handdator

Visa fullständig version : koufonissi vs amorgos


Fia
2007-07-08, 18:16
Har visserligen inte tänkt att bestämma oss helt förrän vi befinner oss i Grekland om vilken ö av dessa det blir men undrar ändå över för och nackdelar. kan tillägga att vi beräknar att komma till någon av dessa öar den 6:e september, hur ser det ut med turister då och hur ligger rumspriserna på dessa öar?

Vi gillar att ta det lugnt på fina stränder med en bra bok, äta på mysiga tavernor och ha det allmänt gott utan att trängas med för mycket folk (turister)

För och nackdelar tack! :)

inkfish
2007-07-08, 18:21
Båda öarna är helt okej vid den tidpunkten.

Men de är HELT olika sinsemellan.

Koufonissi är pyttelitet, pittoreskt, flackt, med gångavstrånd till fina sandstränder och badklippor. Ön är ett badparadis men har inte så mycket grekiskt vardagsliv, den är liksom för liten för det och nästan alla lever på turismen.

Amorgos är mycket större, mer dramatisk, mer grekiskt liv, fler utflykter med bil eller moppe att göra. Fler vandringar. Berg. Bergsbyar.

Vill du ha gångavstånd till bra strand bör du bo i Egiali. För mig är det dock Katapola som är navet för magin på Amorgos, därifrån kör du till Chora, Agia Anna med klostret, söderut mot den flackare delen av ön osv.

Fia
2007-07-08, 18:27
Är det långa avstånd till fina stränder om man väljer att bo i Katapola på Amorgos? Har läst lite om Amorgos och det låter lockande att bo i Katapola men vill ha närheten till stränder.

inkfish
2007-07-08, 18:44
Nedanför Eleni rooms finns en strand som håller för ett dopp och nån timmas läsning, inte mycket mer.

Dessutom går det båt tvärs över viken till Maltezi, en i mina ögon rätt trist sandstrand. Det går även att gå dit men det är snarare vandring än promenad.

Båten går dessutom till ett häftigt men litet klippbad, Plakes. Jättefint men båten går inte dit om det blåser för mycket.

I övrigt måste du åka bil eller moppe för att ta dig till stränder från Katapola.

Fia
2007-07-10, 16:24
finns det någon mer som kan ge oss lite upplysningar?
Någon som har varit på koufonissi i början av september? fortfarande mycket barnfamiljer då?

inkfish
2007-07-10, 19:54
På Finikas är det fortfarande en del barnfamiljer men inte så att de dominerar nån annanstans på ön.

(Åtminstone har det varit så när jag varit där i sept, vilket är några år sen nu).