handdator

Visa fullständig version : samos & skiathos


Oliv-ewa
2007-06-18, 23:45
Jag har helt nyligen varit på skiathos som jag tyckte var kanonfin på alla sätt. Har funderingar på att resa tillbaka dit eller resa till Samos (aldrig varit på Samos). Undrar nu om någon annan här varit på skiathos o samos och vad de tycker om dessa två öar. Vilken av öarna är att föredra och i så fall varför??...

Stickan
2007-06-19, 13:01
Vi var på Skiathos hösten -96. En fin och trevlig ö på många sätt, men i jämförelse med Samos så vinner Samos. Har varit på Samos 15 gånger. Samos är en mycket större ö med massor av små byar att besöka. Vi har bott I Pythagorio dom flesta gångerna. En mycket trevlig liten stad (eller stor by) med fin hamnpromenad och många gränder. Kokkari är också en trevlig by. Väljer du Samos och Pythagorio så tror vi inte att du blir besviken.

Ullis 69
2007-07-04, 17:08
Även jag har varit på båda öarna och håller med Stickan, Samos är bättre! Samos är i min smak en riktig "pärla". Större som sagt och mer att se. Vi åkte moppe runt hela ön vilket var underbart. Många härliga stränder, några till och med folktomma!!
Skiathos var åxå fint men jag föredrar Samos och Kokkari tusen gånger mer! Men.. vi har ju alla olika smak!!

Tjolahopp// Ullis

CamillaN
2007-07-16, 15:30
Skiathos är helt klart min favorit_B-anana_B-anana.
Men det beror ju lite på vad man vill ha. För min del är det utelivet och stränderna som lockar. Men sen är det ju alltid kul att testa nya öar, rätt vad det är hittar man nya favoriter. Samos var också mysigt, bodde i Pythagorion ...
//Camilla.

Buckskin
2007-08-14, 15:19
Kom nyligen hem från Samos efter en semestervecka i Pythagorion. Vi bodde ypperligt mitt inne i byn med en fantastisk utsikt över den gemytliga hamnpromenaden. Vi var mycket nöjda med vår resa, fast skulle vi välja mellan de två öarna så skulle vi tveklöst välja Skiathos. En stor del av tjusningen med Skiathos är stränderna, som håller en betydligt högre nivå än de på Samos, men även allt det där andra tycker jag känns strået vassare. Självklart bör man bilda sin egen uppfattning och besöka båda öarna, för de är bägge mycket bra och smaken är ju som bekant som baken...

Oliv-ewa
2008-11-27, 00:30
Tack för synpunkterna, tar gärna emot fler.
Vad är positivt resp negativt på resp ö?
Är det mer nöje/kvällsliv på Skiathos än Samos?

theresa
2008-11-27, 10:03
Jag älskar båda öarna, båda har något bra var för sig...

SAMOS: för alla vackra byar och den gröna naturen, underbar ö att åka runt i finns massor att se och göra hinner inte med allt på bara en vecka så man kan åka tillbaka om och om igen för att åka runt, många bra vandringar om man vill promenera. Perfekt ö om man vill röra på sej och se mycket.

SKIATHOS: för alla vackra stränder som är lätta att ta sej till med bil, vespa eller buss. Sen älskar jag skiathos stad, den är så vacker med sina smala gränder överallt som man kan gå vilse bland, vi strosade runt där ett par timmar varje dag den vecka vi var där, jag fick aldrig nog. Hamnen tycker jag var i en klass för sej, korgsoffor att sitta i med en drink när man blickar ut över alla vackra båtar, vill man festa är det en perfekt plats, men även för 40+ som vi som inte festade så trivdes vi alldeles utmärkt ändå. Nackdelen med ön är att den är så liten och det inte finns några byar så min sambo tyckte att en vecka räckte för då hade vi kört runt ön ett par varv.

Som jag ser det så är båda öarna väl värda ett besök, fast på helt olika sätt. Det beror på vad man söker och vill ha just då.

/ theresabye_bye