handdator

Visa fullständig version : Molivos


Jessica R
2007-06-25, 10:41
Hej på er alla

Jag är helt ny här så om jag gör fel får ni hjälpa mig. I augusti ska jag och en kompis till Molivos. Hur är det där?? Hur är stranden?? Bra restauranger?? Osv.

Mvh Jessica

Carina
2007-06-25, 15:22
Stranden är lite smal alldeles vi Molivos, så promenera lite längre emot Petra så blir den bredare, det är inte långt att gå. Stranden består av sand och sten, men det kan ju ändras lite beroende på stormar, som flyttar sanden.
Det finns många tavernor tyvärr kommer jag inte ihåg namnen, det var bra det vi åt 2003. Vi trivdes väldigt bra i Molivos, så nu ska vi också åka tillbaka den 29 augusti.
Gör gärna en tur till Skala Sykaminia, jättegullig liten by med en hamn omgiven av tavernor.

Carina

Rog
2007-06-27, 20:28
I området rundt Molivos fins det både sand- og steinstrender. Bystranden i Molivos og Petra er sandstrand. Drar dere til Eftalou fins det steinstrender. Strendene i Eftalou er inndelt i 9 bukter. De tre siste er for nudister. Eftalou har også varme kilder ( Hot Springs). Det går lokalbusser daglig mellom Molivos, Petra og Eftalou.
Festningen i Molivos er et must å oppleve. Husker ikke navnene på tavernaene. Det er 4 år siden sist jeg var der.:)

Titti
2007-06-28, 10:10
Festningen i Molivos er et must å oppleve. :)

Ja, vi hade hoppats få besöka borgen, men nu i maj när vi var där, var den stängd. Det pågår arbete med att restaurera den. Vi kunde bara kika in lite utifrån och konstatera att det finns väggmålningar. Borgen är från 1370-talet. Otur för oss, men säkert blir den ett riktigt dragplåster, när restaureringen är klar.

bopia
2007-06-28, 11:16
Jassas.

Vi var i Molyvos i augusti 2006, byn var mycket mysig men tyvärr väldigt backig,stränderna var för oss en stor besvikelse,vi vill bara ha sand,och vi fick vet att det var mycket sjöborrar så vi badade bara i poolen på hotellet.
Resturangtips:Suger Fish som ligger i byn och så Fantastico som ligger vid Hotel Eftalou ca 1,2km utanför Molyvos mot de varma källorna strax nedanför Hotel Sun Rice, mycket trevliga ställen med underbar mat och mysig personal.
Varje lördag var det levande musik på Fantastico, en oförglömlig upplevelse. Samme man som spelade där var också runt på andra ställen under veckan,samma veckodag samma ställe, hos oss på Sun Rice var han på torsdagarna, så koll upp var han spelar när ni är där, ett hett tips från oss.

Byn Skala Kaloni är också värt ett besök, ät då gärna grillade sardiner fiskade i bukten utanför MUMS!
har ni tur kanske ni får se en pelikan gående längs vägen,det fick vi,den verkade inte vara rädd varken för bilar eller människor,vi gick ganska när för att foto.

Var ska ni bo och vilken resebyrå åker ni med?

Bopia

Jessica R
2007-06-28, 12:56
Vi åker med Ving från Köpenhamn och vi ska bo på Amfitriti. Vi har förstått att det är backigt men det kan ju vara bra med lite motion på semestern. :)

Ingela
2007-06-28, 14:09
Har tillbringat två veckor i Molyvos nu i början på juni och tänkte försöka sammanfatta lite.

Anlände sent på natten så vi hade ingen riktig koll på hur vi hamnat boendemässigt, hade köpt något Apollo kallar för "Traditionella Molyvos" och visste därför inte hur det skulle se ut. Fick en liten lägenhet på ett ställe högt upp i utkanten av byn som hette Sunview. Mycket lugnt, bara några få lägenheter och med en mysig liten gård att sitta ute på.

Första dagen kände jag märkligt nog en besvikelse trots att Molyvos måste vara en av de vackraste byar man kan tänka sig, det kändes otillgängligt och ohanterligt, svårt att förklara...vi försökte hitta nånstans att äta frukost vid niotiden på morgonen men inget fanns öppet, vi tyckte det kändes långt och krångligt att ta oss in till själva byn, backiga kullerstensgränder så långt ögat nådde och ingen definierbar "bykärna". Och hamnen hörde ju liksom inte ihop med resten. Stranden ska vi inte tala om, en liten stenig remsa. Och det kändes som om de nästan knappt hade fått igång säsongen, flera ställen var stängda eller öppnade sent. Det var mitt första intryck, och besvikelsen brände i magen - men oj vad fel jag hade!!!

Vi hyrde vespa redan första morgonen (14 dagar för 120 E) och lyckades lokalisera oss, greppa hur man bäst tog sig runt inne i byn och hann även med en tur till grannbyn Petra.
Även Petra kändes rätt omysigt till en början men det var innan vi hittat in i gränderna längre fram i byn, där var det precis så härligt som vi ville ha det, små tavernor med borden ute i gränderna och ett barcafé precis vid vattnet med fantastisk utsikt över havet och solnedgången. En halv liter vin kostade 4.40 E.

Molyvos växte för varje dag, och byn vaknade till liv för varje dag som gick. Det fanns massor med väldigt bra resturanger, har aldrig ätit så mycket gott lamm som där. En del resturanger hade bord som var placerade högt uppe på balkonger som hängde över byn och jag som är så höjdrädd var tvungen att ta in en hel del vin för att lugna nerverna när vi satt vid borden längst ut, men vackert var det.

Byn är extremt vacker och väldigt "sammansatt" med tydliga stadsgränser, går man i gränderna så kan man helt plötsligt komma till "slutet" av byn där åkrar eller olivlundar istället brer ut sig. Vi bodde precis så - nedanför borgen med byn precis till höger och en hisnande utsikt över fält, berg och hav till vänster.

När det gäller sol och bad så fastnade vi för lilla Anaxos som låg några minuter bortanför Petra. Där fanns allt som behövdes för lata dagar i solen - supermarkets, tavernor och cafeér. Och stranden var helt ok, särskilt på den sidan som ligger längst bort från Petra.

Vi åkte till Eftalou och Skala Sykimineas, det senare är - som någon skrev tidigare - att rekommendera. "Åh så pittoresk" ligger på tungan under hela vistelsen :)
Eftalou med den varma källan var väl sisådär, vi badade aldrig och den dagen vi var där var det dystert väder, stranden låg stenig och öde och det vilade en vemodig stämning över platsen just där och då. Vi tog oss ett glas retsina på tavernan vid stranden och åkte sen snabbt vidare.

Sammanfattningsvis så hade vi en underbar semester i Molyvos men det förutsätter nästan att man har moped eller bil annars känner man sig nog lite låst. Vi kan definitivt tänka oss att åka tillbaka men då kanske bo någon annanstans på ön eftersom den känns så stor så att man inte hinner med allt på två veckor. Och vi tyckte också att det var billigt med mat och dryck.

Lesvos rekommenderas varmt!


/Ingela

Ingela
2007-06-28, 14:15
Och ett tillägg: strunta i att packa ner skor med klackar på - fullständigt omöjligt att använda i Molyvos gränder! :)

Hasse
2007-06-28, 15:55
Jassas.

Vi var i Molyvos i augusti 2006, byn var mycket mysig men tyvärr väldigt backig,stränderna var för oss en stor besvikelse,vi vill bara ha sand,och vi fick vet att det var mycket sjöborrar så vi badade bara i poolen på hotellet.
Bopia


Hej hej

Stranden med sjöborrarna, var det den i Molyvos ? Vet ni om borrarna finns på stranden i Petra också ?

Vi ska bo på Sunset , den ligger om jag förstått rätt alldeles vid Petra strands "krök" upp mot backen. Har ni varit i omgivningen där ?

Tog del av och skrev ned era restaurang-tips, mycket värda att ta med oss. Vi åker 4/7 och ska bo vecka 2 nere i Agios Isidoros.



Hasse med sambo :cool:

Hasse
2007-06-28, 16:09
Har tillbringat två veckor i Molyvos nu i början på juni och tänkte försöka sammanfatta lite.

Lesvos rekommenderas varmt!

/Ingela



Hej, tack för lång utläggning (och färsk)

Läser dina upplevelser av Molyvos. Intressanta åsikter, en by tar väl alltid ett par dagar att lära känna ordentligt ? Kändes den mer vidsträckt än koncentrerad, långt att gå mellan de ställen som kändes trevligast/bäst/mysigast ? Jag menar, det blir väl alltid små områden, platser man fastnar mest för och vill bara sitta och "ta in" ? Ett torg kan kännas öde och trist medan ett annat vill man ta med sig hem !

Vi ska bo i Petra (Hotel Sunset) en vecka och då blir det nog en kamp mellan hur många kvällar vi ska äta på kvällen uppe i Molyvos och hur många nere i Petra. Har Petra så pass många bra tavernor att det egentligen kunde "räcka" för en vecka så blir det ju inte lättare att välja.

Det ger sig nog, vi går alltid efter känslan när vi bedömer en taverna och gärna avsaknaden av "internationell meny". Så mycket hemlagat och gärna udda maträtter som möjligt.

Jag skrev en annan fråga nyss, kan vara bra att få flera personers intryck......

Såg du till några sjöborrar i vattnet vid Petras strand ? De kan man ju bli riktigt sjuk av har jag förstått, bra att vara förberedd (och köpa de där badskorna av gummi).

Det du skriver om Eftalou och Skala Sykimineas låter bra. Jag har förstått att busstrafiken är god på ön, vet du om det stämmer så man kan besöka de två ställena (och andra) ? Jag har aldrig kört bil utomlands........

Vi packar inte ned högklackat.......Ang_elx



Hasse med sambo (avresa 4/7) :cool:

Hasse
2007-06-28, 16:24
Fortsätt gärna och skriv mer i denna tråd, ni som har bra erfarenheter av Molyvos/Petra. Gärna också om Plomari/Agios Isidoros eftersom vi ska spendera vår 2:a vecka där på sydsidan.

4/7......bye_bye



Hasse :cool:

Charleston
2007-06-28, 17:54
Hej,

Jag föredrar nog den södra delen av Lesbos. Har gjort tre tvåveckorsbesök på ön. Bott en gång i Petra, en gång i Agios Isidoros och senaste gången i Vatera (förra året, september). Plus att vi åkt runt lite på våra vespor och gjort en och annan övernattning på andra ställen.
Den södra delen är mycket lummigare än den norra, som ju mestadels är av det lite kargare slaget. Fast även det har ju sin tjusning, förstås.

På er vecka i Agios Isidoros kan jag rekommendera att ni hyr bil (eller vespa, vilket jag föredrar, även om det kan bli vara rätt långa avstånd).
Hursomhelst, stranden i Agios Isidoros är en fin sanddito (mestadels). Fast det är där de flesta turisterna är också. Det finns flera andra, minst lika fina stränder.
Någon mil sydost om AI finns t ex de fina Tartistränderna. Lite halvbökigt att ta sej dit kan det vara, men klart värt besväret (det finns två vägar dit, den andra i ordningen från AI sett är att föredra). De ligger nära varandra och det finns taverna på åtminstone en av dem.
Åt andra hållet, en knapp halvmil norr om Plomari (som alltså ligger 3 km från AI), ligger Melinda, som är en mysig småstensstrand och lätt att nå med bil/vespa.
Ännu längre norrut finns bl a Drotastranden. Den når man genom att först ta sej inåt/uppåt land och sen slingra sej ner mot havet igen. I bökigaste laget att komma dit kanske, men det är verkligen värt besväret. Tyckte åtminstone vi, som alltså använde vespa (bil torde vara lättare).
Och ännu längre norrut ligger så den fantastiska Vaterastranden. Sju-åtta km sandstrand, där det bara inte KAN bli trångt. Många tavernor längs promenaden/vägen som går utmed stranden. Det tar sin tid att ta sej dit. Om man vill undvika ojämna sten/grusvägar rekommenderar jag, speciellt om man har bil, att man åker "runt" södra delen av ön. Alltså först upp mot Mytilini (staden) och halvvägs dit följer man bara skyltarna mot Vatera. Bra väg hela tiden, stora delar t o m mycket bra. Vatera kan givetvis även nås norrifrån, från Petra. Då åker man mot Kalloni och tar av där mot Vatera.

Och gillar man ouzo, så kan man mitt emellan Agios Isidoros och Plomari besöka stället där man tillverkar den absolut bästa sorten som finns, nämligen Barbayannis. Speciellt deras Afrodite är sanslöst god!

/Thomas

Charleston
2007-06-28, 17:58
Ooops, jag missade att ni inte gärna kör bil utomlands!
Då är kanske Vatera och Drota uteslutet. Men ni kanske kan hyra en cykel, och åtminstone ta er till Melinda (och kanske oxå Tarti).
Det går visserligen bussar till de flesta ställen på ön, men ska man t ex till Vatera innebär det minst ett byte, både från Petra och Agios Isidoros.
/Thomas

Ingela
2007-07-02, 15:54
Hej Hasse!

(Till att börja med måste jag påminna lite om den allra första Kalimerafesten, jag har bestämt för mig att du, sambon och jag drog i oss lite ouzo tillsammans, så tack för senast om jag inte sagt det förr...:))

Ja, man måste ju alltid ta ett par dagar till att "landa" och känna in ett nytt ställe, men jag har faktiskt nästan aldrig känt samma känsla av besvikelse i Grekland tidigare. Nu var det ju helt missvisande visade det ju sig ganska snart men ändå. Jag visste ju att Molyvos var "annorlunda" redan innan vi åkte om man nu jämför med exempelvis Skiathos stad eller Naxos stad.
Jag har väl haft nån fix idé om den "ultimata grekiska byn": hus som klättrar upp för ett berg, hamnpromenaden med alla caféer att sitta på och glo på folk och båtar, mysiga gränder att gå vilse i. Och allt detta HAR ju Molyvos fast inte riktigt på samma sätt. Jag tror ni förstår vad jag menar när ni kommer dit. Det var ärligt talat lite jobbigt att ta sig ner till hamnen för en sista drink efter att man ätit en god middag uppe i stan. Och det hände flera gånger att vi tog vespan på "stora vägen" ner till stan på kvällen istället för att promenera genom gränderna. Ja, eller så är vi bara helt enkelt ena riktiga slöfockar när vi semestrar... :)

Det ska bli kul att höra era intryck när ni är hemma igen!

Jag såg inga sjöborrar i Petra och inte heller i Anaxos (som jag rekommenderar er att ta er till, finare strand än i Petra).
Däremot köpte jag plastsandaler ändå eftersom det på en del ställen är lite stenigt och knöggligt att ta sig i och fötterna får sig en omgång annars.
Badade bara en enda gång vid stranden i Molyvos och det var inte det lättaste att ta sig i och ur, två skärsår trots sandaler.

Och bussar såg vi ofta men jag har ingen koll på hur/när dom gick eftersom vi tuffade runt på vår moppe istället. (Moppeuthyraren hade två sorters hjälmar att välja på-en "kruka" och en mer rejäl med visir, jag frågade vilken som var att föredra och han svarade lojt som bara en grek kan: "den ena (krukan) tar ni om ni vill slippa böta när polisen kommer, den andra tar ni om ni vill överleva"...).

Och så en sista sak: jag är alltid så himla imponerad av alla er som kommer ihåg namnen på resturanger och ställen som varit bra, jag tänkte rekommendera ett par ställen där vi åt riktigt gott men jag kan bara inte komma på namnen och inte har vi det uppskrivet heller...

TREVLIG RESA!

/Ingela

Hasse
2007-07-03, 17:12
Hej Hasse!

(Till att börja med måste jag påminna lite om den allra första Kalimerafesten, jag har bestämt för mig att du, sambon och jag drog i oss lite ouzo tillsammans, så tack för senast om jag inte sagt det förr...:))

TREVLIG RESA!

/Ingela



Ja men.......det ÄR ju du, ju....._B-ananabye_bye Ha ha, jag hade det i bakhuvudet men avståndet mellan bakhuvudet och där det sker beslut (var ?) är så långt så först NU hajade jag..........klapp_klap


Ska läsa ditt inlägg från i går, nu. Vi har ju 0 dagar kvar.........och dryga 23 timmar !!!



Hasse :cool::p