handdator

Visa fullständig version : Vår första kreta resa, tips behövs!


Beffa
2007-07-12, 16:04
Hittade detta forum och det är jag glad för, så mkt info och glada resenärer! Nåväl, jag och sambo skall som sagt resa till kreta och datumet vi reser är satt till 16e augusti! Behöver tips på vilka ställen som skulle passa oss så man kan kika mer på dessa, för det finns ju sååå många olika! Vi gillar att bada och sola mkt, det ska vara sandstrand och inte massa klappersten eller större grus. Festa och hög ljudnivå klarar vi oss utan, det ska vara lung men samtidigt finnas annat att göra på kvällen, strosa runt lite och sitta på någon trevlig tavenor.
Har kollat runt lite och dessa ställen verkar vara poppulära och trevliga så vill ha synpunkter om dem av er! Georgioupolis, Analipsi, Agii Apostoli, Platanias.
Det finns ju flera så nämn även de om de skulle passa oss bra!

Marianne34
2007-07-12, 18:13
Jag åker till Analipsi på en tvåveckorstripp den 19:e.. och bara älskar den lilla byn...

Lugnt är det.. man solar, badar, tar promenader, luktar på blommorna.. på kvällen går man till någon taverna och sitter där... diskon finns inte och nattlivet är obefintligt.. aldrig kommit hem senare än 01.00 i Analipsi.. och då är man sist. Inte så mycket turister heller..
;-)

Stinab
2007-07-12, 19:56
Analipsi har jag inte varit i men skulle kunna tänka mig att åka dit.
Agia Pelagia och Balí är annars två ställen som uppfyller dina krav med råge!

Hälsningar
Stinabbye_bye

ulrikas
2007-07-12, 21:59
Jag röstar också på Analipsi. Vill man ha lugn och ro ska man åka dit.

/Ulrika

Lindiz
2007-07-12, 22:54
Av de du nämner har vi besökt Geo... och trivats ypperligt. Lugnt skönt, inget nattliv som stör, god mat, fina stränder.... ja perfekt. Vi har varit med ett litet barn flera gånger och då har det helt enkelt varit perfekt.

Beffa
2007-07-17, 15:02
OKej tackar så mkt! Vi har nu 2 ställen vi står emellan. Analipsi eller Agia Pelagia. Agia är lite dyrare men verkar ha mkt bättre sand, analipsi ska tydligen vara stenigt och så. Men sen är sambon är gravid i 20e veckan när vi åker och tydligen ska agia pelagia vara backigt och jobbigt att gå runt i, fast det kanske är vad man gör det till? Vad tycker ni skulle passa oss bäst?

Joppan
2007-07-17, 16:10
Hej Beffa!

Säger bara Georgioupolis !! _B-ananaLäs mina svar och trådar om G-polis, där får du se vad jag tycker om stället (på jorden !!)

Har även bott i Agi Apostoli men det går inte att jämföra tycker jag.

//Joppan (G-polisälskare)

ulrikas
2007-07-17, 16:37
OKej tackar så mkt! Vi har nu 2 ställen vi står emellan. Analipsi eller Agia Pelagia. Agia är lite dyrare men verkar ha mkt bättre sand, analipsi ska tydligen vara stenigt och så. Men sen är sambon är gravid i 20e veckan när vi åker och tydligen ska agia pelagia vara backigt och jobbigt att gå runt i, fast det kanske är vad man gör det till? Vad tycker ni skulle passa oss bäst?

Har tyvärr inte varit i Agia pelagia så det kan jag inte uttala mig om. En kompis har varit där och var nöjd, tyckte dock att stranden var liten!
Jag håller med om att Analipsis strand inte är den bästa, om man inte går iväg en bit. När vi var där var det över 40 ° så man orkade inte gå mkt längre än till poolen. Vilket hotell har ni titta på? Vid Elena hotel ligger det en strand som kallas "nice beach", har aldrig varit där, men det ligger lite skyddat och ska vara mkt bra. Ofta i Analipsi är det undervattensströmmar och badförbud, så vi väljer alltid hotell med pool pga detta!

Lycka till
/Ulrika

Marie_W
2007-07-17, 17:33
Agia Pelagia är en mycket mysig ort om man bor högt upp på berget. Då får man en fantastisk utsikt!! Har bott på ett hotel som Stinab rekommenderade-se hennes avatard!! Världens bästa utsikt och hotell- ägaren är super. Man kan inte vara så länge i Agia Pelagia pga. att stranden är så liten (min åsikt). Vi som älskar havet och vanligtvis bara badar där, använder istället poolen när vi åker hit!! Lite konstigt, men det är en så mysig atmosfär på detta hotell!! Är påväg dit i år igen, men hade aldrig bott NÅGON annanstans än på Pela Mare....UTSIKTEN....MYS!!! Stranden är minst sagt trist...stannar därför bara några nätter, sedan vidare till Falassarna...BÄSTA stranden, men man får inte vara rädd för vågor. Fast havet kan lika gärna vara kav lugnt!!
Förresten så är det BACKIGT i Pela Mare!! Fast jättebra med en rejäl prommenad efter maten!!
Ha det så kul vad ni än väljer!! :) Marie

Beffa
2007-07-19, 18:48
Tack för alla svar! Nu har vi gjort en kovändning och kommer åka till Agia Marina istället. Hitta en charter för 5300:- för 2 pers med flyg och hotell, mot de 3850 som resan vi hade tänkt oss. Vad har ni att säga om det stället? :)

Beffa
2007-07-19, 21:15
Sådär nu är det bokat och klart. Agia Marina den 16e augusti! Spännande!