handdator

Visa fullständig version : Båtbiljetter i hamnen?


Halloj
2007-06-28, 12:49
Hej!
Vi anländer på Santorini på lördag kl. 13.30 och tänkte ta båten till Amorgos kl.20.10. Vi tänkte tillbringa eftermiddagen på någon strand med barnen och röra oss så lite som möjligt.

Kan man köpa biljetter till båten direkt i hamnen? Det är väl ingen risk att biljetterna är slut?

Eva L
2007-06-28, 14:10
Det finns flera biljettkontor i hamnen och jag har svårt att tro att biljetterna tar slut.

Eva

Halloj
2007-06-28, 19:45
Tack för ditt svar. Skönt att kunna spendera dagen på stranden med barnen istället för att åka upp till Fira och köpa båtbiljetter...

Näe, det verkar lite långsökt att biljetterna skulle ta slut. Min milda oro kommer sig av att när vi för ett par år sedan skulle köpa biljetter i Pireus till Sifnos, så var alla slut. Det fanns inte ens business kvar. Men då åkte vi en fredag och det var från Athen, så det är säkert en helt annan grej med Santorini-Amorgos.

hasa
2007-06-28, 19:58
Min erfarenhet är att det kan vara ont om biljetter på helgerna då många från Athen åker ut till öarna, men jag har aldrig varit med om att de är helt slut. Jo föresten på Paros förra året var nästan alla biljetterna slut när vi skulle köpa dem dagen innan hemfärd. Det var en söndag i mitten av juli när alla skulle tillbaka till Athen. Vi borde naturligtvis köpt biljetterna tidigare. Vi fick ta en långsam kvällsfärja och missade en dags shopping i Athen.

Halloj
2007-06-28, 23:14
Jag är otursförföljd vad det gäller resor till och från Grekland. Första gången vi åkte till Sifnos, mellanlandade planet i Thesaloniki och vi stod i drygt en timme på flygplatsen innan vi lyfte igen. Så, vi missade båten till Sifnos och var tvugna att stanna en natt i Pireus. Hemresan var ännu värre. När vi kom till flygplatsen hade flygbolaget konkat, så vi fick ordna biljetter hem på annat sätt. Dyrt och en vidrig dag och natt på flygplatsen i väntan på att åka hem.

Förra gången vi var nere, så var som sagt båtbiljetterna Athen till Sifnos slut, och vi fick återigen tillbringa en natt i Athen. När vi skulle hem var båten inblåst på Milos och blev typ 8 timmar försenad. Vi komfram till Pireus mitt i natten, struntade i vårt hotellrum och åkte direkt till flygplatsen. Det blev återigen en vidrig väntan under måååååånga timmar på att planet skulle gå.

Så, vi undrar ju lite vad vi kommer att drabbas av den här gången...

Eva L
2007-06-29, 07:28
Jag tror inte att Atenborna åker mellan Santorini och Amorgos i någon större utsträckning så den jämförelsen haltar lite utan det lär vara andra turister som är på väg till Amorgos. Några garantier finns ju aldrig men min erfarenhet eftersom det är en snabbåt ni ska åka med är att risken för att den är inställd är större än att biljetterna ska vara slut. Var på Santorini tänker ni bada Perissa eller Kamari? Om ni inte har varit i Santorinis hamn tidigare kan jag tala om att det är ganska rörigt när färjorna anländer. Rumsraggare, bilar, taxibilar, bussar, svarttaxis i en enda röra. Utanför flygplatsen är det betydligt lugnare så därifrån kan ni enkelt ta en taxi till den ort där ni vill bada.

Eva

Halloj
2007-06-29, 20:25
Vi tänkte åka direkt från flygplatsen till Monolithos och spendera eftermiddagen där. Sen sticker vi till hamnen och hämtar ut biljetterna 1 timme innan båten avgår. Så ser vår plan ut.

Eva L
2007-06-29, 20:57
Låter vettigt.

Eva

Annwi
2007-06-29, 23:45
Hej! Har precis kommit hem från 2 veckors båtluff. Vi åkte med katamaran från Sifnos till Santorini och köpte biljetterna 2 dagar i förväg och då fanns det bara ett fåtal kvar, men enligt biljettkontoret är det bara till Santorini det kan vara svårt att få plats, inte därifrån till Amorgos. Mycket riktigt, när båten anlände till Santorini steg 99% av passagerarna av! Så det är nog ingen risk att ni inte kommer med båten. Själv skulle jag köpa båtbiljetterna på flygplatsen så slipper man oroa sig och om de mot förmodan skulle vara slut så kan ni bo en natt i Monolithos och slipper åka till hamnen i onödan.
Trevlig resa!

Evie
2007-06-30, 22:32
På båtfärjorna brukar det finnas plats, men high-speed-båtarna bör man boka i förväg, om man verkligen vill ha klaff i resorna.
Dessvärre, när det blåser som förra sommaren, ställs många hs-båtar in och man tvingas ta de gamla skorvarna.

Har just bokat biljett med Cat 4, tror jag den heter, från Santorini. Man bokar och betalar online och får en bokningsbekräftelse via mail. Löjligt nog måste man därefter hämta ut själv biljetten i Fira eller i hamnen.

Stenålder!