handdator

Visa fullständig version : Gångturer på Samos


Aina
2007-07-04, 22:22
Snart bär det iväg. Jag kikar i boken som rekommenderats här, Samos car tours and walks (Sunflower landscapes). Någon som gått från Votsolakia (där vi kommer att bo) till Moni Evangelistria? Det vill jag absolut göra, men om jag tar mig till toppen Vigla är tveksamt. Hur jobbigt är det?

Någon som använt boken och vet hur väl den fungerar i praktiken? Är stigarna/gångvägarna tydliga eller är det lätt att hamna vilse? Ödsligt eller många som är ute och går?

Vattenfallen i Karlovassi vill hela familjen besöka och sedan blev jag av bilder lockad av Mikro Seitami och/eller Megalo Seitami. Vi får se hur mycket vi orkar och hur varmt det är.

Räknar med att hyra bil för att se oss omkring och att det blir kortare gångturer för att komma närmare.

Kostnad för att hyra bil? (Om någon har aktuell uppgift. Annars tittar jag längre ner i forumet.)

Vi ser verkligen fram emot vår resa! :D
Aina

Carita
2007-07-11, 08:42
Köp också kartan Samos Road Edition 210, (http://www.road.gr/road_en/maps/maps.asp?id=423) den är mycket detaljerad och bra att ha när man åker runt. Jag hade också boken du nämnde.

Den bästa tiden att vandra, speciellt om man skall gå längre sträckor, är nog våren och hösten. Jag var nu två veckor i juni, men redan den andra veckan var det så hett, så några längre vandringar orkade man inte med. Särskilt inte i kuperad terräng. Men de vandringar jag gjorde under den första svalare veckan var fina. Det var inte alls överbefolkat på vandringsstigarna, snarare glest skulle jag säga. Byn Manolates oppe i bergen vid nordkusten är i alla fall värd att besökas. Dit kommer man lätt med bil eller mc.

I Pythagorion var det en nyöppnad firma som hyrde ut bil för 30€/dag. Annars tror jag det var runt 50.- och drygt 100-lappen för 3 dagar. Men priserna varierade. Hyrde själv bara vespa 125cc; 51€ för 4 dgr.

Aina
2007-07-11, 10:07
Tack för svar! "Där ser du!" säger min man triumferande, apropå att det är varmt för att vandra, men klostret ska jag försöka gå upp till och någon strand ska man väl orka promenera till.

På söndag åker vi! Äntligen.

Aina

Carita
2007-07-11, 11:30
Till vattenfallet vid Potami beach orkar ni i alla fall vandra, vilket väder det än är. Det är inte kuperat. Dessutom är det svalt för man går bland träden som skuggar. Sista biten till vattenfallet måste man simma, men många lämnade bort den. Fast man inte kommer fram till något vattenfall så är det i alla fall en naturskön upplevelse att gå där. Missa inte den.

Aina
2007-07-13, 11:38
Vattenfallen ska vi absolut besöka - och simma! Jag simmade i lilla sjön Gömmaren här i Huddinge igår och det var svalt! Konstaterade också att det var bara tredje gången jag badade utomhus i år, så det har varit en rätt skraltig sommar hittills (trots att jag inte brukar klaga på vädret). Ser fram emot lite varmare bad! :)

Aina

liselotti
2007-07-13, 15:23
Jag har använt Sunflower böckerna på flera destinationer. Nu är vi nog mera "promenerare" än vandrare men jag tycker tiderna är alldeles för snäva. Ska man stanna och ta kort, titta lite på kartan o.s.v så kan man nästan dubbla tiden.
Vi har nog haft mest nytta av kartorna. Själva bskrivningarna kan vara kluriga. Just den "busken eller grinden eller stigen" kanske inte finns kvar.

Fast kul är det! Oj, vad vi har svettats när vi gått i juni/juli! Ta med massor av vatten!

Skulle vara kul att höra vad du tyckte när ni kommer hem.:)

Aina
2007-07-13, 19:42
Ja, jag har varit något konfunderad över de exakta gångtiderna! :confused: Ibland står det 2 min, 18 min och liknande i texten... Det måste ju vara högst individuellt och stor skillnad om man går i mars eller juli.

Hur är det med mobiltäckning förresten? Jag har lovat att ta med mobilen ifall jag knatar iväg ensam någonstans. Och vatten givetvis!

Aina

Carita
2007-07-17, 17:42
På sidan 43 i boken står om vandringstiderna. De skriver att de själva som vana vandrare går 3-6 km/timme. Tiderna är endast rena vandringstider, ev. pauser är korta. De skriver också att man inte skall försöka uppnå deras vandringstid, utan ha dem som mått på hur lång tid det tar till nästa vandringspunkt. På så sätt har man ju en aning om hur lång tid en sträcka tar.