handdator

Visa fullständig version : Sifnos eller Milos


Fam Löfquist
2007-07-09, 11:14
Hej!
Nästa söndag bär det av för 2 veckor i kykladerna. Vi kommer att spendera de flesta av våra dagar på Amorgos men på vägen tillbaka till Athen vill ha stanna till ett par dagar någon annanstans,
Vad rekomenderar ni Sifnos eller Milos?

// Cecilia

Apelsina
2007-07-09, 11:50
Hej Cecilia!


Jag har inte varit på Sifnos, den ön står högst på önskelistan inför nästa ö-luff! Däremot har jag varit på Milos som är min favorit-ö. Detta främst för stränderna. Milos har otaliga stränder, den ena mer fantastisk än den andra. Tyckte oxå om Adamas, hamnstaden där vi bodde, gillar att det inte är någon charter-ö utan en bra blandning av turister - både utländska och greker.

Bil eller moped är dock nästan ett måste enligt min mening. Visst, det finns en strand i Adamas men inte i närheten så fin som de man kan upptäcka om man tar sig en bit bort. Tror i och för sig att det går bussar till en del av stränderna, men vi hade moppe så jag kan inte säga nåt om hur de går.

Tyvärr är väl varken Sifnos eller Milos enklaste öarna att kombinera med Amorgos, rent färdmässigt alltså, men säkert väl värda mödan båda två!

Kajode
2007-07-09, 22:31
Befinner ni er på Amorgos så går det en snabbfärja via Santorini-Folegandros-Sifnos från Katapola flera ggr/vecka. Den går från Katapola, inte så billigt dock och är vädret ordentligt blåsig ställs oftast dessa snabbfärjor in, men annars är det ett smidigt sätt att ta sig till Sifnos.

Jag har varit på både Milos och Sifnos, tyckte nog bäst om Sifnos då ön hade en mkt mysigare stämning än Milos.

Milos har superfina stränder som oxå är väldigt spektaktulära, behövs dock bil eller moppe för att ta sig till flera av dem. Tyckte inte om Adamas, kanske det beror på att boendet som inte var så bra. På Sifnos bodde vi jättebra och hade en härlig altan med strålande havsutsikt i Kamares. Vi hyrde moppe och körde runt ön, vacker ö med många kyrkor och söta byar. Stränderna var dock inte jättebra men ändå helt ok. Har ni barn och i så fall hur gamla är de? Vad ni ska välja beror på vad ni söker. Det är som sagt lättare att ta sig till Sifnos än till Milos från Amorgos då det saknas direktfärja från Amorgos till Milos så vitt jag vet.

//Karin

Cecilia
2007-07-10, 02:30
Hej där Cecilia! (fint namn förresten)

Jag skulle rekommendera Sifnos. Finns massor att upptäcka på ön, bland annat byn Kastro. Vi bodde i Kamares, men kommer vi tillbaka skulle jag nog välja Faros.

Vi har också varit på Milos, men kände oss aldrig riktigt hemma där. Tyckte att det saknades nåt - den där stämningen som bara finns på t ex Amorgos. Men jag vet många som älskar den ön, så det är mest en personlig reflektion.

Fam Löfquist
2007-07-10, 07:53
Hej!
Vi bestämde oss igår för Sifnos då vi fick boende på Aparento i Faros. Hoppas jag att det går att hyra mopeder så vi kan upptäcka denna ö.
Ser ram emot 2 härliga veckor...

Kalimera
2007-07-11, 16:20
Vi bestämde oss igår för Sifnos då vi fick boende på Aparento i Faros. Bra val. Passar perfekt efter att ni har varit på Amorgos. Moped finns inte att hyra i Faros, ta bussen upp till Apollonia, finns en bra uthyrare i början av byn, från Faroshållet sett.