handdator

Visa fullständig version : Bästa vandringsön?


kalemalen
2007-07-05, 09:21
Hej,

Vandrade på Amargos och småkykladerna förra året vilket gav mersmak. Vad anser läsarna är den bästa vandringsön?

hälsar K

Lopez
2007-07-05, 11:41
Ja, gillar man att vandra hittar man verkligen sitt Eldorado på södra Kreta och i Vita Bergen. Med utgångspunkt i Chora Sfakion finns det hur mycket vandringsmöjligheter som helst, och av alla svårighetsgrader. Vandringar efter havet, upp i de magnifika bergen (upp till 2000m) och ett flertal helt fantastiska raviner (bortsett från Samaria). Det finns märkta och omärkta leder, och man kan också gå på guidade vandringar både med och utan övernattningar. Finns verkligen hur mycket som helst att välja på, och jag lovar............naturen i detta område är bland det mäktigaste man kan uppleva.
Sfakia har en egen hemsida där man kan få en massa tips på olika vandringar, både långa och korta samt fantastiska bilder från detta område. På startsidan gå till "travelinfo", sedan klicka på "what is there to do" och läs vidare........
Vill man vara riktigt ambitiös kan man naturligtvis vandra E4:an (Pan European Footpath Number 4). Den går tvärs hela Kreta från Kato Zakros till Kissamos. Tar väl 5-6 veckor att vandra tror jag. En "baggis":D

Här är en länkt som beskriver hur det kan vara att vandra på Kreta:
www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/594.htm (http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/594.htm)


En annan helt fantastisk vandringsö är den undersköna Ikaria. En av Grekland vackraste öar med en fantastisk natur (läs mer under tråden "vandra på Ikaria" i detta forum). Med utgångspunkt i Armenetsis finns här en vandringsled som t.o.m. en ärrad veteran som KalimeraJanne beskriver som det häftigaste han någonsin upplevt under alla sina år i Grekland.
Ang. detta kan jag bara säga............. håller med till 100%:)

Om ca. 3 veckor kommer jag själv att få vandra "The Round of Raches",
och jag lovar jag kommer att njuta av varje steg.

Peter
2007-07-05, 18:45
Nu föredrar jag själv att sitta i skuggan på en Taverna med en kall öl och en god bok och då och då filosofiskt blicka ut över havet. Och jag gör det gärna på Tilos som även anses vara en av de bästa öarna i Grekland för vandringar. Det finns en karta med vandringsleder och många från England åker just till Tilos för att vandra. "Mad dogs and Englishmen..." Ang_elx :D

Peter

kalemalen
2007-07-06, 09:23
tack för tipsen. Flyg bokat och klart till Ikaria på månda. Sen får man hitta sova på plats. hälsar K

malou
2007-07-06, 23:46
Jeg vil både sitte i skyggen med en kald øl og en bok - og vandre (eller gå). Kan anbeale boken 'Walkin the Aegan Islands'.flabb_flab

Eva L
2007-07-06, 23:56
Söker ni lätta vandringsöar men med intressant natur är Sifnos och Folegandros ett bra alternativ.

Eva

Kalimera
2007-07-11, 16:36
Om ca. 3 veckor kommer jag själv att få vandra "The Round of Raches",

och jag lovar jag kommer att njuta av varje steg.
Vi kanske är där samtidigt! Om det inte är för varmt (som idag, 38 gr på Santorini) ska vi göra om vandringen. Den är verkligen något utöver det vanliga. :)

Några andra bra vandringsöar är Nisyros, Tilos och Kea.

Eirini
2007-07-13, 20:17
Min favorit ö för vandring är Evia!!!! Det måste ju vara en stor ö så att man har några dagars vandring att se fram emot. Det måste även finnas riktigt höga berg så att det inte är för varmt för att vandra. Annars föredrar jag fastlandet och bergen.