handdator

Visa fullständig version : Klätring


Bluesbrother
2007-07-01, 20:21
Hej!

Är på sista veckorna av mitt år som utbytesstudent i Stuttgart, snart är jag äntligen hemma i Lund igen! Även om det är fint här också. Hur som helst; här har jag varit med i universitetets klätterklubb, det är en rätt stor "sport" här, pga närheten till Alperna. När jag var i klättringshallen häromdan hittade jag en bok om klättring i Grekland, den visade sig vara full av beskrivningar på rutter på Kalymnos. Även på internet är det om just Kalmymnos det går att läsa. Varför? Känns ju som att de flesta öar har gått om lodräta klippor.

Riitta
2007-07-01, 20:35
Verkar som det har satsats mycket på klättrare dom senaste åren på Kalymnos. Det är många som kommer året runt och klättrar så det är säkert bra klättring därAng_elx
Riittabye_bye

Monica P
2007-07-02, 09:22
Hej Bluesbrother! Jag bor pa Kalymnos och kan intyga att det ar jattebra klattring har. Undvik kanske juli-augusti da de flesta vaggarna ligger i varsta solen da. Det finns flera uthyrningsstallen och info om de flera hundra uppgangarna eller vad man nu kallar vagarna uppfor bergssidan,och det tillkommer flera varje ar. Klattarna tenderar att samlas pa en rad kafeer borta i Masouri, och man kan annonsera efter klatterkompis pa anslagstavlor om man kommer ensam.
Pa Kalymnos finns inte sa manga stora hotell men desto fler privatrum och smastallen och klattrarna ar en valdigt uppskattad besokskategori. Som en tant beskrev for mig: dom ater sa jattebra och sover om natterna.
Om man klattrar varannan dag finns det bad och annat precis intill for vilodagen.

Bluesbrother
2007-07-03, 19:31
Tänkte väl att Kalymnos egen ambasadör skulle svara :D

Jag är novis inom klättring, pga det dåliga vädret här (också) har jag ännu aldrig klättrat utomhus. Vet inte om jag kommer fortsätta i sverige heller, det är en rätt läskig sport :( Men skulle jag vilja klättra någonstans är det naturligtvis på grekland!

Pinsamt, jag stavade titteln fel...

AndersK
2007-07-03, 20:32
Hej Bluesbrother!
Jag träffade flera klättrare på Kalymnos under början av juni och ställde samma fråga som du: Varför har just Kalymnos blivit så inne för klättrare.
Svaren var flerartade:
1. Berggrunden på Kalymnos är relativt stabil.
2. Det finns många spännande "väggar" av skiftande svårighetsgrad.
3. Många väggar går att klättra på långt in på dagen innan den "outhärdliga" solen gör sig påmind.
4. Bra märkta leder
4. Kalymnos har förstått betydelsen av att satsa på denna grupp hängivna "turister" som kommer från alla världens hörn.

Antalet klättrare minskade kraftigt i mitten av juni beroende på den "olidliga" värmen - måhända!

Monica P nämnde i tidigare inlägg om Kalymnos att det finns en helt ny karta (6 euro) över Kalymnos och Telendos i skala 1:25 000. På denna finns i stort sett allt av värde för klättrare och vandrare. Efter en del vandrande med stöd av detta utmärkta alster upptäckte vi stigar och leder på Kalymnos, som höjde ön från redan högt värde till ett ännu högre!

Skicka personligt meddelande till mig så lämnar jag ytterligare uppgift om kartan!

Hälsningar

Anders

Bluesbrother
2007-07-03, 22:05
Tack för infon, har skickat PM. Detaljerade kartor är alltid bra, och intressant. Fanns inte på Milos av någon anledning, max 1:45000. Underligt med tanke på alla stenbrott, ön måste ha undersökts noggrant massor av gånger.