handdator

Visa fullständig version : Peloponnesos tips?


Fredrik75
2007-07-10, 11:48
Hejsan,
Jag och min flickvän har i dag bokat en resa till Peloponnesos och vi åker nästa onsdag från kastrup klapp_klap. Vet inte riktigt vart vi hamnar för det är en ospec. resa men det gör inte så mkt.Har varit i Grekland 4 ggr tidigare och har alltid trivts bra. Har läst en hel del på detta forum under förmiddagen och det verkar vara ett fantastiskt bra ställe. Jag har undrar dock om det finns utbud och hyffsat lätt att hyra motorcykel eller vespa så man kan ta sig runt på egen hand?

Undrar också om någon har tips på vad man absolut inte får missa när man är på Peloponnesos?
Tack och hej.

Lissi
2007-07-10, 12:36
Har Du gått in på "Fastlandet" i den blå ramen tv på Kalimeras förstasida?? Där kan Du klicka på Peloponnessos och få fram mycket fakta..Under finns sedan länkar till resebrev....Där får Du många tips! Jag rekommenderar att ni gör det först och sedan kan ni fråga mera så blir det mer specificerade svar... Jag gissar att ni hamnar på västra sidan och då är ju Kalamata, alla fantastiska byar runr Kardamili ett givet mål... BIL är nog det bästa att hyra..avstånden och höjdskillnaderna är stora!
Monemvasia-Githio är fina platser..Men som sagt..Läs först infot om Peloponnessos!
Lycka till!!
Lissi

Agda
2007-07-10, 13:10
Det kan också vara så att ni hamnar i Tolon när ni åker ospec. Jag håller med Lissi att bil är det bästa speciellt som det återigen skall komma hög värme.Det går mycket bra att ta sig fram med kollektivtrafiken. Det är lite svårt att ge tips när ni inte vet vart ni hamnar och det finns väldigt mycket att uppleva och se tex Olympia,Nestors Place, lagunen utanför Pilos.

Admirala
2007-07-10, 14:07
Olympia,Nestors Place, lagunen utanför Pilos.

... Epidavros, Mykene, Thirinth, Didima-hulene, Dirosgrottene, Nafplio, Mystras, antikke Korinth, Korinthkanalen, Nemea, Mani...

Uffe B
2007-07-13, 14:46
Precis hemkommen från Peloponnesos kan jag rekommendera följande:

för fin by vid havet, KARDAMILI

för god mat i fin by vid havet, Lela's i KARDAMILI som även har 5 rum att hyra ut. Lela är mycket känd i Grekland för sin kokkonst, hon är idag 76 år men går fortfarande upp tidigt för att förbereda dagens måltider. Lammet i ugn med potatis och kycklingen dito är det bästa jag smakat efter mer än 30 års resande i Grekland. Fisksoppan också mycket god.

för fina byar i bergen. Stemnitsa och Dimitsana, har man starka ben och böjelser för bergspromenader är ett par dagar i detta området att rekommendera. Byarna ligger mitt på P och närmaste större orter är Megalopolis och Tripoli.

För fin stad, Nafplion där jag varit några gånger. Bra röj på helgerna och rätt lugnt i veckorna, eller hur Admirala?

För ful stad, Loutraki. Glöm den orten på helgerna då det är mer folk på strandpromenaden där än i Plaka under sommarhalvåret.

För fint okänt område som ligger mellan gränsen av Peloponnesos och Stera Ellada, dom små byarna och stränderna mellan Perachora bort till Porto Germenó, alltså norr om Loutraki och Korinth. T.ex. Mavro Limni (Svarthamn). Men då ska man ha egen bil och nöja sig med ett par tavernor och enkelt liv.

För kul grej, åka genom Korintkanalen, även om det kostade 20 Eur var det riktigt kul

För annorlunda semester, stanna i Kalamata och njut av mat och dryck och en bra badstrand men med lite mer stadsliv. Vet ej hur kvällslivet är då jag endast varit där dagtid men stan sjuder av liv som inte bara gäller turism.

För största besvikelse, åk till Diakofto för att åka tåget upp till Kalavrita, även om man kan printa ut fina tidtabeller för avgångar på nätet så går inte tåget pga tekniskt fel. To Chrono var svaret när jag frågade när tåget skulle gå, alltså nästa år.

För godaste maten, Arkadien, framför allt byarna nära Leonidio som är känd för sina fina grönsaker, framför allt dom små lila auberginerna. I Plaka söder om Leonidio finns bra men kanske lite överprisad mat (det ligger an yachthamn där)

För besvikelse nr 2, Paridiset är inte vad man tror, i min värld finns det inte bara en taverna i Paradiset, orten Paradisiá söder om Megalopoli är bara sömnigt, och har bara en taverna vad jag kunde se. Jakten på paradiset fortsätter således.

Jag har mycket kvara att se av Peloponnesos. Bland annat besöka vingårdar, vinet blir bara bättre och bättre härifrån (kanske inte helt prisvärt men mycket gott). Vintillverkare i Grekland har en gemensam sida där man kan få information om varje gård.
http://www.greekwine.gr/frames/index.html

ha det trevligt

Uffe

kalo taxidi

Agda
2007-07-13, 15:17
Jag har mycket kvara att se av Peloponnesos.

Ja allt väster om Kalamata och Megalopoli;)!