handdator

Visa fullständig version : Lämna dricks eller inte?


Gita
2007-06-20, 10:09
Läste ett svar i en annan tråd nyss som handlade om dricks i Grekland. Kanske har det skrivits om det tidigare, men jag kan inte komma ihåg det... Jag undrar - vad är praxis att lämna på restaurangen när man har ätit middag? Brukar ni lämna dricks? Vi brukar lämna om vi är nöjda med maten och servicen. Men är det sant som jag läste i denna andra tråd att man inte skall lämna dricks "för att inte förstöra för andra"?

:confused:

Athanasia
2007-06-20, 10:19
Vi brukar lämna om vi är nöjda,men vi brukar inte lämna om vi blivit bjudna på nåt på restaurangen,har fått för oss att det ser ut som om vi inte vill ta emot det vi blir bjudna på då.

Frappe
2007-06-20, 10:30
Jag lämnar alltid dricks om jag är nöjd med maten och den förväntad service vi fått! Blir man bjuden på tex en ouzo efter maten kan ju det tex göra att man som kund känner sig nöjd och därav ger dricks :) Att ge dricks är en självklarhet för mig, och dricksen läggs oftast i en pott som delas lika mellan de anställda när kvällen är slut!

Camilla

Eva L
2007-06-20, 10:32
Jag lämnar dricks när jag är nöjd med maten och servicen. Lämnar även dricks till hotellstäderskan om städningen varit bra. Om hotellägarna städar själva lämnar jag inte dricks. Lämnar ca 8-10 euro för en vecka.

Noterade i år att nu finns det snart inga grekiska städerskor kvar. En trend som pågått några år. Grekerna säger själva att inga landsmän längre vill ha jobben och naturligtvis är det billigare att anlita dåligt betald arbetskraft från andra länder. Där jag bott kom städerskorna från Ryssland, Bulgarien och Rumänien. Mannen som hade boendet på Sikinos städade själv. En av kvinnorna kunde mycket bra engelska och berättade vilken slavlön de arbetar för. Det finns förmedlingar som ordnar kontakten med hotellägarna och om arbetet är vitt vet jag inte. Någon av städerskorna var permanent bosatt i Grekland medan andra åkte från arbetslösheten och familjen i hemlandet för att arbeta under turistsäsongen.

Eva

anoula
2007-06-20, 10:36
Jag lämnar alltid dricks till småföretagare om jag tycker att de gjort ett bra jobb, eller bara varit väldigt vänliga.
Restauranger, frisörer, barer, skomakare... alla får dricks av mig, då jag tycker att det är ett trevligt bevis på uppskattning.

Hellen
2007-06-20, 10:43
Jag lämnar dricks på restauranger, barer och till städerskan på pensionatet samt till taxichaufförer. Jag lämnar nästan vid samma tillfällen som hemma.
// Helén

Gita
2007-06-20, 10:52
Det har alltid känts naturligt att lämna dricks när vi har varit nöjda med maten tex. Blev osäker och tänkte ifall vi har gjort fel, emot praxis, men ni är ju många som tänker likadant.

Städerskan får alltid dricks när vi lämnar stället - har hört att man kan ge dricks redan vid ankomsten "för att få bättre service", men det har jag aldrig testat.

Jag undrar om det finns "oskrivna lagar" om dricks på restaurang tex - är det 10% om man är nöjd? Är man missnöjd om man lämnar mindre?

nilam
2007-06-20, 11:05
Lämnar alltid dricks...ca 10 % om jag är nöjd, ibland mer. Detsamma gör jag i Sverige.

Malin

Getty
2007-06-20, 11:19
Jag har provat med att lämna dricks till städerskan när vi precis har kommit, och ja det stämde, vi fick bättre service, städerskan kom in med morgonrockar till min man och mig och varje dag så hade vi blommor på rummet. Jättemysigt att komma in och välkomnas av blommor.

//Ingela

ikaros
2007-06-20, 11:46
Joda, driks er OK og gi, - men jeg har "lært" av lokalbefolkningen, i det områder jeg holder til, at en skal være litt forsiktig med å gi for mye. Det kan noen ganger føles pinlig for mottakeren.
Hvis du ser hva lokalbefolkningen gir er det ofte nærmere 5% enn 10%. Ved en kaffe eller ouzo er det som oftest kun en 10 cent.

Lindiz
2007-06-20, 15:36
Lämnar alltid dricks om vi är nöjda med maten, blivit bjudna på ouzo, raki eller nåt annat... Säderska får också alltid dricks om det inte varit absolut gräslig städning (har dessbättre bara hänt en enda gång, och den gången lämnade vi inget alls)

Admirala
2007-06-20, 16:18
Joda, driks er OK og gi, - men jeg har "lært" av lokalbefolkningen, i det områder jeg holder til, at en skal være litt forsiktig med å gi for mye. Det kan noen ganger føles pinlig for mottakeren.

Det samme har jeg lært. Kjøper man kaffe eller andre rimelige ting, rundes det maksimum av til nærmeste euro, ev halveuro. Koster kaffen f.eks 2,50 eller 3 euro, gis det ofte ikke tips i det hele tatt.
Ingen bryr seg om noen prosentregel, gis det tips for mat, i barer etc, runder man av der det føles naturlig - eller avhengig av hva småpenger man har. En tavernaregning på 21 euro kan rundes opp til 25 - det samme kan en på 24,50.

Eva L
2007-06-20, 21:47
Personalen förväntar sig naturligtvis inte särskilt mycket dricks för en kaffe men efter en måltid är dricksen en extra belöning som gör att man kanske anstränger sig lite extra för att ta hand om sina gäster.

Eva

JohnS
2007-06-20, 23:31
Jeg snakket med en greker som sa at man gir aldri driks til eieren selv på tavernaen eller hotellet, hvis det er han/hun som serverer eller gjør andre tjenester. Tips er noe man gir til ansatt betjening. Jeg fikk nærmest inntrykk av at det var uhøflig og fornærmende å tilby driks til eieren. Hvordan man skal vite hvem som er hva, sa han ikke noe om, men det er ikke alltid så enkelt for en ukjent. Dette var i Chania, Kreta, og det kan jo hende praksis er forskjellig andre steder.

martinifk
2007-06-20, 23:57
Instämmer, i lämna-dricks-om-man-är-nöjd gruppen även om jag själv inte betalat nåt speciellt än så länge. Ang_elx

ricky
2007-06-21, 00:00
:)Kan det bli mer logiskt?

Nöjd = Dricks

Missnöjd = Ingen dricks:rolleyes:

martinifk
2007-06-21, 00:27
:)Kan det bli mer logiskt?

Nöjd = Dricks

Missnöjd = Ingen dricks:rolleyes:

Nej, det kan det inte Ricky ;)

inkfish
2007-06-21, 22:55
Jag lämnar alltid 10 procent när jag äter. Detta faktiskt oavsett om jag är nöjd eller mindre nöjd. Ofta är det en ensam stackare eller två springer som skållade råttor mellan tavernaborden, då kan jag inte bara ge dricks om de ger mig exceptionellt bra service, jag ger ändå. Enda undantaget skulle vara om jag blev direkt otrevligt bemött men jag tror aldrig det har hänt.

Gillade jag inte stället går jag inte dit igen bara.

Avrundar möjligen lite naturligt uppåt eller lägger lite grus från myntfacket om jag tar en kaffe eller en öl.

Eva L
2007-06-21, 23:14
Händer nog mig också att jag lämnar dricks även om maten varit mindre bra men då endast 4-5 %. Tycker trots allt att dricken är personalens belöning för extra väl utfört arbete. Klart servitrisen kan vara ett fynd även om den som står vid grytorna inte är det.

Eva

hasa
2007-06-22, 00:56
Jag brukar alltid lämna de mynt som blir över efter det att jag betalat.Det brukar bli ca 10%. Askoppen på rummet brukar jag använda till att samla de mynt i som blir över efter dagens inköp. Dessa brukar få ligga kvar som dricks när vi lämnar rummet.

Eva L
2007-06-22, 08:47
Dricksen till städerskan lämnar jag personligen i hennes hand för att förhindra att hotellägaren tar den som sin.

Eva

liselotti
2007-06-22, 10:50
Jag brukar också ge ca 10% på tavernan. Fast en gång sprang tjejen som serverade efter oss och sa att vi betalat fel -alldeles för mycket! Ja, inte är det lätt med kulturkrockar:rolleyes:.
Brukar ni lämna 10% till taxichauffören också?:confused:

Athanasia
2007-06-22, 18:46
Lämnar inget till taxichaufförer,dom tar ändå extra för turister..

Paulina
2007-06-23, 13:00
en gång sprang tjejen som serverade efter oss och sa att vi betalat fel -alldeles för mycket!

Jag har också blivit ikappsprungen av en servitör med de mynt i handen som jag lämnat, och då hade jag inte lämnat så mycket, vill jag minnas (vilket han verkade tycka). Efter det så har jag grunnat på om jag gjorde något fel, men det verkar vara svårt att räkna ut... särskilt som det visar sig att folk gör/lämnar så olika! :)

Klick
2007-06-27, 09:32
Jag brukar alltid lämna de mynt som blir över efter det att jag betalat.Det brukar bli ca 10%. Askoppen på rummet brukar jag använda till att samla de mynt i som blir över efter dagens inköp. Dessa brukar få ligga kvar som dricks när vi lämnar rummet.


Jag brukar göra precis som dig... Alla dessa cent vad skall man annars göra av de?

Peter
2007-06-27, 18:53
Jag brukar göra precis som dig... Alla dessa cent vad skall man annars göra av de?

De är faktiskt alldeles utmärkta att ha kvar. För att tex använda vid nästa besök i Grekland på betaltoa, baggagevagnar mm. Mynten går dessutom att använda vid besök i andra länder inom EU förutom Sverige, Danmark och England.

Att Sverige inte hoppade på € när den infördes var ett av de största politiska / ekonomiska misstagen som gjorts! När € infördes så kostade den ca 7.30 mot Svenska kronan! Idag måste vi betala dryga 9 SEK för den. Så hade vi hoppat på "tåget" när det startade så hade våra semestrar kostat ca 20 % mindre... Vår export hade eventuellt tagit lite stryk i början, men det hade varit marginellt eftersom nästan all internationell handel sker i dollar.

Sorry för utviket som vi säger på Playboy....:D

Men det är klart man ger lite dricks om man är nöjd. 5 - 10 % på Coffe-shopen eller Tavernan. Taxi, tveksamt. Jag brukar bara runda upp till närmaste hela €.

Men i slutet på 70-, början på 80-talet, så var inte dricks så vanligt i Grekland. Jag har också varit med om att kyparen kommit efter oss och sagt att vi lämnat för mycket pengar. Så småningom lärde jag mig att om man lade mynten under en tallrik så uppfattades det som dricks.

Idag är det dock lite annorlunda. Många i serviceyrken lever på sin dricks. De har en "skitdålig" fast lön, ofta kring 5 - 600 € / mån och är beroende av dricksen. Så är sevicen OK, även om maten inte är det, så brukar jag lämna 10 %. Är inte sevicen OK blir jag sur, (och det är väldigt få som gillar läget när jag är missnöjd Ang_elx ) så får de 3 Cent... Som markering...

En annan sak. I Grekland betalar man ännu så länge inte så mycket med kreditkort (Kurt, min gamle kompis...:D) som man gör här hemma. Men tänk på detta: Dricksen som skrivs på Kreditkortsnotan går oftast, där som här, in i verksamheten. Dvs servitören ser inte röken av de pengarna. Det rätta är att bara skriva på notan på summan och sedan ge servitören en lämplig summa i handen. Om han / hon är värd det. Då vet man att den kommer i rätta händer. Hos personen eller i potten som delas av alla som jobbat den kvällen. Äras den som äras bör...

Lägger man till 2 - 3 € på kreditkortsnotan så hamnar det bara hos den fete ägaren som sitter bakom någon disk och inte gjort något under kvällen... Inte hos den trevlige servitören som faktiskt ansträngt sig för att ni / jag ska ha en trevlig kväll....

Peter