handdator

Visa fullständig version : Hotel Della


April
2007-06-21, 21:35
Hej!

Jag är en ybörjare på Grekland, som nyfiket läst i forumet nu ett tag. Jag kommer att åka till Parga i början på Augusti och bo på hotell Della, en resa som vi fyndat på Ving. År naturligtvis väldigt nyfiken på hotellet. Finns det någon som har erfarenhet av hur det ser ut? Har förstått att det ligger lite avsides, men tror inte att att det är något som stör. Läste dock att man måste gå längs en liten skogsstig och att det är väldigt mörkt på kvällen. Hoppas bara att det iinte är allt för läskigt. Kan man känna sig trygg på kvällarna i Parga?

Eva L
2007-06-21, 23:06
Jag bodde på Della för två år sedan. Ligger vackert vid en liten olivlund. Rummen mot vägen har ingen bra utsikt men jag hade rum på andra våningen med utsikt mot olivlunden och den fina trädgården. Det var ett väldigt bra läge. Jag tyckte inte att det var långt ner till centrum men jag är en ganska rörlig person. Vägen är betydligt längre men stigen genom olivlunden förkortar sträckan betydligt. Testa vägen i dagsljus den var svår att finna första kvällen i mörker då jag skulle tillbaka till hotellet. Sen var det enkelt. Den går delvis över tomten till ett hus och kröker sig lite. Sträckan genom lunden är delvis upplyst men det är bra att ta med en ficklampa. Promenaden från hamnen tar inte mer än 10-15 minuter och sträckan genom lunden några få minuter. Jag såg tre ormar i olivlunden under min vistelse där så jag stampade lite extra i marken då och då. Hotellet är helt ok.

Eva

April
2007-06-23, 17:49
Okej, det låter bra. Eftersom vi tog den billigaste resan vi kunde hitta med Ving just då så har vi inte så höga krav, men det är ändå roligt om rummen är fräsha och känns rena. Man kanske kan be om att få ett rum som vätter ut mot lunden? Har förstått att det finns både lägenheter och hotellrum, och vi har valt att bo i hotellrum. Är det ett bra alternativ, tror du? Undrar också om det stämmer att det finns balkong på alla rum? Längtar så efter att få åka på min första tur till Grekland!

bon
2007-06-23, 22:28
Längtar så efter att få åka på min första tur till Grekland!

Grattis till valet av Parga, kunde inte bli ett bättre val. Första gången i Grekland, vilken upplevelse. Min första resa gick till Aten på sjuttiotalet och det var en härlig upplevelse att få så mycket som jag hade läst om.

Della är lite långt borta, så istället för badbåten till Lichnos eller Sarakiniko ifall ni vill dit så skulle jag ta taxi. Alla taxis har mobiler så be om visitkort hos förarna när ni passerar taxistationen så kan ni ringa om ni vill ha en taxi.

birgitta

April
2007-06-24, 09:41
Jaha, så det ligger så pass långt ifrån ändå. Vi har inga problem med att gå i och för sig, men ibland kan det nog vara skönt att ta taxi. Någon som vet vad det kostar att åka taxi i Parga?

Eva L
2007-06-24, 10:12
Della ligger inte så långt bort att ni måste åka taxi ner till centrum. Minns inte exakt hur många minuter promenaden tog men tar ni genvägen genom olivlunden förkortas sträckan betydligt. Personligen tycker jag att det är ganska skönt att röra på benen eftersom det ibland blir väl mycket mat under semestern. Jag nappade på ett specialarbjudande och fick dubbelrum för eget bruk utan extra kostnad. Enkla rum men stor fina balkonger. Vet inte om ni kan önska något speciellt läge i huset men det kan Ving säkert svara på.

Det finns bord och stolar i trädgåren som är väldigt trevlig. Skulle inte tveka att bo där igen vid en ny resa till Parga.

Om det enkelt att gå till Lichnosstranden råder det delade meningar om här på forumet men Valtos ligger i varjefall på enkelt promenadavstånd. För mig tog det ca en halvtimme eller kanske något mer att gå i maklig takt till Lichnsostranden från hamnen. Tog högst 45 minuter med fotopaus. Gick med personer som kände till vägen så det behövde jag inte fundera över.

Eva

Eva L
2007-06-24, 10:16
Glömde säga att enligt min mening år det är betydligt trevligare att åka båt till Sarakinikostranden än att åka bil dit. Så det bör ni göra minst en gång.
Båtresan är som en fin utflykt i sig och ni passerar flera fina strädner på vägen.

Tror också att Ving skrev att det var ca 750 m ellan hamnen och Della och det stämmer bra.

Eva

April
2007-06-24, 11:25
Ja, 750m låter inte speciellt långt för mig, men alla är vi ju olika. Har läst på forumet om den där promenaden genom lunden ner till Lichnosstranden, och tror att vi absolut måste pröva den. Har man bara bekväma skor kan ju promenaden vara en upplevelse i sig.

pysen
2007-06-24, 12:33
Den där promenaden...

1) Arg hund.
2) Smal stig.
3) "Bråkiga" träd.
4) En bra bit i "mörker" i skuggan av träden.
5) Fast det är väl ett kul avbrott efter trängseln med alla andra turister i denna numera ej så grekiska ort.

Eva L
2007-06-24, 13:51
Hunden har nog kommit dit sen jag var där. Såg bara orm i dungen. Stigen var ok för mig. Hade ficklampa som räckte den korta mörka sträckan. Träden i dungen var väldigt vackra. Bråkiga träd? :confused:

Eva

bon
2007-06-24, 18:56
För mig tog det ca en halvtimme eller kanske något mer att gå i maklig takt

Jag undrar fortfarande om jag tog fel väg :confused:? Bara vägsträckan från skogen ner till stranden tog en halvtimme, man fick gå i ytterkurvan för att inte riskera bli påkörd. Visst bråkar träden.

Taxi till Lichnos kostade runt EUR 6 år 2006. Klart att ni ska åka "Parga Express" en gång iallafall till Sarakiniko-stranden. Många gillar den övre restaurangen men inte jag, smaklös mat, likgiltig servering och gossen blev kraftigt matförgiftad och vi höll inte på att klara flygfärden hem.

birgitta

April
2007-06-24, 20:22
Det verkar som om åsikterna är delade, så vi får helt enkelt prova oss fram. Tackar så mycket för alla som vill dela med sig av sina erfarenheter. Att läsa om resemålet och planera är ju en del av nöjet med att resa, tycker jag! Av vad jag förstår så finns det många olika stränder, och när man inte har varit där är det lite rörigt att hålla i sär dem alla. Valtos har jag sett foto på och tycker den ser fin ut, undrar om den ligger hyfsat nära?

Eva L
2007-06-24, 21:09
Ja Valtos ligger väldigt nära. Tavernan som Bon inte gillar ovanför Sarakinikostranden var en av mina favoriter. Utsikt som inte är av den här världen. Trevlig familj och underbart god mat. Åt friterade zucchiniblommor som var perfekt tillagade samt en god kyckling i tomatsås. Där ser du hur olika det kan vara. Det den ene inte gillar har någon annan som sin favorit.

Det som för mig är negativt med Parga är att det är för mycket turister och massor av krimskramsbutiker men vackert är det och naturen runt Parga är väldigt fin. Du behöver inte gå efter huvudvägen för att komma till Della.
Ta bara en av gatorna rakt upp och gå genom bostadsområdet.

Eva

April
2007-06-25, 21:27
Ja, visst kan det bli jobbigt om det är allt för packat med turister, men då kan det kanske också vara skönt att bo lite avsides? Vi tänker nog försöka att ta oss ut och se lite annat än bara Parga också. Några förslag på vad man bör se?

alfavita
2007-07-02, 11:05
Det finnes en alternativ vei fra Della til byen, gå ut fra hotellet, ca 200 meter til höyre, der finnes det tre sorte/gule stolper i veien, og herfra går det en liten asfaltert gate ned til sentrum, bra alternativ om det er mörkt!
Eierne av hotellet, söskenparet Evy og Theo er veldig bra, snakker kun gresk og tysk, med enkelte innslag av engelsk, men supertrivelige!
Ha en flott ferie i fantastiske Parga! :)

April
2007-07-03, 21:26
Verkar som om vi får damma av vår gamla skoltyska då, eller möjligtvis försöka med kroppspråket, för grekiska är just rena grekiskan för oss. :) Har förstått att det är ett ganska litet hotell, och det känns bra. Trivs bättre med det än på sådana stora jättehotell. Det blir ju så mycket mer personligt.