handdator

Visa fullständig version : Skyltar...


Lissi
2007-07-07, 19:48
Vet inte om detta är rätta platsen i forumet för denna fråga, men då får någon moderator flytta tråden... Min fråga är: Hur tolkar NI denna skylt??? För mig som inte förstår vad där står(vilket jag väl delar med de flesta turister) så "läser" jag ju bilden...och den säger: Förbjudet att kasta papper i papperskorgen..;)..Min tanke blir ju då att det inte är så konstigt att det ligger skräp överallt annars än just i pappaerkorgarna!Ang_elx Vad står där egentligen på skylten???

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Skrp.jpg

Marianne
2007-07-07, 19:56
Jag vet inte heller vad texten säger, men omedelbart skulle jag tro att skylten illustrerar något som "Antikviteter får inte slängas i papperskorgen!":rolleyes:flabb_flab:rolleyes::p:rolleyes:flabb_flab:rolleyes:

Paulina
2007-07-07, 20:05
Det är ju bra, så att man inte slänger sina antika urnor var som helst! flabb_flab
Nej, men nog ser den ut att säga att man inte ska slänga flaskor, buteljer och liknande? Eller...? :confused:

Lissi
2007-07-07, 20:09
Jag trodde det var en soppåse han höll i???:confused:

Zanet, Du som kan grekiska: VAD STÅR DET????

Lissi - riktigt nyfiken!!

Paulina
2007-07-07, 20:13
Ja, det ser det ju ännu mer ut som! Man kanske bara får slänga lösa sopor och inte såna i påsar??? Vilket verkar helskumt.

Nej, nu måste det till att någon svarar! :)

Susie
2007-07-07, 22:25
Jeg får det til: Det er strengt forbudt at henkaste byggeaffald og affald.

Zanét
2007-07-07, 22:31
Frågade den andre Z här hemma och fick svaret att: Strikt förbjudet att slänga jord och/eller byggavfall och sopor.

//Zanét bye_bye
från sjuksängen, snörvel host....

Lissi
2007-07-07, 22:31
Byggavfall??? :confused::confused: I den lilla papperskorg som fanns där????? Men avfall..vad menar de då?? Då förstår jag att alla slänger sina sopor som de gör;)

Lissi

Lissi
2007-07-07, 22:34
Frågade den andre Z här hemma och fick svaret att: Strikt förbjudet att slänga jord och/eller byggavfall och sopor.

//Zanét bye_bye
från sjuksängen, snörvel host....

Men om man inte får släng sopor i papperkorgen..vad är den då till för?????Ang_elx:confused::confused:

Skylten och den tillhörande papperkorgen fanns på Skopelos kan tilläggas...

Susie
2007-07-07, 22:37
Var der en papperkorg der ved skyltet?

malou
2007-07-07, 22:39
Tja, det kan jo se ut som en gassbeholder?

Lissi
2007-07-07, 23:46
Var der en papperkorg der ved skyltet?


JA det fanns en...fast det fanns ju en brant slänt också....förmodligen var det den som avsågs...Grekisk tvetydlighet??? Det var därför vi fotograferade skylten för vi trodde ju först att det var just papperskorgen som avsågs....

Lissi
2007-07-08, 16:51
Här är ännu en kul skylt från Kreta..När tolkar ni att marknaden(laiki) är?? Alltså när man inte får parkera??;)http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Skylt.jpg

Paulina
2007-07-08, 17:28
Vilka nattugglor! ;)

Lissi
2007-07-08, 19:46
Ja, den nattmarknaden missade vi!;);)

Admirala
2007-07-08, 20:01
Det er vel heller slik at torsdag morgen er markedsbodene på plass, og da kan man parkere hvor som helst rundt dem _B-anana
Det er jo mye kreativ parkering i Hellas flabb_flab

Lissi
2007-07-08, 20:37
Det är nog helt rätt Merete!!
Men visst är det kul att fundera lite över skyltningen ibland...
Vi har säkert också skyltar HÄR som andra grunnar över...

NewAnn
2007-07-08, 21:00
Kul tråd det här. Har aldrig tänkt på att titta på skyltar när jag är i Grekland, ska göra det mera i framtiden:).

//Zanét bye_byefrån sjuksängen, snörvel host....
Krya på dig Zanét.
Mvh Ann

Hellen
2007-07-08, 21:13
Men visst är det kul att fundera lite över skyltningen ibland...
Vi har säkert också skyltar HÄR som andra grunnar över...

Att vi har! Man behöver inte vara utifrån för att hitta dem

Följande text sitter på en lapp på toaletterna på min förra arbetsplats:

"OBS!
Endast toalettpapper i toaletten, vårt avloppssystem klarar inget annat."

Ibland när jag var på rätt humör så brukade jag roa mig med att fundera över hur mina kollegor tolkade lappen:D

// Helén

PO
2007-07-08, 21:55
När det gäller skyltar lever jag efter den gröna principen.
Alla nyttiga skyltar är gröna!
Toaletten
Bottenvåningen
Nödutgången
E4
Systembolaget
Osv.

//PO

Lissi
2007-07-08, 22:18
Oj det blev nåt fel!

Lissi
2007-07-08, 22:18
När det gäller skyltar lever jag efter den gröna principen.
Alla nyttiga skyltar är gröna!
Toaletten
Bottenvåningen
Nödutgången
E4
Systembolaget
Osv.

//PO

:D:D:D..fast är toaskyltar gröna??

nilam
2007-07-08, 22:35
Följande text sitter på en lapp på toaletterna på min förra arbetsplats:

"OBS!
Endast toalettpapper i toaletten, vårt avloppssystem klarar inget annat."

Ibland när jag var på rätt humör så brukade jag roa mig med att fundera över hur mina kollegor tolkade lappen:D

// Helén

hahaha...jag brukar också ha ett leende på läpparna när jag går ut från toan på jobbet. Mellan toastolen och väggen ca 20 cm avstånd där finns ett lock placerat med en sanitetspåse under. På detta lock står det: OBS! Sitt inte på locket!
Varje gång undrar jag vem som skulle få plats där och varför i hela friden någon skulle sätta sig där:confused::Dflabb_flab

Malin

evabro
2007-07-09, 14:40
Ja, den nattmarknaden missade vi!;);)

Om man ens fattar att det är fråga om en nattmarknad...jag menar, "LAIKI MAP" låter oerhört exotiskt för dem som inte förstår att "LAIKI" betyder "folklig marknad" och "MAP" eller möjligen "MAR" egentligen står för det engelska ordet "MARKET"! ;)

Menyer med märkliga stavningar och översättningar av grekiska rätter var åtminstone förr i tiden också en källa till förlustelse.

Eva

inkfish
2007-07-09, 15:32
Lissi - jag fattar inte hur 12:00 mm kan bli 24:00 på engelska? MM måste ju vara mesiméri, mitt på dan?

Lissi
2007-07-09, 15:48
Jo det är enklare att de använder am och pm...kan aldrig bli fel ellerAng_elx

martinifk
2007-07-09, 16:50
Man har nog utan att veta om det sett många konstiga skyltar både här och i Grekland.
Men den skylt som jag ständigt blir påminnd om var när vi förra året var på väg till en av våra stugor utanför Borås. Vi stannade vid en avfart och inne på toan där, fanns det en skylt där det först stod både på svenska och arabiska att man var tvungen att sitta på toan och sedan fanns även två bilder med förbud mot att gå på toan så som araberna enligt bilden visade. flabb_flab

Eirini
2007-07-11, 00:22
Skylten med parkeringsförbud pga Laiki-

Om man parkerar sin bil natten före en marknad får man lämna bilen den dagen eftersom marknaden "stänger inne" bilen och man får nöja sej med att använda bilen efter marknadens slut. Det kan också hända att försäljarna använder ens bil på ett eller annat sätt.........
De börjar mycket tidigt på morgonen bygga upp sina bord och ställningar för att hinna med allt. Visst kan man parkera sin bil på natten men då får man vakna tidigt för att flytta den............
Alla i Aten har väl kännt oro både en och två gånger att man har parkerat på en gata som morgonen efter har förvandlats till marknad och bilen är omöjlig att flytta på....

bye_bye

Arne
2007-07-11, 14:47
Här har vi en lattjo skylt!!! Vi fann densamma på Patmos för några år sedan.
Det var på väg till den eminenta tavernan med den flamberade Cheese Saganakin, nere vid Kambistranden. ( Sju € med taxi enkel väg)

Det övergå vår fattningsförmåga vad skyltens innebörd är!!! Skylten satt
intill ett inhägnat område med mest tistlar och ogräs....


Länk http://www.sendpix.com/albums/07071106/ajwgaqk120/

Förbud för arbetare att campa därstädes???

Arne

JohnS
2007-07-11, 14:56
Jeg oppfatter det som om dette er forbudt område for alle som ikke har sitt arbeid der........

Lissi
2007-07-11, 15:01
JA absolut säger skylten att det är förbjudet att vistas där för andra än de som arbetar där... Kanske reserverat för de som arbetar på serveringarna på stranden..??:confused:Ang_elx

inkfish
2007-07-11, 22:23
Det övergå vår fattningsförmåga vad skyltens innebörd är!!!

"Förbjudet att trakassera hemmavarande kamrater med sms om flamberad saganaki på Lambi"snyft_drop

Nicka
2007-07-15, 18:58
Denna skylt betyder så vitt vi vet att det är förbjudet att stanna/parkera. Vad grekerna anser kan man bara ana...:D



http://i180.photobucket.com/albums/x3/tobbekola/File0037.jpg

Moster
2007-07-15, 19:11
[quote=Nicka;98553]Denna skylt betyder så vitt vi vet att det är förbjudet att stanna/parkera. Vad grekerna anser kan man bara ana...:D/quote]

Det mesta av bilen är ju på rätt sida av skylten Ang_elx Eller så råkade det bara bli så ;)

Moster :)

PO
2007-07-15, 19:20
Jo, nog tolkar dom den annorlunda..

http://hem.tyfon.net/wa0263/kreta/almiri6.jpg

Det gäller att slå i backen men´s man rullar, eller?

//PO :D