handdator

Visa fullständig version : Vad se/göra på Korfu?


Stinaaa
2007-06-24, 23:24
Åker till Korfu (Gouvia) för första gången om en dryg vecka och undrar vad det finns att se och göra på ön som man inte bör missa?

asawas1
2007-06-29, 12:26
Hej!
Vi har precis kommit hem från en helt underbar semester på Corfu. Vi bodde i Gouvia på Hotell Kalypso. Helt perfekt.Vi hyrde bil i tre dagar och såg oss omkring och hittade till olika stränder. Det är inga långa sträckor att åka, men eftersom de flesta vägar runt kusten är kringelkrokiga så tar det lite tid att ta sig runt ändå. Sedan kör ju grekerna som greker......men tar man det lugnt så går det bra. Ett tips är att åka lokalbussen till Dassia, grannbyn och bada där stranden är finare, buss dit kostar ca 7-8 svenska kr./pers. Bussen går uppe på huvudgatan och det ska stå en 7:a på den. Stranden i Gouvia är fin och ren med klappersten, men botten är dyig och vattnet inte speciellt klart men det går. I Gouvia finns fler barer och restauranger än i Dassia, och det är väldigt mysigt att spankulera omkring i på kvällarna.
Vi åkte också upp till norra delen av ön till Barbati tror jag att det hette och badade, mycket klart vatten och långgrunt ca 30 gr. i vattnet! Vi besökte underbara Paleokastritsi- västkusten, vilket var den finaste stranden. Där kan man även åka på badturer ut till andra vikar och bada en hel dag eftersom det går båtar fram och tillbaka hela tiden.
En dag åkte vi till Pelekas-västkusten med bilen. En mycket brant och krokig backe nerför där jag fick stå på bromsen...väl nere en helt underbar strand till. På de allra flesta stränder finns solstolar och tavernor. Solstolarna och parasoll kostar runt 35-40sv. kr./ per pers. för en hel dag.
Dessutom måste du åka till Corfu stad och flanera runt i gränderna. Hitta en mysig taverna på bakgatorna där personalen verkligen anstränger sig för att gå kunderna till mötes. Det är annat än att falla turistfällorna....det finns alltså många restauranger mitt i centrum runt gågatorna, men som du säkert vet är de inte speciellt grekiska. Så är det väl i alla turistländer. Den senaste bussen hem till Gouvia från Corfu stad går ca 21.30 sedan får man åka taxi vilket inte är speciellt billigt ca 200-300 svenska kr. Gör upp om priset innan med taxichauffören!
Har man barn kan man också besöka Aqualand mitt på ön. Det åkte vi bara förbi när vi for till Pelekas, men det var väldigt stort. Vi kommer absolut att åka tillbaka till Corfu igen. Rekomenderas verkligen. Vädret vår vecka var ca 30-40 grader varmt....kanske lite väl varmt. Ha en skön semester!
Hälsningar Åsa.

Tilda
2007-06-30, 20:08
Var där sommaren 05. Ett gott råd: Hyr vespa och kör runt på alla kringelkrokiga smala vägar upp och nedför berg!!!! Jättefin utsikt och väldigt många jättemysiga små bergsbyar att passera!!!

Ha en fin semester!!!