handdator

Visa fullständig version : Donoussa - ett sista desperat försök


anafi05
2005-06-15, 08:47
nu börjar det närma sig, på lördag sticker vi till Santorini. Först hade vi tänkt fortsätta till Anafi efter tre dagar på Honeymoon men nu har vi börjat tänka om. Vi vuxna älskar visserligen Anafi men har insett att det kanske inte är den bästa ön för en sjuåring. Efter att ha gått igenom alla guideböcker och frågat här börjar vi fundera på att åka först till Donoussa. Är det ett bra val för en familj på tre där mannen vill ha det lugnt och genuint grekiskt, mamman vill ha det enkelt och sjuåringen nära till bra stränder?
Ge gärna så många tips ni kan, ni som varit där. Som boende och bra tavernor...

anafi05
2005-06-15, 13:17
framför allt har jag två frågor: hur goda är chanserna att hitta bra rum utan att förboka? (Med bra menar jag rent med balkong mot havet och gärna ett litet pentry, dessutom eget badrum, så värst höga är kraven inte). Och om vi tar Skopilos 15 på eftermiddagen från Naxos, när ungefär kan jag räkna med att vi är framme? Finns det någon som tar emot även om vi kommer in sent?
Dessutom, affären ska ha väldigt lite varor, hur lite? Går det att skrapa ihop till en frukost och enklare lunch?

Det blev betydligt fler frågor än två, men nu börjar jag bli väldigt sugen på Donoussa och eftersom resrutten som varit planerad sedan i december plötsligt ser ut att ändras är jag väldigt angelägen om svar...

gunnar
2005-06-15, 13:39
Donoussa är säkert ett bra val. Frågan är om det går några båtar från Santorini till småcykladerna, men man kan ju alltid åka dit via Naxos.

När jag var där -97 var det väldigt lugnt där, inte ens någon bilväg fanns färdig då men den hade påbörjats. Jag tror det fanns tre tavernor och ett bakery samt en supermarket + en liten supermarket(typ spricka i väggen). Man bor ju väldigt bekvämt i byn med närhet till allt inkl. en hyfsat bra strand och promenadavstånd till åtmistone en till fin strand.

/gunnar

anafi05
2005-06-15, 13:51
tack, så jättemycket för ditt svar. Lite lär väl ha hänt sedan 1997... vi var på Anafi 1997 och minns det som paradiset. Sedan dess har jag hört att ön fått en väg bort till stränderna dit man tidigare fick gå längs vackra promenadstigar. Och betydligt fler tavernor än de två öppna vi stötte på uppe i byn lär det också finnas...men allt jag läser om Donoussa nu får mig att känna intuitivt att det nog är ön för oss. Hoppas jag har rätt

Kalimera
2005-06-15, 17:15
[QUOTE=anafi05]Är det ett bra val för en familj på tre där mannen vill ha det lugnt och genuint grekiskt, mamman vill ha det enkelt och sjuåringen nära till bra stränder?QUOTE] Donoussa kommer passa er som oliven i tsatzikin. Donoussa är väldigt lugnt, och genuint, stannar ni i hamnen (enda byn) på dagarna så har ni bara några meter till stranden. En strand som dessutom är riktigt fin. Anafi får nästan räknas som en metropol vid en jämförelse med Donoussa.

Janne

Kalimera
2005-06-15, 17:18
hur goda är chanserna att hitta bra rum utan att förboka? (Med bra menar jag rent med balkong mot havet och gärna ett litet pentry, dessutom eget badrum, så värst höga är kraven inte). Ganska goda om ni inte åker under högsäsong.

Och om vi tar Skopilos 15 på eftermiddagen från Naxos, när ungefär kan jag räkna med att vi är framme? Finns det någon som tar emot även om vi kommer in sent? Räkna med tre till fem timmar beroende på vädret. Jag har kommit fram 02.00 till Donoussa och blev ändå mött i hamnen. Men där stod bara en uthyrare, men det räckte. :)

Dessutom, affären ska ha väldigt lite varor, hur lite? Går det att skrapa ihop till en frukost och enklare lunch? Ja.

Janne

anafi05
2005-06-15, 17:33
Tack så jättemycket för tydliga svar. Nu är det helt klart, vi åker till Donoussa, bör vara där på tisdag i nästa vecka!! och sen om vi - läs jag - blir alldeles lappsjuk kan vi åka vidare några dagar till Egiali på Amorgos också i slutet av vår treveckorsvistelse. Sen får vi se om det blir något Anafi den här gången. Till och med maken börjar inse att det finns andra resmål än Anafi...(han är definitivt ett ankare). Och tack för en jättebra guide - det är den som övertygade maken!

Kalimera
2005-06-15, 17:51
Och tack för en jättebra guide - det är den som övertygade maken! Då har den fyllt sitt syfte får i år. :)

Janne