handdator

Visa fullständig version : TIPS !?!?!?!


ricky
2007-06-21, 12:44
:):confused: Tror att jag kan ha ett ganska bra tips för forumet?

Vad tycker ni andra??

Avanza har ett aktieforum ( konkurrerar inte med Kalimera;) ).

På deras forum kan man rösta på inlägg man tycker är bra!

Det kan vara till stor hjälp när man sitter och skummar bland alla bra inlägg.
Jag personligen läser långt ifrån alla inlägg, men skulle det finnas en "röstaruta" och när man skummar igenom forumet då ser ett inlägg som fått många röster, så läser man ju det naturligtvis och förkovrar sig ytterligare.

Detta skapar samtidigt ett mindre irritationsmoment för dom som frågar samma saker som redan är frekvent diskuterat. Ett sådant inlägg lär ju knappast få många röster?

Jag tror detta är en bra idé, vad tror ni?klapp_klap

Paulina
2007-06-22, 12:24
Själv röstar jag nej till detta förslag. ;) Hellre ser jag då att det på någon lämplig plats står något i stil med "innan du sänder din fråga, kolla upp huruvida info redan finns" eller något liknande (det kanske redan finns någon sådan här rekommendation, jag minns inte riktigt...).

Jag tror att en röstningsprocedur kring inlägg skulle kunna kännas lite skrämmande för nya användare (trist för en ny användare att inte få några röster, typ). Dessutom är det oklart vad en dylik "lista" egentligen säger då den bara tar fasta på många personers preferenser för ett visst inlägg; inget säger att det är den info just jag/någon annan vill ha.

Summa summarum i en hast: jag fortsätter värna den lite tidsödande "möjligheten att gå vilse" för såväl gamla som nya användare. :)

inkfish
2007-06-22, 14:38
Jag har sett nåt som jag tror liknar det på andra forum: man kan sätta stjärnor på trådar man gillar. När tillräckligt många gett tillräckligt många stjärnor dyker de upp synligt som betyg på tråden.

Det har mest använts som en kul grej, själva nyttan är inte jättestor. De som varit mycket aktiva i en viss tråd sätter stjärnor på den för att de själva har så kul där, ungefär;)

ricky
2007-06-22, 15:34
Jag tror att en röstningsprocedur kring inlägg skulle kunna kännas lite skrämmande för nya användare (trist för en ny användare att inte få några röster, typ). Dessutom är det oklart vad en dylik "lista" egentligen säger då den bara tar fasta på många personers preferenser för ett visst inlägg; inget säger att det är den info just jag/någon annan vill ha.


:confused::confused::confused: Skrämmande?? Har du hjälm när du tittar på tv;)

Jag tog Avanzas forum som exempel.
Ponera att vi är på Avanzas forum och tittar på tråden för aktie X.
Har du varit ifrån någon dag är det ibland 100 nya inlägg där huvuddelen är blaha och upprepningar, då är rösterna till stor hjälp eftersom de inläggen brukar ge värdefull information, och övriga inlägg är disskusioner i periferin. Jag kan hålla med dig om att funktionen är lite överkurs på Kalimera eftersom kvalitéten är genomgående hög och oerfarna medlemmar har oftast enkla och kloka frågor för det mesta.

Och sedan är det inte heller någon högtidsröstning där man klär upp sig och borstar tänderna innan man röstar heller:rolleyes: Tanken är precis tvärtom vad du tror. Det ska inte klassa ned något inlägg utan lyfta fram det som ter sig extra intressant. :)

bye_byeTrevlig midsommarhttp://www.mbsca.com/forum/images/smiles/occasion14.gif (javascript:emoticon(':occasion5:'))

bon
2007-06-23, 22:03
Jag vill inte ha någon röstning om inlägg, till vilken nytta. Jag skummar igen om alla nya och är de intressanta så läser jag och övriga är bara att strunta i med risk att missa något roligt.

birgitta
Som inte vill bli utröstad

Elisabet
2007-06-23, 22:06
Jag skulle då aldrig idas rösta. Och inte skulle jag bry mig om vad andra tycker är bra eller dåligt heller.

Så dear Ricky, I´m sorry, men om funktionen fanns skulle jag inte ha röstat på ditt inlägg även om jag till äventyrs hade idats..

Paulina
2007-06-24, 11:35
Skrämmande?? Har du hjälm när du tittar på tv;)

Nej, fast ibland borde man nog ha det! flabb_flab

Javisst, ponera att vi är på Avanzas forum och tittar på tråden för aktie X. Då skulle nog jag också vilja ha en listning för att snabbt kunna hitta den information jag vill ha.

Min enkla poäng är bara att listningen på Avanzas forum bygger på (antar jag) en någorlunda konsensus om vilka kriterier som ska gälla för vad som är s.k. värdefull information och vad som är s.k. diskussioner i periferin. På Kalimera är det nog annorlunda. Vad som utgör värdefull information och vad som är diskussioner i periferin är inte lika enkelt att avgöra. Och frågan är om det ens är önskvärt.

För att komplicera det hela ytterligare lägger vi till kriteriet "var man har kul" (enligt inkfishs iakttagelse). Då hamnar vi i följande soppa:

För närvarande skriver jag ett inlägg i (gissar jag) en diskussion/tråd i periferin (eftersom den troligen inte ger någon värdefull information). Däremot har jag just nu rätt kul! :)

Så, hur ska vi nu lista detta inlägg...? ;)


Och glad post-midsommar själv! bye_bye

inkfish
2007-06-24, 12:28
Dessa doktorander;)flabb_flabklapp_klap

UlfWiman
2007-06-24, 13:04
Låt Kalimera vara som det är, lagom anarkistiskt och fritt. Säger man något dumt så har man det tillbaka i inkorgen. Samtidigt ska man ju få tycka som man vill, det kanske inte passar alla men då är det bara att svara vad man själv tycker.

Uffe

ricky
2007-06-24, 15:28
Javisst, ponera att vi är på Avanzas forum och tittar på tråden för aktie X. Då skulle nog jag också vilja ha en listning för att snabbt kunna hitta den information jag vill ha.

Min enkla poäng är bara att listningen på Avanzas forum bygger på (antar jag) en någorlunda konsensus om vilka kriterier som ska gälla för vad som är s.k. värdefull information och vad som är s.k. diskussioner i periferin. På Kalimera är det nog annorlunda. Vad som utgör värdefull information och vad som är diskussioner i periferin är inte lika enkelt att avgöra. Och frågan är om det ens är önskvärt.


http://www.mbsca.com/forum/images/smiles/eusa_think.gif (http://javascript<b></b>:emoticon(':-k')) Du kanske har en poäng där, håller med till hälften iaf!

Det är nog annorlunda för er som verkligen är äkta Greklands-fan?
Skulle tro att ni slukar inlägg om baklava, Folegandros och grekisk grammatik med lika stor entusiasm, och därmed är det väl lika bra att förpassa förslaget til soptunnan;)

Kalimera har faktiskt flera dimensioner eller hur man nu ska uttrycka det:confused:

Paulina
2007-06-24, 15:44
Javisst, så är det nog! Flerdimensionellt.

Hur gör man en sådan där fundersam smilie...? :confused: En sån skulle jag behöva. :)

bon
2007-06-24, 18:42
Ska vi rösta om saken.....................?

birgitta