handdator

Visa fullständig version : Mopedpriser med mer


cajsa
2007-07-07, 14:27
Jag har troligen kort minne men jag kommer aldrig ihåg vad priset till slut blev året innan när vi hyrt en moppe. Och varje gång/år jag får ett prisförslag på en ny ö känns det så mycket dyrare än förra året (som jag visserligen inte kommer ihåg vad det var).
Är det någon som vet vad "årets" priser är på 80 cc resp 125 cc (om man hyr i 12-13 dagar)?
Och kan det variera mycket från ö till ö?

Till sist, brukar ni förboka en om ni åker t ex i juli/augusti?
De senaste åren har vi haft problem att få tag i en moppe.

Hoppas några mopedister läser det här och kan tala om för mig om 18 euro är ok för 2 veckor på en 125 kubikare.

Cajsa

Bennyboy
2007-07-07, 16:04
Har samme problem som deg, både når det gjelder scooter og prisen på Mythosen flabb_flab
Men det er helt nødvendig for meg å ha scooter hele ferien og bruker den mye, så jeg må bare betale hva det koster.
Men jeg syntes det kan variere en del, fra øy til øy og by til by.
Det hender ofte jeg blir spurt om hvor mye jeg har betalt av andre utleiere rundt på øyene, så det virker ikke som de sjekker så mye seg imellom.
Men ligger det på litt under 15 euro pr dag for 125ccm så er jeg fornøyd, og det mener jeg å huske det har ligget på i rundt 10 år nå også, selv før euroen kom.
Regner med at du mente 180 euro for 14 dager og det hadde vel jeg syntes vært ok pris.
En 50ccm ligger vel 3-5 euro pr dag under i pris tenker jeg.
80 ccm er det lenge siden jeg har sett noe til, men de har som regel noen modifiserte 50 ccm, som de mener går bedre enn de vanlige, uansett så blir det for dårlig hvis det er 2 stk på den.
Det har kommet en del 4takts 125 ccm i de siste årene, og de er mye slappere i starten, men de bruker vel halvparten av bensinen så det kan være en del penger å spare der hvis du kjører mye + at du slipper tenke på å fylle og søle med olje.
Disse kommer også med større motorer som koster nesten det samme å leie, men de blir mye tyngre og større å ha med å gjøre
Så lenge du leier i 3 dager eller mer så blir som regel dagsprisen ca det samme. Men tar du 7-14 dager så slår de som regel av litt til.
Prutingen fikser de som regel selv.
Etter alle de gangene jeg har leid, har jeg fortsatt til gode å oppleve at jeg kunne prutet ned til en lavere pris enn de har klart å komme fram til, uten at jeg har sagt ett ord flabb_flab
Når det gjelder problemet med å få tak i noe å kjøre med, så drar jeg bort til utleierene så fort som mulig etter ankomst, og spør om de har en 125, hvis de ikke har noen inne så kommer de som regel inn iløpet av en eller 2 dager.
Hvis ikke så klarer de å skaffe en fra en annen avdeling på øya, eller noen de sammarbeider med til neste dag, så leier jeg bare en 50 ccm så lenge.

For min del så blir det som regel ett snitt på 100 km pr dag så jeg sparer inn en del på sandalene, så selv om det koster litt så kan jeg ta litt fra det budskjettet _B-anana

cajsa
2007-07-07, 22:38
Ja just det, vad var det Mythosen kostade förra året... :rolleyes:

Tack för ditt svar och info. Då verkar det nog som vårt pris är högt, för det var 18 euro per dag då vi hyr den i 2 veckor (annars var priset 25 euro per dag). Moppen är en Piaggio Beverly och firman säkert jättebra. Men det känns något dyrt och frågan är om man ska ta sig tid och gå runt och jämföra... Ibland kanske men får ett lägre pris, något som jag tror att vi hade förra året men då hade vi å andra sidan problem med moppen flera gånger och de var inte serviceminded alls.

Tänkte nog försöka förboka om det går eftersom grekerna i regel har bokat upp för helgerna då de kommer över, eller om då deras semester börjar.

CarinaN
2007-07-08, 03:24
Vi har hyrt moppe på alla tre öarna vi besökte nu i juni, Samos, Ikaria och Fourni. Då hyrde vi endast för en dag i taget. På Ikaria betalade vi 12 euro för en 80-kubikare. Hittade nästa dag ett ställe där de tog 12 euro för en 125:a. På Samos gav vi också 12 euro för 125-kubikare och på Fourni gav vi 12 euro för en 80-kubikare. Då hyrde vi en dag på Fourni och två dagar på Samos. Hyr man ett par veckor borde man få ett betydligt bättre pris.

Carina

cajsa
2007-07-08, 12:23
Carina, tack för dina uppgifter. Det var intressant att höra att du betalade 12 euro för en 125 cc på Samos. Det är nämligen där vi fått offererat 18 euro per dag i 2 veckor. Hmmm....:confused:
Kan det bero på att juni är lite mer lågsäsong än juli och augusti?
Kanske ska jag inte förboka något utan gå runt och jämföra vid ankomst, men med risken att det inte finns något eftersom grekerna själva brukar vara bra på att förboka.

Cajsa