handdator

Visa fullständig version : Priser på alkohol mm?


Emmy
2007-06-22, 21:10
Hej hej!

Jag och sambon åker till Santorini den 6/7 och sitter just nu och blir frestade av tax-free-katalogen. Men ÄR det egentligen billigare? De har ju sina kampanjer, billiga boxar osv... Vi är mest sugna på 3 boxar (whisky, gin och vodka) för 499kr (alltså 6 liter), men funderar på om det går att hitta billigare och bättre alternativ på plats? Vad tror ni? Det är ingen märkessprit, så kräsna är vi inte :p

Hur ligger priserna i övrigt? Vi ska vara där en vecka och funderar på hur mycket pengar man behöver. Vi ska bo på hotell, så frukost ingår.

Bara 2 veckor kvar nu! _B-anana

Eva L
2007-06-22, 22:38
Färskpressad apelsin juice kostar mellan 3-5 euro. En camparisoda vid strandpromenaden i Perissa kostar 4-5 euro. Ouzo drack jag aldrig på Santorini men på övriga öar kostade den 1-2,5 euro. Dyraste drinken drack jag på Folegandros Camparisoda 8 euro. Moscitos eller hur det nu stavas 8 euro. Caipirina 7 euro. Mythos vanligtvis 2,80. Amstel 3 euro kanske köpte den aldrig men vill minnas att den kostade så mycket.

Eva

Mikke
2007-06-23, 03:10
...är man road av lite/mykke lokal sprit, så fråga nån därstädes boende efter raki/tsigoudia, eller vad nu den heter på den ön. Ofta går det att få tag i en dunk till bra pris.
Det kan va mer lattjo att hälla upp hemma i Sverige, när snön ligger i 2-metersdrivor utanför vardagsrumsfönstret... :D
Mikke
(som fick med sej en sjuttis Tequila från Hussongs Cantina, Ensenada, Mexico, sist jag var på Karpathos...)

Eva L
2007-06-23, 08:56
Får korrigera mig tror att en Mythos gick på 2,40 euro. Vitt vin gick att beställa i varierad storlek på Folegandros minsta tillbringaren karaffen tror jag var på 2,5 dl men på Ios ville de gärna sälja antingen 1 glas, en halva vilket var för mycket för mig eller en hela. Drack mest vitt vin eller retsina och det vita vinet var oftast billigare än retsinan. Ibland riktigt gott. Exakt hur mycket minns jag inte men kanske det var 2 euro för 2,5 dl men det kan ha kostat mindre eller mer också.

Eva

Elisabet
2007-06-23, 10:22
På flygplatsen är utbudet större och priserna ungefär desamma som flygbolagen ger, ofta billigare.
I supermarketar kan man hitta billig sprit, men om man leter efter något särskilt får man räkna med att ta tid till att leta det.
Priserna i specialbutiker har jag ingen koll på.

malou
2007-06-23, 19:52
På flygplatsen är utbudet större och priserna ungefär desamma som flygbolagen ger, ofta billigare.


Tja - det kommer muligens an på hvor stor flyplassen er, hvorvidt utvalget er ok eller ikke. Kom nettopp hjem via Kos; utvalget der var faktisk veeldig dårlig eller snarere minimalt. Supermarkedet eller vinbutikken har sannsynligvis atskillig mer å velge mellom på nettopp den øya. Flyselskapet jeg reiste med hadde enda dårligere utvalg. Kanskje charter-selskapene har mer å by på? I varmen mister jeg interessen for å kjøpe noe før hjemreisen - etter hjemkomst angrer jeg. Men da er det jo for sent.

Emmy
2007-06-23, 19:57
Tack för era svar!

Det låter lovande i alla fall, jag tror vi skippar att beställa från flygbolaget och satsar på att hitta billigare alternativ på plats. Är det någon som vet om/var det finns en bra supermarket i Kamari? Vi ska bo på strandpromenaden, Roussos Beach eller nåt sånt hette hotellet. Önskar jag hade vågat bara åka dit på måfå och öluffa, men jag är för feg... Vi börjar med charter så får vi se vart det leder ;)

Elisabet
2007-06-23, 20:08
Tja - det kommer muligens an på hvor stor flyplassen erJa så är det säkert, jag tänkte på något större flygplatser. Hur det är på de mindre har jag ingen aning om.

Athanasia
2007-06-24, 08:00
Vet inte hur det är nu på Santorini,vi var där för 10 år sen och då fanns det ingen taxfree på flygplatsen,men som sagt några år sen,kan ju ha ändrat sig.

Annki
2007-06-24, 10:11
Vet inte hur det är nu på Santorini,vi var där för 10 år sen och då fanns det ingen taxfree på flygplatsen,men som sagt några år sen,kan ju ha ändrat sig.
Det finns en taxfree, men den är väldigt liten.

Ann-Kristin bye_bye

Yak
2007-06-24, 10:20
Det finns en taxfree, men den är väldigt liten.

Ann-Kristin bye_bye


Ja, man är inte bortskämd med utbud och tillgång på de grekiska charterflygplatserna minsann :p
Men just Santorini har en liten "smatt" där ett hyfsat grundläggande utbud finns. Lite vin, lite likör och de vanligaste märkena av starksprit.
En liter absolut vodka gick på ca 19e vill jag minnas. Ett ganska bra pris inom EU (som jämförelse kostar motsvarande flaska 16-17e i Tyskland och ca 13e på taxfree på Arlanda).

Eva L
2007-06-24, 10:26
Jag handlade ouzo på Santorinis flygplats för två veckor sedan. Är kanske dyrare än i butiken men jag fick min Plamario ouzo plomberad så att jag kunde ha den i handbagaget både till Arlanda och sen vid inrikesflygningen hem. Svårt att packa glasflaskor i en ryggsäck. Be i så fall om en speciell påse i taxfreebutiken om ni ska flyga vidare i Sverige. Allt ni handlar i vanlig affär i Grekland f[r inte tas med i handbagaget. S'kerthetskontrollanterna var mycket noggranna och den som stod f;re mig blev av med en hel del.

Det 'r f;r sent att 'ndra sig n'r man v'l st[r i s'kerhetskontrollen. Jag j'mf;rde priset p[ Grand Marnier mellan flygbolaget och aff'ren i Grekland. L[g p[ ungef'r samma niv[

Eva

Eva L
2007-06-24, 11:18
Ja det blev ju lite obegripligt på slutet då jag råkat komma åt fel knapp. Basutbudet finns på Santorini flygplats och utöver lite olika spritsorter finns det ex honung som också måste vara i plomberad på flyget. De som stod före mig i kön hade hört att det inte var så noga i Grekland som hemma och det påståendet lär de inte uttala igen. Paret hade massor av skvättar i för stora flaskor samt för många små flaskor och en hel del åkte i soptunnan.

Bäst att tänka igenom vad man vill handla och hur packningen ska se ut. Den som har läckande flskor i sin resväska kan råka ut för att få ersätta eventuella skador på andras bagage så det är nog bäst att förbereda sig med bra emballage. Om det finns pappboxar med sprit i Grekland vet jag inte men om det säljs lär det väl finnas på en så pass stor ö som Santorini.

Eva

Emmy
2007-06-24, 20:18
En liter absolut vodka gick på ca 19e vill jag minnas. Ett ganska bra pris inom EU (som jämförelse kostar motsvarande flaska 16-17e i Tyskland och ca 13e på taxfree på Arlanda).

Oj, det tyckte jag var dyrt! Det man kan förbeställa till flygresan hem är billigare än så, tror 1l absolut gick på ca 130 kr. Man kan köpa 5 flaskor och betala för 4, så egentligen blir det ju ännu billigare...

Vi reser med hårda väskor, så att packa flaskor i bagaget är nog inget problem, det har jag gjort förr... Man får linda in i lite handdukar bara! Och vi flyger till malmö, inga vidare transporter sedan, bara bilen till Lund.

Ännu mer kluven blev jag nu... Är det någon som vet hur mycket man får ta med hem? På vissa ställen står det 10 liter sprit per person, på vissa 5 liter. Inte för att jag tror det kommer att bli mer än 5 liter per person, men ändå. Hittar man fynd så vill man ju ta med det hem så klart!


Maten på restauranterna då? Är den dyr? Jag är vegetarian och börjar redan oroa mig för att det ska vara steak-house-stil på allt, men så är det väl knappast...

Yak
2007-06-24, 21:10
Oj, det tyckte jag var dyrt! Det man kan förbeställa till flygresan hem är billigare än så, tror 1l absolut gick på ca 130 kr. Man kan köpa 5 flaskor och betala för 4, så egentligen blir det ju ännu billigare...


Nu kollade jag aldrig flygbolaget men jag tror mycket väl att dom matchar priserna på "marknivå" rätt bra. Annars skulle nog deras affärer inte gå så bra :)
1L Absolut för 130 kr är definitivt ett bra pris för "inom-EU" sprit och (som jag skrev) i klass med Arlandas taxfree - som man ju bara får köpa av om man flyger utanför EU.
Det flygbolagen gör för att kunna erbjuda "taxfree" (det är ju faktiskt Eu-skattad sprit) är att man köper in och skattar spriten där den är billigast inom EU, och dessutom i stora kvantiteter. Då kommer man mycket nära det skattefria priset.
Alkoholskatten i Grekland är väl inte lägst i EU, men väl bland de 5-6 lägsta.

Eva L
2007-06-24, 21:12
I Grekland finns det massor av vegetariska smårätter så det kommer inte att bli något problem för dig.

Eva
som när jag skrev tidigare trodde att jag hade varit hemma 14 dagar men se det var förra lördagen som jag handlade på Santorini flygplats.flabb_flab