handdator

Visa fullständig version : Fredag 6/7


UlfWiman
2007-07-06, 16:52
Fredag 6/7


Jag bad om blåst igår och det fick jag. Halv sand o dammstorm ute. Idag sov jag faktiskt till 10.00 och det var 29.1° ute kvavt och vindstilla. Var tvungen att gå och köpa mer bläck idag igen. Tänk om jag hade varit smart nog att köpa två patroner igår i stället för en. Är huvudet dumt får kroppen lida.


Var upp en sväng till vårat lokala apotek och hälsade på äckelputte. Det enda han gör är att sitta och röka bakom disken. Jag behövde avsvällande nässpray. Det fanns naturligtvis inte. Jag undrar vad han säljer igentligen? Han kan vara otrevlig också om han är på det humöret. Aspirin har han mängder av bakom disken samt hostmedicin. Det är ta mig sjutton bättre sortering på lokala supermarketen.


Vi måste ha haft en liten jordbävning under natten för när jag vaknade i morse låg alla mina glasljusstakar på golvet plus lite annat. Tv´n hade också flyttat på sig lite grand. Det är inget kul att vakna och behöva ta hand om krossat glas innan man vaknat ordentligt.


Nu har jag bestämt mig för att färga om sovrumsgardinerna till någon lätt blå kulör. Det ska synas att de är blått i dom men inte helblåa. Nu börjar nästa jakt i stan. Var köper jag färgmedel eller ska jag behöva beställa från Sverige och hur mycket ska man använda? Går det att ångra sig med hjälp av klorin? Det handlar om ca 3kg gardiner torrvikt. Jag tänker börja med klorintvätt för att få de verkligt vita sedan blir det färgning. Om jag gör på detta sätt har jag råd att köpa långa längder till vardagsrummet.


Jag behöver tips om gardinfärger som matchar väggarna som går i aprikoston. Mitt möblemang går uteslutande i valnöt utom tv-bänken som är i ljus bokimitation. Nu var sonen i huset ner och förklarade att de som har uthyrning av lägenheter eller hotellrum måste måla vitt, men han säger samtidigt att det blev snyggt med aprikostonen för den är ju inte dominerande och målaren protesterade inte heller. Jag struntar i blåton på väggarna i sovrummet utan låter gardinerna stå för färgen i stället.


Katerina är lätt impad av min smak och känslan av att villa inreda. Det är väl inte så konstigt, det är ju mitt hem för en längre tid framöver. Kikh hade sett en ny bäddsoffa för 110€ när hon var på stan så jag ska gå och titta nästa gång jag är där. Det finns även en uppe på Vandim här i byn. Den somnar man nästan i bara man slår sig ner. Priset är tyvärr nästan 3.000€ men den är stilig. Härligt pösig och fluffig med två ordentliga bäddar i. Om jag hade haft pengar till den hade jag väl aldrig kommit mig in till sovrummet på kvällen. Tilläggas ska väl det att den är i skinn lite som Finlandiasoffor.


Vi får se om det blir något skriva i morgon, jag har fått ett erbjudande om att följa med till Knossos i morgon för 110SEK, men då måste jag stå uppe vid vägen 05.15 på morgonen. Vi får se hur jag gör. Det är tio år sedan jag var där sist och det var ganska tungt redan då, och idag med gångsvårigheter lär det väl inte vara lättare. Det är norrmännen som har bjudit med mig för de har läst mycket av vad jag skrivit på Kalimera. Ibland lönar det sig att författa för andra människor.


När det gäller mina övriga reseäventyr tror jag Santorini och Naxos får gå före Kerkyra. Jag är inte drabbad av någon speciell öförälskelse utan bor på Kreta av rent praktiska orsaker, Kreta sover nämligen inte på vintern som många andra öar utan det är fart året runt plus alla speciella affärer. Jag kan bara nämna Multirama, jätte IN.KA och stora Marinopoulus som exempel. Finfina möbelaffärer men ack så dyra.

Uffe

june
2007-07-06, 18:53
Ja du Uffe, bara för gardinerna är vita nu behöver inte det betyda att de blir vita med klorin!! De kan bli t ex ljust röda eller rosa eller lust gula. Det beror lite på vad det är för tyg och vad det är för färg iblandad innan. Prova på en liten hörna om du kan.//June