handdator

Visa fullständig version : Prisändring efter förbokning


zeus
2007-06-23, 14:01
Hej
Jag fick idag ett meddelande från hotellet att priset som jag fått vid min bokning på Hostelbookers.com inte var korrekt.Jag bokade och betalade 10% av totalkostnaden för hotellvistelsen till hostelbookers.com i Januari och fick då en bokningsbekräftelse på totalkostnaden.Nu först efter 5 månader i Juni får jag meddelandet från hotellet (och inte hostelbookers som jag har avtal med).Hotellet uppgav inte vilket pris som jag skulle betala utan hänvisade mig till Hostelbookers hemsida.När jag tittar där så har priset gått upp över 50%.
Är det någon som vet vad som gäller?Får man öka priset så här mycket när det redan finns ett avtal?Hotellet ligger på Ios och jag antar att det är svårt att boka om nu till ett annat hotell.Vi ska vara där 19-20 Augusti.Jag har svarat hotellet att dom får komma överens med hostelbookers hur dom ska lösa situationen sinsemellan men det är kanske bara att bita i det sura äpplet och betala som vanligt.

//Zeus

inkfish
2007-06-23, 21:22
Vad man får rent juridiskt tror jag inte hjälper dig, egentligen - svårt att tvista med utländska företag.

Däremot skulle jag själv bli jävligt tjurig och avboka i ditt läge. Så där gör man bannemej inte.

bon
2007-06-23, 21:41
Avtal är avtal, Grekland är med i EU och har du bokningsbekräftelse så ska det priset gälla. Vad säger hostelbookers.com? Ge dig inte utan bråk. Annars kommer fler följa efter och luras.

birgitta

inkfish
2007-06-23, 21:51
Enligt vilken lag då? I såna här lägen duger bara paragrafer om man ska ha en chans att få rätt.

Jag ögnade just villkoren på hostelbookers.com, så vitt jag kan se så friskriver de sig från precis allt. Bl a skriver de:

Every effort is made to ensure that the accommodation processes your booking correctly, though in the unlikely event of a problem arising, our liability is limited to the deposit paid only. It is the sole responsibility of the accommodation to provide you with the accommodation and/or other services reserved We recommend that you reconfirm your booking prior to arrival to avoid complications, which also assists the property in preparing for your arrival, i.e. check-in times.

och

Hostelbookers do not accept responsibility for cancellations or amendments to bookings under any circumstances. We do not accept any liability for losses, additional expenses you incur, or any claim whatsoever, due to changes in the accommodation provided, sickness, adverse weather conditions, strikes, Acts of God, or for any other reason. All such liability rests with the person who has booked the accommodation.

Elisabet
2007-06-23, 21:53
Håller med bon! Avtal ska följas! Jag kan ingenting om grekiska konsumentlagar men det borde vara självklart att man inte ändrar prisuppgifter efter att en överenskommelse är gjord!

Ge dig inte, avgör själv hur långt det är värt att gå, men strid för din sak, för din egen skull men också för alla oss andra och för att rensa bort ogräset från marknaden!

Det du skrev till hotellet var bra, du kanske inte behöver göra mer än så, men om det blir en fortsättning så sök stöd här, jag är övertygad om att vi är flera som står bakom dig!

inkfish
2007-06-24, 12:36
Men snälla, jag har väl aldrig sagt att zeus ska foga sig? Det kan stå en miljon kalimeror bakom, inte hjälper det om hotellet inte ger sig. Vad jag menar är att man i det läget behöver langa fram nåt med högre juridisk status än vad våra åsikter här har.

Zeus: Jag tycker att du har svarat helt rätt om att det är ett problem mellan hotellet och bokningssajten. Ger de sig inte skulle jag sagt att Ok, jag tar rummet till det pris jag bokat och inget annat, annars hoppar jag av. Och sen hade jag hoppat om de inte ville gå ner.

Elisabet
2007-06-24, 23:51
Men snälla, jag har väl aldrig sagt att zeus ska foga sig? Är det till mig du ställer frågan? I så fall har du misstolkat mig. Jag syftade inte alls på något av det du skrivit, ditt senaste inlägg fanns inte ens när jag började skriva, så det hade jag inte ens läst.

Jag bara tycker att Zeus ska stå på sig och det helt oavsett juridik. Det skulle för övrigt inte förvåna mig om det räcker med att säga ifrån att hon/han inte kommer att betala det högre priset eftersom de hade gjort en överenskommelse. Förmodligen försöker de bara få ut mer pengar men om det inte lyckas så hyr de ut ändå.

inkfish
2007-06-25, 12:03
Aha, jag såg inte klockslaget på ditt inlägg utan trodde att det argumenterade mot mitt. Vilket jag tyckte var konstigt eftersom jag naturligtvis också tycker att zeus ska stå på sig.

zeus
2007-06-25, 18:23
Hej igen
Tack för all respons.Jag kommer att stå på mig och hoppas att vi får det överenskomna priset.Min dotter vill så gärna till Ios så jag vill ogärna försöka med ett nytt boende så här sent inpå resan.Varken Hostelbookers eller hotellet har svarat mig ännu.
//zeus

zeus
2007-07-18, 23:04
Hej igen
Nu har jag fått ett besked från hotellet om vilket pris som gäller.När jag bokade i Januari hade hotellet glömt att stänga möjligheten att boka rum så därför gick det att boka rum till ett betydligt lägre pris än vad som var avsett.Jag tyckte att det var billigt men inte såpass så att jag anade oråd eftersom jag ändå var ute i god tid.Inte förrän i Juni efter nästan 6 månader kom sedan reaktionen från hotellet att det var ett felaktigt pris.Givetvis blir jag ilsken eftersom jag nu har betydligt svårare att hitta ett vettigt boende som är ledigt.Jag har bråkat med hostelbookers.com men dom skyller på att hotellet har ansvaret och kan bara tänka sig att betala tillbaka depositionen på 7EUR(vilket dom egentligen inte behöver göra eftersom dom friskriver sig från alla felaktigheter inklusive det som står i bokningsbekräftelsen).Jag har efter flera samtal till hotellet fått en rabatt från 140EUR till 120EUR samt att frukosten ska ingå 5EUR/person och dag(=20EUR).Det går inte att kolla om ordinarie pris verkligen är 140EUR så jag får lita på hotellägaren.Mitt ursprungliga pris var 70EUR alltså en prisökning med 50EUR.Det närmsta jag kommer med liknande standard är Marcos Beach för 99EUR men då får jag ju en massa krångel med ombokningar mm.Om jag helt väljer bort Ios så har jag även kostnaderna för de förbetalda båtbiljetterna 74EUR som inte går att avboka utan kostnad.Tycker ni att det är en rimlig uppgörelse jag är osäker på om jag ska avboka för att markera eller om jag ska godta hotellets pris.
//zeus

Eva L
2007-07-19, 06:54
Lyxigt antar jag till det priset..

Eva

Eva L
2007-07-19, 09:00
Vad heter hotellet?

Eva

Elisabet
2007-07-19, 13:52
Tycker ni att det är en rimlig uppgörelse jag är osäker på om jag ska avboka för att markera eller om jag ska godta hotellets pris.Om ni vill till Ios och inte hittar ett annat hotell som passar er, så har du nog inget annat alternativ än att acceptera priset. Förmodligen utgår hotellägaren från att rummet blir uthyrt även om ni inte bor där och tycker sig inte ha något att förlora på att ni avbokar.

Om du kan hitta ett annat hotell och kan tänka dig det extra besväret med att avboka så tycker jag du ska göra det, för att markera ditt missnöje och att man inte gör som de gjort. Har man gett kunden ett pris så är det det som gäller. Även om man har sagt fel.

Surfdude
2007-07-19, 14:16
Jag tycker definitivt att Ni skall försöka en vända till med hårdhandskarna - för som Ronny Eriksson brukar säga: "Det är ju aldrig för sent att ge upp!"

Ni har ju en faktura och ett kvitto som visar att Ni tillfullo betalt det pris de yrkat på från början. Resten är ju som tidigare en fråga mellan hostelbookers.com och hotellet. Eventuell mellanskillnad (upp till det pris som hotellet nu vill ha) får hotellet kräva hostelbookers.com eller sig själva på. Det är ju inte Ert fel att de från början visat ett pris som eventuellt var felaktigt!

Kör hårt!

zeus
2007-07-20, 00:52
Hotellet heter Sunrise och finns även att boka med charter hos Apollo.Det var lite därför som jag valde hotellet för jag brukar inte förboka i vanliga fall men detta hotell kändes lite seriösare för att dom samarbetar med Apollo.Nu är jag iallafall bränd vad gäller förbokningar och det är väl det som gör att jag tvekar att byta hotell och förboka ett annat alternativ.Jag har läst att man i Augusti kan behöva visa en bokning på boende eller anknytning för att få landstiga i Ios.Stämmer det?Dottern vill så hett till Ios så därför vill jag ogärna ändra och ta en annan ö även om jag för egen del har tappat lusten för Ios.Jag kommer inte att nöja mig med priset utan att först försökt att få ned det ytterligare.Tack för alla svar
//Zeus

Eva L
2007-07-20, 06:58
Jag har läst att man i Augusti kan behöva visa en bokning på boende eller anknytning för att få landstiga i Ios.Stämmer det?
//Zeus

Låter märkligt kan jag inte tänka mig.

Hotellägaren har säkert många rum uthyrda till Aollo och kan vara kaxiga mot dig. Jag skulle göra som Elisabet föreslår och boka annat boende. Själv bodde jag enkelt men trevligt och med fantastisk utsikt i ett boende mellen hamnen och Chora. 5 min gångväg åt båda hållen. Stället hette Princess Sissy och var nyrenoverat och välskött. Har tyvärr inte kvar telefonnr till ägarfamiljen som var väldigt trevliga. Betalade 20 i juni utan förbokning men priset är säkert 50-60 i högsäsong.

Eva

Eva L
2007-07-20, 07:06
Kollade på hotellet och det har bara fått tre stjärnor av Apollo då är det ett ordinärt hotell. Verkar vara ungefär samma standard som där jag bodde men på Sunrise står det att det är tillägg för kylskåp kanske för chartergästerna då. Hotell i prisläget 140 euro som är det begärda och 120 som ni får betala brukar vara ganska lyxiga men helt ärligt verkar det här inte vara ett ställe i den prisklassen. Hittade inget omdöme på tripadvisior.

Jämförde med Folegandros som defintivt blir en fullbokad ö i augusti där kostar ett rum på Fata Morgana 120 euro vid förbokning i högsäsong. Det är ett tjusigt ställe med riktig "calderautsikt", snyggt inredda rum, fint poolområde och tre minuters promenad till Chora. Bodde inte där men var flera gånger inbjudna till ett par som bodde där. Hur fint som helst. Det är den typen av ställen som brukar kosta 120 euro.

Eva