handdator

Visa fullständig version : Glasflaskor i bagaget


Athanasia
2005-06-15, 09:46
Vi blev upplysta om att man ej får ha glasflaskor såsom vin,sprit,olivolja m.m i resväskan längre,man ska ha det i handbagaget.Flög med Novair.Nån annan som hört det?:confused:

Frappe
2005-06-15, 09:50
Jag har hört detta och intressant hur blev du / ni upplysta om att ej lägga glasflaskor i baggaget?? En del flygbolag har detta men man upplyser ej så frågan är, vad gäller!!?

Camilla

Athanasia
2005-06-15, 09:54
Vi blev upplysta av guiden på bussen,men ett annat par som också flög från Chania,men med My Travel hade ej fått upplysningen.Jag tycker det verkar förenat med livsfara att hålla på vingla runt med flaskor över folks huvuden för att få upp handbagaget på plats.:eek:Men det lät som det berodde på att det blev för dyrt för bolagen att ersätta bagage som blivit skadat pga läckande(trasiga) flaskor.

sandiman
2005-06-15, 12:19
Va! Inga flaskor bagaget? Men i handbagaget går det bra? Knepigt, vår guide på senaste resan sa att inte ens en nagelklippare passerar numera, men en krossad flaska är väl ett hot eller? :confused:

sandiman :rolleyes:

nilam
2005-06-15, 13:03
Vi flög med My Travel förra veckan och då hade vi flaskor i resväskan....ingen som upplyste om att man inte fick det. Då får vi se nu till veckan om de säger något när vi flyger med Novair...? Jag handlar alltid det jag behöver av starka varor, parfymer och ciggaretter(utanför Eu) när jag flyger med My Travel för Novair och Brittania är så mycket dyrare:(

Malin/ 10 dagar kvar...:)

stenake
2005-06-15, 13:16
Flög från Malaga med Sterling i lördags. Ett par tjejer före oss vid incheckningen fick order om att flytta sina flaskor från resväskorna till handbagaget. Vi räknade till TOLV flaskor som dom flyttade. Verkar på mig helt idiotiskt. Om dom inte får ha det i bagaget (av brandsäkerhetsskäl?) så verkar det ju ännu stolligare att få ha det i handbagaget och lägga denna tyngd på hyllan i kabinen. Har för mig att handbagage skall vara max 5 kg?
Oss frågade dom inte. Hade tre plastflaskor Whisky i ena väskan.
Sten-Åke

Chras
2005-06-15, 16:24
Tror det beror på hur flaskorna är emballarede. Brukar själv svepa in dem i badlaken eller andra tygstycken och har hitentills ej fått några anmärkningar på något flyg.
Chras

Bertil Lindroos
2005-06-15, 16:37
Sådan bestämmelse har det varit under en längre tid, bara att ingen upplyst om detta, men har man läst det finstilta på biljetten så har det säker funnits med i minst 5 år // Bertil

Hasse
2005-06-15, 16:58
Sådan bestämmelse har det varit under en längre tid, bara att ingen upplyst om detta, men har man läst det finstilta på biljetten så har det säker funnits med i minst 5 år // Bertil


Håller med här. Men......det är dock sällan man blir upplyst om detta. Fast på en de mindre flygplatser i Grekland har man knappast varken tid eller utrustning att kontrollera varje resväska, lysa igenom dem och be folk plocka ur flaskor(na). Det skulle ta evigheter.



Hasse

aake
2005-06-17, 16:47
Visst blev vi upplysta om att det var förbjudet att ha flaskor i bagaget. Både guiden och före incheckningen blev vi påminda om detta. Våra medresenärer hade fyra liter sprit i glasbuteljer, men ingen reagerade när väskorna passerade.
Typiskt att varna men att bara låta det gå.
Aake

Janérik
2005-06-17, 21:57
Hmm, man får sej en liten tankeställare här.
Säg att man skickade med en flaska olivolja i bagaget och den gick sönder. Alla medresenärer kan intyga om att de gick ut med info om att man inte får ha glasflaskor i bagaget. Vem får då ersätta alla förstörda kläder i bagaget runtomkring? Risken finns ju att man blir ersättningsskyldig.
Motsatsen då, man har med sej 10 kilo olivolja i handbagaget och det ramlar ner från hatthyllan som inte höll trycket. Man har gjort som man blev tillsagd. Vem blir då ersättningsskyldig?
Man är en idiot som chansar men vätskorna ska ju hem på nåt jäkla sätt.

Mvh Janérik

PO
2005-06-18, 00:03
Apollos finstilta: http://www.tickets.apollo.se/important/flight/flight.htm

"Flygbolagens regler för packning av incheckat bagage är följande: Bagaget får inte innehålla föremål som kan skadas under flygningen, exempelvis flaskor eller ömtåligt gods som glas och porslin eller saker som är bristfälligt paketerade.

Bagaget som checkas in skall vara lämpligt förpackat så att det tål att hanteras med annat bagage i lastutrymmet. Ryggsäckar ersätts endast av flygbolaget om de under transport läggs i en sluten plastpåse.

Flygbolagen rekommenderar att man förvarar mediciner, ömtåliga och stöldbegärliga saker exempelvis plånbok och kamera samt eventuell utrustning som behövs under resan i handbagaget."

Samtidigt säljes alkohol, både dit och hem, nog att hålla en oxe välbedövad till Lucia.
Nyckelordet tycks vara "bristfälligt paketerade".
-Men om ja paketerer flaskerna i kålfiber och frigålit..? Och hele skiten störter endå..? Tenk er skälva att misse en hele MacAllan, bafö ene flygolyckesnyft_drop

//PO
-fatalist, typ.

Calle
2005-06-18, 19:21
Apollos finstilta: http://www.tickets.apollo.se/important/flight/flight.htm

"Flygbolagens regler för packning av incheckat bagage är följande: Bagaget får inte innehålla föremål som kan skadas under flygningen, exempelvis flaskor eller ömtåligt gods som glas och porslin eller saker som är bristfälligt paketerade.

Bagaget som checkas in skall vara lämpligt förpackat så att det tål att hanteras med annat bagage i lastutrymmet. Ryggsäckar ersätts endast av flygbolaget om de under transport läggs i en sluten plastpåse.

Flygbolagen rekommenderar att man förvarar mediciner, ömtåliga och stöldbegärliga saker exempelvis plånbok och kamera samt eventuell utrustning som behövs under resan i handbagaget."

Samtidigt säljes alkohol, både dit och hem, nog att hålla en oxe välbedövad till Lucia.
Nyckelordet tycks vara "bristfälligt paketerade".
-Men om ja paketerer flaskerna i kålfiber och frigålit..? Och hele skiten störter endå..? Tenk er skälva att misse en hele MacAllan, bafö ene flygolyckesnyft_drop

//PO
-fatalist, typ.

Det är lustigt!
När man har gått igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen (exempelvis Kastrup) utan att ha nagelsax eller dylikt med sig i handbagaget, så kan man gå och beställa en bajer i avvaktan på avfärd. Serveras antingen på fat i tunna dricks-glas eller på flaska. Har man då onda avsikter (eller är allmänt knäpp!) så går det utmärkt att ta med tomglas-flaska in på muggen och med ett slag mot klosetten tillverka ett dödligt vapen. Sedan är det bara att kliva ombord... Eller så köper man en liten glas-flaska vin ombord, dricker ur och konverterar sedan flaskan till en kniv! Eller så kan man shoppa en flaska i någon butik i avgångshallen.
Jag har full respekt och förståelse för den numera skärpta säkerhetskontrollen, men den verkar lite meningslös så länge som man kan köpa dryckesvaror i glas eller flaskor sedan man har passerat kontrollen.

Men PO!
Du får enligt statistiken flyga bra länge och många gånger innan du går miste om din MacAllan pga att planet dyker i backen! Då är det farligare att korsa strandpromenaden med en nyinköpt MacAllan!
Fast själv undviker jag gärna (om möjligt) att flyga med gamla MD-80-skorvar! Men det är nog mest en känsla!

Calle!

Putte
2005-06-18, 19:51
Vi blev upplysta om att man ej får ha glasflaskor såsom vin,sprit,olivolja m.m i resväskan längre,man ska ha det i handbagaget.Flög med Novair.Nån annan som hört det?:confused:


Ja, det var när vi skulle åka hem från Chania till Göteborg för en månad sen,det var första gången jag hörde detta.Det var alldeles nytt då, ingen hade hört talas om det.Jag hade faktiskt köpt en presentförpackning med sprit som jag hade packat i resväskan,men det syntes inte i röntgen så jag slapp att packa om på flygplatsen._B-anana Putte