handdator

Visa fullständig version : Knossos


inkfish
2007-06-25, 19:28
Har fått frågor från en kollega som jag måste ta hjälp härifrån för att kunna svara på.

Han ska till Chania och vill veta om det finns nåt annat sätt än organiserad dyr utflykt att ta sig till Knossos.

Hur långt är det om han hyr bil?

Finns det vanlig buss till Knossos som går ofta? Hans småtjejer är förmodligen lindrigt intresserade av ruiner så han vill inte vara tvingad att stanna en hel dag.

Han undrade också om man bör se Knossos och jag sa att Ja, det bör man definitivt. Var det rätt svar?;)

Elisabet
2007-06-25, 19:54
Han undrade också om man bör se Knossos och jag sa att Ja, det bör man definitivt. Var det rätt svar?;)Om man bor i Chania, ska dit mitt i sommaren, har små barn med sig och bara stannar en vecka var det definitivit fel svar. Du skulle ha sagt "Ja men inte på denna resa".
Andra förutsättningar = annat svar, dock nödvändigtvis inte det du svarade flabb_flab

inkfish
2007-06-25, 20:01
Tja, det var ungefär vad jag sa. Eller rättare sagt: "med tanke på värmen på Kreta just nu kan du glömma Knossos".:p

Fast jag vill kunna ge honom informationen ändå så att han kan välja.

Paulina
2007-06-25, 20:31
om man bör se Knossos och jag sa att Ja, det bör man definitivt. Var det rätt svar?;)

Ruinnörden talar och säger: ABSOLUT! Jag har en vän som nu varit två gånger på Kreta utan att besöka Knossos och jag funderar på att säga upp bekantskapen... ;)

(Naturligtvis ska din kollega tänka på barnen...!)

anne
2007-06-25, 22:33
Hei.
Vi har vært mange ganger på Kreta,men aldri besøkt Knossos.I juli i år skal vi ned igjen og hadde endelig bestemt oss å ta turen dit.Skal reise med Saga Solreiser,og på reisebevis/billetten under meddelelse sto det :Knossosmuseet vil være lukket fram til våren 2009,hvorfor sto det ingenting om..
Anne

Elisabet
2007-06-25, 22:54
Knossos ligger några km från Heraklion, det går bussar från stan och man kan gå, cykla eller köra något motordrivet. Bor man i Chania måste man först ta sig till H, antingen med egen bil eller vanlig buss. Jag vet inte hur långt det är, men uppemot 10 mil borde det vara.

Hellen
2007-06-25, 23:01
Från Chania till Heraklion tar det drygt två timmar med buss, jättefina luftkonditionerade bussar.
// Helén

inkfish
2007-06-25, 23:12
Tack Elisabet och Hellen, jag ska vidarebefordra detta. Det låter inget vidare med två barn i 40 grader. (Förlåt Paulina:o)

martinifk
2007-06-26, 01:56
Chania - Heraklion är väl omkr. 15 mil. Om man kör "raka spåret" på motorvägen.

Athanasia
2007-06-26, 06:28
Har varit på Knossos i 38 graders värme för många år sen och skulle absolut INTE rekommendera det i den värmen.Minns en barnfamilj som släpade runt på sin dotter ca.5 år(måttligt intresserad),hade inte ens vatten med sig.Intressant att se ,men kan bli väldigt varmt och tror inte det är nåt för barn.

inkfish
2007-06-26, 11:36
Tack!

wilda
2007-06-26, 16:32
Som gammal Knossosguide kan jag hålla med tidigare inlägg, men måste ändå komma med reservationer...

Är det för varmt blir det OERHÖRT varmt på Knossos.

Skall man se Knossos bör man vara påläst, ha guidebok med sig, eller kosta på sig en guidad utflykt. Det ger så mycket mer behållning än att se ruinerna på egen hand.

När jag hade Knossosutflykter hände det att barn var med. Första gången tänkte jag ororligt att det skulle bli jobbigt för dem och undrade hur jag skulle få det att fungera. Dessa två barn hängde mig i hasorna hela tiden och frågade om allt emellan mina stopp. De var jätteintresserade och tyckte det var fantastiskt spännande! Men då berättade jag en hel del om de gamla myterna och sagorna, och hur de hänger ihop med vad man tror idag... Och spädde på med lite mystik kring de frågetecken som faktiskt finns i Knossos historia.

Så visst kan Knossos vara skoj för barn! Bara man lägger upp besöket på ett spännande sätt :-)

Hoppas ni inte får för hett och att ni får ett intressant besök. Men ta mitt råd och se till att kunna / läsa en hel del själva så ni får ut mer än att det bara är en stor stenruin.