handdator

Visa fullständig version : VÅNDOR!


Lissi
2007-06-26, 22:04
Återigen ett I-landsproblem....att planera en semester.Så många funderingar vi haft om sommarens resa till Grekland.Småkykladerna var det första valet., men de jättesmå öarna hade så grymt dyra boenden i augusti. Då bestäde vi Evia och Skyros... Men Evia kräver bil för att kunna ta oss runt ön...och det ORKAR jag bara inte sitta i i värmen... Skyros går inte att kombinera smidigt med någon enda annan ösnyft_dropMan måste tillbaks till Kimi på Evia och därifrån tar det en evighet att ta sig till en annan ö..... Dagarna är dyrbara! Nu har vi (=JAG;)) bestämt att efter att vi landat den 31 juli i Aten så åker vi direkt till Rafina där vi lagom hinner med kvällsbåten till SYROS..Där stannar vi 5 dagar och åker sen vidare till Tinos....Något litet rum ska vi väl hitta även om den 15 augusti är en mycket viktig religiös dag..Då kan vi vara på andra sidan ön:D.. Sen åker vi till Andros de sista dagarna före hemfärd den 15 augusti....Det är behagligt båtavstånd mellan öarna (särskilt mellan Tinos och Andros :rolleyes:) så vi hoppas att detta ska bli bra....
Om det är någon av er som har tips, eller invändningar så skriv gärna....

(Evia blir vår påskresa..... Mitt påsklov 2008 kommer vi att åka till Aten, hyra bil där och sen åka runt i det blommande vårlandskapet!...För den ön SKA undersökas närmre!!!!)

..sena kvällstankar från

Lissi - velig som vanligt!

inkfish
2007-06-26, 22:28
Tinos är en vågad chansning just då, Lissi! ALLA öar firar 15 augusti men ingen firar så rejält som Tinos. Kyrkan på Tinos är ö-världens allra heligaste heliga så halva Grekland lär vara där just på Mariadagen...

Vill inte skrämma bort dig från en av mina favoritöar men bered er på att slanta upp ordentligt om ni hittar ett boende.

Hoppas ni gör det, för Tinos är en makalös utflyktsö, den har fler byar än nån annan ö jag varit på att nästan varenda en är underbart vacker.

babsan
2007-06-26, 22:57
Va, blir det inget SKYROS :eek::confused:.

Tråkigt att det går så dåligt med båtar.
Men det finns ju flygplan;)

Barbro :)

Lissi
2007-06-26, 23:17
[quote=inkfish;95351]Tinos är en vågad chansning just då, Lissi!
Vill inte skrämma bort dig från en av mina favoritöar men bered er på att slanta upp ordentligt om ni hittar ett boende.
quote]

Ärligt talat..men mellan 5-9 augusti är det så illa då????? Då får vi väl skippa Tinos..bara vara på Syros och Andros....

Babsan: Flyg från Aten då...till hur många kronor???? Och sen från Skyros till vad???..Jag tycker inte flyg är någon "sport" på en båtluff...;)

Lissi -ännu mer villrådig:confused:

babsan
2007-06-26, 23:31
[quote=inkfish;95351]
Babsan: Flyg från Aten då...till hur många kronor???? Och sen från Skyros till vad???..Jag tycker inte flyg är någon "sport" på en båtluff...;)

Lissi -ännu mer villrådig:confused:
30 Euro en väg pp, från Aten.

Men kommer alldeles säkert, att få det jättebra, var ni än hamnar :)

Barbro, med 52 dagar kvar till Santo :)

inkfish
2007-06-26, 23:45
Ärligt talat..men mellan 5-9 augusti är det så illa då?????

Ah förlåt, mea culpa! Jag fattade det som om att ni skulle dit precis till den 15. Men de datum du skriver är säkert inte inte lika illa, även om det lär vara mycket folk där då också. Det är det ju på alla öar i augusti.

malou
2007-06-27, 00:01
Symos og Andros rundt 15. august er en formidabel sjanse å ta - uten forhåndsbooking. Jeg var der nettopp på den tiden for noen år siden. Ekstremt vanskelig å få et og samme hotell for flere døgn av gangen, halve dagene gikk med til å finne neste, og neste .....Stress og mas i varmen. Prisene var høye, de var det bare å godta om man ikke ville sove ute. Seks netter, seks forskjellige hotell. Puh!! Skulle heller ha reist strake veien til Naxos.

malou
2007-06-27, 00:06
Glemte å si at vi ankom Syros sent på kvelden 6. eller 7. august, det er vel omtrent samme tidspunktet dere planlegger?

Eva L
2007-06-27, 07:11
När ni nu tvingas åka mitt i den värsta semesterperioden tror jag ett gott råd är att om möjligt se till att komma fram ganska tidigt på en ön. Tror att chansen då är större att hitta ett ledigt boende. Ibland har campingarna lediga platser när alla rum är uthyrda.

Eva

Admirala
2007-06-27, 08:37
Hei Lisa!
Hvorfor bestiller dere ikke overnatting på forhånd? Vet du ikke liker det så godt, men det er vel bedre enn å lete rundt etter rom i timevis - og kanskje ikke få? Da vi kom til Sifnos i fjor, ca 7. august, var det ikke ett eneste rom å oppdrive på hele øya. Vi hadde bestillt på forhånd, men mange som kom med samme ferge som oss måtte sove ute.
Syros - Tinos - Andros høres jo forlokkende ut! Håper dere får det til på et vis :D

Lissi
2007-06-27, 11:11
[quote=Lissi;95374]
30 Euro en väg pp, från Aten.


Babsan: Vi kanske ändå överväger att ta flyget direkt till Skyros..Var hittar jag flygtider?? Var ska jag leta? Du verkar ha koll på läget;) Det vore ju himla skönt och vi sparar ett dygn på att inte ta oss via Rafina-Marmari-Kimi till Skyros...Då har vi ju tjänat in biljetten nästan....

Lissi - som överväger alla alternativ

Elisabet
2007-06-27, 11:25
Jag tycker inte flyg är någon "sport" på en båtluff...;)Sport eller ej, men en flygresa över öarna är en upplevelse som vida överstiger vilken båttran-sport som helst!


HÄR (http://www.olympicairlines.com/) och HÄR (http://www.aegeanair.com/aegeangr/home/index.asp) kan du kolla avgångstider och priser.

babsan
2007-06-27, 12:19
Jag såg det under Elisabets första HÄR ;)

Barbro :)

Lissi
2007-06-27, 19:24
Tack snälla för hjälp men det rackans flyget går ju inte på tisdagar och att vänta till onsdag innebär ju ändå en övernattning i närheten av flygplatsen så då följer vi väl vår ursprungliga plan att ta oss via Evia till Kimi och båt därifrån...Så bor vi en natt hos trevliga Bill i Karystos på vägen!.... Jo eftersom det är så jäkla krångligt att ta sig till Skyros så måste det ju vara en ö väl värd att se..och så värst många turister fler än vi är det nog inte där...;);)..Vem vet vi kalnske blir där hela tiden!!

Lissi - funderar fortfarande:D

Lissi
2007-06-27, 19:52
...det måste ju f ö vara en helt idiotisk tid vi valt att åka... Ringde precis till Bill i Karystos där vi bodde förra juli/augusti..Han har fullbokat hela juli och hela augusti...alla rum och alla nätter..Vi kan ringa för återbud veckan innan....snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop Fast skam den som ger sig!! Något jäkla rum ska vi väl hitta!

Lissi - något frustrerad!:mad:

Kalypso
2007-06-27, 20:16
Hej Lissi,
Har tyvärr inga goda råd att ge vad gäller de här öarna, men blev nyfiken på kvällsbåten från Rafina till Syros. Vilken tid går den? Kanske inte går alla dagar i veckan? Är själv på väg till Syros och letar alla tänkbara alternativ att ta mig ut, landar 15.00 i Aten.
Kalypso

Marianne
2007-06-27, 20:20
Undrar om det inte är HELT PERFEKT tid att besöka Aten just då;) - om "alla" greker är ute på öarna!?!?!flabb_flab:rolleyes:flabb_flab:rolleyes:
Måste finnas massor av plats där:D;):D;)
bye_bye

Marianne
2007-06-27, 20:24
... blev nyfiken på kvällsbåten från Rafina till Syros. Vilken tid går den? Kanske inte går alla dagar i veckan? Är själv på väg till Syros och letar alla tänkbara alternativ att ta mig ut, landar 15.00 i Aten.
Kalypso
Enligt GTP går båten tisdag och torsdag 19.15 från Rafina till Syros.

babsan
2007-06-27, 21:13
Undrar om det inte är HELT PERFEKT tid att besöka Aten just då;) - om "alla" greker är ute på öarna!?!?!flabb_flab:rolleyes:flabb_flab:rolleyes:
Måste finnas massor av plats där:D;):D;)
bye_bye
Bra det :D. För jag tänkte ta en flygluffning från Santorini upp till Aten och vara där några dagar, i slutet av augusti :D:D

Barbro :)

babsan
2007-06-27, 21:20
Skyros så måste det ju vara en ö väl värd att se..och så värst många turister fler än vi är det nog inte där...;);)..
Lissi - funderar fortfarande:D
De enda utländska turister som jag såg när jag var där, var ett par fransyskor :rolleyes:.
O då gick det i alla fall fler båtar än det gör nu :p.

Barbro :)

Lissi
2007-06-27, 21:24
Jag ska kolla upp rum där nu...På Skyros alltså...Finns inga så sätter vi oss på nattbåt Pireus -Samos fvb ut i Dodekaneserna!! Avgång 23.59 ..framme 14.10!!!!!! Eller har någon något annat kul förslag???;)

Det är faktiskt lite kul att inte veta var man hamnar:D

coanma
2007-06-27, 21:38
Jeg vet ikke hvor du bor i Sverige, men det går direkte fly til Skyros med charter fra Gardermoen, vi reiser dit sist i august :):)

Lissi
2007-06-27, 21:48
Jeg vet ikke hvor du bor i Sverige, men det går direkte fly til Skyros med charter fra Gardermoen, vi reiser dit sist i august :):)

Nu har vi redan flygbiljetter med Sterling till Aten.....men har Du tips på boende???

Lissi

babsan
2007-06-27, 21:58
Jag kom till Skyros mitt i natten. Hoppade in i en taxi som stod där i hamnen och frågade om han visste var vi kunde få tag på ett rum. Han körde fram till ett hus, gick ur bilen och knackade på. Kom tillbaka och sa att det var bara att kliva in.
Samma sak gjorde vi när vi kom till Leros. Bad taxichaffören av hjälp. De verkar veta var det finns lediga rum ;).

Barbro :)

Lissi
2007-06-27, 22:03
..Låter bra!!!!
Ja vi börjar bli RIKTIGT nyfikna på denna ö som det är så knepigt att ta sig till...De måste ju ha något där som de vill hålla för sig själva och det jag sett av ön är VÄLDIGT fint på bild i alla fall!:D

coanma
2007-06-28, 13:05
Se i din innkurv :D

babsan
2007-06-28, 14:23
Lite inspiration.
Skyros

http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/scan0001-31.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/scan0002-2.jpg

Barbro bye_bye

Lissi
2007-06-28, 14:58
Fina bilder....Var anländer båten?? Det är på andra sidan ön från Skyros stad gissar jag..bara för att det ska bli extra krångligt;)..

Tack coanma!....Skickade mail till elena men det misslyckades...ska ta adresser på boenden i alla fall...

Lissi - i målartagen just nu

babsan
2007-06-28, 16:44
Vi anlände till den lilla hamnbyn Linaria, på andra sidan Skyros :D.

Barbro :)

Lissi
2007-06-28, 16:46
Vad kostar taxi därifrån? ..för det går väl NATURLIGTVIS inga bussar?? Det vore ju FÖR enkelt!;)..för Linaria är väl inget ställe man vill bo på kanske?

Lissi

babsan
2007-06-28, 16:58
Vad kostar taxi därifrån? ..för det går väl NATURLIGTVIS inga bussar?? Det vore ju FÖR enkelt!;)..för Linaria är väl inget ställe man vill bo på kanske?

Lissi
Kommer inte ihåg vad taxin kostade. Det var några år sen som jag var där. Bussar går det, fast inte mitt i natten när vi kom dit. Åkte buss från Skyros stad ner till Linaria, när vi skulle vidare till Skiathos.

Barbro :)

Marianne
2007-06-28, 17:01
Det gick buss upp till Chora direkt efter båtens ankomst när vi kom till Linaria.
Jag tror några väljer att bo i hamnbyn Linaria också, även om de flesta säkert söker upp till Chora eller vidare till strandbyarna Magazia och Molos.

coanma
2007-06-28, 17:38
Jeg hadde også først problemer med mail, men så fant jeg en annen nettside med mailadresse. Da gikk den gjennom og jeg fikk svar. Adressen har jeg sendt til din private innpostAng_elx
Coanma

Lissi
2007-06-28, 20:11
Tack coanma, babsan och Marianne för tips! Efter den fantastiska länk om Skyros som babsan tipsade om så är vi helt sålda! Vi kommer vid 20 på kvällen till Skyros så vi räknar med buss till Chora..Så blir vi där några dagar och utforskar den sidan av ön...sen stannar vi några dagar innan avfärd till Kimi igen i Linaria... Vem vet vi kanske blir hela tiden på Skyros... Vi var ju 2 veckor på Symi och nästan 2 veckor på Tilos och hade inte tråkigt en sekund!..Jo kanske EN på Symi;)

Lissi - mycket lugn och glad!:D

Lissi
2007-06-29, 10:45
Nu har vi haft kontakt med en Eleni som har en agentur på Skyros med ett antal rum/studios att hyra..Enl henne fanns bara ETT boende ledigt av hennes hotel..det var i Skyros stad..550 euro för 7 nätter!! Sanslöst för vår kassa i alla fall...men vi åker dit och letar rum på plats...Någon skrubb finns väl..annars åker vi tillbaks till Evia..Visserligen har vi RÅD med 80-100 euro per natt men vi har inte LUST att lägga så mycket utan att själv leta på plats först...
Vi åker i alla fall aldrig denna tid mer.....:D

Lissi