handdator

Visa fullständig version : Fredag 22/6


UlfWiman
2007-06-22, 14:32
Fredag 22/6 2007


God någonting, vet inte vad.
En dåres försvarstal! Jag råkade somna igår med min A/C i full fräs. Vaknade i morse med 20° inomhus och frös så jag skakade. Tyvärr har den ingen timerfunktion så att man kan tala om för den att gå i en timma och sedan stänga av. Anledningen till att jag slog på den var 29° inomhus vid niotiden igår kväll och fullkomligt olidligt att vistas i.


Nu när jag tittade på termometern i morse var det bara 24° ute så det kanske blir en bättre dag i dag. Svensk midsommarafton här på Kreta som ska firas i goda vänners lag. Det blir en föreningsfest i Platanias hemma hos Sofia och hennes familj. Som vanligt ett knytis där jag kommer med kladdkaka. Hade tänkt att köpa korv till ungarna men så var korven slut och då fick Wiman baka i stället. Olyckligtvis så fick Katerina syn på kakan då den stod och svalnade så det for en bit direkt.


Jag har läst lite idag på Kalimera om flyget som inte kan landa och jag ska tillägga att det är en stundande övning i NATOs tecken som är på gång. De har alltid företräde mot privatflyget. Det är samma sak som jag har skrivit om tidigare när de övar ”touch and go”, då får trafikflyget snällt vänta i luften tills de har lekt färdigt. Jag har en väninna som bor på Akrotiri och det är hemskt när de leker med sina flygplan.


Som ni alla kanske har förstått har jag äntligen fått tillbaka min dator efter alla abstinensbesvär som det innebär. Nästa gång blir det en ny fast denna gång en stationär. Jag ska inte ut och resa något mera så jag behöver inte någonting att stoppa i ryggsäcken utom kläder. Nu är det klart med min flytt. Den blir av senast den första augusti och ny hyresgäst är bokad till min lägenhet. Det blev en dansk tjej som heter Gitte o är jättetrevlig. Hon blev rekommenderad av en av mina väninnor och var här och tittade i onsdags och föll pladask för läget och miljön. Med sig i bagaget har hon en stor labrador så det kommer att bli två hundar på gården i framtiden.


Igår var det en tung dag för jag måste diska, inga glas kvar m.m. När jag flyttar ska jag köpa en diskmaskin att ställa på köksbänken. Nu var jag lat eller hur! Jag har lyckats slå upp ett sår på handen när jag slog i väggen ute på trappan. Det blodar ganska mycket och det syntes på kudden i morse när jag vaknade. Har man inte tvätt så får man. Det går åt mycket klorin när jag tvättar. Antingen har jag sår på fingrarna eller så på fötterna och det är ju blod så det kan vara svårt att få bort.


Nu över till lite intressanta fakta inför helgen. Midsommarhelgen och framför allt midsommarafton är den självklara porten för oss svenskar till högsommaren och den efterlängtade semestern. Kommande lata dagar i hängmattan eller i olika spännande aktiviteter för nya upptäckter väntar runt hörnet.

I dag tar vi svenskar sommarledigheten som en självklarhet, men semestern är ett relativt nytt påfund. Först 1938 kom den första svenska semesterlagstiftningen. Till att börja med handlade det om två veckors betald semesterledighet. 1951 kom lagen om tre veckors semester, en reform som var fullt utbyggd 1953. Sedan har semesterperioden byggts på i fortsatta etapper. 1965 förlängdes semestern till fyra veckor och från 1978 gäller lagen om fem veckors semester.


Jag önskar mig en hängmatta med ställning att ha ute i trädgården för att vila middag i samt ligga och läsa. Men det lär väl få förbli en önskedröm. Jag har aldrig sett en enda hängmatta under alla mina år i Grekland, och det finns inte ett ord på grekiska om fenomenet. Det heter hammock på engelska men är inte riktigt samma sak, man kan säga bunk och då vet de flesta vad man menar. En hammock sitter man i och gungar så sakta, man kan även sova i den och det har jag gjort ett antal gånger. Hammock finns på Lidl för under tusen kronor så jag misstänker att det blir en kompromiss.


Jag hittade en ny säng på Vandim(möbelaffär) idag, men priset! 26.500 får i alla fall mig att baxna och backa ur. Jag hade tänkt mig 5.000 ungefär. Det finns även Hästens att inhandla här men priserna ska vi inte tala om. Det är inte fullt så varmt idag ”bara” 28,5° i skuggan. Jag tror det beror på soldiset som är ganska kraftigt idag. Från början i morse trodde jag det skulle bli molnigt, men ack vad jag bedrog mig.


Just nu är det tvätt av madrassöverdrag som gäller för man måste tvätta ofta då tempen gör att jag svettas floder när jag sover och det är varmt. Det är ganska många mornar som jag har vaknat dyblöt och jag har absolut inte kissat i sängen.


Jag har hittat en ny serie på DVD som heter The Shield och är 24 timmar lång. Just nu håller jag på att kopiera den till datorn min. kan vara bra att ha inför hösten och vintern. Eurokursen har varit svettig ett tag uppe i 9,58SEK just när jag har fått lön och ska betala hyran. Nu är mina hyresvärdar så förstående att jag får vänta tills den sjunker för de förstår mitt problem. Det är inte speciellt fattiga för jag fick ett kontoutdrag av misstag och det sa 136.900€ på banken.


Säg det till en hyresvärd i Sverige att han får vänta tills inflationen går ner. när det var rea på Euro köpte jag för 50.000kr á 9,12SEK i Sverige och flyttade hit pengarna, nu när det var toppnotering köpte jag svenska kronor för allt. Det gav faktiskt lite extra pengar ca 2500 i börsen, synd att jag inte hade mera pengar att köpa och sälja för då hade jag kunnat göra en rejäl vinst. Om jag skulle vinna på lotto så blir det valutaspekulationer för min del och inga aktier.


Min kompis i Athen är god för åtminstone en miljon euro plus hans villa. Krisar det kan jag låna pengar av honom för han erbjöd sig sist att betala då jag skulle köpa möbler. Till mina vänner Bernt och Glenn, förstå min abstinens av att inte ha tillgång till dator. Jag har haft dator hemma i 25 år och så vara utan nästan en hel vecka. Det är fort gjort att lätta på plånboken och köpa en ny. Det finns tyvärr andra prioriteringar i samband med flytten, en ny säng har högsta prio.


Nu har jag slagits med fodralet till min dyra latexkudde, jag vann efter 10 minuters kamp. I och med att det är latex så spjärnar det emot hela tiden. Jag har till och med testat kondomvarianten, men det funkade inte det heller. I morgon är det så dags för madrassöverdraget men det tror jag blir en enklare kamp. Den består ju bara av skumgummi. Nu ska jag sluta för idag 118€ fattigare och gå och duscha inför kvällen, kanske även raka mig då kärringarna bara gnäller då jag inte har rakat mig på en vecka.

Uffe

Kikh
2007-06-22, 15:08
Men Uffe!

Du som ar i Chania sa ofta borde val veta att det finns hangmattor bade med och utan stativ att kopa har, jag sag en senast nu i veckan. Nasta gang jag ser dem ska jag kolla priset at dig, sen ringer jag. Klart grabben ska ha en hangmatta:D

Kikh, alive n' kickin' bye_bye

Glad midsommar Sverige, har ar varmt som i @#$%^&^ (kolasi heter det pa grekiska)

Getty
2007-06-22, 15:38
Okey Ulf!

Då fick man det korrekta svaret på varför flyget var omdirigerat från Chania till Heraklion igår. Tackar för det.

//Ingela

Athanasia
2007-06-22, 18:19
Trevlig midsommar på Dig Uffe,och kul att se att Du lever Kicki,,har sett att Ni har det varmt där nere,,,skulle gärna byta mot ett molnigt Stockholm,men vi har en resa kvar i slutet av aug.

91kg
2007-06-22, 18:28
Hej Ulf och fortsatt trevlig midsommar!

Själv så arb tanten så det blir en lugn och stilla Midsommar.

Haft dator i 25 år och sen havererar det - förstår hur du känner dig och du har säkert gått ned lite i vikt pga genom att jag gissar du trippat runt*ler*

Ja är det något som är störande där nere så är det väl just Nato som gör lite som de vill.

Kul att du tog upp detta med semestern och hur den kommit til,för det är många som inte vet och som kanske kommer till eftertanke?

Vad gäller hänmatta med ställning,så testa inte - livsfarligt!

Jag köpte en sån och en husvagn en gång med alla attiraljer och drog till Öland och när jag fått riggat upp allt och tagit en pilsner, så tro fan inte ställningen tippade bakåt och där låg man likt en skalbagge på rygg och kunde inget görasnyft_drop,så tack barn och sambo för hjälpenklapp_klap

Inte nog med det så tog den i backen också fast jag skulle ha 5-10 kg till godo,men det var bara fram med en pilsner och börja trockla*ler*.

Idag så vet jag inte vilket öde den gick tillmötes,för affären jag köpte den i fick tebaks den.

Förstår att det kan kännas lite ensamt nere på Kreta ibland,men jag har funderat många ggr på att göra detsamma som du - kanske vem vet?

Ha det bra!