handdator

Visa fullständig version : Fråga till alla Greklandsboende! (och förstås andra som kan svara)


ewa.c
2007-07-09, 16:29
Jag har en liten fråga;

Finns det sirap i Grekland? I så fall, vad heter "den"? Och var hittar jag den? Behöver mörk sirap att baka med.

Tack på förhand! flabb_flab

Ewa

Zanét
2007-07-09, 16:41
Hej :)

Sirap heter σιρόπι / siropi och bör hittas i en vanlig livsmedelsaffär.

//Zanét bye_bye

Arne
2007-07-09, 17:08
Se där!!! Våra vänner på Kreta ha just av oss beställt ett par flaskor ljus
Sirap, enär det enligt dem icke finnes att skåda i Grekland....

De sade sig ha letat med ljus (Sirap?) och lykta men ej kunnat finna
den minsta skymt av sirap på Kreta.

Arne

UlfWiman
2007-07-09, 17:17
Sirap finns men det är mest vanligt med corn syrup alltså majssirap.

Uffe

ewa.c
2007-07-09, 17:39
Jag har också letat med ljus och lykta på vår "stora" supermarket här på Aigina, men inte hittat någon. Har dock inte vetat vad jag ska fråga efter så nu återstår att fråga personalen. De har kanske någon liten gömma någonstans flabb_flab.

Ewa

Arne
2007-07-09, 18:00
Ja, men då hava vi troligen förklaringen!!! Sirap finnes, men mera åt Majshållet till... Icke så användbar när sirapspannkakor skola till-
verkas.

Väntar med spänning på upplösningen, om någon hittar ljus sirap av svensk typ på öarna....

Arne

Elisabet
2007-07-09, 18:45
Den utländska sirap som mest liknar svensk ljus sirap är "golden syrup". Jag har aldrig letat sådan i Grekland men i andra länder har jag köpt den. Det går utmärkt att ersätta ljus sirap med den, vilket även gäller majssirap.

Agda
2007-07-09, 21:25
Den grekiska σιρόπι är inte på långa vägar att jämföra med svensk sirap Jag har heller inte lyckats hitta våran typ, lönnsirap och majssirap finns. Det finns också något som påminner skarpt om melass men har inte vågat pröva den.Jag tar ifrån Sverige till baket.

ewa.c
2007-07-10, 17:39
Har idag hittat majssirap i min butik klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Kan jag använda den istället för mörk sirap i matbröd?

Ewa

BrittMarie
2007-09-25, 00:52
Jag sitter nu med min Siropi-flaska i handen.

Innehållet är ljust. Är av typen Guld Siropi. Smaksatt med honung.

"Prova den till crepes, yoghurt, sötsaker, glass och fruktsallader."

Själv har jag, i brist på glass, använt den så här:

En dos fast yoghurt
Siropi efter smak
Chokladpulver efter smak

Det blev jättesmaskigt tillsammans med konserverade frukter :)

Britt-Marie

Jennie
2007-09-25, 19:56
Hej!
Mörk sirap till brödbak får du nog beställa från någon snäll person som har vägarna förbi ditt. Det finns inte här. Har letat, frågat, letat och frågat igen, men nej det finns inte.
Jennie