handdator

Visa fullständig version : Tips, boende m m/Tildas tråd


Tilda
2007-06-28, 12:08
Hej!
Undrar lite om Koukounaries. Om man väljer att bo där, finns det då fina härliga stränder inom gångavstånd??? Hur stort är Koukounaries? Finns det mysiga restauranger och lite barer där också? Eller måste man bege sig in till Skiathos stad varje kväll? Hur lång tid tar bussen och går den ofta?

Tacksam för lite hjälp!klapp_klap

Elisabet
2007-06-28, 12:30
Det är i Koukounaries de finaste stränderna finns!!! Inget hotell ligger närmare stränderna än 300 m eftersom området är skyddat, men från bebyggelsen har man mer än tio underbara stränder på 5-30 minuters gångavstånd + alla de små vikar som inte är utritade på kartan som stränder.

Det finns flera tavernor och restauranger av olika slag i området och även supermarketar, några småbutiker och fordonsuthyrning. Det är 12 km till stan, bussen tar ca en halvtimme och går två ggr i timmen i lågsäsong och oftare i högsäsong, även tidigt på morgonen och sent på kvällen. Taxi kostar 7 euro om jag minns rätt, så det är ingen katastrof om sista bussen har gått.

När jag åker tillbaka till Skiathos kommer jag att bo i Koukounaries. Till Skiathos åker jag för strändernas och den underbara naturens skull, inte för stadens, även om den gamla staden är jättemysig!

Tilda
2007-06-28, 14:08
Okej, det låter jättehärligt!!!! Tack!!!
Men vilka bolag har hotell i Koukounaries??? Har försökt leta, men hittar inget..?

Klick
2007-06-28, 15:29
Jag tror att Apollo har ett eller två hotellalternativ på Skiathos / Koukonaries...

Tilda
2007-06-30, 20:02
Undrar om någon bott på Lazaros House, Skiathos??? Hur är det hotellet? Är nöjd bara badrummet är ok, att det finns ett kylskåp, balkong och inga äckliga kryp inomhus...:)
Ligger det nära stan?

Tacksam för svar..!

Koukla
2007-07-02, 21:31
Hejsan!

Håller med om att Koukounaries är kanon! Men jag föreslår ändå att nir bor i stan, lättare att ta sig till stranden på dagen med buss, båt eller moppe, än att böka å ta sig in till stan på kvällen. Bussarna är som sagt ganska så fulla :) och om man är nyduschad så är man inte det länge till efter några minuter på bussen.... Skönare att ha närheten till stan med resturanger, barer och allt vad det innebär på kvällen, tycker jag. Hoppas ni får en skön semester!

Tilda
2007-07-02, 21:57
Tack för alla råd!!!!
Någon so bott på Lazarose House??? Är det ok?

Tack igen..!bye_bye

Hanne
2007-07-03, 21:04
Vi bodde på Lazaros House for to år siden, og det var fint. Ganske nytt, så badet var helt fresht. Du bruker vel mellom 5 og 10 minutter på å gå ned til byen, og du har balkong med utsikt over byen. Det er ikke basseng eller bar der, men det er cirka ti minutter ned til Megali Ammos-stranden og ca fem minutter å gå til bussen som tar deg til alle strendene på øya. God tur! Om en uke er det vår tur:)

Tilda
2007-07-04, 13:09
Någon som bott på Stavros Studio????

Har ni några tips som inte får missas på Skiathos???

Må gott!

Klick
2007-07-04, 15:17
Har ni några tips som inte får missas på Skiathos???

Må gott![/quote]

Hej!
Har aldrig bott på Stavros studios men kan rekomendera taverna Asprolithos inne i Skiathos stad (vid sidan av Papadiamantis-street). Bra stränder finns bara... Men jag tycker absolut att Banana-beach och Ag Eleni... Dessa nås i och för sig inte med buss utan man får gå från busshållplatsen mellan 15-20 min beroende på vilken av dessa stränder...

Tilda
2007-07-23, 15:42
Hej alla!!!

Hur tar man sig till stränderna på den västra och norra sidan av Skiathos? Hur är stränderna som ligger där?
Finns det bara busslinje mellan Staden och Koukounaries...?

Trevlig sommar alla!!! bye_bye

Elisabet
2007-07-23, 18:05
Det finns tre busslinjer på Skiathos. Två av dem går upp i bergen, bland annat till ett par kloster.
Den tredje går längs södra kusten och stannar på ett 20-tal hållplatser. Vid de flesta hållplatserna finns en eller flera stränder på nära håll. Koukounaries är ändhållplatsen och från den har man 4-5 av Skiathos bästa stränder inom max 15 minuters promenad + massor med små vikar om man vill tråckla sig till någon sådan.

Om man kliver av en eller ett par hållplatser tidigare kan man gå till flera stränder på norra kusten på 10-30 minuter. Man kan även cykla eller köra moppe eller bil till dem och så går det båtar som stannar vid olika stränder, både taxibåtar och utflyktsbåtar.

Stränderna på västra halvan av Skiathos är överlag finare än de på östra halvan, oavsett om de ligger på norra eller södra kusten. På södra kusten är det ett större utbud av vattensporter, butiker, strandserveringar mm. På norra är det oftast en taverna eller inget alls.

pulta
2007-07-25, 10:35
Hej.Tycker absolut att ni inte får missa Lalaria.Den stranden når man endast med båttur.Vi tog en tur som stannade på 4 ställen,vi åkte runt hela ön som tog en dag.Ett tips är att ta en tidig båttur från hamnen,för det kommer många båtar in till Lalaria.En OTROLIGT vacker strand,stora vita stenar som man inte får ta med sig,ja den får man bara INTE missa om man åker till Skiathos.
Sen tycker jag att det var häftigast att åka moppe runt och hitta alla vikar som var folktomma,det finns hur många som helst.
Ha de bra:) och lycka till

Tilda
2007-07-26, 11:32
Tack så mycket för alla tips!!!!

En till liten fråga... Vet någon om det finns nån slags karta över Skiathos och stränderna som man kan få tag på????

Ha det så bra allihopa!!!! bye_bye

Elisabet
2007-07-26, 11:40
Det fanns minst två gratiskartor (med annonser) i höstas. Den ena tog vi redan på flygplatsen. Alla stränder, vägar och busshållplatser finns med på dem och en separat karta över staden. Det räcker om man inte tänker ge sig rakt ut i skogen.

Vill man ha en mer detaljerad karta så har Road Edition gett ut en. Jag har den inte men deras kartor brukar vara bra. Finns säkert att köpa på Kartcentrum i Stockholm (man kan även beställa därifrån numer) och andra välsorterade kartbutiker/bokhandlar i Sverige och säkert även på Skiathos.

pulta
2007-07-27, 16:01
Hej
Vi köpte oxå en billig karta på plats.
Gick in i första bästa Supermarket och köpte en enkel sak,men oj vad den var bra,den vecklades ut och in under fjorton dagar och var riktigt bra,så det är nog inga problem för er att hitta bra kartor.
Värre är det med landningsbanan....:)Ni har hört talas om den va?
Jag hade hört att det bara var vissa piloter som kunde landa där för den var så kort,innan jag åkte MEN inte trodde jag att den var Så kort....
När man svängde in för att landa såg man början av banan alldeles vid en strand,sen såg man slutet alldeles vid stan,tänkte då hur detta skulle gå....
MEN det gick ju helt bra som helst ,fast nog kändes det i kroppen när dom bromsade in till slut...:p.
Det är därför som man måste mellanlanda när man åker hem,för dom kan inte lyfta planet med full tank.
En upplevelse i sig,
Ha det bra