handdator

Visa fullständig version : Lactosintolerans


jassi
2007-06-30, 21:10
Hur har grekerna det på den fronten?
Finns det lactosfrimjölk och fil i affärerna,eller kan det bara hittas i specialaffärer/hyllor i storstäder.
Jag bor ju på landet här och det finns ju inte i de mindre affärerna och ej heller alltid i de större heller.
Ska till Kreta,Agia Marina!?
Man kanske kan frysa ner å ta med en liter så man har till kaffet.
Jassi

Margaretha
2007-06-30, 22:12
Hej!

Är själv laktosintolerant och jag har köpt laktosfri mjölk både på Naxos och Rhodos. Jag gick till affären på Naxos och förklarade min situation och han beställde mjölk till mig och likadant gjorde jag på Rhodos och det var inte några problem att få tag på den där heller. Sen berättade våra vänner på Antiparos att det finns en mjölk speciellt för barn som också är laktosfri, så jag tror nog att det kan gå att få tag på även på Kreta. Jag harde skrivit upp namnet men naturligtvis kan jag inte hitta min lapp just nu men hoppas att det funkar för dig.

Margaretha

magdalena
2007-08-02, 07:59
Jag själv har oxå lactosintolerans pga härstamning från Grekland och det är för att grekerna dricker inte mjölk i högre ålder som vi här i Sverige gör.
När jag var på Cypern för 9 år sen hittade jag lactosfri mjölk i supermarket. När det gäller äta glass på Rhodos så funkar det jätte bra för mig eftersom dom använder getmjölk och inte ko. Men äta glass i Spanien funkar inte för mig. Jag har alltid en förpackning Lactrase med mig så tar jag 2 tabletter 30min innan jag ska äta så funkar maten.
bye_bye

Soleil
2007-08-02, 08:31
Jag är laktosintolerant men dricker aldrig mjölk. Jag tål tex. Total-jogurt o. feta ost som är tillverkat i Grekland.

Eva L
2007-08-02, 09:11
Yoghurt innehåller så lite mjölksocker att det brukar fungera bra för de flesta som är laktosintolleranta. Fetaosten är nästan aldrig gjord på komjölk utan oftast på får eller getmjölk så den är ok. Vuxna greker dricker nästan aldrig mjölk och om det inte finns så går det kanske att avstå under en resa. Ta enzym om du vill ha mjölk i kaffet det brukar fungera.

Eva

Soleil
2007-08-02, 11:45
Grekerna behandlar mjölken annorlunda än vi i Norden, därför tål man tex. youghurt. Var det homogeniseringen som saknas i mjölken i Grekland... har fått uppgiften av ebnläkare.

Eva L
2007-08-02, 14:03
Du tål yoghurt för att den innehåller laktos bara i små mängder. Oftast går det bättre med feta produkter som innehåller mindre mängder laktos. Kanske därför den grekiska youghurten fungerar bättre. Jag tål fet grädde men inte lättalternativen.
Här kan du läsa mer http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

Eva

magdalena
2007-08-02, 20:33
Hårdost funkar alltid för mig men inte mjukost. Jag har alltid lactrase med mig även när man ska gå bort och dom kan ha använt mjölk i maten. För då är man säker och slipper få ont i magen och massa andra beskymmer.

sussisanna
2007-08-03, 12:49
Hej!

Har tipsat tidigare om översättningskort att man inte tål mjölk som finns att skriva ut / beställa från www.celiaki.se (http://www.celiaki.se). Kortet finns även på grekiska och det kan man sedan visa upp när det behövs. //Sussisannabye_bye