Visa fullständig version : Snålhet?
Vid våra senaste resor har jag börjat fundera över om större delen av Sveriges befolkning är pinsamt snåla eller om det är så att just jag råkar möta dessa människor:confused: Efter att vi i någon tråd här diskuterat dricks så kollade jag lite bland de som satt närmast när vi var ute och åt vad folk lämnade...och det är inte mycket kan jag säga:eek: Ofta var det bara de allra minsta mynten som låg kvar, kanske några kronor efter en stor måltid.
Men värst av allt... som vi dessutom kom i diskussion om med flera svenskar under veckan, är att de klagar på serveringsavgiften:mad: Vi fick erfara hur svenskar ropade till sig servitören och frågade vad det var för avgift. När de förklarade att det var kuvertavgift dvs bröd o smör, så protesterade de ljudligt och sa att de minnsan inte ätit allt det__D Servitörerna strök då snällt denna avgift...
Så fruktansvärt pinsamt...:o Vi pratade med några svenskar som då beklagade sig över hur dyrt det var och att man inte skulle betala mer än vad man behövde. Jag undrar också om alla dessa som beklagar sig över prisnivån någonsin äter ute i Sverige:confused:
Tidigare i mitt yrkesliv har jag jobbat inom restaurangbranschen och vet hur snacket går om kunderna beter sig på detta vis och inte lämnar dricks...det är faktiskt det som gör att man överlever ekonomiskt som servitris, och ännu värre lär det ju vara i grekland med deras löner...
Skulle vara roligt att höra om svenskar uppfattas som snålare än andra nationaliteter eller om jag helt enkelt haft oturen att stöta på dessa onormalt snåla människor på mina resor:confused:
Malin
Tag gärne en weekendresa till julmarknad i Tyskland. ibland skäms man för att vara svenska. Här är man inte främmad för att stroppa handväskan och fickorna fulla från frukostbordet. Detta för att spara in lunchen. Man försöker spar några % av vad resan kostat på bekostnad av dåligt uppförande.
Har ofta upplevet att man kan äta för 20 EUR och lämnar då några cent som dricks. Serveringsavgiften ingår ju i priset och varförska man vara generös. nej det gäller att snåla när man är ute och reser. Att spändera ca 200 kronor kanske i dricj då resan kostat över 10.000 kan man väl inte göra, eller.....
Ibland skäms man för att vara Svensk.
Hälsningar "Halvdansken" Chras
Ja, Nilam jag håller faktiskt med dig! Svenskarna är kanske snålare än andra. Kanske inte ska generalisera men för några år sedan besökte vi en grekisk ö och hade med oss femton vänner. När notan kom in så tyckte alla utom något par att vi skulle dela på notan rakt av. De som protesterade gjorde precis som du sa. Ställde till ett jäkla liv för brödavgiften, de hade inte ätit brödet och då skulle de hellre inte betala för det.Vi som var stammgäster där skämmdes rejält.Man beter sig inte så! Undrar också om dessa snåla människor klagar på priset för utsläppsrätten på flygresan ner till grekland. Jag ger alltid rejält med driks och tänker på de stackarn som sliter hela säsongen för en inte allt för fet lön.
Tyvärr tror jag det är rätt vanligt... hur ofta ser du någon i sverige lämna dricks på hemmaplan... typ ALDRIG. Varför göra det utomlands då... det ingår ju serveringsavgift i notan
Vi lämnar ALLTID minst 10% av priset i dricks. Såvida det är bra mat och servisen är god. och det är den ju nästan alltid...
Har vi ätit något EXTRA dyrt/ EXTRA gott /EXTRA festligt får dom naturligvis MER än 10 %.
Jag ser det som en självklarhet...
Och, ja, städerskorna får också dricks när vi åker! OM dom har städat bra! :)
KristinaE
2007-07-07, 21:29
Vi ger alltid dricks, både här hemma i Sverige och utomlands. Genom mitt arbete så bor jag mycket på hotell här i Sverige, fenomenet att svenskar plockar med sig från frukostbordet syns även här.
Vi har aldrig blivit dåligt bemöta av någon service personal i Grekland, tvärtom skulle jag vilja säga. Självklart att städerskan får 5- 10 Euro/vecka.
Däremot har vi flera gånger upplevt att grekerna själva, när de semestrar i sitt eget land, är både krävande och påstridiga mot personalen. bye_byebye_bye
[quote][=KristinaE;97005] Genom mitt arbete så bor jag mycket på hotell här i Sverige, fenomenet att svenskar plockar med sig från frukostbordet syns även här. .../quote]
Fenomenet med å plukke med seg fra frokostbordet på jobbreiser er også noe man ser ganske ofte i Norge. Selv om man får betalt lunch..
Kun en gang har jeg latt være å gi driks i Hellas, da var både maten og servicen og personalet under pari. Jeg ble forvandlet til en riktig irritert og sur turist, det føltes ikke bra. At grekerne selv kan være snåle i fht. tips, det har forundret meg. Nylig etter et utrolig godt meze-måltid, det aller beste. Å diskret legge igjen litt ekstra på bordet (fordi grekeren kun ville gi et par av de aller minste myntene) ble tydeligvis oppfattet som uhøflig.
nilam - det låter helt enkelt som om du är på ställen där många förstagångsresenärer äter.
martinifk
2007-07-07, 23:35
Har inga erfarenheter av detta som tur är. Hade ifall situationen dykt upp, haft svårt att hålla tyst. :)
Jag ger 10% när jag är nöjd, annars exakt.
Men helst skulle jag se att systemet med dricks skrotades, det är en lika förlegad idé som tiggeri på gatorna. Varför skall folk i serviceyrken behöva fjäska och skrapa med foten för att få ihop till maten? Inte f-n behöver snickaren eller bibliotekarien dricks för att klara sig.
//PO
-servitörer, förenen eder!
Jag har rest mycket på internationella idrottstävlingar och upplever att många andra nationaliteter plockar på sig bra mycket mer från frukostbuffén än vad vi svenskar gör.
Vi har snarare skämts som kollektiv när vi sett vad andra brett på, svept i servetter och stoppat i fickorna. Flera gånger har det hänt att det kommit upp skyltar efter någon dag som förklarar att buffén inte är avsedd att täcka in lunchen, och jag kan garantera att inga svenskar har legat bakom uppkomsten av dessa.
Det jag har sett och även hört när vi har rest runt i Grekland är faktiskt att svenska turister är snåla med både vad de beställer och dricksen de lämnar.
Jag har själv en släkting som har arbetat inom resebranschen och som själv fick uppleva att många svenska turister är rätt snåla.
Det jag har sett och även hört när vi har rest runt i Grekland är faktiskt att svenska turister är snåla med både vad de beställer och dricksen de lämnar.
Det här är vad jag hört från Greker om Italienare, de beställer in en drink som fyra personer sitter och smuttar på.
// Helén- som alltid lämnar dricks om jag är nöjd, annars inte.
Edit: Om de sedan lämnar dricks eller inte, det framgick inte, troligtvis inte eftersom de nämndes i diskussion om snåla turister.
Dessutom åker svenskar oftare på semester utomlands. Många jag känner åker till fjällen på våren, Medelhavet på sommaren och Asien, Australien eller Sydamerika på vintern. Många greker har aldrig varit utomlands eller ens besökt särskilt många öar i sitt eget land. Vi prioriterar fler resor istället för en lyxvariant där årets semesterbudget förbrukas. Själv snålar jag aldrig men beställer inte in mer mat än jag äter upp. När jag var barn sa mina föräldrar eller andra släktingar att allt på tallriken skulle ätas upp och att jag skulle tänka på Afrikas svältande barn som ingen mat fick. Det tankesättet har för alltid påverkat mitt förhållande till mat.
Eva
Jag tror inte att det är en prioriteringsfråga,eftersom jag ser samma mönster när vi går ut här i Sverige,då grekerna i sällskapet beställer in generöst med mat, men svenskar för det mesta inte gör det.
Det är bara att jämföra med turister från vissa andra länder som är mycket mer generösare,jag menar att alla personer som vi har träffat under årens gång och säger samma sak angående turister från Sverige, kan ju inte ha fel.
Jag har själv upplevt den här snålheten vid ett flertal tillfällen.
Det handlar helt enkelt om man är generös eller inte.
Att svenskar skulle spendera mer på inredning har jag inte sett,de flesta svenska hem är möblerade med billiga IKEA-möbler.
Att svenskar skulle spendera mer på inredning har jag inte sett,de flesta svenska hem är möblerade med billiga IKEA-möbler.
Nu skojar du väl så mycket Carl Malmsten och annan spännande nordisk design som finns i svenska hem.;)
Eva
Elisabet
2007-07-08, 19:35
jag menar att alla personer som vi har träffat under årens gång och säger samma sak angående turister från Sverige, kan ju inte ha fel. Det är väl klart att de kan.
Carl Malmsten eller Bruno Mathsson finns nog inte i samma omfattning som IKEA-möblemang.
Jag har absolut inga synpunkter på att människor äter billigt och prioriterar annat... jag reser själv flera gånger per år och har ingen "lyxbudget". Snål kanske inte är rätt uttryck för vad jag egentligen ville säga...ogin, sniken kanske:confused:Oavsett om det är som turist eller om man äter på hemmaplan så tycker jag att det hör till allmänt hyfs att ge dricks om man fått bra service och är nöjd...och diskutera med servitörer om Kuvertavgift på 0,3-1 euro skulle aldrig falla mig in...DÅ tycker jag man får omprioritera...har man inte råd att betala 1 euro per måltid så kanske man borde stanna hemma, eller laga maten själv i lägenheten. Budgetvarianter finns många men man ska inte snåla på andras bekostnad:mad:
Malin
Vad är snålhet/generositet?
Jag lägger 10.000:- på kameror men sover gärna i bilen.
En gång på semestern äter jag hummer annars sallad, osv.
Så länge det inte drabbar någon annan tycker jag prioritering är den resandes ensak.
//PO
Det är väl klart att de kan.
Tänkte just säga detsamma. :)
I själva verket är det ju vanligt att många har fel ihop. ;)
Jag håller med Nilam,det är självklart inget fel i att äta billigt,men man ska inte
besöka en restaurang och sedan "gnälla" över olika avgifter och prisnivån.
Då är det bättre att man stannar hemma och äter korv med bröd.:D
Pröva att ge dricks i Malaysia eller Singapore;
-No thank You, I earn quite enough!
Eller att knäppa med fingrarna/vissla till en kypare;
-Yes Sir, do You need a dog?
En gång till; bort med tiggerisystemet, det stinker !
//PO
Hälsa från mig, det är en förstahandsupplevelse och ingen skröna, dock 26 år sedan, hoppas de står på sig!
//PO
Hei!
Norsk som jeg er så skulle jeg vel ikke blande meg inn i dette. La dette være noe internt for svenskene, men jeg lar det stå til likevel. Ja, jeg har alltid hørt at svenskene og forsåvidt sett, at svenskene ikke er rause med drinks. De la litte eller ingenting igjen, og jeg husker at vi alltid presiserte at vi var norske og ikke svenske. Spesielt i Danmark var det viktig:mad:! Jeg har blitt fortalt at folk at som har delt bord sammen med svensker syntes dette var heller pinlig! La derfor igjen ekstra godt med drinks.
Vi har godt nok med penger til å gi litt ekstra til drinks. Det er nok en viktig inntekt for mange folk, og det kan ikke alltid være like godt å holde maska når man ser hva som ligger igjen. Å krangle på brødet/smør man har fått er virkelig smålig!
Skjerp dere!!!
Hur svenskar uppfattas beror nog också på vilken ö vi besöker.
Allra första gången i Grekland reste jag med mina föräldrar till Rodos. De var MYCKET generösa med dricks. När jag sen kom ensam till Symi lämnade jag dricks på samma sätt - varpå servitrisen gav mig tillbaka pengar. Hon utgick från att jag hade räknat fel.
På stora turistöar är serveringspersonalen med all säkerhet mer "bortskämd" med mer dricks. Rodos är också det enda ställe jag varit med om som man väldigt tydligt försökte maxa dricksen genom att dröja en evighet med att komma tillbaka med växeln. Det är precis sånt som får mig att bli obstinat och inte lämna mer än jag absolut behöver.
Hei!
Å krangle på brødet/smør man har fått er virkelig smålig!
Skjerp dere!!!
Nu blir jag förolämpad. Och jag är säkert inte ensam. Jag är helt övertygad om att ingen här krånglar med brödet. Vänd dig med dina pekpinnar till dem det gäller.
Elisabet
2007-07-08, 21:54
En gång till; bort med tiggerisystemet, det stinker ! Stinker är bara förnamnet. Lönesystem som bygger på att arbetsgivaren inte betalar de anställda vad deras arbete är värt borde vara förbjudet för länge sedan i alla världens länder.
Alla som ger dricks stöder detta system och förhalar utvecklingen mot värdiga anställningsformer för restaurang- och annan servicepersonal. Det är kränkande och människoovärdigt att inte få en lön som går att leva på och var och en som ger dricks är delaktig i den kränkningen.
Nu tog jag i så ni tror väl jag spricker när jag väl tog bort munkavlen, men allvarligt talat så tycker jag att alla andra sätt att se på saken är mycket korttänkta även om det innebär lägre inkomster för dem det berör under den tid som krävs för att förändringar ska ske.
På flera ställen vi ätit på senaste åren har det faktiskt hänt att servitören helt självvalt behållit pengarna som blivit över om vi betalt med sedlar och det varit ett par, tre euro över..utan att han kommit tillbaks och vi fått tillfälle att säga att vi inte VILLE ha pengar tillbaks..Men jag vill SJÄLV säga att det är dricks,vill inte att kyparen bara behåller pengar! Det är ett oskick!..och tyvärr går man då inte tillbaks även om maten varit jättegod, så restaurangen förlorar på det....
En gång var faktiskt på SYMI....:(
De flesta av oss ger nog tämligen bra med dricks, då vi ju ändå tycker att vi ätit billigt...:D
Lissi
Lissi, i det läget skulle jag sitta kvar tills jag fick min växel. Sen skulle jag lägga mina 10 proc på bordet - för det lämnar jag alltid så länge jag inte blivit grundlurad. Det är skitdålig stil av servitören.
Jag ger dricks av ungefär samma anledning som jag kör vänstertrafik i England, inte för att det är bra utan.. ja ni hajjar?
Men jag är f-banne mig inte snålare än naboerne!!
//PO
Håller helt med dig Nilam och har nämnt detta innan.
Det är inte bara att de många ggr är snåla,utan de spenderar tid så till den milda grad att en del av resan går förlorad.
Mvh!
ciakoohler
2007-07-09, 09:08
:eek: DET har aldrig hänt mig i Grekland. Inte någonstans faktiskt. Fruktansvärt fräckt!
Det hände mig på Tilos redan år 2001.
Under min studenttid för länge sedan extrajobbade jag en hel del i restaurangbranschen. Många gav dricks och det ska vara en belöning för god service, bra mat och inte en ersättning för dålig lön eller något som personalen alltid ska räkna med.
Eva
Hej!
Jag hör väl enligt vissa av er till kategorin snåla svenskar men jag har ingen lust att beställa in mer mat än jag vill ha bara för att inte verka snål. Jag skulle aldrig "krångla om smör och brödet"(jag älskar grekiskt bröd) men tänk så här: Någon av er skrev att servitören tog för givet att han skulle få växeln och tyckte det var dålig stil att han inte kom tillbaka med pengarna(med rätta anser jag). En del kanske tycker det är lika fräckt att ställa fram något som man inte beställt och sedan ta betalt för det. Bara en tanke.....
Nicka
ciakoohler
2007-07-09, 11:01
Nä det anser inte jag.fast det beror på att jag fick lära mig allra första gången (1973) i Grekland : "Det finns en service avgift och i den ingår bröd o smör.Även om man inte tar något."
Kanske hade det varit förnuftigt att skriva detta på menyn.
Jo Nickan, det senare var jag med om på Kreta år 2000. Ett gäng unga danskar som vägrade att betala bröd de inte beställt! det var en principsak sa de och likaså att betala för en duk de inte heller beställt på bordet... Givetvis slapp de betala för framdukningen:confused:..men att bråka så inför hela tavernan för de ynka pengar det rörde sig om kändes inte kul förr alla andra ätande!
Jag vill betala med mycket dricks för ett trevligt bemötande och god mat, INTE för att höja lönen för servitören...Då skulle man ju även lägga på mycket varje gång man handlar i affärer också. Lönen är säkert inte hög där heller.
Visst borde personalen ha så bra lön att inte dricks skulle behövas. Men tyvärr så är inte fallet, det måste nog till för att kunna överleva (ex hotellstädersor i New York som inte har någon lön alls!).
Vi ger alltid dricks både i Sverige och Grekland. Vill inte vara snål, snålhet är en väldigt dålig egenskap tycker jag, vad det nu än gäller.
Vi brukar säga till hur mycket vi vill ha tillbaka när vi lämnar en större sedel. Det kan vara ett bra knep, då behöver man inte sitta och vänta på något som inte kommer, men likväl kan servitören komma tillbaka med pengarna ändå.
Tidigare brukade vi säga: Vi delar väl på notan rakt av, men det fick vi ändra på eftersom våra norska vänner tyckte att vi gav för mycket i dricks. Det är bättre vi betalar var för sig, och var och en ger det den vill ge. Någon pinsam diskussion om dricksen vill man inte ha vid bordet.
Vill inte bli missförstådd, VI LÄMNAR ALLTID MINST 10 procent i dricks oavsett service, men extra utöver det blir det om servicen varit god....
Servicen har f ö överlag blivit mycket sämre senare år tycker jag....många servitörer är ganska ointresserade och kan sitta eller stå och röka och verkligen inte anstränga sig om man visar att man vill något..t ex beställa mer dricka..många gånger har detta hänt..På Skopelos MÅNGA gånger!
Men visst är de flesta tavernor jättetrevliga ändå med bra service...och det är ju dessa man blir återkommande gäst på ..Man kanske blir mer kräsen själv också efter många års resande;) Mycket att jämföra med så att säga...
Det har faktiskt inträffat att vi inte lämnat någon dricks, då vi ansett att servicen har varit undermånlig. Har kanske efter några dagar åter besökt tavernan , blivit igenkända ocg faktiskt fått bra service då. Givetvisa har dricksen då varit därefter. Anser att måttet på dricks är ett sett att visa hur man blir bemött. Har som oftast lämat minst 10% men det kan givetvis variera både uppåt och nedåt. När det gäller brödet har vi alltid upplevt att detta sättes fram oavsett om man beställt eller inte. Har för mig att det är litet av en "kulturtradition" ivarje fall med brödet. Smöret har vi upplevt kommit till på 90-talet.
Häls/Chras
Smöret har vi upplevt kommit till på 90-talet.
Häls/Chras
Vi opplevde faktisk i Agios Nicholaos på Kreta at et engelsk par kom i en heftig diskusjon med eieren av en taverna om smøret, som manglet. Han var meget klar i sin tale, smør skal ikke serveres til brødet på en gresk taverna. Han viste dem hvordan de skulle bruke oljen, og selv da de spurte om å få bestille smør separat, var han ikke til å rokke. Dette var tydeligvis en prinsippsak!
Det är bättre vi betalar var för sig, och var och en ger det den vill ge.
Det har jag däremot aldrig gjort när jag rest i sällskap, antingen har vi lagt en pott på bordet eller så har en betalat och så har vi gjort upp sinsemellan efterhand. Däremot har jag sett folk som börjat dividera om vem som ska betala vad när notan kommer - och då har jag tyckt rätt synd om serveringspersonalen:o
Nu pratar jag inte Grekland, där reser vi alltid själva, men när vi reser med vänner utomlands annars så ber vi om 2 notor direkt, inga problem. Vi äter och dricker så helt olika så skulle vi dela rakt av så blev det VÄLDIGT dyrt för oss...och billigt för de andra.. Att sitta efteråt och dela är inte kul..Det kan ju inte förutsättas att bara för man äter tillsammans så har man delad ekonomi...;) Ofta så frågar servitören, alla fall i Tyskland, om vi vill ha separata eller gemensam nota redan när han kommer fram till bordet......
Kanske en annan kultur bara...
Lissi
Vi är på inget sätt unika i att redan från början beställa familjevis, notan blir sedan per familj, kanske tycker personalen att vi är konstiga, men i så fall är det ingenting de visar. Jag har sett att vi inte är ensamma om det, inte så kul kanske för de som reser två från ett hushåll att behöva betala lika mycket som de som är fem i familjen.
// Helén
Fast jag menar inte att man ska splitta rakt av om man själv äter fisk och de övriga gurksallad. Vad jag menar är att det är schysst mot personalen att inte börja delan notan vid betalningen.
Å andra sidan äter jag nästan aldrig "olika" när jag äter i sällskap. Vi beställer in mat och sen plockar vi från tallrikarna. Varsin rätt händer inte ofta.
Fast jag menar inte att man ska splitta rakt av om man själv äter fisk och de övriga gurksallad.
Jo, det är just vid sådana tillfällen man skall splitta notan, det är ju "värre" :eek:om alla andra ätit fisk och du själv gurksallad:D
// Helén
Å andra sidan äter jag nästan aldrig "olika" när jag äter i sällskap. Vi beställer in mat och sen plockar vi från tallrikarna. Varsin rätt händer inte ofta.
Äter i sällskap gör vi nästan för det mesta och då blir det oftast plockmat. Eftersom vi ofta äter tillsammans med samma personer slänger alla upp pengar på bordet när notan kommer in - Alltså aldrig frågan om vem som ätit eller druckit vad eller i vilken mängd. Oftast kommer ju inte heller hela sällskapet samtidigt utan kan börja med 2 - 4 st för att därefter utvidgas till... ja hur många som helst. Nästa gång är det vi eller någon annan som kommer senare, men alla betalar lika då det ju ändå jämnar ut sig i längden :)
//Zanét bye_bye
Då för jag förklara igen: vad jag menar med "splitta rakt av" är: jag åt fisk, du åt gurksallad, det gick på 20 E, vi betalar 10 var. DET vore rätt orättvist (om man inte jämnar ut det i längden).
Däremot brukar jag försöka undvika att blanda in servitören i våra mellanhavanden med notan. Jag betalar tjugan, sen får jag några euro för salladen av dig. Typ.:D
Exakt Zanet, det är jag också van vidbye_bye
Däremot brukar jag försöka undvika att blanda in servitören i våra mellanhavanden med notan. Jag betalar tjugan, sen får jag några euro för salladen av dig.
Ja men visst :) Varför krångla till det? :D
//Zanét bye_bye
På flera ställen vi ätit på senaste åren har det faktiskt hänt att servitören helt självvalt behållit pengarna som blivit över om vi betalt med sedlar och det varit ett par, tre euro över..utan att han kommit tillbaks och vi fått tillfälle att säga att vi inte VILLE ha pengar tillbaks..Men jag vill SJÄLV säga att det är dricks,vill inte att kyparen bara behåller pengar! Lissi
Kan en del av förklaringen vara att turiser ofta gör så jämnar av ett par euro uppåt så att de blir vana vid detta. Själv så brukar vi när vi lämnar pengarna säga något på engelska liknande det är jämt (och lämna ungefär 10% med betalningen). Om vi bara har större sedlar och vill växla då poängterar vi att vi vill ha växel tillbaka.
Mvh Ann
Jag känner också igen resonemanget om snåla svenskar:o
Någon skrev här att italienare är snåla enligt grekerna!?
Jag är i både Italien och Grekland varje år och Grekland är riktigt billigt i jämförelse med Italien.
Jag själv brukar förvånas över hur italienarna har råd med dessa middagarna...först äter dom sin antipasti för 5-10€ ofta klämmer dom också in primo innan det tar sin huvudrätt för 7-20€...sedan alltid efterrätt som avslutas med kaffe...ytterligare 4-8€
Därför tycker jag det låter konstigt att italienarna skulle vara snåla när det gäller mat??
Vet inte om det har med snåla svenskar att göra men jag tycker att prisdiskussionerna går högt och tätt här på Kalimera!?
Har full förståelse för personer med svag ekonomi eller stora barnfamiljer att man tittar på priser...och givetvis vill man ju inte skänka bort sina pengar eller känna sig lurad, men är jag på semester bara några veckor om året och kanske dricker tre-fyra öl ute om dagen vill jag väl strunta i om ölen kostar 1.80€ eller 4€
Jag var i Taormina nu i juni och där låg ölen på runt 5€
Sen snackas det så mycket om dyra Sverige!
Sverige har blivit riktigt billigt!!!!
Någon som varit i Schweiz, Norge, Italien, Danmark eller Frankrike på sistone??
En öl och en pizza kan gå loss på flera hundra kronor i franska alperna eller på azurkusten!:)
Ricky: Det är inte pengarna jag pratar om utan PRINCIPEN! Det är JAG som betalande gäst på restaurangen som ska bestämma om jag vill ge dricks och hur mycket, inte kyparen!
Jag ger aldrig dricks om jag inte är nöjd!
Men får jag god mat och service tycker jag att dricks är på sin plats!
På vissa ställen ingår en serveringsavgift (ej kuvert)
Det är bra om man får bra service för då är dricksen inräknad:)
Det hände mig på Tilos redan år 2001.
Den eneste gangen det har hent oss var i Pythagorion på Samos __D
Jeg er usikker på om det var i -92. eller i -94
Kari
[quote=Lissi;97360]Ricky: Det är inte pengarna jag pratar om utan PRINCIPEN! Det är JAG som betalande gäst på restaurangen som ska bestämma om jag vill ge dricks och hur mycket, inte kyparen!
Et viktig poeng, Lissi. Sånn er det faktisk. Som oftest gir man likevel godt med dricks, enten maten er så som så eller ok. I Grekland forventer man seg ikke gourmet-mat. Kanskje er det vennligheten man betaler ekstra for. Men må man betale en euro ekstra for en kaffe eller øl? bare fordi man er i Grekland. Og betaler man med en seddel, vil man definitivt ha tilbake resten og selv avgjøre hva som skal være tips. Enten man er hjemme eller på ferie. Og Richy, en øl til 4-5 euro er absolutt i overkant, da priser servitørene sitt eget driks ut. De fleste som loffer eller chartrer er trolig ikke veldig velstående/formuende.
Her i Norge (Oslo) kan man nå knapt kjøpe et brød på bakeriet eller en kopp på en kaffebar, uten at det forventes tips. Forunderlig at det forventes at man betaler betale ekstra for brød som man selv plukker ut, eller for en kaffe man henter ved disken. En barrista skrev nettopp i den norske avisen Aftenposten at fordi han 'gir av seg selv' og sin 'vennlighet' er tips et viktig tema. Jahaaa.
Vi er to par som reiser sammen nesten hver vår. Et par ganger har også et tredje par vært med. Som regel har jeg vært "finansminister" og har hatt en felles lommebok, hvor hvert par har betalt inn et par hundre euro. Når det begynner å bli tomt, krever jeg inn mer, likt fra hvert par.
Fra denne lommeboken betaler jeg så alle felles måltider, og en del andre utgifter som gjelder oss alle, som ouzo og Metaxa for felles drinker på balkongen, kanskje noen bussbilletter eller en leiebil. Vi har aldri en gang snakket om å vurdere om det blir rettferdig. Vi bestiller alle det vi har lyst på, tar de drinkene vi har lyst på fra den felles flaska, og vi vet at ingen vil forsøke å utnytte dette systematisk. Om noen en kveld har lyst på en dessert, og en annen vil ha en dyr fiskerett neste kveld, har vi bare gått ut fra at det jevner seg ut over ei uke eller to, uten at det har vært noe tema. Jeg kan aldri tenke meg at det kan slå ut i mer enn en hundrelapp eller to pr. person (kroner, ikke euro :D) på hele ferien. Så lenge alle får det de har mest lyst på, er det vel ikke feil at alle betaler det samme, har vel kanskje vært holdningen.
På denne måten er jeg også suveren når det gjelder hvor mye driks jeg vil gi, og de andre pleier ikke engang spørre hva jeg gir. Jeg gir ikke noen fast prosent, men runder oppover der det er noenlunde rimelig, og gir litt ekstra noen ganger, slik at driksen vil variere mellom 5 og 15 %. Det har hendt en sjelden gang at jeg ikke har gitt driks, eller litt demonstrativt lagt igjen en 10-lepta hvis servicen har vært virkelig dårlig.
De fleste som loffer eller chartrer er trolig ikke veldig velstående/formuende.
Det tycker jag inte riktigt hör hit, faktiskt. Har man ont om pengar, inte kan man dra in på dricksen. Dricksen beror ju på servicen, inte på gästens plånbok.
Om man öser dricks omkring sig för att visa hur mycket pengar man har - då är man bara pinsam.
(Därmed inte alls sagt att du gör det malou, verkligen inte!)
En sak som är lite svår med dricks är på kaffebarer, tycker jag. Säg att jag tar en enda frappe, en enda öl, en enda cola - det är inte lätt att ge dricks. I synnerhet inte när de är så schyssta att de tar 2 E för en frappe i stället för 2.20 som hade kunnat ge bra med dricks varje gång...
Det känns dessutom lite fånigt att betala 2 E och sen bara lägga pyttemynt på bordet, här får du en allmosa:(
Jag brukar lösa det med ett ha ett stamställe för kaffe dit jag går flera gånger. Då kan jag lämna överdrivet med dricks den gången jag tar t ex en glass - så får dricksen visa tacksamhet över bra service andra gånger också.
En sak som ytterligere kompliserer problemet med driks, er at skal man følge gresk etikette, skal driksen deles i to, en som legges på fatet eller hva man nå får regningen servert på, til kelneren, og en mindre del (mynter) som legges på duken til den som rydder bordet.
Dessuten skal man jo ikke gi driks til eieren av tavernaen, hvis det er han selv som serverer, hvordan man nå skal identifisere ham. Jeg gjorde den feilen senest på Thassos i vår, og fikk diskret beskjed om å gi driksen til en av de andre av betjeningen.
Det forventes dessuten at turister gir mer driks enn greske gjester de fleste steder. Samme hva man gjør, er man dømt til å gjøre noe galt, ser det ut til, så det er like greit å bare legge seg på et gjennomsnitt på 10 %, med litt + eller -, og ikke fundere så mye mer over det
Jag ger alltid dricks när jag äter ute.
Att vi nordbor inte beställer mer än vi orkar äta upp beror väl på våran uppfostran att inte lämna något. Här blir de nästan förtvivlade om jag ätit upp allt, de tror att maten inte var tillräcklig. Att greker alltid beställer 4-5 rätter stämmer inte. Under högsäsong har vi väldigt mycket greker här och jag har kollat: är det ett par så beställer de oftast varsin rätt+sallad och delar sedan på detta.
De italienarna beställer däremot frikostigt (kan bero på som någon nämnde,att det är billigare här).
Tyskarna äter lite och dricker MYCKET, men de tycker ju att grekland är dyrt nu mera.
Svenskar, danskar och finnar har just kommit hit så dem har jag inte hunnit "studera".
Engelmännen, äter de i huvudtaget? Ser dem mest drickandes.
Holländare och fransmänn märker man knappt någonstans, de har nog självhushåll i sina campers.
Gissa vad jag har för söndagsnöje?flabb_flab
Det där håller jag med dig om, JohnS. Det finns en gräns för hur mycket förväntningar jag bryr mig om. Skulle jag gå efter förväntningarna på en del större öar så skulle dricksen aldrig duga för de vill alltid ha mer - så jag håller mig till 10 procent eller närmaste naturliga avrundning.
De italienarna beställer däremot frikostigt (kan bero på som någon nämnde,att det är billigare här).
Jag ger mig, de uppgifter jag tidigare nämnde om att Italienarna sippar...
hörde jag för ett antal år sedan av en bekant i barvärlden som beklagade sig att de snart skulle komma.
Men du har ju självupplevda söndagsstudierAng_elxflabb_flab, frågan är hur mycket dricks de lämnar, det får bli din nästa uppgift:eek::D
// Helén
På Ios var det många franska par som tog in massor av rätter och de åt upp nästan allt. Annars har jag träffat franska barnfamiljer i Grekland som gärna lagar maten själv eftersom de har svårt att gilla det grekiska köket. Minns fortfarande grannarna på Honeymoon Beach där mannen varje dag lagade en tre eller fyrarätters middag till sin familj. De dofter som spreds från deras lägenhet fick mig att längta till Frankrike nästan varje dag. Lunch åt de ute men barnen klagade på maten.
Beträffande dricks så är det min erfarenhet att ingen förväntar sig speciellt mycket dricks när någon köper en kaffe. Grekerna själva lämnar nästan inget vid såna tillfällen. De brukar lägga lite småmynt eller inget alls på bordet.
Känner du ägaren till stället och kanske umgås eller träffas i andra sammahang bör inte dricks lämnas. Det vill jag inte ha av mina vänner sa en caféägare som jag umgicks med en gång i världen.
Eva
Annars har jag träffat franska barnfamiljer i Grekland som gärna lagar maten själv eftersom de har svårt att gilla det grekiska köket.
Eva
Får mej osökt att tänka på för ett par veckor sedan då vi satt på ett Gyrosställe i Patmos.
En fransk familj med 3-4 barn dyker upp på Gyrosstället, eftersom borden är små och bara för 4 personer vardera blir det lite ommöblering men snart sitter alla vid ett bord.
Serveitrisen går för att ta upp en beställning vid bordet, som tur var fanns det en i sällskapet som pratade relativt bra engelska.
Alla skulle ha någon typ av Gyros, chicken eller pork, pita eller plate och olika många var. Det knepiga var bara att jag tror att varje enstaka Gyros hade någon ändring i sej från det normala. Servitrisen skakade lätt på huvudet då hon gick in med beställningen men hade ändå ett litet leende på läpparna.
Tyvärr satt vi inte kvar så länge så att jag fick se om de blev nöjda och lämnade dricks men om de fick rätt mat så borde det lämpligen ha kommit en rejäl mängd dricks på denna beställning.
Mvh Janérik
Jag har haft intensiva diskussioner med min sambo om precis just detta, som nästan lett till osämja när det är dags att betala. Han vill bara lägga dricks om det verkligen varit enastående mat och service, jag vill lägga 10 % (om det inte varit uselt, så blir det ingenting) och om jag rannsakar mig själv så vill jag dricksa dels för att jag vet hur dom sliter och hur lite dom tjänar (men som någon skrev - då är det ju egenligen fel på systemet, vi som gäster ska ju inte behöva betala deras löner) eller så gör jag det för att det känns pinsamt att inte göra det plus att jag tror det betalar sig i längden om det är ett ställe man vill återvända till.
När det gäller caféer och barer jag ofta återvänder till så dricksar jag generöst ibland och mindre ibland men det resulterar oftast i att jag får en gratis påfyllning av vinet osv. Så i slutänden får jag tillbaka vad jag ger känns det som.
När jag jobbade i en hotellbar i Grekland var det ett engelskt sällskap som både åt och drack mängder under en hel vecka, vi passade upp på dom dag som kväll (för 12 sek i timmen ska tilläggas...) och inte en enda gång la dom nånting i dricks. Vi höll god min inför sällskapet men muttrade lite inför varann men så sista kvällen innan de skulle åka så lämnade de en jättedricks och tackade för bra service - det värmde!
/Ingela
Det er ganske farlig og generalisere, men etter mange turer til Grekenland og mange kjente som jobber i restaurantbransjen der, så snakkes det faktisk en del om svensker og tyskere. Det kan gå hele dagen uten driks om det er mange svensker og tyskere der, men kommer det nordmenn og dansker innom en tur på kvelden så kan de tjene hele dagens driks i løpet av en times tid. Dette er ikke egentlig fra min munn, men har hørt om dette mange ganger.
Ja det är det, och det snackas alldeles för mycket. Jag vet flera norrmän här på Rhodos som brukar tigga till sig drinkar eller försöka pruta på fläskkotletten :eek:, men inte tror jag att norrmän över lag beter sig på det sättet.
Jeg tror heller ikke alle svenske er snåla. Uff, dette er en dum diskusjon. Vi treffer så veldig mange hyggelige svensker som vi ikke tror er særlig snåla. (På norsk betyr snåla underlig eller konstig). Vi har vel alle vårt, som vi sier i Norge.
Bare en liten refleksjon.... De fire første innleggene i tråden er fra svensker som alle konkluderer med at svensker er "snåla", uten at det vekker de helt store reaksjonene i form av protester. De to gangene nordmenn har våget seg til å bekrefte det som ble sagt, er reaksjonene noen helt andre. De fleste nordmenn som reiser utenlands, har jo hørt fra flere nasjonaliteter om svenskene og deres motvilje mot å bruke penger. Er vi ikke kommet så langt i vår nordiske forbrødring at også vi kan si dette høyt, og diskutere årsakene til dette uten at noen absolutt må slå litt hardere tilbake ....? Så kan vi heller etterpå diskutere hvordan nordmenn blir oppfattet, både av svensker og andre, dersom det er av interesse....
Admirala
2007-07-10, 17:33
Jeg synes også at generalisering er dumt - men det er jo gøy å gjøre det likevel :D Sånn i all uskyldighet, altså Ang_elx
Med det mener jeg at man kanskje ikke bør ta slike diskusjoner så alvorlig. Klart det finnes rause svensker og gjerrige (snåla) nordmenn, vennlige franskmenn, humoristiske tyskere, grekere som ikke er perfekte, italienere som er stygge på håret osv...
Likevel: Alle folkeslag har sine særheter, om man ser dem under ett. Det betyr vel ikke at vi glemmer at folkeslag består av individer, som alle er mer eller mindre forskjellige.
Og bare så det er sagt: Jeg oppfatter ikke svensker som snåla, verken i svensk eller norsk betydning av ordet. Men italienerne er noen tjuvradder. Det sier iallfall min greske venninne som jobber i butikk klapp_klap
(For ordens skyld: Jeg forlanger å ikke bli tatt så veldig alvorlig. Denne gang.)
Det är väl ingen som tror att alla olika landsmän är si eller så!För det första så är det inte alla svenskar,tyskar m fl som reser utomlands. Det man kan se är att majoriteter av de som rest ut kan bete sig på ett visst sätt. Det är ju ett sätt som vi har med oss från våra länder och den uppfostran vi har med och därifrån.
Var det inte så att i Sverige så skulle dricksen "bakas in" och finnas med på kvittot, för längesedan just för att vi som gäst inte skulle behöva bry oss och det blev rättvisare bland personalen? Då har vi det i oss och har alltså svårare för att ge dricks. Inget konstigt med det. Jag vet att det finns flera länder och restauranger som har det så, 10% dricks på kvittot.
Låt oss se vad etikettdoktorn (http://www.mru.se/gast/restaurant/dricks.htm) tycker om detta för oss så tyngande i-landsproblem.
//PO ;)
Bare en liten refleksjon.... De fire første innleggene i tråden er fra svensker som alle konkluderer med at svensker er "snåla", uten at det vekker de helt store reaksjonene i form av protester.
Skillnaden är naturligtvis att nilam vänder blicken inåt - mot sig själv. Hon är ju också svensk. Att rannsaka sig själv/sin svenskhet är jättenyttigt - och betydligt mer konstruktivt än att generalisera om andra nationaliteter; norrmän, tyskar, vad som helst.
Vad som alltid förbluffar mig i såna här diskussioner är hur många som utgår från att deras eget beteende är normen - och dömer andra därefter: tyskar beter sig avvikande, italienare beter sig avvikande. Från MITT ja, från min svenskhet.
Såna generaliseringar blir snabbt urtråkiga. Medan det däremot kan vara givande att rikta blicken mot sitt eget. Precis som nilam gör.
Såna generaliseringar blir snabbt urtråkiga. Medan det däremot kan vara givande att rikta blicken mot sitt eget. Precis som nilam gör.
Nilan avslutter jo innlegget sitt med følgende:
Skulle vara roligt att höra om svenskar uppfattas som snålare än andra nationaliteter eller om jag helt enkelt haft oturen att stöta på dessa onormalt snåla människor på mina resor:confused:
Du kan da ikke mene at det bare er svensker som er kvalifisert til å vurdere hvordan svensker blir oppfattet, Inkfish? Man kan jo selvfølgelig si hvordan man oppfatter seg selv, men en særlig objektiv oppfatning kan det knapt bli ;). (På norsk har vi et uttrykk som heter navlebeskuelse, jeg vet ikke om noe tilsvarende finnes på svensk?).
Men jeg ser jo at man som nordmann ikke bør blande seg inn i enkelte spørsmål, så jeg har for lengst trukket meg tilbake fra realitetene i diskusjonen.
Jodå, vi har samma ord, navelskåderi. Men det är inte synonymt med självkritik. Och självkritik tycker jag alltid är mer konstruktiv än kritik mot andra.
Du kan da ikke mene at det bare er svensker som er kvalifisert til å vurdere hvordan svensker blir oppfattet, Inkfish?
Kvalificerade att värdera... Jag häpnar. Själv gör jag inte negativa generaliseringar om människor från andra länder, det gäller alla nationaliteter i alla sammanhang. Och jag är förvånad över vilken tyngd man kan ge sina egna observationer OCH generaliseringar man hör från taverna- eller hotellägare. Själv brukar jag stänga öronen när de berättar för mig att tyskar är si, israeler är så - för det jag får höra gränsar ofta till ren rasism.
Jag tycker iofs att det är kul med nationella särdrag, dialekter och annat som talar om var man kommer ifrån.
Ser Du tex en husbil med parabolantenn, renhorn, kayaker och fullt cykelställ så är den säkert tysk. En medelålders kvinna som röker cigarr är troligen danska. En svensk familj där alla har likadana blå träningsoveraller har säkert husvagn. Japanska turister tar ofta gruppbilder och fipplar med självutlösaren. Engelsmännen är blekast på stranden och kan sällan åka skidor.
Det är skillnad på fördomar och statistik! bye_bye
//PO
Visst är det så PO... Men precis det du räknar visar ju också på varför man bör kalla det man ser "egna observationer" och inget annat: du ser hela tiden det du förväntar dig se. Du ser inte alla de som INTE passar in i din förutbestämda mall för hur de ska bete sig. Så där gör vi alla, det är jättemänskligt.
Det slog mig förresten att greker på hotell och restauranger berättat även för mig hur de uppfattar oss svenskar: som de bästa turisterna, förstås.
Men av det drar jag inte slutsatsen att vi ÄR bäst, jag drar slutsatsen att hotellägarna naturligtvis är artigaflabb_flab. Lika artiga som de är mot gäster från andra länder;)
Nu tycker jag Du generaliserar lite om hotellägarna :D
Och föresten, ingen rök utan eld, kolla bara alla norgehistorier!
//PO
-duck n´ cover
Ser Du tex en husbil med parabolantenn, renhorn, kayaker och fullt cykelställ så är den säkert tysk.
//PO
Va? Är inte alla husbilar tyska? Ang_elx
Biler med gule skilter, og et merke med NL på, viser seg ofte å være fra Nederland, hvis det ikke er å generalisere for mye..... ;):D;)
Athanasia
2007-07-11, 06:29
Svenska turister med träningsoverall som John sa......Japp så är det...och den enda anledningen till att inte vi har husvagn,,,,vi har inga träningsoveraller:p
Fast visst var det på 80-talet som svenska turister gick omkring med träningsoverall och männen med tillhörande handledsväska. Har inte sett det sedan dess. ;)
Nu tänker jag dra en sann Norgehistoria. En ung tjej på 8-10 år sa vid en middag, med många charterturister i Brasilien varav några rökte vid matbordet, till oss som satt nära. Hur känner man ingen en norrman? Inte visste vi vad hon menade men sen kom det "cigaretten är alltid med och tänd"
Eva
Athanasia
2007-07-11, 08:07
Jovisst joggingkläder är bekvämt,men jag och min man har inte likadana...;)
Vad som alltid förbluffar mig i såna här diskussioner är hur många som utgår från att deras eget beteende är normen - och dömer andra därefter: tyskar beter sig avvikande, italienare beter sig avvikande. Från MITT ja, från min svenskhet.
Det är väl rätt självklart att vi dömer efter vår svenskhet eftersom vi är präglade efter svenska regler och normer! Likväl som vi i europa har våra regler och normer som vi dömer tex asiater efter.Det är lika självklart att vi ska ha det i vårt medvetande att det är så och att vi inte alltid vet "bäst".
Grekerna här i byn tycker att jag är konstig efter deras regler och normer.
Jag fick en fråga från ett holländskt par, om det är sant att vi svenskar äter råaägg till frukost och om vi inte var rädda för samonella! Jag har fått många liknande frågor om oss i norr
[.
Men jeg ser jo at man som nordmann ikke bør blande seg inn i enkelte spørsmål, så jeg har for lengst trukket meg tilbake fra realitetene i diskusjonen.[/QUOTE]
Der er jeg også nå. Ser at vi nordmenn bør være forsiktig med hvilke diskusjoner vi er med på i KALIMERA.
Admirala
2007-07-11, 09:22
"... nordmenn forbinder Sverige med billig kjøtt, dalahest, Volvo, IKEA, kjøttboller og kongefamilien.
Svenskene er ikke så oppdatert på det norske og forbinder landet først og fremst med 17. mai og lusekofter. Svenskene tror alle nordmenn er glade i å gå tur, vinter som sommer. Ola nordmann har rød topplue, lusekofte og ryggsekk. Nordmenn opplever Medelsvensson som høytideligere, stivere og gjerrigere enn oss."
Fra denne (http://www.aftenposten.no/kul_und/article1029165.ece) artikkelen.
Det är väl rätt självklart att vi dömer efter vår svenskhet eftersom vi är präglade efter svenska regler och normer! Likväl som vi i europa har våra regler och normer som vi dömer tex asiater efter.
Nej, det tycker jag inte. Vi behöver inte döma alls. Däremot är det jättebra om vi är MEDVETNA om våra svenska normer och inser att de är just normer, inget annat. Normer är sociala konstruktioner. Men vet man inte det är det lätt att tro att det är vårt beteende som är det självklara.
Det är lika självklart att vi ska ha det i vårt medvetande att det är så och att vi inte alltid vet "bäst".
DET håller jag helt med dig omklapp_klap! Det är precis därför jag tycker så illa om negativa generaliseringar om människor av andra nationaliteter. De tjänar nämligen ett dåligt syfte: de bygger på och förstärker vår egen självgodhet.
Helt rätt, bara för att vi har ett överlägset intellekt får vi inte bli självgoda!
//PO :D
"...
Svenskene tror alle nordmenn er glade i å gå tur, vinter som sommer.
Fra denne (http://www.aftenposten.no/kul_und/article1029165.ece) artikkelen.
Det tror jag också. :)När jag vandrade i Amazonas sa de brasilianska guiderna
att norrmänn var bäst på att ta sig fram i djungeln. Orkade mest och klagade minst. Svenskarna var mycket svårare och det var bara folk från norra Sverige som liknade norrmännen. Detta sas en kväll vid lägerelden när vi berättade sagor för varandra men jag tror nog att de var ganska uppriktiga.
Nu är det ju ett ganska selekterat urval som ger sig på den avancerade djungelturen oavsett vilket land de kommer ifrån.
Eva
Helt rätt, bara för att vi har ett överlägset intellekt får vi inte bli självgoda!
Precis! Hur jobbigt det än är att vara ödmjuk när man vet att man är bäst.Ang_elx
Admirala
2007-07-11, 09:46
Det tror jag också. :)
Jeg også!
Selv om jeg aldri har vært på fottur i fjellet, og ikke hatt ski på bena siden jeg var 16. Asfaltjungel og myke strender er mer min greie. Jeg kan umulig være norsk :eek:
Der er jeg også nå. Ser at vi nordmenn bør være forsiktig med hvilke diskusjoner vi er med på i KALIMERA.
Jag tycker att det är underbart att vi har norrmän här på Kalimera! Alla åsikter är lika viktiga och Kalimera vore inte detsamma utan er. Ut med det bara ;).
OOOOPS!
Kirtor - det du citerar av PO är ett skämt, en vits. Säger det för säkerhets skull eftersom du verkar ta det på allvar:)
Ett forum är ju till för just meningsutväxlingar. Tycker inte man behöver det kalla det storm bara för att diskussionen blir lång. Det är ju roligt att diskutera olika aspekter av Grekland när man nu inte kan vara på plats själv;)
Fördömda bläckfisk, det nappade ju nästan!
Fördömda bläckfisk, det nappade ju nästan!
Jag bedömde inte det politiska läget vara riktigt gynnsamt:cool:
(Förlåt;):o)
Kirtor - det du citerar av PO är ett skämt, en vits. Säger det för säkerhets skull eftersom du verkar ta det på allvar:)
Ett forum är ju till för just meningsutväxlingar. Tycker inte man behöver det kalla det storm bara för att diskussionen blir lång. Det är ju roligt att diskutera olika aspekter av Grekland när man nu inte kan vara på plats själv;)
Kjære deg!! Selvfølgelig forstår jeg at det var et skämt av PO!!!!
Vi kaller det for storm når det blir mye av noe og det er jo mye av innlegg nå!!! Uff, må nok begynne å skrive svensk.
Blev du irriterad? Jag ville bara tydliggöra att det var ett skämt - det märktes inte på ditt inlägg att du förstod det. Alltid en risk på Internet, man måste vara övertydlig.
Storm i ett dricksglas kanske?
//PO ;)
//PO ;)
Akkurat! Og så sier jeg takk for meg i denne diskusjonen her.
Alltså ibland blir jag stum...
klapp_klapklapp_klapflabb_flabflabb_flabflabb_flab
//PO ;)
Alltså denna tråd har blivit så offtopic så jag hade hunnit långt in på nästa tråd innan jag fattade poängen:eek:.
Eller så kan det vara för att jag har gått in på att provsmaka några av de fem liter Samosouzu jag lyckades släpa med mej hem från Grekland i år _B-anana
Mvh Janérik
Så enkel är dte för mig... får jag bra service (i Sverige eller i Grekland) det spelar ingen roll.... lämnar jag drinks. Får jag inte det...lämnar jag NADA! Det som stör mig som mest är otrevlig personal.... service är a & o viktigare än själva maten till och med. Jag har varit med både i Grekland med speciellt här i Sverige att få service av arroganta, ointresserande och sura personer. Då kan jag inte lämna drinks...eller återkomma.
Visst ska man pruta...på vissa saker!!
Gör så här...Se till hur man har det i sin vardagliga situation hemma:
Prutar man på en marknad? Ja..
Prutar man på en supermarket? Lycka till...flabb_flab
Prutar man på en restaurang? Nej...__D
That´s it...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.