handdator

Visa fullständig version : Det grekiska fönstret..


Athanasia
2007-07-13, 07:43
I vardagsrumsfönstret blommar nu vit och rosa Nerium,Bouganvilla,och Olivträdet växer så det knakar(även en Doftranka blommar rikligt),med en otrolig längtan till Grekland kan jag glädjas åt detta så länge(ska försöka lära mig att lägga in bilder i Forumet)

Arne
2007-07-13, 08:45
Och, i väntan på den kunskapen, då har jag nu fixat så alla kan se bilderna. De kom nyss via eposten hit....

Länk http://www.sendpix.com/albums/07071300/2fr715tkt3/

Arne

Athanasia
2007-07-13, 08:48
Tack för hjälpen Arne....och de små bären på tallriken vore intressant att veta vad det kan vara....:)(och dom ligger inte i fönstret utan de fick vi på en restaurang i Rethymno)

lenapg
2007-07-13, 10:10
och de små bären på tallriken vore intressant att veta vad det kan vara....:)
Hej! Tycker de ser ut som mullbär....
lenapg (16 dagar kvarklapp_klap)

Annki
2007-07-13, 10:25
Visst är det mullbär, som finns både vita och svarta.
Athanasia, kommer blommorna från skott du tagit med hem från Grekland eller är de köpta här i Sverige? Det ser jättehärligt ut!

Ann-Kristin bye_bye

Athanasia
2007-07-13, 10:39
Nerium och Bouganvillan har jag tagit som skott i Grekland,Olivträdet som knappt syns på bilden har jag köpt här i Sverige för 49:-,såg lite skruttigt ut då, men har tagit sig väldigt fint.Mer skott ska fraktas hem i september.:)

Annki
2007-07-13, 10:52
Nerium och Bouganvillan har jag tagit som skott i Grekland,
Åh Athanasia, då måste jag fråga hur du fått dem att rota sig bra och sedan överleva vintern. Jag har också tagit skott med hem, men inte lyckats få ett tillräckligt bra rotsystem på dem för att de ska klara vintern. Då har de tappat alla bladen och dött.
Har du satt dem i vatten först, eller direkt i jord med plastpåse över?
Snälla berätta, jag skulle så gärna vilja få dem att klara sig här hemma!

Ann-Kristin bye_bye

Eva L
2007-07-13, 11:10
Nerium har svårt för att överleva vårt varma och torra inomhusklimat på vintern. Min mormor hade alltid Nerium, axblommor, apelsinträd, hibiscus samt en del annat men många av växterna stod vintertid i finrummet som inte var uppvärmt när ingen var där. Var kanske 10-15 grader och det gillar medelhavsväxter. Jag har haft Nerium ibland och då brukar jag fuska och köpa den här hemma. Kanske inte lika kul som att plocka skotten nere i Grekland. Tänk på att den är väldigt giftig och lämpar sig inte där det finns småbarn och husdjur. Olivträd tycker jag också är svåra att övervintra däremot frodas min Hibiscus som pryder fönstret på jobbet tillsammans med lite mer sällsynta skönheter. Roligt att se hur fint Athanasia lycktas med sitt medelhavsfönster.

Eva

Athanasia
2007-07-13, 12:06
Har satt de direkt i jord,,,klippt ner dem på våren...och sparsam vattning vintertid Och kul att veta att det är Mullbär på bilden,vet nån vad de kan heta på grekiska? P.S Gällande Nerium så har jag en kompis som ställt skott i vatten och fått de att rota sig där..men det har jag inte lyckats med)