handdator

Visa fullständig version : Årets ö-luff


Eva L
2007-06-19, 16:28
Kom hem i söndags efter tre veckor i ö-världen. Underbart att vara hemma med all grön växtlighet och doften av syren. Har bestämt mig för att nästa år stanna hemma i Sverige för att få uppleva årets alla månader. Får se om det löftet går att infria. Kankse det blir en tur till Danmark eller Norge.

Min luff är en perfekt latmansluff för den som vill slippa långa båtresor och alla etapperna går att genomföra på bekväm dagtid. Ingen båttur varade mer än två timmar och då gör det inget att båtarna hette Arsinoi, Romilda och Melena.

Vad tyckte jag då om öarna. Santorini är ju en gammal bekant som jag sedan tidigare ordat en del om. Julia på Honeymoon lagade min favoritmat och pysslade om mig på bästa tänkbara sätt. Gick en promnad mellan Fira och Irmevogli med två trevliga, svenska damer som jag träffade på planet.

Ios var en ny bekantskap som var helt ok. Inget vidare hålligång på dagens ungdom nej skämt åsido allt gick städat till och Chora är mycket vacker. Mylopotas stranden var riktigt bra. Manganari besökte jag inte då badbåten och bussen inte hade börjat trafikera sträckan än. För långt att gå från Chora. Jag bodde fint ovanför hamnen med en underbar utsikt från en gemensam altan. Betalade 20 euro och stannade 4 eller 5 nätter.

Nästa ö Sikinos var öde och igenbommad. Bodde återigen mycket fint med en fantastisk utsikt från en stor egen balkong ca 200 m från hamnen. Prutade ner priset från begärda 25 till 20 euro. Stannade tre nätter och de andra turisterna som jag pratade med förstod inte hur jag klarade av att stanna så länge. Verkade just då vara en ö som alla lämnade efter en natt. Vacker men tom Chora där nästan allt var stängt. Två öppna fik där det ena serverade lättare rätter och det andra en underbart god hemlagad apelsinkaka. Båda ställena ligger i närheten av öns enda biljettkontor i Chora. Varför säljer ingen biljetter i hamnen? En öppen taverna fanns i Chora där har jag ätit den sämsta grekiska maten i hela mitt liv. Alla andra jag pratade med var av samma åsikt.

Nere i hamnen fanns det en bättre taverna men familjen som serverade där såg trötta och uppgivna ut vilket inte bådar gott så här i början av säsongen.
Åt riktigt gott här ett par gånger och fick den trötte farbrorn att kosta på sig ett litet leende när han hörde min eländiga grekiska. Rockcafé hade god ungsgratinerad feta och ställets tre katter myste i stolarna. Den ena förderog helt klart mitt sällskap förde den utländska servitrisens. Hon pratade ingen grekiska. ;)

Sen åkte jag till Folegandros där jag stannade 9 dagar och bodde helt underbart för 25 euro natten. I mitt fotoresebrev som kommer när filmerna är framkallade hoppas jag kunna visa några fina bilder från ön. Allt är bra på Folegandros.:) För den som gillar att vandra, äta gott och njuta av behagliga dagar på något av Choras tre torg är ön helt perfekt. Även den som har dåliga knän kan knata runt här och numera går bussen ända ner till Angkali stranden. Däremot behövs det bra knän för att vandra den bitvis branta stigen till Ag. Nikolaus. Förra gången jag besökte ön för 7 eller 8 år sedan stannade bussen uppe på vägen. Jag vandrade mycket på Folegandros och det var först de sista tre - fyra dagarna som det började kännas tungt på grund av värmen. Det byggs både i hamnen och vid Angkali stranden samt i Choras utkanter. Klart att dagarna här var höjdpunkten på min semester.

Sista två dagarna tillbringade jag på Santorini och nu lagade Julia en av mina favoriträtter, ungsbakad kyckling med citron. Den som åker hit bör inte missa den eller hennes tomatbollar/biffar.

Eva

Elisabet
2007-06-19, 21:27
Hej Eva och välkommen hem!

Roligt att höra att du haft det bra! Folegandros blir jag med och mer sugen på att åka till fast det blir nog inte i år heller, höstens öar är redan mer eller mindre bestämda. Men nästa år kanske :)

"Ok" om Ios är lite svårtolkat :) Som du vet är jag nyfiken på vad du tyckte om ön och skulle gärna vilja höra en utförligare beskrivning. Var det sömnigt där i väntan på invasionen av ungdomar eller?

Elisabet

mkh
2007-06-19, 21:45
Välkommen hem!

När jag reser utan barn om sådär knappt 10 år - Då vill jag göra en sådan resa! En massa härlig vandring på vackra och lugna öar, vad härligt du verkar ha haft det!

Jag är lite nyfiken på vad som står bakom ditt beslut att inte resa nästa år. Vi tänker också att vi inte ska ge oss iväg med flyg nästa år. Både av ekonomiska skäl, men väldigt mycket för att vi inte har samvete att flyga nästan varje år. Så nästa år håller vi oss inom Sverige eller åker tåg. Är det något sådant som påverkar dig också?


/Marianne

Eva L
2007-06-19, 22:40
Har de senaste åren rest utomlands två gånger per år vilket tär på sparkapitalet. Nu i höst flyttar jag in i en ny bostadsrätt och några möbler behöver bytas ut.

Känner också att när jag reser på försommaren missar jag den ljuvliga skira grönskan och ljuset vi har här uppe. Reser jag i början av hösten är det också vackra klara höstdagar eller varma sensommardagar som går förlorade. Plockar gärna lite bär då och vandrar i våra fina skogar. Reser jag mitt i vintern missar jag kanske inte så mycket men då vill jag resa långt till Sydamerika eller Asien. Vi bor i ett fantastiskt land och nu när jag kom hem blev det så påtaglig att juni snart går mot sitt slut.

Nästa sommar kan jag tänka mig en tågresa genom Sverige. Bo på vandrarhem
och kanske besöka någon trevlig folkmusikfestival. Ta en tur över till Danmark eller besöka sonen i Oslo där han jobbar några veckor varje månad.

Ios var nog mer än ok och jag ska försöka utveckla mina tankar senare när jag landat färdigt mentalt vilket brukar ta ett par veckor.

Eva