handdator

Visa fullständig version : Purjolök


UlfWiman
2007-06-28, 17:20
Vad heter purjolök på grekiska?

Uffe

moro mou
2007-06-28, 19:15
purjolök heter prássa. Har jag lärt mig iaf.....
gissar att det kommer från prássino som betyder grön. vanlig lök heter ju kremídhja. Obs, nu skrev jag som det låter, har inte grekiska bokstäver.
// Mia :)

monica
2007-06-28, 23:21
Prassa är flertal, Prasso är ental

Monica

moro mou
2007-06-28, 23:28
Tack, fick jag lära mig nåt nytt oxå :)
enna prasso parakalo!

inkfish
2007-06-28, 23:36
Och lök i singular är väl kremidi:)

Tack för prasso/prassa, det har jag också undrat överbye_bye

Zanét
2007-06-29, 08:38
enna prasso parakalo!
Får nog bli prassa för egen del eftersom ingen förstår varför man handlar bara en, eller några få. Nä kilovis pratar man om, i varje fall i det området jag vistas i. Nämner därför aldrig till familjen om jag blivit sugen på EN persika för då dröjer det inte länge förrän det kånkats hem 5 eller 10 kg :o

//Zanét bye_bye

moro mou
2007-06-29, 19:02
Kanske därför jag bara hört "prassa" och "kremidja".
Många o mycke ska de´ vara !! med risk för att frukt o grönt hinner bli brunt o mjukt innan man hinner äta upp det ;)
Men någon som vet om prassino har nåt med prassa att göra? Kanske lök med lite grönt på?? "grönlök" ? eller lök med grönska?
Vitlök- asprokremidi!!!! det va bara ett skoj med ord,,,:)

evabro
2007-07-09, 14:29
Hej,

Det låter logiskt att πράσο kommer från πράσινο. Det finns ett ganska roligt grekiskt uttryck som har med purjolök att göra:

πιάνω στα πράσα, som i frasen:

τους έπιασαν στα πράσα

vilket betyder ungefär "dom togs på bar gärning". Hur purjolökarna passar in i sammanhanget har jag faktiskt ingen aning om!

MVH, Eva

Zanét
2007-07-09, 15:04
τους έπιασαν στα πράσα

vilket betyder ungefär "dom togs på bar gärning". Hur purjolökarna passar in i sammanhanget har jag faktiskt ingen aning om!
Har ingen aning men här kommer en vild gissning:

Kan det vara så att de som togs på bar gärning anses som dumma, inte tillräckligt smarta för att undvika att åka dit?? M a o en gröngöling...

//Zanét bye_bye

kardoula
2007-07-17, 13:07
Har ingen aning men här kommer en vild gissning:

Kan det vara så att de som togs på bar gärning anses som dumma, inte tillräckligt smarta för att undvika att åka dit?? M a o en gröngöling...

//Zanét bye_bye

hahaha bravo!!
det stämmer nog:)

akelen
2007-10-01, 17:11
purjolök heter prássa. Har jag lärt mig iaf.....
gissar att det kommer från prássino som betyder grön. vanlig lök heter ju kremídhja. Obs, nu skrev jag som det låter, har inte grekiska bokstäver.
// Mia :)

Vitlök = skórdho,lök= kremídhi, purjolök= prásso. mvh.ÅJ

akelen
2007-10-01, 17:19
Vad heter purjolök på grekiska?

Uffe
Purjolök= prásso.Lök= kremídhi.Vitlök=skórdho. MVH ÅJ

Periyali
2007-10-02, 09:56
På svenska finns ju ett uttryck som är att" upptäckas med fingrarna i syltburken". Det är kanske något liknande, d.v.s. bli tagen på bar gärningflabb_flab

Riggan
2007-10-04, 19:10
Hej Uffe!
Det uttalas prassa, med betoning på pra.
Hälsningar Riggan

BrittMarie
2007-10-07, 21:10
Får nog bli prassa för egen del eftersom ingen förstår varför man handlar bara en, eller några få. Nä kilovis pratar man om, i varje fall i det området jag vistas i. :o

//Zanét bye_bye

Var med sambo på DIA häromdan, handlade två purjolökar. Eeeeeeeee bara så lite?!? var kommentaren. Och fortfarande har de inte tagit slut...

Om jag låter honom bestämma vid inköpen handlar det om, som du säger kilovis. Jag har lyckats få honom att vänja sig vid åtminstone ett halvt kilo t ex köttfärs, ost ...

Britt-Marie