handdator

Visa fullständig version : Bekri meze


inkfish
2007-06-27, 14:24
Jag har aldrig fattat vad bekri meze är så nu beställde jag det, fast bara som litet tilltugg på ett ouzeri.

In kommer några pyttesmå hårdgrillade knorvlar av fläskkött.

Jag är rätt säker på att ni menar nåt helt annat när ni pratar om bekri meze här. Så vad är det, egentligen?

(Det är inte googlesvar jag efterlyser utan era personliga erfarenheter, eftersom bekri meze troligen kan vara lite olika saker).

Admirala
2007-06-27, 14:31
På sitt verste er det sånn som du beskriver. Fysj!
På sitt beste er det møre biter av svinekjøtt, kokt nesten smørmyke i en saus med mye rødvin, med karamellisert løk, tomat og fete strimler av grønn paprika. Ohhh, så godt!

Eva L
2007-06-27, 14:36
Det ska vara långkok dvs möra köttbitar kokade med rödvin, lagerblad, kryddor, lök och vitlök.

Eva

inkfish
2007-06-27, 14:55
Tack båda, nu är jag med! Karamelliserad lök fanns det en tesked med av, och en liten slatt sås. Så de hade åtminstone TÄNKT åt rätt håll. Men köttet var söndergrillat.

Riitta
2007-06-27, 15:31
Kunde det ha varit på Faros:);)
Riittabye_bye

inkfish
2007-06-27, 15:32
Finns det mat där? Jag har inte varit där sen första gången jag var på Karpathos, men det enda jag såg var små gurkbitar och oliver som meze. Fast det andra rätter har jag säkert gått miste om nåt gott.

Riitta
2007-06-27, 15:35
Det var lite mer på tallrikarna förra sommaren:pFast kommer inte riktigt ihåg vad,men gott var det:o:p:)

Riittabye_bye

Gita
2007-06-27, 21:19
Gurkskivor, morotsslattar och heminlagda små oliver fick vi på Faros. Gott, aptitretare...

yeasou
2007-06-27, 21:42
Har någon missat mitt berättande om Bekri Meze som jag alltid äter på restaurang/hotell GLAROS i Kamri???

Min favoriträtt alla kategorier i grekisk matkonst!!!
Gamla mamma i huset lagar den.
VinkKokt fläskkött med en massa örtkryddor i. Jag vet att hon kokar köttet i vitt vin!
Jag har redan lagt in beställning på denna maträtt till September när vi tar oss ned till Santorini!
Jag har även testat Bekri Meze på andra ställen men då har jag ibland inte ens kunnat äta av rätten. En del tror att bara det smakar__Dpeppar och Tabasko utav helsike så är det en Bekri Meze..

Kommer någon av er till Sanorini och Kamari så gå till Glaros och prata med Nektario, säg att Uffe från Sverige har rekommenderat mig att beställa Bekri Meze. Smaken är ju som vi vet delad men jag älskar denna rätt:p

Och ju mer jag skriver om detta desto mer längtar jag dit nersnyft_drop

Hälsningar
BekriYeasouMeze_B-anana

Eva L
2007-06-27, 22:35
Vitt vin går säkert utmärkt att laga en god Bekri Meze av också. Massor av kryddor och lök ska det vara. Blir riktigt sugen. Ouzerian Meetings i Parga serverade mig en tallrik alldels gratis till det vita vinet. Minns den goda smaken än.

Eva

inkfish
2007-06-28, 17:22
Det låter verkligen kalasgott som ni beskriver det - och jag fattar inte hur jag kunnat undvika det i så många år:confused:

Nästa resa blir Jakten på Bekri Meze, helt klart:)

yeasou
2007-06-28, 19:50
Ska du skjuta in dig på Bekri´n Inky, så måste tian på tavlan vara hotell Glaros i Kamari:D Så det så............................................
Glöm aldrig detAng_elx
Yeasou_B-anana

yeasou
2007-06-28, 21:27
Hittade en bild på hur min Bekri Meze såg ut en kväll 2004, den veckan som grekerna fick EMguld i fotboll och samma vecka som jag fyllde 50!
Rätten ser inte mycket ut för världen men jädrar va det smakar gott!
Smaklig spis!

Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/BekriMezealaGlaroshotell.jpg

Eva L
2007-06-28, 21:57
Fast jag vill ha den med större potatisbitar som fått koka med köttet en stund. Gott ser det ut att vara.

Eva

inkfish
2007-06-28, 22:40
Yeasou, det syns faktiskt att det är riktigt gott kött. Det där måste jag leta upp, och helst med potatis precis som Eva skriver, det måste ju vara oslagbart gottklapp_klap

Mikkel
2007-07-02, 22:06
Hallo Yeasou!!

Har vært på Glaros hotell og spist din favoritt. Ganske så bra, men ikke min favoritt:o. Hotellet er ganske bra, hyggelig familie, de kjente jo deg. Du er ventet i september etter som jeg forsto? Tror at det er et hotell vi vil benytte når vi overnatter på Santorini. Kamares er en flott plass!klapp_klap

yeasou
2007-07-02, 22:24
Hej Mikkel,va kul att det nu finns en till som smakat "min" :pBekri Meze. Som tur är har vi ju alla rätt att tycka om eller att inte tycka om, tex en maträtt! Smaken är ju olika!!Jag drömmer om hur gott det ska bli med den när vi kommer till Kamari i September! En stor Mythos till blir det ocksåAng_elx

MVH
Yeasou_B-anana