, för att överhuvudtaget kunna behålla turismen!
Detta är givetvis en följd av Euron som "omräknades" högt...

Vad kan då vi resenärer göra? Jo, PRUTA, PRUTA och PRUTA! __D
Framför allt när det gäller rums/hotellkostnader!
Ex. Jag mejlade ett hotell på Naxos om en prisförfrågan på 2 rum hemifrån...(Borås)
Fick svar om 85 Euro/rum! Gjorde då en "fuling" och ringde inkognito några timmar senare och sa att vi står i hamnen och fått tips om detta hotell och behöver 2 rum omgående, vi har en massa hotell att välja på...Vad är ditt bästa pris för 2 rum/3 nätter? 50 Euro/rum/natt, svarade han...

En liknelse kan göras med Thailand som blivit oerhört populärt på senare år...stamkunderna/ThaiSvenskar där är vansinniga på sina landsmän som kommer ned för 1:a gången och tycker att boende för 1000 Baht (200 SEK) är göööörbilligt! I Thailand är det nämligen kutym att pruta 50% omgående, detta vet thailändarna och sätter givetvis prisbilden därefter...

Såå...upp till kamp nu! (fast på ett moderat/liberalt sätt givetvisklapp_klap)
Det är lite upp till oss besökare att visa grekerna att vi inte går med på vad som helst...om vi vill fortsätta åka dit framöver!

Vi ses på Naxos...

Trevlig resa!

/D

gianlucca
2007-07-14, 14:40
håller fullständigt med dig!...men sen är det ju så att vissa är bättre på att pruta än andra....men att båda partena får ge lite.....det är ju så det ska vara...
det är vi turister som i viss mån sätter nivån på priserna.....men samtidigt kan man inte jämföra med för ca 10 år sedan....rummen är ju överlag i klart bättre standard idag än då....där finns för det mesta både ac och tv...kokmöjligheter...och städning varje dag.detta var ju inte så vanligt för en del år sedan....

LG
2007-07-15, 22:27
Vad kan då vi resenärer göra? Jo, PRUTA, PRUTA och PRUTA!
Framför allt när det gäller rums/hotellkostnader!
/D


Jag kan inte annat än att hålla med. Jag reser i den Grekiska övärlden varje sommar, i fyra till sex veckor, med min nu elvaåriga dotter, och är det något jag förstått så är det just det; att pruta på rumspriserna är något man bara måste göra! Det förefaller ingå i spelets regler när man ordnar boendet.
Medans jag ännu kommer ihåg det så ska jag försöka sammanfatta vad vi batalde för boende under årets båtluff i cykladerna;

Vi kom till Milos med inrikesflyg från Aten på eftermiddagen den 6/6 och tog Taxi in till Adamas. Vi parkerade oss på en taverna i hamnen där vi träffade ett svenskt par som var vänliga nog att passa våra väskor medans vi gick på rumsjakt. Det tog ungefär an kvart att hitta ett dubbelrum med altan, AC samt kylskåp mm på ett hotell ganska nära hamnen.
Prutade från 35E till 20E per natt för fyra nätter. Vi var i stort sett de enda gästerna och i kvarteren runtomkring fanns gott om hotell med väldigt få gäster.

Den 10/6 tar vi båten till Serifos. I hamnen finns tre hotellägare med bil för att ragga upp turister. Vi är de enda turisterna som letar boende och jag prutar från 35E till 25E per natt för två nätter. Vi bor vid Livadaki-stranden, ungefär 50 meter ovanför stranden. AC, altan, kylskåp mm.

Den 12/6 tar vi kvällsbåten till Paros för att fortsätta till Antiparos. Den enda båt som trafikerar den sträckan är Panagia Hozoviotisa. Kvinnan på biljettkontoret påstår att man renoverat båten under vintern. Den enda skillnaden jag kunde upptäcka var att den nu var blå med spridda rostfläckar istället för röd med spridda rostfläckar. Fast den höll tidtabellen. Framme i Pariakia känner vi oss trötta och bestämmer oss för att stanna en natt där innan vi fortsätter. Det står massor av rumsraggare utan för grindarna vid färjan. Jag letar rätt på en vars hotell ligger centralt och där vi bott tidigare. Han begär 35E men går glatt med på 20E när jag förklarar att det är vad vi betalade hos honom i juli förra året. Altan, AC och kylskåp. Inget mm, dvs inga kokmöjligheter.

På morgonen den 13/6 tar vi båten till Antiparos. Redan när vi äter frukost på ett cafe mittemot hamnen blir vi tilltalad av den första rumsraggaren från Antiparos. Hon sänker sitt pris från 35E till 20E när jag tvekar, men jag tycker att hennes hotell ligger lite för långt åt fel håll för min smak. Under båtfärden kommer ytterligare två personer och frågar om vi är intreserade av boende, men jag avböjjer. Framme på Antiparos träffar vi en kvinna vid båten som erbjuder oss ett boende som känns ok för 30E, men hon går utan tvekan med på 20E per natt för två nätter. AC, altan, kylskåp och kokmöjligheter.

Den 15/6 tar vi oss till Naxos där vi stannar en natt. Jag pratar med en taxichaför som erbjuder oss ett rum "i stan" för 35E men som efter lite gnällande går med på 20E, trotts att det bara är en natt. AC, altan och pentry.

Den 16/6 tar vi så Skopelitis till Koufonissi, som sas är resans mål. Här stannar vi i tre veckor, på Finikas. Vi har varit där några veckor varje sommar i tio år och här har vi bokat rum. Samma rum varje år med en viss stamkundsrabatt.

Den 7/7 tar vi Skopelitis tillbaka till Naxos. Dottern kräver att vi ska bo några nätter på ett hotell som har pool innan vi åker hem... Jag är inte jätteförtjust i att bada i pool så jag vill gärna bo på gångavstånde från en strand. Någon stans vid Agia Anna eller Agia Prokopios funderade jag på. När vi klev av Skopelitis vid elvatiden på förmiddagen fanns det ungefär 20 till 25 rumsraggare på platts innanför kajen. Eftersom vi var först framme och i stort sett de enda turisterna inom synhåll så blev vi mer eller mindre överfallna med förslag om boende. Jag backade en bit och berättade väldigt högt vad vi ville ha och var någonstans. Det fanns fem stycken som uppfyllde våra önskemål och vi valde ett ställe som hette Red Lake vid Agia Prokopios. Till viss del för att kvinnan var väldigt tevlig. Jag prutade från 40E till 30E per natt för tre nätter. AC, kylskåp, kokmöjlighter, altan med utsikt över både poolen och havet. Det tog ett par minuter för mig att promenera ner till stranden när jag ville skölja bort klorvattnet ur håret, och vid hotellets pool fanns det en liten snackbar som tillfredställde dotterns behov av både glass och is-the. Toppenställe förklrade dottern när vi åkte därifrån, pool, nära till glassen och flera katter! Sista natten sover vi på kvällsbåten in till Pireus och på förmiddagen den 11/7 går vårt plan hem till regenet!

För att sammanfatta; Vi brukar var i Grekland från början av juni till mitten av juli. Jag bokar aldrig boendet i förväg under den här tiden utan ordnar det på platts. Undantaget är de gånger vi vill återvända till ett ställe där vi varit förut och vill vara säkra på att få ett visst rum. Förutom Finikas på Koufonissi så är det bara Argo i Kini på Syros där vi gjort det. Och då betalar jag inte mer än jag gjorde första gången, priset när jag bokar är då sas prutat och klart redan... Under den här tiden har tillgången på rum alltid varit betydligt större än efterfrågan på alla öar som vi varit på och vi har aldrig haft några problem att hitta bra boende. Problemet är snarare att försvara sig mot alla rumsraggarna som finns i hamnarna på de större öarna med ett överflöd av rum, som Naxos och Paros.

När jag träffat andra svenskar, på tex Koufonissi och Syros, och börjat prata rumspriser, så har det hänt ganska många gånger att jag häpnat när jag hör att de betalar det dubbla, och ibland mer, för ett likvärdigt rum som vårat, bara för att de bokat hemifrån innan de gav sig av. Man behöver inte, som en famlij jag träffade, betala 75E för ett rum på Koufonissi i början av juli. Det går att klara sig undan med hälften...

Så pruta på rummen! Ingen Grekisk uthyrare tar illa upp utan det är snarare något man förväntar sig!

/LG

JohnS
2007-07-15, 23:52
Pruting er ikke en del av det greske systemet, og blir mange steder oppfattet som nokså nedverdigende, først og fremst for dem som pruter, etter det jeg har fått forklart. Jeg vet ikke hvordan det er med utleie av rom på øyloffing, jeg har bare leid rom på bilturer på Kreta og fastlandet, og har da betalt den prisen jeg fikk presentert. Og det var rimelig! Jeg ville knapt være stolt av å greie å prute ned prisen fra 250 til 150 kroner for en natt i et trivelig dobbeltrom, faktisk ville jeg aldri bry meg med det i det hele tatt, men jeg ville ikke ha betalt hverken 150 eller 250 for et sted jeg ikke likte.

En greker som har bodd i Norge lenge, gav meg det rådet at hvis man ville ha prutet i Norge, hvor det heller ikke er tradisjon for det, kunne jeg prute i Hellas, ellers ikke. Jeg går ut fra at det ikke er stor forskjell på den norske og svenske kulturen på det området (jeg har heller aldri prutet i Sverige), så det kan kanskje være en slags rettesnor?

Elisabet
2007-07-15, 23:58
Pruting er ikke en del av det greske systemet, (...) etter det jeg har fått forklart. Jag har fått förklarat precis tvärtom - grekerna förväntar sig att kunderna ska pruta!

Jag prutar för övrigt ofta även i Sverige, utan att skämmas det minsta för det. Ibland går det, ibland inte - och det har absolut ingen betydelse vilket, jag är lika glad för det!

inkfish
2007-07-16, 00:52
Prutandet låter så dramatiskt här:confused:...

Jag ser det mer som att tittar man på ett rum och det är för dyrt så går man därifrån. Det kan ju sänka priset innan man hinner mer än vända på klacken.

Däremot, tittar jag på ett rum till ett rimligt pris skulle jag inte pruta bara för att. Jag tjatar inte ner från 25 till 20 bara för att jag kan. Är det ett BRA rum skulle jag till och med känna mig gniden, faktiskt. Även 25 är kanonbilligt med tanke på hur bra och fräscha rum man faktiskt kan få i dag.

Fast å andra sidan skulle jag aldrig ens utsätta mig för ett prisförslag på 85 E över nätet. Marknaden är ju helt fri så bokar man i förväg via nätet får man helt enkelt räkna med att uthyraren hugger i så gott h*n kan.

Eva L
2007-07-16, 07:32
När jag kom till Folegandros och gick runt bland boendena träffade jag på hustrun till mannen som drev stället där jag bodde. Hon hade ett eget ställe men där var fullt. Så sa jag bara att jag ville ha ett rum i prisklassen 25-35 euro och att jag skulle stanna minst en vecka.Det ordnar jag sa hon bara.

När sonen lämnade av mig visade pappan ett rum för 25 euro som jag gillade direkt och då blev det inget prutande. På Sikinos sa jag att det begärda priset 25 euro var litet för högt för mig, väl medveten om att det engelska paret som bott dagarna innan betalat 20 euro och direkt så fick jag det prisförslaget. Några förhandlingar ger jag mig inte in i utan talat bara om vad jag är beredd att betala och går vidare om priset inte passar mig och rummet.

Eva

ricky
2007-07-17, 01:05
Jag prutar för övrigt ofta även i Sverige, utan att skämmas det minsta för det. Ibland går det, ibland inte - och det har absolut ingen betydelse vilket, jag är lika glad för det!


flabb_flab Hehe! Klart som sören man ska pruta!
Sedan finns det ju många psykologiska varianter.
Jag prutar också i Sverige. Nyligen prutade jag 60 spänn på bussgods när jag skulle skicka ett paket!

Men jag hör inte till dom som måste pruta. Är en vara prisvärd betalar jag gärna.

Fick skäll av sambon idag för jag skulle spara några tior! Då lät det så här:
Jaså, nu snålar du för några kronor men när du köper bilar då snålas det minsann inte.bla..bla...bla....!:rolleyes:

Dallas
2007-07-17, 12:08
Härligt LG...
Verka va en kanonresa ni var iväg på! En del har gott om tid!;)
Vad tyckte du om Red Lake? Vi har bokat nåra nätter där nästa vecka! Skala 1-10? Luktade det från de små sjöarna nedanför?
Tacksam för kommentar...

Och ett litet förtydligande/komplement till mitt inlägg...det handlar inte om att va "gniden" eller snål!
Det handlar om att inte bara gå med på vad som helst...för att hålla ned priserna och "dra sitt strå till stacken" som resenär...Man hjälper ju inte bara sig själv utan alla andra som kommer ned efter dig...
Jag reser i yrket och många ggr bor jag riktigt lyxigt i Europa för 50-80 Euro...o då e det världsklass jämfört med ett grekiskt standard rum!

/D

Jostein
2007-07-17, 12:17
Det er etter min oppfatinig meget uhøffelig å prute i Hellas. Det er ikke en del av kulturen og sammenlingningen med Thailand er uretferdig. Jeg mener faktisk at hvis man ikke er fornøyd med prisen man får så takker man nei. Jeg oppfatter det som å være gjerrig.

Jostein

Elisabet
2007-07-17, 12:57
Märkligt. Det verkar gå en skiljelinje mellan norsk och svensk uppfattning här. Inte för att man kan dra några slutsatser av några få inlägg, men ändå.. Två norska inlägg hävdar att prutning är oförskämt och inte ingår i den grekiska kulturen (och inte heller i den skandinaviska) medan flera svenska inlägg tycker det är enkelt och naturligt att man förhandlar om priset och har upplevt att grekerna (och svenska butiksägare mm) inte blir förvånade eller förnärmade för att man gör det.

Råder det allmänt så stor skillnad i inställning till prutning i Sverige och Norge? Förvånad. Många svenskar tycker det är svårt och lite pinsamt att pruta, men att det skulle vara oförskämt tror jag aldrig jag har hört någon svensk säga.

Paulina
2007-07-17, 13:46
Många svenskar tycker det är svårt och lite pinsamt att pruta, men att det skulle vara oförskämt tror jag aldrig jag har hört någon svensk säga.

Här har du en (även om jag bara är svensk till 25%, men någon norsk inblandning har jag inte). :) Inte som SÄGER det, men som TÄNKER det.

Jag har grunnat lite på varför jag tycker att det är så obehagligt att pruta (därför gör jag det aldrig) och kommit på att det har att göra med just detta: att jag tycker att det är lite oförskämt... Fånigt av mig kanske, men, men...

Lisbeth K
2007-07-17, 14:00
Här har du en (även om jag bara är svensk till 25%, men någon norsk inblandning har jag inte). :) Inte som SÄGER det, men som TÄNKER det.

Jag har grunnat lite på varför jag tycker att det är så obehagligt att pruta (därför gör jag det aldrig) och kommit på att det har att göra med just detta: att jag tycker att det är lite oförskämt... Fånigt av mig kanske, men, men...

För mig har det blivit lite sport i att pruta, både på resor och faktiskt här hemma också:D
Min man "försvinner" dock när jag börjar, fast han tycker att det är helt OK;)
Senast prutade jag ner 3 ryggsäckar (modell större, till årets resa) och ett par jättefina vandringsamdaler till 2.500:- i stället för en ca 3.200:-, kände mig såååååååååå nöjd med det priset!
Lisbeth K

Elisabet
2007-07-17, 14:03
Här har du en Som ett brev på posten ;)

Tänk jag som är 50% norsk ser det som vilken annan affärsuppgörelse som helst. Den ena sägar vad hon vill ha, den andra vad hon vill betala och sedan möts man någonstans där emellan och skakar man hand. Typ :D

Paulina
2007-07-17, 14:03
Det låter utmärkt! :) Jag skulle säkert kunna komma billigare undan om jag mäktade med att pruta.

Men jag hade gjort som din man. Försvunnit, d.v.s. ;)

Paulina
2007-07-17, 14:06
Det låter utmärkt! :) Jag skulle säkert kunna komma billigare undan om jag mäktade med att pruta.

Men jag hade gjort som din man. Försvunnit, d.v.s. ;)

Det här var naturligtvis till Lisbeth. :)

Paulina
2007-07-17, 14:09
Den ena sägar vad hon vill ha, den andra vad hon vill betala och sedan möts man någonstans där emellan och skakar man hand. Typ :D

Men hur länge håller du/ni på? Slutar det så kvickt - ett pris, ett motpris och sedan deal? Det låter ju lite mindre smärtsamt än de där evinnerliga förhandlingarna...

ricky
2007-07-17, 14:15
Hmm.. fick bara en sån där deja vu-känsla??
Har inte en nästan identisk tråd utspelat sig för nåt år sedan?:confused:

Lisbeth K
2007-07-17, 14:18
Hmm.. fick bara en sån där deja vu-känsla??
Har inte en nästan identisk tråd utspelat sig för nåt år sedan?:confused:
Har det någon betydelse???
Vi blir ju fler & fler på "Kalimera", och alla kanske inte har läst/delat den tråden!?:cool:
Lisbeth K

Elisabet
2007-07-17, 14:28
Men hur länge håller du/ni på? Slutar det så kvickt - ett pris, ett motpris och sedan deal? Det låter ju lite mindre smärtsamt än de där evinnerliga förhandlingarna...Det viktigaste är att man inte ser "nej" som ett nederlag utan är lika glad och nöjd även om man inte får rabatt - eller bestämmer sig för leta vidare.

I höstas till exempel, möttes vi av en kvinna i hamnen i Skiathos som erbjöd ett rum för 30€. Hon hade bilder, det såg ut att vara i den standard vi ville ha och läget var ok, så jag sa att det ser bra ut men 30€ är lite mer än jag hade tänkt betala.
Då sa hon på en gång att vi kan få det för 25. Då sa jag att vi följer och tittar, och när vi hade bestämt oss, böjde hon sig fram och sa tyst: "säg inte till grannarna att ni betalar 25€".
Det sista ser jag som en del i spelet - hennes uppgift är att få kunden att känna sig utvald och speciell. Förmodligen betalade alla samma pris, men om det blir "känt" försvinner ju hennes prutmån och hon måste börja säga 25 redan i hamnen och får bara 20 av de flesta.

När jag handlar i butiker i Sverige säger jag oftast "tryck nu på på stora röda rabattknappen" när säljaren ställer sig vid kassan. Inte sällan avrundar de priset neråt, ibland drar de av upp till 10% - och ibland säger de att jag redan har fått ett bra pris och då håller jag glatt med. Lätt som en plätt.

Ricky: Flera gånger! Men här prutar vi inte på inläggen bye_bye

JohnS
2007-07-17, 14:48
Jeg har ikke noe prinsipielt mot pruting, og det hender jeg pruter i Norge også, men aldri for å spare noen tiere eller en hundrelapp, det må gjelde større ting. Jeg har vært en eneste dag i Tyrkia, og i løpet av dagen var jeg innom en skinnbutikk tre eller fire ganger og prutet ned prisen på ei skinnjakke til kona, og syntes egentlig det var morsomt.

Det kan godt hende at jeg har en feiloppfatning av "klimaet" for pruting i Hellas, men jeg har spurt grekere (ikke folk som hadde egen interesse i det!), og fått forklart at på vanlige varer er det ikke vanlig å prute. Noe annet er det hvis man kjøper ting på markeder osv. Men jeg har også fått redusert prisen på overnatting på hotell flere steder ved å si at prisen var høyere enn jeg hadde tenkt meg, og være på vei ut når et nytt tilbud kom. På den annen side kunne jeg aldri tenke meg å prute med dama som har to rom hun leide ut for 25€ pr stk, som hun tydelig hadde lagt mye flid i å gjøre så trivelige som mulig, bare for å se om jeg kunne få rommet enda billigere.

ricky
2007-07-17, 16:02
Har det någon betydelse???
Vi blir ju fler & fler på "Kalimera", och alla kanske inte har läst/delat den tråden!?:cool:
Lisbeth K

:) Där fick du det nog om bakfoten!
Jag menade inte att såga tråden bara för att ämnet är diskuterat tidigare
precis som 75% av inläggen på Kalimera!

Jag tyckte bara att hela disskusionen verkade så oerhört bekant på något sätt!

Här prutas inte på inläggen!_B-anana

anoula
2007-07-17, 17:57
Jag har ibland lite svårt för att pruta - det beror ofta helt på försäljaren och hur ärlig denne verkar, men visst beror det även på hur pass intresserad jag är av varan/tjänsten ifråga.
Ett enkelt sätt att pruta på är att be om mängdrabatt när man köper flera saker. Om jag t.ex. köper flera plagg i samma affär brukar jag alltid fråga "och om jag köper tre, vad blir priset då?". Det slutar alltid med att miniräknaren åker fram och styckpriset sjunker. Jag har också en känsla av att grekerna är vana vid denna prutmetod och inte alls tar illa upp.

LG
2007-07-18, 06:49
Härligt LG...
Verka va en kanonresa ni var iväg på! En del har gott om tid!;)
Vad tyckte du om Red Lake? Vi har bokat nåra nätter där nästa vecka! Skala 1-10? Luktade det från de små sjöarna nedanför?
Tacksam för kommentar...

/D

Red Lake är ett trevligt ställe som jag kan rekommendera. Det ligger en bit vid sidan av trafikerade vägar, folkvimmel och tavernor vilket vi uppskattade. Det tar kanske tio minuter att promenera ner till "byn". Familjen som driver stället är trevliga! Och nej det luktade inte från sjöarna när vi var där. En liten bild på dottern som jag tog en av de sista dagarna där;

http://www.infall.se/bilder/red_lake.jpg

/LG

Eleuthera
2007-07-18, 19:10
Dallas du har helt rätt.klapp_klap
Det säger sig själv att man ska förhandla om priset oavsätt om man bara ska sova en natt.
Jag förvånas ändå av dom höga priserna som näms betalar aldrig mer än 15 Euro per natt vid kort-tidsboende Och aldrig över 10 Euro per natt när jag ska stanna länge.
När man är i Italien så går rummen på hutlösa priser och om man luffar så får man verkligen leta efter billiga rum men vi pratar helt annan standard & Hotell kultur. Och i Hellas så är vi ju där för att njuta av solen, Havet, sitta på en Taverna, möta folk osv.:)
Inte ligga på rummet med en massa lyx eller har jag fel...:confused:
Sedan är det ett annat fenomen att Hellas höjer priserna någon gång i mitten av Juli...Jag vet inte hur många gånger jag har diskuterat med mäniskorna att bara för att det har blivit en viss datum så går priserna upp. :mad: Vi alla som samsas på denna sida älskar ju Hellas men vi måste stå på oss när det gäller pris bilden i Hellas och tänka om lite vad det är för standard vi vill ha inte gämnföra med vad vi har i Swe det blir grymt fel.
För om vi börjar att ställa krav på att det ska finnas en massa onödig lyx så bjuder vi in till höga priser...ja säger bara tv på rummet råkade ut för det på Kefalonia förra året MAN BLIR MÖRKRÄDD__D
Snart är det September
Eleuthera_B-anana

Elisabet
2007-07-18, 20:45
Inte ligga på rummet med en massa lyx eller har jag fel...:confused:
(...)
För om vi börjar att ställa krav på att det ska finnas en massa onödig lyx så bjuder vi in till höga priser...ja säger bara tv på rummet råkade ut för det på Kefalonia förra året MAN BLIR MÖRKRÄDD__DFel och fel. Du har rätt vad gäller dig och säkert många andra. Men jag är rätt säker på att minst lika många andra vill ha annan standard än du vill och de har inte heller fel.

Jag förespråkar ju prutandet men självklart ska man betala skäligt för det rum man hyr! Och inte ska vi skandinavier tvinga in Grekland i en "du får inte förändra dig utan ska alltid vara som jag vill-fälla". Grekland utvecklas som alla andra europeiska länder och även om det finns en del som inte vill det så är det inget som varken kan eller ska stoppas. Priserna följer denna utveckling. Det må göra det dyrare att turista där, men det ger mest bara fördelar för landet och dess befolkning. Förmodligen även på längre sikt.

inkfish
2007-07-18, 21:33
Sedan är det ett annat fenomen att Hellas höjer priserna någon gång i mitten av Juli...Jag vet inte hur många gånger jag har diskuterat med mäniskorna att bara för att det har blivit en viss datum så går priserna upp.

Det finns många nationalekonomiska teorier jag inte köper - men den om prisbildning på en fri marknad har till och med jag svårt att invända mot;). Priset styrs av utbud och efterfrågan - och i högsäsong ökar efterfrågan, alltså stiger priset. Konstigare än så är det ju inte:confused:.

Att det sen finns rum av olika standard i olika prisklasser tycker jag inte heller är så konstigt.

mkh
2007-07-18, 23:26
Grekland utvecklas som alla andra europeiska länder och även om det finns en del som inte vill det så är det inget som varken kan eller ska stoppas. Priserna följer denna utveckling. Det må göra det dyrare att turista där, men det ger mest bara fördelar för landet och dess befolkning. Förmodligen även på längre sikt.

Precis vad jag satt och tänkte när jag ögnade igenom den här tråden. Vare sig man gillar och pruta eler inte (själv kan jag det inte helt enkelt.), så är det väl väldigt egocentrerat att tycka ett vi svenskar/norrmän ska ha råd att fara runt i Grekland för en spottstyver. Det implicerar ju att vi inte tycker att de är värda samma levnadsstandard som oss (lägg vad du vill i det ordet, annars kan det ta tid att definiera det...).

Om de har en bra produkt (semestergrekland) och vi är många som vill köpa den ska vi väl inte bli sura om de har vett att ta betalt. Precis som du skrev Inkfish "Priset styrs av utbud och efterfrågan" Sen kan vi pruta om vi vill, men om vi vill att Grekland ska sluta vara EU:s U-land måste vi inse att deras prisbild kommer att närma sig vår.

/Marianne

Eleuthera
2007-07-19, 12:00
Självklart har jag fel det säger sig själv och att du har rätt Elisabeth.
Grekland är ett underbart land och många är vi som åker dit och njuter av detta men om du tror i din vildaste fantasi att jag åker ner och prutar sönder Hellas, Så har du grymt fel jag är 42 år har varit på resande fot utanför Swe 9år av dessa för att se och upptäcka och jag vet vad ordet standard betyder men om detta har någon betydelse för dig vet jag inte vill du lägga 50- 80 Euro på ett 10 kvm rum som du tillbringar några sovande timmar på och en dusch sedan sitter du förmdligen på altan eller balkongen och njuter så är det upp till dig.
Jag håller med dig i ditt resonemang men jag har inte FEL eller har jag det...:confused:
Eleuthera

Dallas
2007-07-19, 12:53
Hej alla..

Va inte meningen att starta ett världskrig om detta!!
Mer att få folk förstå att vi måste hjälpas åt...
Många här har reagerat subjektivt och tänker inte på att man "borgar" väg för andra... Lustigt!

Sen är det klart att i takt med utveckling som ex. EU så är det tyvärr bara en tidsfråga innan prisbilden ligger på samma nivå som Svedala (den klarsynte har redan märkt att nivån är uppnådd) vilket EU handlar om - att synka medlemsländerna!

När det handlar om boende så är många oense härinne - solklart! Vi har ju olika värderingar och krav...jag gillar inte heller TV på rummet, av den enkla anledningen att jag inte tillbringar en sekund med att titta på TV när jag reser... (Eleuthera - Elisabet 1-0)
Men, MEN det finns faktiskt de som vill titta på TV och då e det klart att man ska ha TV på rummet ju! (Eleuthera - Elisabet 1-1)

Såå...En skön sommar till alla som e på väg till Hellas..
Till er som precis kommit hem - Ta fram paraplyt!

Ser ni en rakad kille med lite tatueringar på Naxos så kom fram och säg hej!bye_bye

/D

Elisabet
2007-07-19, 14:20
Jag håller med dig i ditt resonemang men jag har inte FEL eller har jag det...Blir inte så lite konfunderad över hur du har tolkat det jag skrev. Jag skriver ju tydligt att du inte har fel ju! OCH att andra, som frågar efter annan standard än du gör, inte heller har det.

Hur du kan tro att jag tror att du "åker ner och prutar sönder Grekland" förstår jag inte heller. Jag diskuterade överhuvudtaget inte dig som person utan den åsikt som du verkar förespråka; att priserna och standarden i Grekland ska vara densamma som var vanlig för 15 år sedan och längre tillbaka.

Slutligen fattar jag inte hur du kan dra slutsatser om vilken standard jag vill ha, vad jag vill betala eller hur jag tillbringar dagarna när jag är i Grekland. Det skrev jag ju inte ett endaste ord om.

Elisabet
2007-07-19, 14:34
Vi har ju olika värderingar och krav...jag gillar inte heller TV på rummet, av den enkla anledningen att jag inte tillbringar en sekund med att titta på TV när jag reser... (Eleuthera - Elisabet 1-0)
Asså hallåå där!! Jag var inte med i nån match (här spelar vi väl alla i samma lag!!!) - men om jag hade varit det så skulle just det där ha gett 1-1!!! Jag som i stort sett ALDRIG ser på teve hemma och definitivt inte borta!!! Och att du inte gör det kunde jag räkna ut med lilltån!! Så 1-1 MINST!! Tack ;)

inkfish
2007-07-19, 14:53
Eleuthera och Elisabet - ni missförstår varann.

Eleuthera, du skriver:

Inte ligga på rummet med en massa lyx eller har jag fel...:confused:


Varpå Elisabet svarar:

Fel och fel.

- vilket jag tolkar som "tja, fel och fel, det beror väl på..." Det är ju typiskt talspråk.

Men du verkar däremot tolka det som att hon menar att du har fel och du har fel:

Självklart har jag fel det säger sig själv och att du har rätt Elisabeth.


Så många dubbelfel leder lätt till världskrig;):D

inkfish
2007-07-19, 14:55
...
Många här har reagerat subjektivt och tänker inte på att man "borgar" väg för andra... Lustigt!


Fast jag fattar ändå inte hur du "borgar väg". Du kan ju skrika 10€ allt vad du orkar, om uthyraren startat på 85 lär du ändå inte få rummet, du får leta upp en annan prisklass helt enkelt. Det har då jag alltid gjort och det har funkat utmärkt;)

Paulina
2007-07-19, 14:59
Eleuthera och Elisabet - ni missförstår varann.

Exakt, jag såg det nyss också. Och det blev extra lätt hänt då Elisabet hade två citat av Eleuthera och sedan svarade "Fel och fel", d.v.s. det var lätt att tolka det som att "i det första har du fel och i det andra har du också fel". Jag läste det så också först...

inkfish
2007-07-19, 15:01
Tack Paulina!

Eleuthera
2007-07-19, 15:24
Hej på er igen!
Ja vet inte hur man ska tolka något men det spelar inte så stor roll om jag ska vara ärlig. Vi spenderar våra pengar efter hur mycke vi har och vad vi vill andvända dom till. Och det är helt okej för mig, det är ingen ide att fördjupa sig i hur mycke ett rum får kosta eller ska kosta det ända viktiga är att alla får valuta för sitt resande vad pengarna går till är ju upp till var och än. Eller hur?
Jag kan bara prata för mig och dela med mig av mina erfarenheter jag tror säkert att ni har listat ut att jag stannar hellre längre tid på ett ställe och njuter av det sedan om jag inte har en massa faciliteter på mitt rum så är det mitt val....självklart, och om jag trampa dig på tårna Elisabeth så är jag ledsen för det.
Men när det gäller prutandet så är jag 100% säker på att det inte kommer att vara någon i Hellas som tar skada av det vi har ju alla läst här på Kalimera att någon kan ringa ner för att få en pris uppgift och sedan ringa en stund senare och få en helt annan pris bild.
Så om det beror på oss eller mäniskorna i Hellas det kan vi alla ta en funderare på.
Eleuthera

Peter
2007-07-19, 15:57
Jag tillhör de som prutar. Inom rimliga gränser! Jag ser ingen anledning att vrålpruta. Men jag gör det oftast på rum och andra dyrare saker. Aldrig på krafs bara för att spara några kronor...

Jag ser det så här: Hotellägaren har en viss fast kostnad, ränta, amortering, el, vatten, städning och personal osv, för sitt hotell. Oavsett om rummet hyrs ut eller inte. Och så vill han tjäna lite på sin verksamhet. Om vi ponerar att den fasta kostnaden är 15€ per dygn och rum, och han behöver tjäna 15, så är hans pris troligtvis 40 per natt. Han försöker naturligtvis tjäna lite extra och även kompensera för de som vrålprutar. Det rummet får man normalt sett för 30 om man försöker. Då är både han och jag nöjda! Om sässongen är riktigt dålig eller under riktig lågsässong kan man kanske få det rummet för 15 - 20 om man är envis. Han vill täcka sina kostnader men tjänar inget eller lite, och han är inte så glad...

Betänk detta: Den bästa affären är alltid är när båda parter är nöjda! Och det behöver inte enbart vara ekonomiskt. För min del kan det även handla om standard, läge, service, mysfaktor osv. Stämmer allt är jag beredd att betala några € extra.

Dessutom är det så att dessa personer oftast ska leva till nästa sässong av det de tjänar på sommaren. Så jag anser att det till viss del även är vårt ansvar att se till att de kan leva på sin verksamhet och på så sätt även finnas kvar på längre sikt. Däremot ser jag ingen anledning till att hotellägaren ska sätta in alltför mycket av mina pengar på sitt sparkonto... Därför prutar jag normalt sett.

Men om man prutar för hårt eller för mycket tycker jag att man visar förakt och brist på respekt.

Peter

Elisabet
2007-07-19, 16:00
Ojojoj så fel det kan bli flabb_flab
Jag menade "fel och fel" så som talesättet oftast används. Inte "du har fel i det enda och i det andra". Ursäkta att det var otydligt, insåg inte alls det.

Du har inte trampat mig på tårna Eleuthera, inte det minsta och behöver inte alls be om ursäkt. För mig är alla diskussioner här sakfrågor och inte personfrågor. Jag gillar att diskutera och respekterar alla åsikter, även om jag inte brukar få slut på argument för min sak i första taget :rolleyes:

Min grundinställning till sådana här val i livet som diskuteras här, är att ingen värdering eller prioritering är bättre eller sämre än någon annan och var och en får göra som den vill inom ramarna för hänsyn till andra.

Vad gäller prutande så tycker jag det är en stor skillnad mellan att pruta för att det är en del i spelet och att göra det för att så att säga "sätta Grekland på plats". Utveckligen kan vi knappast göra något åt, även om vi vill det ibland. Att den socioekonomiska utvecklingen som pågår i Grekland har fler fördelar än nackdelar för befolkningen tror jag definitivt.

Keep discussing! Vad vore livet utan argumentering??? bye_bye

Eva L
2007-07-19, 16:05
På öar där efterfrågan är lika med eller större än tillgången på rum i högsäsong som ex Folegandros tar hotellägaren alltid ut listpriset under dessa perioder. Det är bara under andra perioder som rummet kan bli billigare. Där finns förövrigt inga 10 euros rum så den som vill bo så billigt bör boka in sig på campingen om det finns några platser där.

Eva

Eleuthera
2007-07-19, 16:11
Tycker om det du skriver Peter självklart ska båda parter vara nöjda och alla som känner till ordet "marginaler" vet ju att en uthyrar kan göra en heldel på priset.
Det handlar bara om att komma överens sedan vad priset slutar på är en annan del av det hela.
Sedan vill jag ändå ge ett lite "Vagabond Tips" vill du ha så låg boende kostnad som möjligt så försök att hyra rum där det inte är nybyggt anledningen är att dom sitter inte på nyproduktions kostnader därmed större marginaler. Bara ett litet tips från en Prutareflabb_flab

Eleuthera

Peter
2007-07-19, 17:33
...vill du ha så låg boende kostnad som möjligt så försök att hyra rum där det inte är nybyggt anledningen är att dom sitter inte på nyproduktions kostnader därmed större marginaler. Bara ett litet tips från en Prutare

Jo, tack för tipset. Fast efter 35 - 40 resor, och ett 25-tal öar, har jag vissa ställen jag besöker regelbundet. Och där vet jag att jag får "rätt" pris direkt. Och att börja pruta då hade varit respektlöst. Det gör jag aldrig. Däremot händer det ibland att jag får betala mindre än vi kom överens om från början! Jag försöker då få betala det första priset, men jag lyckas aldrig... :o Sådant går inte med en Grek, de blir bara sura då...

Däremot prutar jag oftast när jag hamnar på nya ställen. Och där kan ditt tips komma till nytta... Fast jag försöker undvika nya ställen normalt sett. Främst för att jag tycker de är opersonliga. Men det finns undantag även där! Och då handlar det oftast om att någon jag känner har rekommenderat stället. (Vad vore livet utan undantag... :o)

Äldre ställen som är hyfsat renoverade passar mig bra. Där det finns lite charm, lite "det" i väggarna... Lyxhotell har jag bott på så mycket i jobbet så det intresserar mig inte. Och absolut inte i Grekland... ;)

Men jag har hört talas om Prutare Grekerna avskyr. Och det är de som kommit överens om priset på rummet och sedan försöker pruta ännu mer när de sedan ska betala! :eek: Jag förstår liksom inte hur man ens kan komma på idéen? Har man hyrt rummet så ska man ju också stå för det! Men detta fenomen är tydligen inte helt ovanligt med gäster från Mellanöstern. Märkligt...

Peter