handdator

Visa fullständig version : 70 euro/natt på Naxos?

åsnan
2007-07-06, 21:04
Skall till Naxos om en dryg vecka och har mailat med ett pensionat ang rum. De erbjuder 50 euro/natt och säger att det är det lägsta de kan gå eftersom the Tourist police säger att man måste ta 70/natt. Detta gäller dubbelrum. Efter vad jag har läst här på Kalimera verkar detta långt från sanningen. Någon som har erfarenhet av detta? Vi vill bo i Naxos stad. Som det känns nu bokar vi nog inget innan men man vill ju veta att man får ett OK boende....:confused:

Paittas
2007-07-06, 21:43
Hej!
På Naxos kan du förmodligen hitta ett finfint rum för ca 30 Euro om du inte kräver lyx. Vi har besökt denna ö vid ett tiotal tillfällen och bott bra och billigt. Visserligen är det högsäsong nu men det finns alltid lediga rum och turistpolisen har inget med prissättningen att göra. Rumsraggare väntar när du kliver av färjan och du kan välja och vraka och ta ett rum för en natt och nästa dag kolla runt och hitta ett boende som du blir nöjd med. Tips på bra boende finns också i olika guideböcker t ex Willma-guiden, Lonely Planet, Vagabond etc.
Lycka till och ha en trevlig semester.

Lissi
2007-07-06, 22:09
Detta låter bra!!
Vi åker ju 31 juli och efter alla goda råd här på Kalimera i annan tråd, så har vi bestämt att ta första natten som det blir : Vi hoppas på att bli "uppraggade";)...och sen om vi inte får tillräckligt bra boende då , så letar vi nästa dag... VI kan alltså välja var vi vill bo och till vilket pris!..Vi har satt ett tak på 60 euro/natt för en studio för 2 ...annars drar vi vidare....Det finns många öar!
Vi ses på Naxos!!!

Lissi

Hellen
2007-07-06, 22:43
.Vi har satt ett tak på 60 euro/natt för en studio för 2 ...annars drar vi vidare....Det finns många öar!
Vi ses på Naxos!!!
Lissi

Oj, det var högt i tak:eek::D, så mycket som 30 per person och natt har vi aldrig behövt betala för två personer, hoppas inte priserna rasat i väg så väldans så att vi blir tvingade till det i år.
// Helén

Hellen
2007-07-06, 22:47
De erbjuder 50 euro/natt och säger att det är det lägsta de kan gå eftersom the Tourist police säger att man måste ta 70/natt. :confused:

Det stämmer inte, det som the "Tourist police" har en åsikt om är det maxpris som hotellet/pensionatet får lov att ta ut för just det rummet. Det sitter oftast ett papper på insidan dörren i varje rum där maxpriset för de olika säsongerna står angivet.
// Helén

åsnan
2007-07-08, 10:19
Hej och tack för alla svar. Känns som att vi åker utan att boka och hoppas att vi hittar något bra ställe till bra pris. Skönt att slippa allt detta regnande!!_B-anana

Maeta
2007-07-08, 16:51
Min dotter uttryckte en gång när vi var påväg av färjan på Naxos att hon älskade att gå av där "för man känner sig som en filmstjärna". Ingen ö jag besökt har fler rumsraggare som möter upp. Finns ingen risk att bli utan rum. Skönast är att gå förbi raggningen och sedan själv strosa runt efter något som ligger trevligt.

Lycka till!

Maeta

JimS
2007-07-08, 21:31
Detta låter bra!!
Vi åker ju 31 juli och ..Vi har satt ett tak på 60 euro
Vi ses på Naxos!!!

Lissi

Hej

Vi var på Naxos juli 2006 i tre veckor. Under denna tiden bodde vi på olika ställen på ön. Priserna varierade från 35 € i Moutsouna till 60 € i Naxos Stad.
Det bästa stället var utan tveka på Pension Sofi i Naxos Stad, 60 €.

Ur Willmaguide Grekland ö-luffa kan man läsa "Underbar personal, bra läge, rent och snyggt. Jag bor här varje gång jag kommer till Naxos".

Jag instämmer helt och hållet. Tyvärr bodde vi där bara tre dagar. De sista dagarna på ön. Det är en underbar familj som driver detta lilla pensionat som t.o.m. har internet på rummet för de som har sin egen dator. Jag bifogar bilder därifrån.
JimS
http://i183.photobucket.com/albums/x164/JimS-photos/Naxos/Pension%20Sofi/IMG_1709.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x164/JimS-photos/Naxos/Pension%20Sofi/IMG_1615.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x164/JimS-photos/Naxos/Pension%20Sofi/IMG_1716.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x164/JimS-photos/Naxos/Pension%20Sofi/IMG_1756.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x164/JimS-photos/Naxos/Pension%20Sofi/IMG_1775.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x164/JimS-photos/Naxos/Pension%20Sofi/IMG_1779.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x164/JimS-photos/Naxos/Pension%20Sofi/IMG_1789.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x164/JimS-photos/Naxos/Pension%20Sofi/IMG_1901.jpg

Hellen
2007-07-08, 21:39
Ligger det långt från någon busshållplats? Egentligen vill jag bo vid Prokopio men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig:eek:Ang_elx
Badar gör jag däremot inte vi St Georgiostranden.
Var det ett rum för två personer för 60 Euro?
// Helén

Lissi
2007-07-08, 21:47
Fina bilder..
Pension Sofi har vi haft kontakt med..det billigaste de hade var 65 euro. Vi vill chansa på att hitta billigare...
Tack ändå..
Lissi

inkfish
2007-07-08, 21:54
Sofi är väldigt ofta fullbokat under svenska semestern;), svårt att få nåt med kort varsel alltså. Men får man plats är det fantastiskt trevligt, välskött och välstädat.

Familjen har ett ställe till, Studio Panos, som ligger närmare Agios Giorgios-stranden. Där har jag dock aldrig varit inom. Har de fullt på Sofi brukar de erbjuda Panos - om det inte är fullt där också.

Eva L
2007-07-09, 06:37
Pension Sofi är jättefint men balkongerna är små. Ligger fint mot trädgården och det allra bästa där är pratstunden med Panos varje dag. Familjen är väldigt generös och försåg mig och dottern med hemodlade grönsaker, yoghurt, honung och annat gott flera gånger. Det var första gången vi övernattade på Naxos. Jag bodde första natten i gamla stan i ett hus med kackisar och inför dotterns ankomst letade jag upp pension Sofi och fick rum där. Betalade 20 euro i slutet av maj när jag bodde ensam och 25 euro när hon kom. Nästa gång vi besökte Naxos var där fullbokat men då hittade vi Oniro som har samma eller högre standard och stora balkonger.Trevligt par som driver det stället men dagliga pratstunder som på Pension Sofi hade vi inte.

Eva

JimS
2007-07-09, 07:25
Ligger det långt från någon busshållplats?

// Helén

Hej
400 - 500 meter från stationen för bussar till olika delar av ön.
60 € för två vuxna och ett barn.
Lycka till och en trevlig semester.:)
JimS

Tom
2007-07-09, 08:59
Ligger det långt från någon busshållplats? Egentligen vill jag bo vid Prokopio men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig:eek:Ang_elx
Badar gör jag däremot inte vi St Georgiostranden.
// Helén

Hej !
Eftersom ni hellre vill bo vid A. Prokopio , får jag föreslå "Liana Studios" ett perfekt läge vid stranden med stora välutrustade rum & balkonger . Googla på Liana Studios , dom har egen hemsida med säsongspriser. Vi bokade en 3/bädds i Sept för 45 euro. Efter prut ! (Vi är stamgäster där ! )
/ Tom

Alexandra
2007-07-12, 21:10
Det är nästan så att man är lite avundsjuk på er som åker till Naxos, en utav mina favoritöar som har det mesta. I år bär det av till Karpathos istället då tiden inte räckte till för en luff.

Vi har bott jättebra på Ilion som ligger 50 meter från stranden och 5 min från Central Square. Trevlig ägarinna super god frukost med hemgjord omellett nybakade kakor, toast, youghurt frukt flingor, frappe och det mesta. Det är fina och fräscha rum med balkonger, alltid välstädat. Vi bodde alltid i deras enda studio som var något större men på markplan. De flesta balkongerna har havsutsikt.

Hotellet ligger framför Naxos Plaza??? som är ett stort nybyggt komplex och gatan är lugn och fridfull.

Vi betalade 45 Euro i augusti och 35 Euro i juni inklusive frukostbuffen.

Rekomenderar varmt!

/Alexandra

åsnan
2007-07-14, 23:15
Hej alla glada Greklandsälskare!
Nu har jag och maken kollat på Sällskapsresan som vi alltid gör inför våra resor söderut. Spelar ingen roll om det är charter eller ej vi kommer i så bra stämmning i alla fall_B-anana
Om en dag och 18 timmar lite drygt drar vi iväg till Santorini och sedan till Naxos. Hoppas det inte blåser för mkt bara. Blev lite orolig efter Jannes inlägg idag. Vi har bokat plats på snabbåten på tisdag fm vid 11.20. Håller tummarna för att den går som planerat. Första gången vi besöker Cykladerna.
Kram på er!bye_bye

Eva L
2007-07-15, 08:17
Om snabbåten är inställd brukar det gå fina Blue Starfärjor mellan Santorini och Naxos. Väldigt komfotabelt på dessa resor och trevligare än att åka snabbåt.

Eva

Nash
2007-07-16, 14:44
Vi åker till Naxos månd 23e och stannar i två veckor. Vi var där 5 nätter förra året. Vi är 2 vuxna och 3 barn och har fått pris på 70€ /natt för en tvårumslägenhet på Hotel Argo för 13 nätter. Är det för mycket?

Vi betalade mellan 70 och 80 förra året på Santorini (Honeymoon), Naxos (Panos) och Paros (kommer inte ihåg namnet). /Hans

Lissi
2007-07-16, 15:05
Det låter inte för mycket. De boenden vi kollat för perioden 31juli-14augusti på Naxos har alla legat på 55-60 euro för 2 pers...

Lissi

Nash
2007-07-16, 15:29
Det låter inte för mycket. De boenden vi kollat för perioden 31juli-14augusti på Naxos har alla legat på 55-60 euro för 2 pers...

Lissi
Ok Lissi, tack. Det kändes ganska prisvärt med tanke på att vi är så många. Vi kunde fått rum med "nedsänkt terrass" för 50€ men det valde vi bort. /Hans

Lissi
2007-07-16, 17:30
Vi har valt att inte förboka då vi bara är 2 så vi letar boende på plats och chansar på att hitta något prisvärt Vi kanske syns i vimlet!

Lissi

Aim
2007-07-16, 18:47
Åker ner den 1 september och lusläser allt ni skriver om Naxos. Nu ser jag att flera skriver att det inte är nödvändigt att förboka boende och att det blir billigare att boka på plats. Jag och min vänninna har fått en studio på Oniro till e 25. Tycker inte det är något överpris, men vad tycker ni vana greklands resenärer?
Vill gärna höra vad andra har tyckt om Oniro. :)
Mia

inkfish
2007-07-16, 19:11
Förbokning via nätet brukar sällan ge så lågt pris som 25 €, Oneiro ser dessutom påkostat ut...

De menar väl per RUM som brukligt är och inte per person?

Elisabet
2007-07-16, 19:30
Jag anar begreppsförvirring: Aim skriver Oniro och inte Oneiro. Det finns To Oneiro, Studios Oniro, Oniro Rooms, Oniro Pension och Hotel Oniro, så vitt jag kan hitta. De verkar vara olika ställen. Kanske finns det fler med samma namn?

Om det är Studios Oniro så tycker jag det ser helt ok ut för 25€ i september. Det är inte omöjligt att ni skulle få ner det något på plats. Det är bara att ta ställning till om förbokning är värt de extra slantarna för er eller inte.

Den enda gång jag har förbokat i Grekland (via vanligt mejl) fick jag priset 25€. De ställen som anlitar bokningssajter har nog ofta ett högre pris som inkfish säger.

inkfish
2007-07-16, 19:35
Oneiro är den grekiska stavningen (betyder dröm)

Jag utgick från att det var det Oneiro som annonserar på K och som EvaL skriver om här i tråden, men det kanske var fel.

inkfish
2007-07-16, 19:42
Fel av mig: det är i den här tråden EvaL pratar om Oneiro: Länk (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=10468) till tråd

Hellen
2007-07-16, 19:48
men då hittade vi Oniro som har samma eller högre standard...
Eva

Även i denna tråd skriver Eva om Oniro, frågan kvarstår fortfarande för mig, är Oniro och Onerio samma ställe?
// Helén

Eva L
2007-07-16, 19:56
Ja inte vet jag hur många ställen det finns. Tror att paret vi hyrde av hade två ställen. Det låg ca 150-300 m från stranden hade ganska välutrustade rum med både diskbänk, spisfläkt och bra frysfack i kylskåpet. Stor balkong där vi kunde se ut över bukten. Modernt fint badrum. 25 euro per rum låter orimligt billigt vid förbokning. Vi bodde där i aug runt den 20:e tror jag att vi kom och den som tog över rummet hade förbokat och betalade 40 euro då för några år sedan. Lite högre standard än pension Sofi.

Eva

inkfish
2007-07-16, 19:56
Eva menar nog det som skrivs Oniro. To Oneiro verkar ligga vid Agios Prokopios, inte i stan, och är alltså ett helt annat ställe.

Om ett ställe som Oniro tar 25 € via nätet den 1 september skulle jag hugga som en kobra;). Jag skulle dock försäkra mig om att det rum jag får innehåller allt det jag vill ha. 25 låter jättebilligt för ett ställe som ser så fräscht ut.

Eva L
2007-07-16, 20:06
Jag tror att kvinnan hette Georgia och jag har hittat en hemsida där ägaren heter så. Ser bekant ut. Står att det är 150 m till stranden och 150 m till stan det kan stämma.

Eva

Aim
2007-07-16, 21:04
Det är Studio Oniro i Naxos stad vi ska bo på, det som drivs av Georgia och Petros. Vi kontaktade dom direkt, utan mellanhänder. Priset sjönk avsevärt mellan sista veckan i augusti (e 65-70) och första i september, så vi valde att flytta våran semester. Och, jo priset är för hela rummet, ej per person.
Utifrån det som skrivs så låter som att vi har gjort en bra deal.klapp_klap

Eva L
2007-07-17, 06:19
Utifrån det som skrivs så låter som att vi har gjort en bra deal.klapp_klap

Absolut ett mycket bra alternativ. Om det inte finns någon annan typ av rum än det vi hade. Blir knappast billigare på plats. Vad menar du med att ni kontaktade stället direkt utan mellanhänder? Så gör jag alltid om jag kontaktar någon innan jag reser.

Eva

Aim
2007-07-18, 17:49
Vad menar du med att ni kontaktade stället direkt utan mellanhänder?
Eva

Jag brukar oxå alltid boka utan mellanhänder, men det blev tidigare i tråden skrivet att det är dyrare att boka via bokningssidor på nätet, ville därför förklara att vi bokat via mail direkt till Georgia.
Det är en studio vi har bokat, dom har ett ställe till med rum som är mindre och inte har samma fina balkonger, allt enligt det Georgia skriver i mail.
bye_bye

mkh
2007-07-18, 23:14
Vi kunde fått rum med "nedsänkt terrass" för 50€ men det valde vi bort. /Hans

Det har jag aldrig förstått varför folk väljer bort (bra för mig som får de rummen billigare). Det är nämligen SVALT i sådana rum, bara två, tre trappsteg ner gör att marken kyler ner rummet till behaglig temperatur ;)

Annars vill jag tipsa om Pension Irene i Naxos stad. Läget är jättebra. Om man forsätter gatan som går "innåt" där hamnen tar slut (förbi den omtalade ost och kryddaffären) passerar en skola och går in bland de vanliga bostadsgränderna så ligger Pension Irene I där. Varför jag trivdes så bra är just att det låg mitt i vardagslivet. Ett kvarter bort fanns bageri och supermarket, till för Greker inte turister. Viss begreppsfövirring råder här också, det finns även ett Irene II, samma ägare.
En varning bara - om ni ska bo där en söndag morgon: kl 7 OCH 8 OCH 8:45 ringer kyrkklockan :eek: och den är nästan så nära att om man öppnar fönstret och lyfter armen över huvudet där man ligger i sängen så kan man känna den :rolleyes: nåja Det är en smal gränd emellan, men man upplever det inte så...

Priset då: Vi är sådana mesar och förbokar, vi bodde där 30 juni - 4 juli (4 nätter) 5 pers i en liten tvårumslägenhet för 60 € natten. Det går säkert att få billigare på plats.

/Marianne

Celbe
2007-07-19, 09:06
Vi var inom Naxos förra veckan (trots att vi hade dyrt och heligt lovat oss att vi INTE skulle dit i år... så mycket var det löftet värt:o) och fastän det har byggts så många nya pensionat verkar det fortfarande inte vara överetablerat. I år har dessutom har ön haft mer besökare än vanligt och det sedan i början av juni. Det känns därför som priserna har trissats upp väldigt tidigt och att det är svårt att hitta boende under 30 euro även i lågsäsong. Vi bodde för 35 euro ute i Prokopios men det var rum (studio) åt baksidan och ingen utsikt över huvudtaget (men tyst, lugnt och svalt). Vi ratade ett par pensionatsägare som ville ha 40 euro för att vi tyckte att ställena låg helt fel, d v s långt till stranden, supermarketen och bussen (för oss är Prokopios området från Pensionat Anna bort till Taverna Anesis och inget annat).

Celbe

inkfish
2007-07-19, 09:50
Det har jag aldrig förstått varför folk väljer bort (bra för mig som får de rummen billigare).

För att man vill ha utsikt förståsflabb_flab

Jag har bott i såna rum två gånger. En gång för att inget annat fanns, det var dessutom så fruktansvärt varmt att det var okej för de få nätter det handlar om. Mina reskompisar hade en stor lägenhet högre upp i huset så jag kunde balkongsitta hos dem.

Den andra gången var det just på naxos, bunkerbalkong där jag satt och studerade fotknölarna på de förbipasserande över min retsina. Inte min uppfattning om ett balkongsitt;)

Eva L
2007-07-19, 12:15
För att man vill ha utsikt förståsflabb_flab

Instämmer precis hur kul är det att se fotknölarna på folk. flabb_flabTycker att det verkar som nästan alla ställen numera har luftkonditionering även de av lite enklare slag.

Eva

inkfish
2007-07-19, 13:58
Instämmer precis hur kul är det att se fotknölarna på folk.

Det gick väl an innan crocs, men...Ang_elx