handdator

Visa fullständig version : Måndag 2/7


UlfWiman
2007-07-02, 14:44
Måndag 2/7


En ny blank dag i almanackan 25,6° inne och 28,2° ute. Jag gick en promenad i går kväll och det var ganska behagligt. Faktiskt en sval vind i ansiktet på väg ner mot havet. Jag törs tyvärr inte bada då det är mörkt och har aldrig tordas heller. Tycker att det är jätteläskigt då havet är svart. Jag såg massor av människor som badade och skrattade, men jag tänker bara på vad som finns därnere i djupet.


Medelhavet är ett av världens hajrikaste hav, men har inga ytsimmande hajar vad jag vet. Rätta mig om jag har fel. Jag är medveten om delfiner och tumlare och det har jag sura erfarenheter av från slutet av sjuttitalet på Kos. Utgick från Tingaki Beach ute och vindsurfade halvvägs till Turkiet. Hemsk långt till land men en underbar vind så det var bara att åka på.


Jag hade min sele med flytväst hemifrån så jag var osårbar. Helt plötsligt dyker det upp en fena i vattnet som jag direkt tolkar ”HAJ”. Det var mycket nära för brunt i byxorna och jag var rädd så jag skakade på brädan. DET simmade runt omkring mig ett längre tag och jag blev räddare och räddare. Man hinner tänka mycket en sån gång ensam ute på havet och långt till land.


Efter en evighet händer det plötsligt att DET med fenan hoppar upp ur vattnet och verkar vilja leka. En tumlare på lekhumör. Jag var tvungen att sätta mig ner på brädan för att försöka lugna ner mig. När jag sansat mig och tagit en rök(vattentätt etui) så ställde jag mig upp och började segla mot Kos igen. Jag hade sällskap till ungefär 200m från stranden, då stack den till havs igen.


Min dåvarande hann se att jag hade sällskap på vägen in och blev jätteorolig under de knappa fem minuter det tog in till stranden. När jag hoppar av kommer hon gastande ”vet du att du hade en haj som sällskap” på vägen. Nej svarade morske jag, det var bara en tumlare som ville leka. Idag är det ett kul minne men när det hände var det inte lika roligt. Att sen tumlarens fena inte ser ut som hajens är ju en bisak idag då jag vet bättre.


Som ni märker har jag varit med om en hel del saker. Synd att det inte fanns vattentäta kameror på den tiden. I morgon ska jag berätta lite ifrån Rhodos 1979. Jag vet att vi har jättestora hajar på Kreta men de simmar på 2-300m djup och är av den ofarliga sorten. De finns mellan Stalos och Theodoro island, för där fiskade de upp en i vintras av misstag. Den var tre meter lång och död när den kom upp.


Jag har börjat packa ihop lite smått och gott för att förbereda flytten. När jag väl flyttar kommer det att vara datatyst från mig i ca två dagar för OTE ska koppla om telefonen. Under dagen idag har jag mätt upp för nya gardiner. Jag kommer att behöva ca 23m gardintyg, så blir det med 5 stora fönster samt sovrumsdörrarna.

Kickie och jag ska till stan och leta tyg på marknaden. Någonting i blåton samt tunna så det inte blir moskitgömmor av gardinerna. Jag skulle vilja ha cafégardiner i köket, men vet inte om det finns stänger till det här. K brukar vara fena på att hitta saker som jag inte hittar. Idag var jag till poolen och badade igen. Jättehärligt med lite svalka i väntan på lunchen. Det lär bli promenad dit i morgon också. Om jag går ner till havet kommer jag i men inte upp utan hjälp därför är poolbad enklare. Nu ska jag lägga mig och vila middag. Slut för idag.

Uffe