handdator

Visa fullständig version : Post till Grekland


Hellen
2007-06-25, 21:13
Hur fungerar det med post till Grekland, ungefär hur lång tid räknar man att det skall ta för en försändelse att komma fram, någon som vet? Det kanske beror på vart i Grekland man skickar, jag skall skicka till Antiparos.
// Helén

Ullipo
2007-06-25, 21:23
På postens hemsida står det att det tar 3-5 arbetsdagar till Grekland för ett 1:a klassbrev. När jag skickat något till min syster på Naxos har det kommit fram ganska snabbt.
/Ulrika

Hellen
2007-06-25, 22:58
Tack Ulrika för ditt snabba svar, visst ringde det en liten klocka i mitt huvud om postens hemsida, men latmasken fick ett kraftigt övertag.;):D
Vet du möjligtvis om man kan skicka värdepost ocksåAng_elxflabb_flab
På Kalimerasidan är inget svar långt bortaklapp_klap
// Helén

ewa.c
2007-06-26, 07:03
Man kan ha lite "otur" också. Jag flyttade ner till min pojkvän på Aigina i januari och tyckte till en början att det var lite tråkigt att jag inte fick så mycket post från Sverige. I maj dök det upp en bunt med brev, kort, paket varav det första var daterat 061220!!!!! Dessutom hade de öppnat några av kuverten och ritat på en massa fina foton __D.

Men efter detta verkar det ha fungerat fint. Tror jag :confused:. Tydligen hade det varit någon ombyggnad på någon stor postcentral i Athen, men ändå - 5 månader!!!! Däremot det jag skickar till Sverige härifrån går alltid mycket snabbare, ett par dagar.

Ewa

Frappe
2007-06-27, 20:36
[QUOTE=Hellen;95209] Vet du möjligtvis om man kan skicka värdepost ocksåAng_elxflabb_flab


Klart du kan skicka värde, men är det bråttom skicka hellre express, brukar vara lite si och så med postgången, ibland går det hur fort som helst eller så kommer det inte fram alls... ( skickade ett rekomenderat brev till Athen och det är puts veck)

Camilla

rhodosfanast
2007-06-27, 21:10
Jag skickade ett påskkort till min bästa vännina på Rhodos o hon har inte fått det ännu o hon skickade till mig o det har inte heller kommit ännu..

Hon premuerar på Allasveckotidning o den får ibland flera nummer på en gång o ibland tar det flera veckor..

Jag skickade ett vykort inför midsommar o jag pratade med henne i telefon i måndags o det har inte kommit ännu till henne..

Jag misstänker att det är postmannen som inte orkar gå ut med hennes post varje eller så slänger dom posten.

Hon har varnat mig för att skicka något med värde i till Rhodos för det försvinner på posten även om man rekommenderar brevet..:mad:

Myslo
2007-06-28, 09:22
Jag har inga erfarenheter av postgången från sverige till grekland, men postade vykort i Adamas, Milos den 14e juni och i tisdags hade de kommit fram till Sverige... Jag som postade dem i tid för att de skulle vara framme innan en själv kom hem från semestern... :mad:

Athanasia
2007-06-28, 09:48
Postade vykort från Samos till Sverige ett år och hör och häpna....efter 2 dar tackade vår kattvakt här hemma för kortet!!Man blev förvånad...

Lissi
2007-06-28, 10:01
På Kalimerasidan är inget svar långt bortaklapp_klap
// Helén

DET håller jag med om! Jag som är dålig på att leta via datorn efter olika saker har faktiskt blivit lite lat att göra det när det gäller saker om Grekland..Jag VET ju att jag här får svar snabbare än jag ens hinner börja leta;) Jag är dock också duktig på att som tack alltid själv försöka svara på andras frågor om jag kan..
KALIMERA ÄR SUVERÄNT!klapp_klap

Lissi

Jennie
2007-07-02, 20:10
Hej!!
Min erfarenhet av grekisk postgång är att det som skickas TILL Sverige kommer fram efter högst en vecka, men TILL Grekland kan det ta upp till en månad att få... Jag brukar få vänta länge på mina bok och tidningspaket från mina nära och kära hemifrån,men dem behöver aldrig vänta mer än ett par arbetsdagar på det jag skickar härifrån. Har bekanta inom grekiska posttransporten och dem föredrar sovmorgnar, kaffe o cigg på kontoret före transport av post till de olika postkontoren. Förvånade??? :)
Jennie

ewa.c
2007-07-03, 06:58
Har bekanta inom grekiska posttransporten och dem föredrar sovmorgnar, kaffe o cigg på kontoret före transport av post till de olika postkontoren. Förvånade??? :)
Jennie[/quote]

Inte ett dugg flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Ewa

Eva L
2007-07-03, 07:02
Vykorten jag skickade hem till vännerna från Folegandros tog 3 veckor samma tid som när jag besökte ön för några år sedan. När dottern bodde i Grekland tog posten mellan 1-3 veckor från Sverige för att nå henne. Vissa saker kom aldrig fram.

Eva

UlfWiman
2007-07-03, 08:10
Knepet är enkelt. jag skickar all post i bruna kuvert med en inscannad officiell stämpel på det brukar ta tre dagar till sverige. Stämplar har de respekt för, framför allt skatteverket och polisen. Vad gjorde man utan dator? Jag får även post från England och Irland och det brukar ta fyra dagar. Min väninna har lärt sig att posta på den brittiska delen så att det står Royal Brittish Mail på på kuverten.
Använd helst format C5 eller C4. Småbrev tar längre tid.

Uffe

UlfWiman
2007-07-03, 08:15
Glömde detta. Vykort gör jag samma sak med jag tar en bunt skriver och frankerar. Lägger de i ett brunt kuvert och skickar till en väninna i Skellefteå så hon får lägga de på lådan. I och för sig har de grekiska frankotecken men jag har inte hört någon som blivit utan,

Uffe med dåligt minne