handdator

Visa fullständig version : Greker och turistkvinnor......


Aggi
2005-06-14, 20:24
Har precis kommit hem från Lefkas, Nidri och hade en skön semester. Nu sitter jag hemma i Sverige och försöker "av-greklandisera" mig, och komma in i vardagen igen. Jag har rest en del och har alltid kunnat förstå mig på människorna jag mött. För första gången blev jag osäker nu när jag kom till Lefkas, jag syftar då på det manliga släktet! Kan någon förklara för mig hur man hanterar dessa varelser som förvrider huvudet på oss svenska kvinnor?:confused:
Vilka fördomar kan de grekiska männen ha och hur skiljer man på de schyssta och de som bara vill en sak?

samosun
2005-06-15, 20:56
det finns både och.. har varit med om både det ena och det andra i
Grekland.
en man på Rhodos som jag träffade som var så charmerande och
underbar märkte jag med tiden bara var ute efter en sak. när han
förstod att jag inte var med på noterna gick han bara till nästa blond
turist.
sen har jag självklart träffat riktiga guldklimpar, sådana som
verkligen är "äkta".
(detta var dock för ganska många antal år sedan i tonåren..)


så gå på vad som känns rätt.
/Annika

inkfish
2005-06-15, 21:48
Fast "ute efter en sak" är väl inget problem så länge båda är ute efter samma sak...

Mikke
2005-06-15, 22:51
Fast "ute efter en sak" är väl inget problem så länge båda är ute efter samma sak........samtidigt, annars gåre inte kanske så bra....:)
Mvh,
Mikke
(KfK)

Lisa
2005-06-15, 22:54
He he olja eller:confused:

Aggi
2005-06-15, 23:39
jag talar för dom som inte är ute efter "en sak", annars skulle jag inte undrat.

PO
2005-06-16, 07:07
jag talar för dom som inte är ute efter "en sak", annars skulle jag inte undrat.

Hmm, såvitt jag förstår så är de flesta män "ute efter en sak" som default, är de inte det så är de ute efter en annan sak och med samma glöd.
Kvar blir då de som av någon anledning inte kan eller har glömt hur.

Om någon hittar en metod att skilja ut de schyssta redan då dansgolvet eller på avstånd så ligger ett Nobelpris och väntar. Gammal floskel:
"Omdömme får man av erfarenhet, och erfarenhet får man av dåligt omdömme.."

Jag har svårt att tro att grekiska män är så annorlunda.

//PO

wilda
2005-06-16, 08:42
Jag har svårt att tro att grekiska män är så annorlunda.

//PO

Nja, PO. Viss skillnad är det. Ta inte illa upp.... Men en grekisk man har oftare mer känsla för hur en kvinna vill bli behandlad / uppvaktad än vad en svensk man har.

Det är nog en av de stora förklaringarna till att det finns så många skandinaviska tjejer som har sommarförälskelser, får hjärtat krossat, finner sin man för livet... i Grekland.

/Anna
(som med trevliga erfarenheter i bagaget ändå föredrar den svenska mannen...)

Sagapo
2005-06-16, 12:08
Männen/killarna i Grekland har lärt sig efter alla år med blonda turister. De har lärt sig vilka knappar de ska trycka på för att få en dam/tjej att falla pladask. Sen finns andra män/killar som undviker att påbörja ett förhållande med en turist för att de inte vill bli känslomässigt involverade och kanske sårade i slutet.

Caroline

Aggi
2005-06-16, 22:32
kan hålla med dig om att dom vet vad dom säger och hur det påverkar en. Allt är väl på ont och gott eller?
kanske ligger osäkerheten för mig i att jag är rädd för kärleken....(oroande tanke dock)

Ruby
2005-06-19, 01:24
Nja, PO. Viss skillnad är det. Ta inte illa upp.... Men en grekisk man har oftare mer känsla för hur en kvinna vill bli behandlad / uppvaktad än vad en svensk man har.Här måste jag få protestera lite. :mad: Inte nog med att ni generaliserar om svenska respektive grekiska mäns beteende, ni talar också om kvinnor som om vi alla ville bli behandlade på samma sätt. Själv har jag aldrig gillat att bli uppvaktad, oavsett nationalitet på mannen och oavsett om jag varit upptagen eller inte. Jag vill bli bemött som människa, inte som kvinna, inte som svensk, inte som tredje generationens invandrare... osv.

Ruby

PO
2005-06-19, 11:15
"Ja, killarna har det inte alltid så lätt"
Nu skall jag förklara för Dig "lilla gumman"_B-anana

För flera hundra år se´n när jag var liten och bockade när flickorna neg så blev vi itutade att hålla upp dörren, resa oss för tjejerna, damerna först osv osv. Det kallades för hyfs eller folkvett.
Se´n kom Jämo med fullt berättigade krav på lika lön och behandling och det ena var ju lätt att fixa; 'Du kan få öppna dörren själv'. Höja löner däremot är för dyrt och på den vägen är det fortfarande.

Kanske finns det kvar mer av "dra ut stolen" i Grekland ??

Nu envisas jag med att både hålla upp dörrar och käfta för damernas löner. (Men inte f-n blir det roligare av Gudrun & Co´s talibanska Roks & roll show.)

Men Aggis ursprungliga fråga var "hur skiljer man på de schyssta och de som bara vill en sak" och jag menar att majoriteten hjälpligt normala människor är ute efter denna sak. Och är sjyssta.

De osjyssta är väl då den kvällssmörige "don 7-an" som inte ens stannar till frukost. Jag hävdar att andelen sådana inte skiljer sig nämvärt, varken mellan länder eller kön. Och att man tyvärr genom egen erfarenhet måste lära sig att sålla bort dem.

//PO

inkfish
2005-06-19, 11:24
Äh, den som kommer först till dörren håller upp för den andre - det är jätteenkelt;)

Om jag kommer tomhänt till en dörr och möter en man med sex matkassar - ska han då ställa ner sina kassar och öppna för mig?

Nej, fram för hyfs och folkvett utan relation till kön.

Jag instämmer alltså helt med Ruby:)

inkfish
2005-06-19, 17:05
Romantiskt?

Själv skulle jag konstatera att han inte hade alla propparna i skåpet:cool: ;)

PO
2005-06-19, 19:32
"jag är övertygad om att det fanns lika många ohövliga skitstövlar och snorkiga brudar för flera hundra år sen, men det är såååå himla länge sen, så det kanske du glömt"

Jovisst är jag rätt senil, men jag kom i alla fall ihåg att Du inte gillar att bli kallad lilla gumman, fast det är en så fin brandfackla ;)

Rent mänskligt borde väl den genetiska andelen pappskallar inte förändrats men däremot uppfostran/brist på. Jag lovar Dig att ingen i min ålder skulle vågat kalla fröken för hora, lägga upp fötterna i t-banesätet eller trasha ett pendeltåg. Om Du inte tycker att detta har försämrats så lever vi i olika världar.

I Stockholm blir folk glatt överaskade när jag håller upp en dörr på centralen eller flyttar på mig så att en till kan sitta, och jag tycker det är så förbannat trist att det ska behöva vara så. Det borde bara vara självklart.

"Jag håller också upp dörren för killar med sex matkassar, men jag skulle tycka att det vore himla romantiskt om han ställde ner dem bara för att hålla upp dörren för mig"

-Och jag som trodde jag var förlegad..:cool:

//PO

Patrik S
2005-06-20, 08:58
I torsdags när vi skulle sitta ute och fika på jobbet, så var det en plats ledig - enda felet var dock att någon hade upptäckt en smärre mängd måsspillning på platsen. När en kvinnlig kollega dök upp så ville hon inte sätta sig, varpå jag bytte plats och satte mej "i skiten".
Jag måste nog ha dolda grekiska gener :)
(lyckligt gift sedan 15 år tillbaks)

Zozo
2005-06-30, 11:10
Har precis kommit hem från Lefkas, Nidri och hade en skön semester. Nu sitter jag hemma i Sverige och försöker "av-greklandisera" mig, och komma in i vardagen igen. Jag har rest en del och har alltid kunnat förstå mig på människorna jag mött. För första gången blev jag osäker nu när jag kom till Lefkas, jag syftar då på det manliga släktet! Kan någon förklara för mig hur man hanterar dessa varelser som förvrider huvudet på oss svenska kvinnor?:confused:
Vilka fördomar kan de grekiska männen ha och hur skiljer man på de schyssta och de som bara vill en sak?

som de andra sa så är det inte lätt att upptäcka det .. du får gå på magkänslan .. jag var i lefkas för en vecka sen ... och träffade härliga människor där .. dessutom så åkte jag till Korfu några dagar .. jag träffade underbara killar som behandlade både mig och min kompis som prinsessa ... en av killarna var jätte skum .. jag viste inte riktigt vad han ville .. trots att jag var svarthårig och inte dricker alkohol och inte ute efter sex och det sa jag till honom från början .. vi var 5 tjejer först och han bjöd oss alla på drink och när vi sa att vi inte dricker alkohol så fick han chock och fortsatte vara lika trevlig och snäll mot oss .. dessutom så fick vi skjuts fram och tillbaka alla fem .. sen bjöd han oss igen och då var vi bara två alltså jag och syrran på massa olika saker .. och han fick ingenting tillbaka .... absolut ingenting .. han var en riktig ängel .. fast i början när han pratade med oss och trodde vi allihopa att han var en sexgalen eller en äcklig våldtäktsman .. men det visade sig vara helt annorlunda ..
man kan säga att det handlar om tur .. har du tur så hittar du underbara människor ..